Gå til innhold

Nytt kamera! ... valg av linse


Tommy Jacobsen

Anbefalte innlegg

Hei og hå,

Er fryktelig redd for at julenissen kommer til å møte opp med en 5D mark 2 til meg til jul.

Men har ikke bestemt meg hvilken linse jeg skal be ham om å ta med...

jeg hadde egentlig bestemt meg for å be om en Canon 24-70 2.8, men kjente jeg blei litt irritert når Canon ikke leverer denne linsen med IS. 24-105 F4 IS er naturligvis ett alternativ, men jeg har veldig lyst på 2.8.

Sigma sin 24-70 kommer OGSÅ uten IS! Hva er greia egentlig???

er det ikke mulig å få en kombinasjon av 2.8 og IS på standard zoom?

Kjenner at jeg lett velger Canon sin 2.8 fremfor Sigma sin. Har elendig erfaring med Sigma fra før, men kjenner at jeg ikke klarer helt å bestemme meg for å gå for 2.8 uten IS fremfor 4 med IS.

Så; come on! Help me decide!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garrantere deg at du ikke trenger, eller vil savne IS visst du går for f2.8 på en 5D.

Kjøper du 24-70 f 2.8 så får du det grommeste som er å oppdrive i den brennvidden til det kMera. Ferdig butikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder video er det faktisk et lite problem at det ikke finns en normalzoom med IS, 2.8 og fullformat.

Man kjører jo med lukkeren på 50 hele tida, så derfor blir det begresende å ikke ha tilgang til større blender når man filmer i dårlig lys. Selv bruker jeg stort sett fastlinser (mest gamle OM), men vet at mange savner dette. Det finns jo til EF-S (cropsensor): 17-55/2.8-objektivet til Canon er knall, men funker jo ikke på 5D mkII.

Har Nikon noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du videre ha noe som takler dårligere lys, så går du for fast. En 50mm. 1.4 gir deg nye muligheter;

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Normal/Canon-EF-50mm-F14-USM-Viktig--Nordisk-Utgave---Nordisk-Garanti-103131-p0000010445.aspx

Et millimeterpresist objektiv med en farvegjengivelse som overgår det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder video er det faktisk et lite problem at det ikke finns en normalzoom med IS, 2.8 og fullformat.

Man kjører jo med lukkeren på 50 hele tida, så derfor blir det begresende å ikke ha tilgang til større blender når man filmer i dårlig lys. Selv bruker jeg stort sett fastlinser (mest gamle OM), men vet at mange savner dette. Det finns jo til EF-S (cropsensor): 17-55/2.8-objektivet til Canon er knall, men funker jo ikke på 5D mkII.

Har Nikon noe sånt?

Men nå spurte vel egentlig ikke trådstarter om noe med video?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder video er det faktisk et lite problem at det ikke finns en normalzoom med IS, 2.8 og fullformat.

Man kjører jo med lukkeren på 50 hele tida, så derfor blir det begresende å ikke ha tilgang til større blender når man filmer i dårlig lys. Selv bruker jeg stort sett fastlinser (mest gamle OM), men vet at mange savner dette. Det finns jo til EF-S (cropsensor): 17-55/2.8-objektivet til Canon er knall, men funker jo ikke på 5D mkII.

Har Nikon noe sånt?

Men nå spurte vel egentlig ikke trådstarter om noe med video?

Når det gjelder video er det faktisk et lite problem at det ikke finns en normalzoom med IS, 2.8 og fullformat.

Man kjører jo med lukkeren på 50 hele tida, så derfor blir det begrensende å ikke ha tilgang til større blender når man filmer i dårlig lys. Selv bruker jeg stort sett fastlinser (mest gamle OM), men vet at mange savner dette. Det finns jo til EF-S (cropsensor): 17-55/2.8-objektivet til Canon er knall, men funker jo ikke på 5D mkII.

Har Nikon noe sånt?

Men nå spurte vel egentlig ikke trådstarter om noe med video?

Du har rett.

Ikke noe problem i det hele tatt hvis man ikke skal filme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg liker dette forumet. Mye gode meninger og dyktigefolk.

Nå er det forsåvidt fotograferingen som var topp prioriteringen. Men hadde tenkt å prøve meg med video også så blei enda meir skuffa når dere sier det er ett større savn på film... Grrr...

Nikon sin tilsvarende har heller ikke is.

Jeg skal aldri påstå att mangel på is er krise. Jeg bare synes det er rart att det ikke er med.

Fotograferingen jeg gjør med standard objektiv av typisl ungeri leik osv gjør jeg ofte med så lang lukker som "forsvarlig" for å fremheve litt liv og action. Så jeg savner ikke ISn for å fotografere i dårlig lys, det kompenserer ISO området på 5d med så det holder. Jeg vil ha hjelp til å holde kamera i ro ved lukkertider "litt på grensen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir sikkert mer enn fornøyd med toppobjektivene til Canon.

Har nettopp sittet og redigert bilder for en artikkel til et amerikansk tidsskrift, og av de bildene vi hadde (bl.a. fra en Nikon D90) var materialet fra 5D mkII og 24-105/f4 IS helt klart de som tålte mest redigering uten å gå opp i liminga. Imponerende bildefiler!

Når det er sagt synes jeg faktisk D90-filene så bedre ut rett fra kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mulig å ta dette videre, så må jeg nevne at jeg leverer 7D`n tilbake i mårra.

Jeg er ekstremt skuffa.

Resultatetene fra det gamle 20D er faktisk minst like bra som 7D.

Autofokusen, om det seg være "AI Fokus"/AI Servo", funker faktisk bedre på 20D.

Ved dårlig lys, så knekker 7D`n helt sammen.

Man kan kjøre ISO`n opp så det holder, men den orker ikke fokusere.

Begge husene er påmontert 70-200 2.8 IS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med 2.8 24 70 Tommy. Du låner 24 105 IS av meg i bytte mot 2.8`n når det skulle bli nødvendig  ;D

Forøvrig må du prøve min 50L 1.2 snart, og jeg må teste din 70 200 IS...  8)

Kan skrive under på 5D`ns ISO egenskaper ja. Her en kveld filmet jeg med 50L 1.2 i lyset fra 3 telys.  ;D Det vinglassbildet mitt i bildetråden er tatt derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt 7D DET er et knall kamera uten tvil

20 rekker ikke til leggen engang ;)

Funker knall i mørke (bruk RAW)

Du sikter til mitt innlegg, ja. Er nok noe gæli med 7D`n min, ja.

Leverer det inn for reklamasjon/rep er vel mere riktig å si...

Hei!

Jeg har prøvd begge objektivene på mitt 5D mk2-hus og endte opp med Canon 24-70. Som eneste reiseobjektiv ville jeg kanskje valgt 24-105 pga vekt og litt mer å gå på mtp brennvidden, men jeg ender alltid opp med å drasse på tungt lyssterkt glass. Bruk heller stativ om du trenger lengre lukkertider.

Har også brukt en 7D i et års tid med mye gromoptikk. Gikk fra 30D og kan ikke si jeg deler samme erfaring som deg der. Skyter man i RAW og eksponerer et par knepp lysere, har man mye mer å gå på i RAW-fila enn på min gamle 30D. Det er nødt til å være noe galt med ditt 7D-hus. Send det inn til Serviceproffen. De fikser bifen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, bemerker meg at det er flere som ikke skjønner hva jeg skal med IS på ett slikt zoomområde.

jeg har ingen problemer med å skjønne hva dere legger i det, for med 2.8 optikk og ISO området til en 5D så skal det vel mye til at man ikke klarer å oppnå en lukkerhastighet tilstrekkelig for å unngå bevegelsesuskaprheter på slike brennvidder.

MEN; årsaken til mitt ønske om IS på standard linsa er at jeg i ny og ne synes det er kult å kjøre på med litt lang lukkerhastighet når jeg fotograferer situasjonsbilder av f.eks. guttungen som leiker seg, tegner, what ever.

Men det er jo bevegelsen fra motivet jeg vil ha med meg, ikke bevegelsesuskarpheter grunnet att jeg ikke klarer å holde i ro.

Sistnevnte hjelper jo da stabilisatoren meg med.

Legger inn ett enkelt eksempel (var vel ikke akkurat ett vanvittig bra fotografi, men det var da hvertfall ett eksempel på hva jeg snakker om) Dette bildet er att med 17-85 IS og lukkertid på 1/6 sekunder. Eksponeringen er sånn omtrent riktig i forhold til det naturlige lyset i rommet slik at jeg fanger de naturlige fargene, men så kjører jeg ett bittelite blitzblink for å gi litt glød i øyne og bildet forøvrig, samt at blitzblinket er med på å låse litt i bevegelsene.

Den lange lukkertiden synes jeg gir bildet litt mer liv og forsterker en liten gutts entusiasme over sin oldefar. Samme bildet på 1/45 sekund synes jeg hadde blitt mindre livlig.

Uten IS er jeg redd jeg hadde fått flere bom enn treff på ett slikt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med stativ.....?

joda, det bruker vi når det er behov for det. Men å fotografere en 2 åring med stativ har aldri fungert for min del :-) derfor ville jeg ha IS ;-)

men nå drar jeg dette veeldig til ytterpunktet egentlig. For jeg har ingen problem med å skjønne at jeg skal klare meg uten, men synes bare det er merkelig at en linse i denne prisklassen kommer uten. MEN det har jo naturligvis en sammenheng med pris. prisdifferansen på 70-200 med og uten er vel 5-6000,- og på de zoom områdene er det jo mer reelt å ha muligheten til å velge. på normalzoom området så er det vel ikke ønsket og behovet for breddene av brukere stort nok til at det ville være riktig å gjøre som på 70-200´n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vil tro at et hany mindre kamera skaper bedre barnebilder, man slipper gjemme seg bak en svær svart klædd... det var iallefall argumentet til en svært dyktig portrettfotograg i Lofoten..........  http://www.google.com/products/catalog?client=safari&rls=en&q=canon+g12&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=12601536878521691490&sa=X&ei=CabSTuCuNoSohAfA2ryrDQ&ved=0CF0Q8wIwAA#ps-sellers

koster som ei linse og bildene blir svært gode opp til A2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er mer fornøyd med det g11 jeg har enn det d40 jeg hadde.... en veldig bra stabilisator....sier ikke istedenfor men hany å ha med seg selv når du ikke skal fotograrere.... alltid med  http://www.google.com/products/catalog?client=safari&rls=en&q=canon+g12&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=12601536878521691490&sa=X&ei=CabSTuCuNoSohAfA2ryrDQ&ved=0CF0Q8wIwAA#ps-sellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...