Gå til innhold

TMC 103 BL - svak krok?


GeirD

Anbefalte innlegg

Har hatt gleden av å få retta ut en TMC 103 BL, str 11 i sommer. 40-50 meter ute på backingen og på full fart mot brekket satte jeg hardt mot hardt. Det måtte gå galt, og det gikk galt, for fisken var sterk, og jeg hadde ingen mulighet til å følge etter. 0,16 mm fortom. Ergra meg litt over den svake kroken, men så kom jeg til å tenke at det var jo bedre at kroken retta seg ut enn at fortommen sleit og fisken måtte svømme med piercing i leppa resten av sommeren, for noe måtte ryke når den la på stryket, uansett.

Av nysgjerrighet dro jeg frem fjærvekta og noen kroker av forskjellige størrelse. La en ca 2mm tau i krokbøyen, tok to kroker av hver størrelse, og her er hva jeg fant, høyst useriøst og langt ifra vitenskapelig:

TMC BL103 BL:

Str 11: 2,2kg, 2,3 kg. Kroken retter seg ut

Str 13: 1,8kg, 1,8 kg. Kroken retter seg ut.

Str 15: 1,6kg, 1,6 kg. Kroken knekker

Str 17: 1,3kg, 1,4 kg. Kroken knekker

TMC 100SP BL, til sammenlikning

Str 12: 2,6kg, 3,8kg, 3,7kg. Kroken knekker. Brudd på 2,6kg er trolig produksjonsfeil.

Str 14: 2,5kg, 2,8kg. Kroken knekker

TMC 111, til sammenlikning

Str 12: 4,1kg, 4,5kg. Åpner

Str 14: 2,6kg, 4,2 kg. Knekker

Man ser jo umiddelbart at TMC 103BL er en lett og spinkel krok. Men jeg liker den til no-hackle og lett dressa fluer, og den er for tiden favorittkroken min. Den kroker svært godt, og holder også bra, synes jeg. Det er kanskje bedre at kroken retter seg ut enn at fisken må slepe på flue og fortom en stund. I størrelse 17 holder den 1,3 kg i denne testen. 1 kg press på ei lett fluestang er rimelig mye, og det holder for meg i de fleste situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket med denne kroken og forsåvidt bare den ifjor. Flere kroker ble bøyd helt i filler, ja en røyk til og med av i kjeften på fisken. Hadde ingen fortomsbrudd og det gikk i 5, 6 og 7x spiss. Så ja, jeg oppfatter denne kroken som for dårlig!

Og ja, krokene kom fra forskjellelige pakker, i størrelse fra 11-15. Sjekker de også i stikka når jeg binder så vet ikke annet enn at jeg binder opp igjen det jeg har igjen med andre kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BL-serien til TMC er for svak spör du meg. Denne knekker lett og tåler sjeldent mer enn moderat belastning på relativt stor örret. Det beste er å kjöre for en standardkrok som du vet tåler presset og deretter klemme ned mothaken. Disse er mer enn lette nok til nohackles opp til 14#. Man skal jo helst få fisken raskest mulig inn også om den skal settes ut, så derfor holder disse krokene kun som fristelse for synet, da det ser så lette og smekre ut. Mustad sine holder noe bedre enn TMC, men begge er ubrukelig når du möter en ordentlig örretklump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

  Som et lite sidespor kan det nevnes at det også kan være vel verdt å tenke på

  hvor mye vi klarer å løfte med en firer eller femmestang.

  Hvis vi løfter noe særlig over en kilo,så begynner man virkelig å bli redd for at stanga

  skal knekke.

  Tom.

Når du kanskje ikke klarer å løfte en kilo med stanga, men likevel ryker en fortom, som f.eks. ved test holder 2,4kg, i tilslaget; Hva da? Det er jo ikke akkurat noe problem å få til. Gjorde det senest i går og helt fersk er jeg ikke selv om jeg sikkert kan anses som mer enn normalt klønete.

Fiskesituasjoner med trykk fra vannet i tillegg til f.eks. gress på fortommen og en og annen "vindknute" vil sannsynligvis aldri kunne tørrtestes slik at det gir et riktig bilde av hva som holder hva. Trolig vil kun erfaring over tid vil fortelle en fluefisker hva som passer og holder best i de forskjellige situasjonene. Det vil nok stort sett være et kompromiss mellom styrke og finesse. Noen ganger vil det likevel være viktigst med styrke og andre ganger finesse. Så da spørs det hva man prioriterer mest. IKKE ETT ENESTE PRODUKT er best i alle situasjoner!

Kroker bøyer seg og knekker som regel under praktisk fiske av helt andre grunner enn de man gjenskaper under tørrtester. Spissen går kanskje inn under et bein i fiskekjeften og får plutselig en vridning den rett og slett ikke kan tåle, nesten uansett fabrikat eller styrkegrad. Andre ganger hindrer et bein at f.eks. en mothake kommer inn og trykket på den korte spissen blir for stort slik at den bøyer av litt og fisken løsner "for ingenting". Det betyr ikke at kroken er dårlig.

Derfor har jeg lært meg til at jeg mister en og annen fisk uten at jeg utvider vokabularet eller bannlyser enkelte kroker eller fortommer av den grunn. Men over tid ved praktisk fiske velger jeg bort de jeg har dårligst erfaring med. Rene "tørrtester" stoler jeg sjelden på. Likevel kan enkelte "ræva produkter" velges bort allerede der da de rett og slett viser seg å ikke holde minimum kvalitet. Ja noen kroker avslører seg til og med i bindestikka. Og da er det over å ut før den egentlige testen får begynt - Nemlig den praktiske.

Jeg må dessverre (og heldigvis) avstå fra å nevne hvilke produkter jeg har gode eller dårlige erfaringer med.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Veldig enig med deg i dette Erik. :)

  Jeg kan aldri tenke meg at du er mer enn normalt klønete. ;D

  Når det gjelder det å være klønete så er jeg ganske høyt opp på

  lista.Så jeg regner med at jeg slår deg der. ;D

  Jeg pleier ofte å binde sånn ca. 5 - 10 av hver flue og legger dem i

  flue esken min.

  Jeg har flere fluer som kroken har rettet seg ut på.

  Jeg bøyer kroken tilbake og legger den i esken igjen.

  Det er klønete det. :o

  Grunnen til at jeg gjør det er så enkelt som at av de 10 fluene

  er det en eller to av dem som fisker bedre enn de andre.

 

  Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik er i grunnnen ikke så klønete han er bare jævla sær og vrien ;D

Men enig, du kan ikke bruke kilo som måleenhet. Du klarer fint å røske av ganske tykk fortomm i et øyeblikk ute av kontroll, uten at du klarer å løfte det med stanga i kilo.

Dere sjønner hva jeg mener.

Uannsett så er jo slike hjemmetester interesange da synes jeg. Og de gir en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

~ han er bare jævla sær og vrien ;D

Huff da! Har jeg blitt hemsilørret nå da? Jaja, man blir vel litt prega av stå lenge nok i den elva kanskje...

;D

Sorry, OT.

Tester slik som den over er ikke uinteresante syns jeg, men jeg legger heller ikke for mye i dem. Liksom første "nåløye", that's it. Men da må jeg teste mange av hver og helt dønn likt.

Likevel er det nesten alltid slik at den riktige flua der og da selvsagt er på feil krok. En forbannelse som forfølger meg tydeligvis.... Kanskje det hjelper å bruke tid på å binde i stedet for å sitte her å kverulere?

EUREKA! idea-idea-animated-animation-smiley-emoticon-000274-large.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teste også på spissen? Det er jo grenser for hva en gnier som meg vil kaste bort av dyre kroker.  ;D

Som jeg sier, hva jeg har gjort i dette forsøket er høyst useriøst. Men selv med kun to paraller/målinger med små avvik bekrefta det godt nok for meg at med DENNE belastningen var TMC100 SP BL MYE sterkere enn TMC 103BL. Når man sammenlikner krokene visuelt er det heller ikke overraskende. Siden jeg stort sett fisker kun småfisk, fortsetter jeg med TMC 103 BL, for erfaringene er jevnt over gode. Jeg fisker ikke Hunderørret ;)

Jeg har bare gjengitt hva jeg har gjort og hva jeg har funnet. Jeg har ingen annen agenda enn å dele erfaring. Legg i "testen" det du vil. De fleste gir vel f......, og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke ment til deg, Tom. Du ga jo positive tilbakemeldinger. Takk for det!

Personlig tror jeg vridning er det mest kritiske for 103-krokene. Ja for alle kroker. 103-krokene har også ganske lang underdel, så det blir mye som holder igjen når den vries. Den vil ikke lett rotere i fiskekjøttet, om du forstår hva jeg mener. Ellers finner jeg 103-krokene ekstremt spisse, og tror det skal mye til at de blir stående på spissen på et bein og ikke penetrere. De er også kurva opp, så underdelen lukker litt. Kanskje det gjør at kroken holder bedre og ikke åpner like lett. Men dette er hva JEG tror. Eller; det er hva jeg TROR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Så da var det altså til meg...

Det var ikke for å kritisere testen, langt ifra. Jeg skrev kun hvordan jeg ser det. Har brukt 103BL mye jeg og har gjort mine erfaringer der også. Alle kroker har sine svakheter og styrker. Det gjelder også den. Utover det hverken kan eller vil jeg kommentere enkeltkroker. Men bein treffer man en gang iblant enten man vil eller ikke. Spesielt om man snakker om stor ørret. Det er i alle fall min erfaring. Og helt ærlig så har jeg faktisk truffet på en og annen av dem. I alle fall det jeg syns er stort. Men "stor" er jo også et relativt begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

948333 fra Mustad er bannlyst av meg grunnet at den retta seg ut 100% av tilfellene på fisk over 1,3 kg i G. lågen 1992.  Bmrk. "Skuffa bruker"  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest riktig slik trådstarter har belastet krokene , om man belaster på spissen vil man få enda dårligere verdier , men på en annen side , hvor mange krokinger har man , som spissen ikke har mulighet til å trenge inn i kjeften ? Tenger da på med feilfrie krokspisser , og ikke slike som har vært mer i stein og bakken enn i vannet , for slike fluer fisker vi vel ikke med ?

Krokbryne er heller ikke dumt å benytte , det skal så lite til å rette på en krokspiss , og resultatet er kanskje forskjellen på suksess og fiasko når fisken tar.( hjelper selvsagt ikke på å øke tallene på 103bl over her , men sånn rent generellt.)

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...