Gå til innhold

NZ 2012


Øyvind T

Anbefalte innlegg

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tror neppe ørreten blir selektiv på Cikader. Ørreten på sørøya er utpreget oportunistisk.

Well, think again!

Selektiv i den forstand at den nekter å ta de mest brukte mønsterne. Spørs hvor du fisker. Har'n driti seg ut på den flua før så vil han ikke ta den igjen. Og jo lenger utpå sesongen det er desto større sjanse for at det vil skje. Opplever det hvert eneste år, så kompiser og jeg starter alltid med forskjellig mønster. Ganske vanlig at man får bedre fiske etter å bytte flue.

Det verste jeg har opplevd var en fisk i Rough som fulgte flua flere meter nedover, reiste hodet over overflata, åpnet kjeften -mens den fulgte etter, og ombestemte seg i siste øyeblikk.

Tror de fluene der vil funke jeg Øyvind.  ;)

Hmm.. Den teorien/erfaringen tilsier at dess mer eksakt imitasjonen er det ekte insektet, til bedre vil den funke. Ergo ville en eksakt imitasjon alltid fungere...(for ørreten har aldri dreti seg ut på det ekte insektet)... Hvorfor bare da bruke forskjellige imitasjoner og ikke fremstrebe å lage en EKSAKT imitasjon som funkgerer hver gang?   :o;D

Hva om flua den driter seg ut på ER en eksakt imitasjon... ???:rolleyes:

Tvilsom argumentasjonsteknikk der Nico.  ;D

Triggerne som utløser hugg vil variere hele tiden. Det gjelder bare å bruker fluer med andre triggere enn den som ble avvist. Det samme gjelder for all fluefiske.

Det er forøvrig helt vanlig å se naturlige cikader få flyte i fred og lide drukningsdøden.

Her en kommentar fra Clark Reid, som er opphavsmannen til Clark's Cicada:

Because it is so popular I find some fish these days can have an adverse reaction to being presented with it and so I commonly vary the original pattern by tying the body in different body colors or with a mottling of different colored Deer-hair. 

Det er ingen forskjell mellom Sørøya og Nordøya, men det er lokale forskjeller på farge og størrelse. Og ikke minst, fisketrykk. Dere bør forresten prøve cicadafiske i innsjøene i central Otago. Februar burde være midt i blinken for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har dere vel sett før 8)

Selvfølgelig! Men det skadet ikke å se de enda en gang. Den 14-punderen er litt av et beist! Sånn fisk vil jeg også ha! ;D

Forresten vært på nordisk i dag og hamstra foam i alle farger og masse gummibein, så nå blir det ikke trygt å være ørret på NZ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - jeg ville ha satt på en skikkelig flashy indikatorpost - gjerne foam og mye større enn det en tror er nødvendig - bare å klippe ned dersom den blir for stor eller flua velter. Ulempen med mange cicademønster er at de ligger dypt i vannet og at de derfor er svært vanskelige å se i feil lys eller i stri strøm. Dersom en bruker dem som indikatorflue er det helt essensielt at de synes godt siden napp av og til vises ved at indikatoren kun stopper opp litt eller skifter retning. Noen av guidene i NZ bruker helt sinnsyke indikatorfluer - str 6 streamerkrok med foamkropp og så mye flashy polygarn (etc.) som det er mulig å feste på flua - helt forj....g å kaste med men fungerer som fy..

Denne er jeg ikke umiddelbart enig i. Av alt jeg har fisket med på NZ så må cicader være noe av det letteste å få øye på - også ved bruk som indikatorflue. Klarer du ikke å få øye på en cicade i strømmen, så fisker du for langt unna vil jeg påstå.

Mulig flashy XL-indikatorer fungerer i visse elver, men ikke f... om en stor dott foam eller str 6 streamer fungerer som indikator i klare elver hvor fisken står grunt eller er lettskremt.

Et tips plukket opp fra en lokal helt er å bruke saueull som du finner på gjerdestolpene som indikator. Feit, ubehandlet saueull flyter som bare det og skremmer i liten grad fisk da man kun trenger en liten dott. Billig er det óg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rask strøm er det ingen tvil om at en indikatorpost hjelper veldig. Har et klart inntrykk av at mange nordmenn (og andre som "stikker innom") sliter med å se fisk i raskere strøm, og/eller lese HVOR fisken står. En mørk Clark's forsvinner fort i stryk. I rolig strøm er jeg enig. 

Ellers er jeg også enig i at ubehandlet ull er den beste indikatoren som finnes. Har lomma full.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Tror neppe ørreten blir selektiv på Cikader. Ørreten på sørøya er utpreget oportunistisk.

Well, think again!

Selektiv i den forstand at den nekter å ta de mest brukte mønsterne. Spørs hvor du fisker. Har'n driti seg ut på den flua før så vil han ikke ta den igjen. Og jo lenger utpå sesongen det er desto større sjanse for at det vil skje. Opplever det hvert eneste år, så kompiser og jeg starter alltid med forskjellig mønster. Ganske vanlig at man får bedre fiske etter å bytte flue.

Det verste jeg har opplevd var en fisk i Rough som fulgte flua flere meter nedover, reiste hodet over overflata, åpnet kjeften -mens den fulgte etter, og ombestemte seg i siste øyeblikk.

Tror de fluene der vil funke jeg Øyvind.  ;)

Hmm.. Den teorien/erfaringen tilsier at dess mer eksakt imitasjonen er det ekte insektet, til bedre vil den funke. Ergo ville en eksakt imitasjon alltid fungere...(for ørreten har aldri dreti seg ut på det ekte insektet)... Hvorfor bare da bruke forskjellige imitasjoner og ikke fremstrebe å lage en EKSAKT imitasjon som funkgerer hver gang?   :o;D

Hva om flua den driter seg ut på ER en eksakt imitasjon... ???:rolleyes:

Tvilsom argumentasjonsteknikk der Nico.  ;D

Triggerne som utløser hugg vil variere hele tiden. Det gjelder bare å bruker fluer med andre triggere enn den som ble avvist. Det samme gjelder for all fluefiske.

Det er forøvrig helt vanlig å se naturlige cikader få flyte i fred og lide drukningsdøden.

Her en kommentar fra Clark Reid, som er opphavsmannen til Clark's Cicada:

Because it is so popular I find some fish these days can have an adverse reaction to being presented with it and so I commonly vary the original pattern by tying the body in different body colors or with a mottling of different colored Deer-hair. 

Det er ingen forskjell mellom Sørøya og Nordøya, men det er lokale forskjeller på farge og størrelse. Og ikke minst, fisketrykk. Dere bør forresten prøve cicadafiske i innsjøene i central Otago. Februar burde være midt i blinken for det.

Ang. Clark Reid. Er det da imitajonsfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det bare fisken som vet.  ;D

Den mest populære tørrflua på NZ er fortsatt Royal Wulff. Er DET imitasjonsfiske. Eller hva med humpy, som kommer på en god andreplass...  :-\

Litt provokativt, men dog: Jo flere "norske fluefiskeholdninger" man legger igjen på Gardermoen, desto mer fisk får du i NZ.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det er det bare fisken som vet.  ;D

Den mest populære tørrflua på NZ er fortsatt Royal Wulff. Er DET imitasjonsfiske. Eller hva med humpy, som kommer på en god andreplass...  :-\

Litt provokativt, men dog: Jo flere "norske fluefiskeholdninger" man legger igjen på Gardermoen, desto mer fisk får du i NZ.  ;D

;D (Ps. Har faktisk aldri fisket med Royal Wulff eller Humpy) Fikk mest fisk på små sorte foambiller sist jeg var der, men det er jo imitasjonsfisket under vann jeg synes er mest spektaluært der nede:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over et artig spesialkast fra NZ.. Tongarino Roll Cast. Heftig kristisert ser jeg, og det med rette spør du meg. ;)

Hva synes dere?

Og dette kastet her hadde jo med letthet vunnet "shadow cast"-konkurransen til Jazzgutta.  ;D ;D

:o :o :o

Brutalt!

Det er vel forsåvidt ikke så uvanlig at virkeligheten er enda råere enn parodien, men dette var jeg ikke forberedt på.

Fantastisk - takk for linken!

Hmmm. Dette må vi jo jo kunne bruke på en eller annen måte... to be continued... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser sikkert unødvendig ut, men nymfene (kalles bombs) de bruker i Tongariro har en vekt som tilsvarer en liten sluk og de følger ikke nødvendigvis med ut av vannet ved et vanlig speycast. Særlig pent er det ikke, men veldig effektivt. I tillegg knyter de fast en rogn imitasjon i krokbøyen til bomba. Bomba sleper langs bånn og rognflua flyter rett over bånn der fisken står. Ofte er fortommene også veldig lange for å nå bunnen. Ikke akkurat et estetisk vakkert fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser sikkert unødvendig ut, men nymfene (kalles bombs) de bruker i Tongariro har en vekt som tilsvarer en liten sluk og de følger ikke nødvendigvis med ut av vannet ved et vanlig speycast. Særlig pent er det ikke, men veldig effektivt. I tillegg knyter de fast en rogn imitasjon i krokbøyen til bomba. Bomba sleper langs bånn og rognflua flyter rett over bånn der fisken står. Ofte er fortommene også veldig lange for å nå bunnen. Ikke akkurat et estetisk vakkert fiske.

OK. det forklarer jo en hel del.

Men det ser jo fortsatt utrolig komisk ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye rart når det gjelder kasting i Taupo området. Bla. Maorier sittende på gardintrapp i elveutløpene som spenner opp stanga ved å legge store deler av fluelina nedi vannet i bakslengen for så og måke ut det de kan i fremkastet. Mye flinke folk også selvfølgelig, men har intrykk av at de er mer opptatt av effektivitet enn det estetiske ved fluekastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmm :-\

Important message from the CEO of Fish & Game NZ

Dear Reel Life reader,

The outcome of the election this weekend will have a bearing on the future of our freshwater sports fishery, game bird hunting resource, the habitat that trout, salmon, waterfowl and upland game rely on, and your access to them for fishing and hunting. A lot is at stake.

A couple of months ago the political parties currently in Parliament were invited by the NZ Fish & Game Council to outline their policy positions on issues of importance to anglers and hunters, and their responses were published in the recent pre-fishing season issue of Fish & Game NZ magazine. The article has since been posted to our website here.

Fish & Game NZ holds a neutral political position so passed no commentary, observation or analysis on their responses. Instead, readers were invited to use the table at the end of the article to rank the political parties using the simple scoring system provided.

The purpose of this special Reel Life alert is to urge you to seriously appraise the various policy positions ahead of casting your vote this Saturday. And if you've already had a go, there can't be any harm in revisiting the results, as you scored them, so you to are able to make the best informed decision at the ballot box.

This simple exercise won't take much of your time and I'm sure you'll find it causes you to think hard about the issues.

At the end of the day, it's important to remember that the future of your recreational fishing and hunting is in your hands.

Yours sincerely,

Bryce Johnson

Chief executive

Fish & Game NZ

Friend on Facebook | Forward Reel Life to a friend | Click here to unsubscribe

Fish & Game NZ, 2 Jarden Mile, PO Box 13-141, Wellington. Tel: (04) 499 4767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Litt provokativt, men dog: Jo flere "norske fluefiskeholdninger" man legger igjen på Gardermoen, desto mer fisk får du i NZ.  ;D

Det gjelder faktisk veldig ofte i Norge også det.  ;D

Hva er det egentlig Didymo gjør med elvene? Greit å få en skikkelig gjennomgang så alle skjønner alvoret kanskje. Eller er det skrevet nok om det et sted her på siden hvor jeg ikke har lest godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Didymo er en alge som gror hurtig på elvebunnen og legger seg som et belegg på steinene i elva. Algen fins i nordauropa og nordamerika. Den fins bla i Glomma. Problemet er at den gror usedvanlig godt i elvene på NZ antagelig pga varme vintre. Hva det gjør med elvene er vel foreløpig ikke så mye forskning på, men det som foreløpig er utredet er en endring i bunndyrfaunaen. de lokale artene er ikke tilpasset en ekkelt teppe med alger på bunnen. i tilegg ser det helt jævlig ut :-\  Elvene som er hardest rammet er de som er regulert. Pga den jevne vannstanden blir elvene aldri skyldt rene av naturlige flommer. Noen steder er det faktisk blitt så ille at å fiske med sluk og nymfer nesten er håpløst, da du bare får alger på kroken. Ikke alle som synes det er et problem kanskje ;D

les mer på linken under

http://www.biosecurity.govt.nz/didymo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som kjenner til noen rapporter fra NZ-reisende i år? Lurer på hvordan sesongen har vært så langt. Jeg og Wartiainen stikker om to uker, så da kommer det statusrapport ihvertfall.

Jag åker själv till NZ nu i november, den 14e november till den 18e december.

Hvordan gikk det Robert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som er nedover nå. er noen dager siden sist eg prata med han, men det har vært varmt og lite nedbør siden før jul, så det er lite vann og mye lettskremt fisk rundt om. Han har hatt godt fiske i enkelte områder. Han hadde bla. mista et beist på 6 kg + som tok en museimitasjon og sleit 0.30 i buskene.....

Håper det blir bra med regn før dere reiser nedover, virka som om det var behov for slikt. Men husk at lite nedbør i de "vanlige" elvene gir muligheter i andre. Mange større vestkystelver som blir gode på mindre vann. forøvrig et par på østkysten også. ;)

Håper dere treffer og får godt fiske

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det like før avreise til New Zealand igjen. Faen, gleder meg som en unge...  :D

Vi skal prøve og oppdatere dagboken denne gangen også, kanskje til og med med filmsnutter. Har skaffet meg iPhone, og appen iMovie, så hvis jeg får filmet noe med den så blir det litt snutter underveis.

Dagboken kan leses her: http://www.wartiainen.com/Dagbok/newzealand2012

Satt sammen en film fra turen vi hadde i 2010, så hvis noen som føler for et liten eventyr i "Middle Earth" så er det bare kikke her: http://vimeo.com/35171485

God fornøyelse...

Anders...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...