Gå til innhold

En kul filmsnutt av Steve Rajeff.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Har du ikke med deg en pall Erik? Selv har jeg en stor liggende bak i bilen. Nemlig da jeg nok en gang vant førsteprisen i konkurransen "Hvem klarer å binde dritmange døgnfluer i løpet av vinteren som de ikke rekker å bruke i løpet av en kort og elendig elvesesong?" Nei, kommende vinter blir det maur, stankel, veps, vannymfer og biller i stikka. Det er det eneste stabile her i strøket. Kasting? Nei, det viktigste er å trå varsomt, finne ruta og vippe ut maks syv meter.  :rolleyes:<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Så klart jeg tåler det. ;D

Det tror du nok ikke på selv engang,for såpass kjenner du meg. ;D

Nå driver du med det der med å legge ord i munnen på andre folk igjen.

Kutt ut det der.

Start en tråd som handler om det du vil diskutere,så blir jeg gjerne med på den.

Denne tråden handler om kule snutter med Steve.

Absolutt alle her inne tenker også fiske.

Fint hvis vi kan ta en ting om gangen Erik.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke med deg en pall Erik? Selv har jeg en stor liggende bak i bilen. Nemlig da jeg nok en gang vant førsteprisen i konkurransen "Hvem klarer å binde dritmange døgnfluer i løpet av vinteren som de ikke rekker å bruke i løpet av en kort og elendig elvesesong?" Nei, kommende vinter blir det maur, stankel, veps, vannymfer og biller i stikka. Det er det eneste stabile her i strøket. Kasting? Nei, det viktigste er å trå varsomt, finne ruta og vippe ut maks syv meter.  :rolleyes:<<l

<<l <<l <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kutt ut det der.

Skal du fortelle meg hva jeg skal gjøre også nå da, pappa?  :P;D

Jeg må da kunne relatere såkalte fluekast til fluefiske uten at jeg skal bli bedt om å kutte ut? Det ligger tross alt under Fluefiskesiden.no > Fluefiske > Fluekasting >

Og så er det ikke engang en skikkelig flue på fortommen.  rrrules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropos: Jeg har aldri brydd meg om hva trådene handler om. Skriver uansett det som faller meg inn. Moderatorene er jo ute i permanent streik likevel.  ;D At SR kaster langt er det ingen tvil om, men fiskekasting er det ikke. Selv når jeg forsøker å stå dønn stille, så skyver jeg mye vann når jeg kaster utvadet til låra/midjen. Dessuten er det ingen som mater løsline for meg, det henger nedstrøms og må jobbes opp i ringene...  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps2: Worldmaster og jeg diskuterte konkurransekasting langs ei nær fisketom elv da følgende ord falt fra nevnte: "Konkurransekasting er en særs smal idrett. Det blir som å fylle ei bøtte med kålrabi. Trener du litt kan du gjøre det jævlig kjapt, men når du tenker etter er det ingen stor bragd!"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritbra. ;D

Nå tar du deg en tur ned til Oslo,så tar vi en tur opp i Romeriksåsen

og fisker og kaster.(Ja,ja,mest fisker da. ;D)

Og da kan du få se på bankersflua også. ;D

Jeg tror oppriktig talt at jeg ikke er istand til å kunne klare å krangle

med deg Erik,det er et eller annet med ditt vesen som gjør at jeg sitter og er

like blid og fornøyd hele tiden,og jeg liker at du sier meg imot også. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg tror oppriktig talt at jeg ikke er istand til å kunne klare å krangle

med deg Erik,det er et eller annet med ditt vesen som gjør at jeg sitter og er

like blid og fornøyd hele tiden,og jeg liker at du sier meg imot også. ;D

Hihi, ditto!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps2: Worldmaster og jeg diskuterte konkurransekasting langs ei nær fisketom elv da følgende ord falt fra nevnte: "Konkurransekasting er en særs smal idrett. Det blir som å fylle ei bøtte med kålrabi. Trener du litt kan du gjøre det jævlig kjapt, men når du tenker etter er det ingen stor bragd!"  ;D

Ja, så enkelt kan det sies  ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for aa kverulere, og det er fint dette her, men personlig blir jeg mye mer imponert over folk som kan justere kastingen under praktisk fiske. Hoeres opplagt ut, men de aller fleste er utstyrt med et veldig begrenset arsenal naar det gjelder kasting for praktisk fiske.

Det ene utelukker ikke noedvendigvis det andre, for all del. Men jeg har sett saa mange flinke kastere opp igjennom aarene, Mel Krieger, Lefty Kreh, broedrrne Rajeff, Jaworovski (spellcheck...), G. Andersson, svensker og dansker og gud vet hva (noen sett M. Drugge?  :o). For ikke aa glemme Blomberg (som danket ut selveste Rajeff...).

Men det er naar fiskere overkommer tilsynelatende umulige kast i kontrollert form som jeg slipper haka. DA blir jeg imponert. Horsetricks - not so much...  ;)

G. Andersson var den foerste "kjente" kasteren jeg kom i kontakt med. Tok et kurs med ham i '93 (tror jeg det var). Og han har for MEG fortsatt den fineste stilen for praktisk fiske. Og han er ogsaa den som har gitt meg flest nyttige tips, som jeg bruker bevisst den dag i dag.

Nr to for MEG er nok S Rajeff. Liker den korte arbeidsveien og kontante stoppene.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nå skal jeg ikke "kødde" mer med Tom, men jeg har likevel et praktisk spørsmål relatert til fiskekasting. Vil ikke kort arbeidsvei gi noe mindre presisjon på presentasjon og lengde med mindre man heter Steve Rajeff eller er på noenlunde samme nivå som ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del Erik,klart du skal "kødde" mer. :)

Umiddelbart ville jeg tro at en kortere arbeidsvei vil gi bedre presisjon

enn en lengre arbeidvei for stangtuppen. :)

Et gammelt utrykk er å kaste med tuppen av stanga.

(Nå er det en sannhet med modifikasjoner for hele stanga vil alltid

bøye seg uensett hvor lite du spenner den opp.)

Jeg husker i farta ikke hvem som fortalte at Tim (broren til Steve)

sa at mens han kunne trene på presisjonskasting sånn mer eller mindre

10 - 100 ganger for så å bli lei,så ville Steve banke inn 1000 kast eller mer.

Det sier utrolig mye om dedikasjon og det faktum at øvelse gjør mester.

Jeg tror dette i all hovedsak handler om hvor intenst du vil noe.

Jeg husker jeg satt oppe hos Sven en gang for lenge siden hvor vi snakket

om å lage et band (musikk) og da nevte Sven akkurat Tim.

Jeg husker ikke noe om eller hva han spillte,men skitt au,Sven ringte selfølgelig

til Tim og vi begynte å prate om alt mulig rart. ;D

Da nevnte Tim noe om det med at Steve drev å kastet 25lb manualer over gjerdet

for å trene styrke.

Steve har vel aldri blitt tatt for å være noen pingle,for å si det sånn?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Umiddelbart ville jeg tro at en kortere arbeidsvei vil gi bedre presisjon

enn en lengre arbeidvei for stangtuppen. :)

Nåh, da er jeg grunnleggende uenig der også. Men så har jeg ikke trent med manualer over gjerde for å få presentasjonsmuskler heller da. Jeg peiler meg i alle fall bedre inn både sideveis og i lengde med lengre arbeidsvei og litt roligere fartsøkning. Kløne som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allfall ville jeg si at du er en mindre "kløne" enn meg. ;D

Men siden det ligger i sakens natur at absolutt alle vrir,i mer elle mindre

grad,så er nok dette etter min oppfatning veldig individuellt.

Det finnes ikke en mann i verden som kaster helt rett.

Hvis noen mener å tro det,er det etter min oppfatning en atskillig større feil.

Min mening er at på generellt grunnlag er det letter å ha større avik fra den

rette linjen med en lengre vei?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ville vel saann umiddelbart tro at hvis man tenker "rett linje" sa er det lettere aa tegne en kort rett linje enn en lang en...?

Det forutsetter selvfoelgelig at man er noenlunde stabil i grepet. Siden et lite avvik der faar store utslag i stangtuppen. Saa hvis man har haandtrykk som ei 13 aar gammel jente saa ville jeg nok anbefale lengre arbeidsvei.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For meg handler det om tid til beregning. Både lengdemessig og for pene/lette nedlegg. Og en kort linje er vel ikke nødvendigvis på vei i riktig retning bare fordi den er rett?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke "kødde" mer med Tom, men jeg har likevel et praktisk spørsmål relatert til fiskekasting. Vil ikke kort arbeidsvei gi noe mindre presisjon på presentasjon og lengde med mindre man heter Steve Rajeff eller er på noenlunde samme nivå som ham?

Enig Erik, i hvertfall når det gjelder de lange kastene. Jeg tror de fleste av oss gjør det lettere for oss selv om vi bruker en lengre bevegelse enn det Steve gjør der. På de kortere kastene synes jeg det er lettere med ren presisjon med en kortere bevegelse, men jeg regner med at du som vanlig har noen elemeneter av presentasjonkast med i bildet og ikke bare ren presisjon.  ;)  Steve er en fantastisk fluekaster og en herlig kar, men jeg kan ikke kaste slik som han.

Vi bruker alle kortere stangbevegelse ved korte kast og lengre bevegelse på lengre kast, men noen bruker relativt kortere bevegelse enn andre.

Det følgende er sakset fra et kompendium Harald Mæhle skrev til oss som var unge castingutøvere på starten av 90-tallet, men jeg tror det er mye som kan overføres til fiskekasting:

1. Dårlig baksleng krever lengre stangbevegelse.

2. Lengre bevegelser gir bedre tid og mindre kritisk timing.

3. Lengre bevegelse øker faren for vridning.

4. Lengre bevegelse øker sjansen for at du bruker stanga RIKTIG

5. Lengre bevegelse øker sjansen for å slå over håndleddet riktig.

Med punkt 4, mener han at en lengre stangbevegelse gjør det lettere å få stangtuppen til å "henge" så vi spenner opp stanga i bunnen, noe som er veldig viktig for å unngå griserumper når vi kaster litt lengre. Dette synes jeg er like viktig ved fiskekasting som ved casting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det der, Tom.

Men jeg foeler at jeg er litt uenig i punkt 4. Selv om det sikkert like ofte er riktig. Eller kanskje oftere, hehe.

Jeg synes de som bruker laaaang arbeidsvei ofte skyver stanga. Og selv om jeg til tider er kjent for aa predike GA-stilen til det kjedsommelige, saa er en av de stoerste fordelene at du spenner stanga i dybden nesten umiddelbart. Forutsatt at man gjoer det riktig.

Og det er det stoerste ankepunktet til stilen - de aller fleste gjoer det feil. Det er vanskelig aa trene inn timingen av aapningen av vinkelen. Som sagt - til det kjedsommelige...  ;D

Det har jo litt med hva slags snoere man bruker ogsaa. Det er langt mer behagelig med lang arbeidsvei med lange LB snoerer. Med skyteklump saa skal det ikke rara bevegelsene til foer det skyter avgaarde. Stangaksjon er et annet punkt. Kort vei paa myke stenger gir ofte griserumper. osv osv

 

Jeg synes Kjetil Mathisen hadde en fin stil. (Mulig han har det ennaa..?  ;D) Jeg synes ogsaa punktet med aa drifte oppover istedetfor bakover er effektivt. Deretter en frem-og-ned bevegelse. Mye lettere aa vise med stang i haand, men det laster stanga dypt tidlig, og man kan bruke kortere vei.

nyheter paa TV...  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til pkt. 4 synes jeg Tore har et poeng ved at vi jo i underhåndskastet, med kort og presis bevegelse, snarere holder igjen bunndelen vår, enn å dytte på den, gjennom det setter det lille presset nede som vi er i behov av for akkurat det kastet. Gjøres dette riktig, så går vi altså ikke i skyv.

Når det gjelder Tom (og Mæhles) betraktning så blir den etter mitt syn riktig den også, Tore. For de fleste vil det i et ekstremt lengdekast (kall det gjerne konkurransekast), i all hovedsak skyves mens vi trekker på stanga, mens når selve hovedrotasjonen starter (svært forsinket), så stilner albuens skyv, og underarm og håndledd brekker (ruller over). Følgelig holder vi presset når vi trenger å holde presset.

Ingen av de to ovenstående fremstår som noe åpent skyv.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med forskjellige stilarter. :)

Dette klippet er tidligere lagt inn i tråden,men det viser

tydlig hvor anderledes Steve kaster enn mange andre.

Han setter stoppen veldig bastant i bakkastet,og se på overslaget til stanga da.

Så drifter han,følger på med trekkhånda,og starter fremkastet og se hvor tidlig

han spenner opp stanga,altså begynner å brekke den over i fremkastet.

Dette vises tydlig i klippet i tidsperioden 00:57 - 01:13.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med forskjellige stilarter. :)

Dette klippet er tidligere lagt inn i tråden,men det viser

tydlig hvor anderledes Steve kaster enn mange andre.

Han setter stoppen veldig bastant i bakkastet,og se på overslaget til stanga da.

Så drifter han,følger på med trekkhånda,og starter fremkastet og se hvor tidlig

han spenner opp stanga,altså begynner å brekke den over i fremkastet.

Dette vises tydlig i klippet i tidsperioden 00:57 - 01:13.

Tom.

Det bringes inn mye forskjellig i debatten her, jeg tror Tom tenker kasteteknikk i seg selv uavhengig av utstyr og fiskerelevans, Erik har alltid med fiskbarheten i sine innlegg, mens Tore framhever en stil kun Gøran Andersson, han selv og Erland Fjell behersker.  ;D Sorry, kunne ikke dy meg med den siste!  lllol

Til orientering, i begge de to siste postete klippene med Steve, så kaster han ikke med fiskeutstyr, heller ikke utstyr som vi bruker i fluekastekonkurransene i Norge, men castingens flue lengde enhånds der allt blir enda mer ekstremt. Steve kaster med en hurtigsynkende klump på noe over 15 meter og vekte i underkant av 38 gram på en spesialbygd stang. Med slikt utstyr pleier han å kaste mellom 60 og 70 meter avhrengig av vindforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bringes inn mye forskjellig i debatten her, jeg tror Tom tenker kasteteknikk i seg selv uavhengig av utstyr og fiskerelevans, Erik har alltid med fiskbarheten i sine innlegg, mens Tore framhever en stil kun Gøran Andersson, han selv og Erland Fjell behersker.  ;D Sorry, kunne ikke dy meg med den siste!  lllol

;D  ;D  ;D Når jeg kjenner godt etter så lurer jeg jaggu på om jeg ikke savner Fjell's smått psykydeliske innslag her på forumet til tider  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...