Gå til innhold

Fluebinding for nybegynnere - Tips og triks


Sigve

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne starte en tråd for ferske eller nye fluebindere. Det finnes allerede drøssevis med youtube videoer og div. som kan hjelpe, men her kan dere stille spørsmål rett til vedkomne som viser en fremgangsmetode om det skulle være noe du lurer på.

Jeg håper at andre også vil bidra til å utvikle denne tråden slik at det kan bli en god levende tråd for nyere fluebindere.

Vinteren er lang og jeg starter med en enkel fallskjemflue/parachute.

Jeg starter ofte med vingen. Starter å fester tråden ved øyet på kroken og surrer bakover og så tilbake som vist på bildet.

[attachimg=1]

Til vinge bruker jeg Aero drywing. Denne legger jeg i en loop fra undersiden og opp som vist på bildetog surrer noen tørn rundt selve vingen.

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Deretter fester jeg med å surre noen stramme tørn rundt kroken. Jeg lager også en base til å surre hakkelet på ca 2mm opp som vist. Ikke bruk for mye tråd.

[attachimg=4]

post-969-13949890080789_thumb.jpg

post-969-13949890114688_thumb.jpg

post-969-13949890115169_thumb.jpg

post-969-1394989011556_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hakkelet og lengden av fibre tilpasses etter størrelse på kroken. Det spille ingen rolle om fibrene blir for lange. Heller det enn korte da flua lett kan velte. Før jeg fester hakkelet klipper jeg av noen fibre på begge sider, ca 1 cm nederst på stammen. Dette gjør jeg fordi da sitter hakkelet mye bedre.

[attachimg=1]

Hakkelet festes med den blanke siden inn mot vingen og rett på basen.

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Deretter knekker jeg stammen på hakkelet bakover på krokskaftet og surrer mot halen. Dette hjelper på slik at vingen ikke spinner på kroken

[attachimg=4]

post-969-13949890115938_thumb.jpg

post-969-13949890116378_thumb.jpg

post-969-1394989011686_thumb.jpg

post-969-13949890117349_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg lage V hale. Jeg bruker fibetts. Jeg vil ha 2 fibre på hver side og halen skal ikke være lengre enn kroppen.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Jeg surrer en gang over og en under fibrene. Da legger de seg riktig og videre splitting er mye enklere.

[attachimg=3]

post-969-1394989011784_thumb.jpg

post-969-1394989011816_thumb.jpg

post-969-13949890118459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve splittingen og mitt triks er å presse naglen opp til roten av fibrene. Deretter deler jeg dem med dubbingnålen og legger dem under naglen. Jeg gir et lett press og fibrene forblir splittet.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Deretter surrer jeg 2 8 talls surringer som holder fibrene på plass

[attachimg=3]

post-969-13949890118819_thumb.jpg

post-969-13949890119209_thumb.jpg

post-969-13949890119699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt fersk fluebinder er det en klassisk feil og binde inn tråd for nærme krokøyet. Mitt tips blir derfor å ha dette i bakhodet når man binder inn tråd og materialer. Litt god plass foran krokøyet er ett must ved avslutning!  :)

Og en ting, det lønner seg og legge inn en halvstikk i ny og ne, i tilfelle tråden skulle ryke så holde ting seg på plass. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi kommet til dubbingen av kropp og thorax.

Jeg har et veldig godt råd å komme med når det gjelder mengde dubbing du trenger. Ca 1/4 av det du tror :)

Jeg fordeler dubbingen litt grovt i første omgang før jeg brgynner å tvinne den på tråden. Jeg fordeler den ytterliger slik at jeg får en jevn "ulltråd" og helst med litt stigning.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Jeg starter ca 2 mm fra halen og surrer meg bakover og legger en tørn under halen. Dette hjelper å løfte halefibrene ytterligere. Deretter surrer jeg slik at dubbingen legger seg tett og former kroppen.

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Når jeg kommer til thorax fortsetter jeg mot krokøyet og så tilbake forbi vingen og tilbake igjen. Gjerne med litt kryss surring.

[attachimg=5]

post-969-13949890120128_thumb.jpg

post-969-139498901204_thumb.jpg

post-969-1394989012065_thumb.jpg

post-969-13949890120858_thumb.jpg

post-969-1394989012122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du ende mer en thorax som dette :)

[attachimg=1]

Nå skal vi surre hakkel og vi starter på toppen og surrer nedover. Rundt 3-4 tørn. Jeg bruker hakkel klemme og surrer stramt. Jeg legger også hver tørn rett under hverandre. Da får du hakkel som ligger riktig.

[attachimg=2]

Så trekker jeg fibrene bakover mens jeg holder enden på hakkelet og fester med et par turn og klipper av enden.

[attachimg=3]

post-969-13949890121438_thumb.jpg

post-969-13949890121658_thumb.jpg

post-969-13949890121859_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det faller i smak.

Jeg kunne nok ha fortalt en hel haug mer om valg av det ene og det andre men jeg ville bare vise min versjon av en fallskjermflue. Og det helt uten noe bling :) Det finnes drøssevis av bilde serier og videoer som viser hvordan dette mønsteret bindes. Dette var bare min måte og sikkert ikke unik.

Om det er noen som ønsker en dypere forklaring så kan jeg prøve å gå mer i dybden eller la andre fluebindere her på forumet trå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages med disse åttetallsurringene på halefibrene. Spesielt de som er på andre siden av kroken (enn meg) så og si. Der har jeg en tendens til å klemme ned hele stasen i det jeg skal stramme. Du sier først en turn over, så under.. Klarte ikke helt å se det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg plages med disse åttetallsurringene på halefibrene. Spesielt de som er på andre siden av kroken (enn meg) så og si. Der har jeg en tendens til å klemme ned hele stasen i det jeg skal stramme. Du sier først en turn over, så under.. Klarte ikke helt å se det for meg.

Plages du med åttetallssurringer så kan du jo gjøre det på denne måten:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4731.0

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages med disse åttetallsurringene på halefibrene. Spesielt de som er på andre siden av kroken (enn meg) så og si. Der har jeg en tendens til å klemme ned hele stasen i det jeg skal stramme. Du sier først en turn over, så under.. Klarte ikke helt å se det for meg.

Plages du med åttetallssurringer så kan du jo gjøre det på denne måten:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4731.0

Terje

Takk skal du ha Terje :-) Dette gleder jeg meg til å prøve. Denne metoden ser ut til å lage rota til halen såpass stabil at jeg kan ta fatt på kroppen uten å presse ned fibrene. Ved bruk av biot og lignende, synes jeg ikke jeg kommer tett nok innpå halen, uten å presse den nedover. Det blir et mellomrom som ikke er så lekkert. Som sigve viser løses dette med dubbing der dette brukes som kropp.. Men altså, hva med fluer med quill eller biots som kropp?

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk dubbing på samme måte bak halen og surr biot på resten.

Resten er igrunn en øvingssak.

Du må gjerne greie ut om hvordan man binder fast hackelet rundt vingen uten og binde ned fiber i avslutninga, Sigve, for den er vrien som fersk binder. :)

Kongetråd dette, ett høydepunkt på forumet i vinter! :D

Jeg skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...