Gå til innhold

NZ 2012


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Det har blitt litt for mye jobbing og litt for lite fisking så langt i sommer, så da er det godt å få spikra en ørrettur til vinteren, så en har noe å se frem til nå utover sensommeren og høsten. :)

Håper å gjenta suksessen fra i fjor, men denne gangen legges turen til de første ukene i februar. I fjor reiste vi tidligere, siste uka i november og de to første i desember, og traff bra med vær og vannføring. Februar betyr etter det jeg har forstått, og etter å ha lest og snakket med en del fiskere, at skal være tryggere med tanke på vær, men mer turistfiskere og mer lettskremt fisk som har blitt fisket på gjennom sesongen. (Fisken på NZ er utrolig spooky og fisket på et strekke kan være ødelagt om f.eks. turgåere har gått oppover langs elva). Det positive med å reise midtsommers er sikadene. Ørretene hiver seg visstnok villig etter disse gigantiske munnfullene. Ser frem til det. Et av målene med turen for min del er å lande en trophy, dvs en ørret på 10 pund, ca 4,5kg. På tørt hadde jo vært gjevest, men sightfishing oppstrøms med nymfe på beitende ørret er like visuelt og minst like tøft som typisk tørrfluefiske her i Norge.

Foreløpig er det bare meg, men planen er at Anders W, som jeg reiste med i fjor, skal bestille billett så fort han har fått ordnet med arbeidsgiver.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

God tur! Kjenner jeg blir misunnelig selv om jeg har fire turer til NZ bak meg tidligere. Vil alltid tilbake, og tviler på at det finnes noe bedre sted på jord for en ørretfisker.

Fordelen med februar kontra f.eks desember og januar er at den new zealandske skoleferien er over og dermed potensielt noen færre fiskere. Og cikader er knallgøy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Låter som en bra plan, Cicada fisket ska ju vara något speciellt.

Jag åker själv till NZ nu i november, den 14e november till den 18e december.

God tur! Ser frem til rapport fra djupdalsrenna. ;)

PS! Noen som har noen gode sikademønster? Har seff googla, men det er så mye rart der ute, så tenkte å høre om hva som er favorittene til dere som har litt erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha forskjellige mønster, siden det varierer fra sted til sted hvilke som funker best. Men alltid kjekt å ha Clark's Cicada i forskjellige størrelser og i både grønt og sort. Senere på sesongen kan det mønsteret bli avslørt, og du trenger et annet. Rene Vaz har 3 spennende mønster her: http://www.manictackleproject.com/cicada-pattern-dry-flies. (Vet ikke helt om jeg har tro på den naturlige der men...)

Ellers er alle mønstrene her bra: http://www.flyshop.co.nz/category/TDF.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir helt dårlig. Denne vinteren har jeg ikke en sjangse i havet men jeg må ned igjen.

Glemmer ikke når kjørte ned til vestkysten og stoppet bilen. For en lyd. Det må ha vært millioner av cikader.

Kul opplevelse.

Tøft! Husker det samme fra det året jeg bodde i brasil. Ble dårlig med fluefiske der gitt, men mye annet som er moro. ;)

Takk for tips dere andre. Jeg er i god gang med Clarkes cicada. Et av mønstrene jeg har bitt meg merke i tidligere. Må skaffe noe bra sort hjortehår. Er så mye ubruklelig hjort å få kjøpt..

To på rappen.

[attachimg=1]

post-526-13949889627505_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[move][/move]

Jeg har litt dårlig erfaring med så lite krokgap synlig Øyvind...

Det er selvfølgelig en avveining på sky fisk, men "litt" større krokgap tror jeg nok vil øke fangsten.  :)

(Eller aller helst med forlenget bakkropp..)

Har klipt helt flatt inntil kroken på undersiden, så tror ikke det skal være noe problem. Bom-kroking har aldri vært noe tema med streamerne mine som jeg stort sett har bundet på denne kroken. Men jeg skal ta det til etterretning og binde noen på annen krok (større gap) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en perfekt tid å reise bort om ikke annet. Tiden frem til juleferie går med til fluebinding og planlegging osv,

Pluss andre ting som må gjøres før jul. Så er det juleferie og når man er tilbake på jobb så er det jammen bare en uke eller to til avreise. Så kommer man hjem blid og fornøyd så er de søren meg på øyeblikket mars  ;)

Det redder hele vinteren 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming har et poeng der. Cicadafiske KAN være kilent. Spesielt litt utpå sesongen, og Clark's Cicada er den første de går lei av. Dette er mitt andrevalg, noen ganger førstevalg: http://www.rodandreel.co.nz/index.cfm/PageID/82/ProductID/500/ViewProduct/Cartys-Gt-Black

Fordelen med den er at den flyter veldig godt (god indikatorflue) og er lett synlig på overflaten.

Fisken gjør ofte 1-2-3 slag på flua før den tar, HVIS den tar. Noen ganger tar den flua med et stort plask, andre ganger blir den forsiktig sugd inn i kjeften. Så det gjelder å holde hodet kaldt og ikke gjøre tilslag før man er sikker. Blindfiske raskere partier gir ofte godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott mønster det der! Veldig fin krok! Vil sikkert fungere kjempebra. Men - jeg ville ha satt på en skikkelig flashy indikatorpost - gjerne foam og mye større enn det en tror er nødvendig - bare å klippe ned dersom den blir for stor eller flua velter. Ulempen med mange cicademønster er at de ligger dypt i vannet og at de derfor er svært vanskelige å se i feil lys eller i stri strøm. Dersom en bruker dem som indikatorflue er det helt essensielt at de synes godt siden napp av og til vises ved at indikatoren kun stopper opp litt eller skifter retning. Noen av guidene i NZ bruker helt sinnsyke indikatorfluer - str 6 streamerkrok med foamkropp og så mye flashy polygarn (etc.) som det er mulig å feste på flua - helt forj....g å kaste med men fungerer som fy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere videoklipp hvor ørreten går mange meter til siden for å inspisere, og noen ganger ta, sikader som lander på vannet. Tror nok ørreten er innstilt på sikader når det er en det er høysesong og bugsa kræsjer på vannet. Og når fisken hører plasket og kommer for å inspisere, så er det greit at imitasjonen ligner sånn noenlunde. Men som du sier så er fisken på sørøya ofte opportunistisk og er nok troende til å ta litt av hvert som kommer susende rett over hodet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe ørreten blir selektiv på Cikader. Ørreten på sørøya er utpreget oportunistisk.

Well, think again!

Selektiv i den forstand at den nekter å ta de mest brukte mønsterne. Spørs hvor du fisker. Har'n driti seg ut på den flua før så vil han ikke ta den igjen. Og jo lenger utpå sesongen det er desto større sjanse for at det vil skje. Opplever det hvert eneste år, så kompiser og jeg starter alltid med forskjellig mønster. Ganske vanlig at man får bedre fiske etter å bytte flue.

Det verste jeg har opplevd var en fisk i Rough som fulgte flua flere meter nedover, reiste hodet over overflata, åpnet kjeften -mens den fulgte etter, og ombestemte seg i siste øyeblikk.

Tror de fluene der vil funke jeg Øyvind.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Tror neppe ørreten blir selektiv på Cikader. Ørreten på sørøya er utpreget oportunistisk.

Well, think again!

Selektiv i den forstand at den nekter å ta de mest brukte mønsterne. Spørs hvor du fisker. Har'n driti seg ut på den flua før så vil han ikke ta den igjen. Og jo lenger utpå sesongen det er desto større sjanse for at det vil skje. Opplever det hvert eneste år, så kompiser og jeg starter alltid med forskjellig mønster. Ganske vanlig at man får bedre fiske etter å bytte flue.

Det verste jeg har opplevd var en fisk i Rough som fulgte flua flere meter nedover, reiste hodet over overflata, åpnet kjeften -mens den fulgte etter, og ombestemte seg i siste øyeblikk.

Tror de fluene der vil funke jeg Øyvind.  ;)

Hmm.. Den teorien/erfaringen tilsier at dess mer eksakt imitasjonen er det ekte insektet, til bedre vil den funke. Ergo ville en eksakt imitasjon alltid fungere...(for ørreten har aldri dreti seg ut på det ekte insektet)... Hvorfor bare da bruke forskjellige imitasjoner og ikke fremstrebe å lage en EKSAKT imitasjon som funkgerer hver gang?   :o;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanlig triks det der med å bytte flue etter første avvisning. Ei standard høytstående busteflue fungerte bedre den ene dagen i mars, superrealistiske kopier av Cikader ble blankt avvist. Det eneste jeg vet da er att fisken refuserer fluer som ligger dypt i vannfilmen og at evt str på flua vil ha betydning. En populær flue som fisker bra er Royal Wulff i forskjellige str. Men uansett så er det jo litt av flufiskets magi å sette seg ned ved elvebredden og fundere på hva ørreten vil ta. Gøy og frustrerende er det uansett  8)

"

Er det stor forskjell på sør og nordøya?

                                                    "

Det kan sikkert Tmags svare på. Har aldri fisket på Nordøya.

Uansett god tur til dere som er så j... heldige at der skal nedover.

Skal gjøre et forsøk på å finne noen å reise med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Et vanlig triks det der med å bytte flue etter første avvisning. Ei standard høytstående busteflue fungerte bedre den ene dagen i mars, superrealistiske kopier av Cikader ble blankt avvist. Det eneste jeg vet da er att fisken refuserer fluer som ligger dypt i vannfilmen og at evt str på flua vil ha betydning. En populær flue som fisker bra er Royal Wulff i forskjellige str. Men uansett så er det jo litt av flufiskets magi å sette seg ned ved elvebredden og fundere på hva ørreten vil ta. Gøy og frustrerende er det uansett  8)

Hvis fisken tar cikader og den ikke vil ha en "superrealistisk" imitasjon så er det noe som sier meg at den ikke er så "sueprrealistisk" likevel... ;) En imitasjonspurists forbannelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket endel med med cicadeimitasjoner på NZ, men har personlig ikke lagt merke til at fisken er spesielt selektiv på verken størrelse eller farge, eller om flua har indikatorpost eller ikke. Tror nok det er mer slik som tmgs sier at fisken unngår fluer den har sett eller blitt tatt på før. Noen av de lokale heltene er imidlertid helt sikre på at både farge og størrelse er viktig siden ulike regioner til ulike tider har cicader av ulik størrelse og farge. Men vi har jo alle våre ideer :)

Ellers så har jeg faktisk fått mye fisk på en helt standard str 16 PT gullhode nymfe - kanskje fordi alle tror at alle fisker med den og derfor velger noe annet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...