Gå til innhold

Hvem vil du helst slippe å møte i din hemmelige elv?


Ruffen

Tittelen sier seg selv  

115 stemmer

  1. 1. Tittelen sier seg selv

    • En fullrigget fluefisker.
      18
    • En meitefyr med masse utstyr.
      14
    • En kar med slukstang.
      10
    • En markfisker.
      9
    • En hel familie med all verdens av utstyr.
      19
    • Fluefisker med filmkamera.
      52


Anbefalte innlegg

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

Artig du sier det håvard. Meldte mwg inn i njff selv i fjor. Jeg har vært sterkt uenig i hva de har drevet med tidligere. Njff har de siste tre årene forandret og spisset sine frontsaker og jeg føler vi nå har så mange felles fiender at det er gunstig å være en stor org. De har gjort mye for villaksen og når de ringer for å vite mer om rørlegging av ørretlokaliteter så er dette bra saker. For ikke å snakje om tore qvenild sine innlegg i bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også helst ikke møte en fluefisker med videokamera i elva, eller godvannet mitt. Dette til tross for at jeg selv ofte tar med meg videokameraet på tur. Årsaken til denne store skepsis til fluefiskere med videokamera tror jeg nok Bård og Lars får ta det meste av skylda for, desverre. De har gjort mye bra for å få opp interessen for fluefiske, men det har sin pris å få lagt ut godplassene på riksdekkende kanaler. Ser bare hvor fort ryktene sprer seg her på forumet også. Selv bruker jeg, som sikkert de fleste her på forumet, egne opptak til å gjenoppleve turene og de gode opplevelsene for å komme gjennom en lang og traurig vintersessong. Fluefisker med videkamera i seg selv, er ingen fare, men kun en potensiell fare om han er PR-kåt nok og det holder for meg. Ellers er jeg såpass egoistisk at jeg ikke ønsker å møte noen på mine favorittsteder.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som ikke ser utenfor sin egen nesetipp ved at han (hun) ser bare sin egen måte å fiske på og ikke klarer å se at det er flere måter å fiske på uten å ødelegge elva. Enten det er flue, sluk, oter eller mark. Det er å sette seg selv over andre.

Magne Fjellstad.

Den applauderer jeg. Mange kunne ha behov for å utvide trangsynet sitt  ;) Men må jo være enig med han som ikke ville møte Magnhild M. Kleppa...he he. Huff og huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å slå et slag for fluefiskere med kamera. Det er vel hevet over enhver tvil at programmer som Bård og Lars på fisketur, Tørrfluelandet 1-3 (eksempler nevnt tidligere i denne tråden) er med på å øke interessen for fluefiske, som igjen er gunstig for rekruteringen. Som fersk fluefisker har jeg hatt stor glede av disse filmene, og spesielt Tørrfluelandet-filmene - som tidvis tenderer mot det pedagogiske - har gjort min læringskurve brattere. Det har igjen gjort meg bedre skikket til å bedrive fluefiske, som bl.a. håndtering av fisk (C&R), interesse for fiskens føde og generell strategi. Denne lærdommen er selvfølgelig tilgjengelig andre steder også, men fluefiskefilmene er lett tilgjengelige og god underholdning. Og for "kameramennene" går det jo sport i å villede potensielle rivaler langs elva.

Jeg satt et par timer og letet etter Skrukkedalsrenna, og selv om jeg har hytte tjue minutter unna fant jeg ikke ut det virkelige navnet før jeg meldte meg inn her på Fluefiskesiden ;-)

Og takk Lars og Lars og Bård og Andreas om dere skulle møte meg ved favorittelva - nå kan jeg i det minste oppføre meg nogenlunde som en hederlig fluefisker.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen hemmelig elv, men foreløpig synes jeg det er stor stas å møte fluefiskere når jeg er på tur. Jeg ser poenget ditt, og det er selvfølgelig leit om favorittplassen skulle blitt ødelagt. Allikevel har jeg vanskelig for å tro at en elv skal bli ødelagt, selv om besøkstallet stiger (i alle fall i praksis). Jeg vil presisere at dette er antakelser, gjort på et ganske spedt grunnlag. Foreløpig har jeg stort sett stått alene i Romeriksåsen, Nordmarka og i Østerdalen.

Med innlegget ville jeg bare belyse det jeg ser på som positive konsekvenser av fluefiskere med filmteam på slep, og at mitt inntrykk er at de etter beste evne forsøker å ikke avsløre gode fiskeplasser.

Er det egentlig et stort problem, at man enkelte steder må "stå i kø" for å få fisket? Og om så er tilfelle, bidrar vel tråder som "HEMSILA" og "RENA 2011" i like stor grad til overbefolkning som f.eks. Tørrfluelandet-filmene?

Jeg understreker at dette er min oppfatning, og ingen bastante påstander. Men jeg har fått inntrykk av at det for "erketypen fluefisker" hersker et konsensus om at man skal forakte andre typer fiske, ikke snakke om hvor man fisker og ha et litt snevert syn på hvordan man skal (og hvem som for lov til å) kose seg i naturen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det som ble nevnt som det skumleste med internet er rett og slett at velmenende bloggere blir kraftig utnyttet av folk som man aldri hører eller ser noe til før det er for sent. De skriver ikke, de snakker ikke, de bare utnytter internettets vannvittige muligheter til å skaffe seg informasjon om hvor neste gullegg ligger. Gjennom f.eks. youtube og vimeo, bloggs og forum.

Det er kanskje også like mye et problem at enkelte elver er "hemmelige". For når de først blir "oppdaget", noe de vil bli før eller siden uansett, så har de ingen regler eller oppassere som kan demme opp for trykket som kommer. Nettopp fordi de er "hemmelige" og interessen for liten til at noen har gjort noe med dem.

Publisitet er kort sagt både bra og ille. Jo flere som setter pris på et vassdrag, jo fler vil verne det mot alskens uhumskheter. Jo flere som setter pris på det, jo verre blir det for fisken og andre fiskere. Fordeler og ulemper alle veier.

Om jeg møter på en egoistisk idiot så er han en egoistisk idiot uansett om han er fluefisker, markfisker eller hva slags fisker han måtte være. Slike finnes i alle "leire". "Idioter" må forresten ikke forveksles med uvitende.

Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen hemmelig elv, men foreløpig synes jeg det er stor stas å møte fluefiskere når jeg er på tur. Jeg ser poenget ditt, og det er selvfølgelig leit om favorittplassen skulle blitt ødelagt. Allikevel har jeg vanskelig for å tro at en elv skal bli ødelagt, selv om besøkstallet stiger (i alle fall i praksis).

Der tar du feil, sjansene er rimelig store for att ei elv blir ufattelig mye dårligere om besøkstallet stiger...den blir iallefall ikke noe bedre sånn sett, så lenge fiskereglene ikke blir skjerpet, noe de pleier og bli etter den har blitt ødelagt  :)

og kan du uttype hva du mener "i praksis" ? att det teoretisk er muligheter for det men ik i praksis?  :rolleyes:

skjønte ikke helt den  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om det var uklart. Det var kanskje feil å bruke i teori og praksis. Det jeg ønsket å si var:

Det er nesten garantert at "mitt" lille tjern ville blitt merkbart mye dårligere rent fiskemessig, om jeg fortalte på dette forumet (f.eks.) om eventyrlig fiske, og samtlige av dere avla tjernet et besøk i ettertid. Altså teoretisk, eller hypotetisk. Men hvor stor er sjansen for at "mitt" hemmelige tjern, av alle tusen tjern i Norge, skulle få besøkstallet økt så voldsomt at fisket skulle blitt ødelagt (i praksis)?

Jeg har ikke noe problem med å ta feil i denne sammenhengen, jeg gjorde mitt beste for å formulere meg "spørrende". Grunnen til at jeg skrev innlegget var, som sagt, for å belyse noen positive aspekter ved at fluefiskefilmene.

Jeg synes nemlig det er litt komisk å følge trådene på denne siden, og merke at jeg gradvis tillegger meg meninger og holdninger som ikke bunner i egne erfaringer. Men heller i hva jeg oppfatter som korrekt etikette i fluefiskemiljøet. Og det tror jeg ikke jeg er alene om. Det er vel ganske mange faktorer som skal til, i tillegg til godt fiske for at "din" elv skal ødelegges. For eksempel tetthet av brukbare fiskeplasser i området og tilgjengelighet?

Jeg må erkjenne at jeg ikke har kompetanse til å ta diskusjonen videre, og jeg understreker igjen at det ikke var tilsiktet å uttrykke meg på noen annen måte enn "spørrende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om det var uklart. Det var kanskje feil å bruke i teori og praksis. Det jeg ønsket å si var:

Det er nesten garantert at "mitt" lille tjern ville blitt merkbart mye dårligere rent fiskemessig, om jeg fortalte på dette forumet (f.eks.) om eventyrlig fiske, og samtlige av dere avla tjernet et besøk i ettertid. Altså teoretisk, eller hypotetisk. Men hvor stor er sjansen for at "mitt" hemmelige tjern, av alle tusen tjern i Norge, skulle få besøkstallet økt så voldsomt at fisket skulle blitt ødelagt (i praksis)?

Jeg har ikke noe problem med å ta feil i denne sammenhengen, jeg gjorde mitt beste for å formulere meg "spørrende". Grunnen til at jeg skrev innlegget var, som sagt, for å belyse noen positive aspekter ved at fluefiskefilmene.

Jeg synes nemlig det er litt komisk å følge trådene på denne siden, og merke at jeg gradvis tillegger meg meninger og holdninger som ikke bunner i egne erfaringer. Men heller i hva jeg oppfatter som korrekt etikette i fluefiskemiljøet. Og det tror jeg ikke jeg er alene om. Det er vel ganske mange faktorer som skal til, i tillegg til godt fiske for at "din" elv skal ødelegges. For eksempel tetthet av brukbare fiskeplasser i området og tilgjengelighet?

Jeg må erkjenne at jeg ikke har kompetanse til å ta diskusjonen videre, og jeg understreker igjen at det ikke var tilsiktet å uttrykke meg på noen annen måte enn "spørrende".

Bare og spørre og lure det , lov det  :)

Hvis jeg skjønner deg riktig, altså hvis du hadde lagt inn en skrytevideo feks fra dette lille sårbare vannet der du hanker opp ene kilosfisken etter den andre, feks i nordmarka, noen hadde dratt kjensel på vannet...sjekket ut dette og skrytt til sine fiskekompiser som igjen skryter til sine igjen, eller på ett forum... Da tror jeg det i praksis hadde blitt ødelagt over tid!  :)

Så i ett slikt tilfellet hadde det nok godt like ille i praksis som i teorien...sjansene er iallefall store for det  :-\

tror jeg...enda verre er det og avsløre ei elv... dette er enda mere populært og fiske i :)

vel og merke om de kakker fisken.... det er det jo mange som liker og gjøre ,og det er det ikke alle vann og elver som tåler  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nemlig det er litt komisk å følge trådene på denne siden, og merke at jeg gradvis tillegger meg meninger og holdninger som ikke bunner i egne erfaringer. Men heller i hva jeg oppfatter som korrekt etikette i fluefiskemiljøet. Og det tror jeg ikke jeg er alene om.

Veldig godt sagt, og du har garantert helt rett i at det er flere enn deg som er av samme oppfatning  ;)

Jeg har mange ganger priset meg lykkelig over at jeg hadde holdt på med fluefiske en stund før internet ble allemannseie.

Det er mye å lære på forum som dette, bevares, men det er ikke like lett for en som ikke har masse erfaring å skille ut hva som er svada inniblant alt dette.

Noen får det til å høres ut som det må vitenskap i bøtter og spann til for å kunne trives/lykkes med fluefiske, men det er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske mange faktorer som skal til, i tillegg til godt fiske for at "din" elv skal ødelegges. For eksempel tetthet av brukbare fiskeplasser i området og tilgjengelighet?

Godt poeng.

skeptisk!  ;D

kanskje i teorien, men i praksis så har vi fluefiskere en tendens til og klumpe oss i ei og samme elv okkesom virker det som ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske mange faktorer som skal til, i tillegg til godt fiske for at "din" elv skal ødelegges. For eksempel tetthet av brukbare fiskeplasser i området og tilgjengelighet?

Godt poeng.

skeptisk!  ;D

kanskje i teorien, men i praksis så har vi fluefiskere en tendens til og klumpe oss i ei og samme elv okkesom virker det som ;D

Hvis en fiskeplass ligger tilstrekkelig langt fra folk i et område med veldig mye bra fiske, og man er nødt til å bruke apostlenes hester for å komme seg dit, blir det ikke så mye folk av det uansett, rett og slett fordi det er relativt få mennesker som er så gale at de trasker i timesvis med tung sekk forbi utmerkede fiskeplasser for å komme seg dit...

Men du har jo et godt poeng: vi fluefiskere klumper oss sammen, og det finns jo flere eksempler på at hvis selv et sånt skikkelig avsidesliggende sted "markedsføres" godt nok blir det gjerne "mye" folk i et år eller fem.

Men, hvis det ryktes at det er plagsomt mange andre fiskere der og at fisket har tapt seg, vil folk ganske raskt begynne å dra andre steder. Så blir stedet liggende mer eller mindre brakk noen år, fordi det heter seg at det er utfisket og at det er så mye folk der. Etter en stund begynner det å ryktes at det er bra der igjen, og sirkelen er sluttet.

Dette fenomenet kjenner jeg godt i lokal målestokk fra mine hjemtrakter, og jeg har også sett det i Finnmark i litt større skala. Det blir en slags motesyklus av det, litt som med slengbukser  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kategorier som jeg har opplevd, og som jeg ikke ønsker å oppleve i min hemmelige elv/plass.

Den første er «han» duden som med sin tilstedeværelse dominerer hele strekket, og som markerer klart og tydelig at her er det jeg som kom først uten å si et ord, og med hele sitt vesen vil ha alle elve meterne oppstrøms for seg, og nedstrøms for seg. Men gudskjelov så har vi kun en av han i nærområdet mitt, så han får kun gjort skade en plass av gangen. Bare så synd at han har plantet ræva si på en særdeles god høstplass, og tar opp den plassen hver dag fra tidlig til sent.

Den andre kategorien har jeg truffet et par ganger, og som en kjenning av meg virkelig har truffet. Det er de unge jyplingene, i sine seine tenår, tidlig 20 år som ikke bryr seg om kutyme i det hele tatt. De som plasserte seg 20 meter oppstrøms, hvor kjenningen sto og kastet oppstrøms, og ved spørsmål om de virkelig mener at de skal stå der svarer «er det ikke 50 meter da». Men boyza stopper fisket sitt, men sier klart og tydelig at han får være ferdig om en time eller to, for da skal de fiske der. Elva er kun 9 mil lang, og de skulle fiske akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...