Gå til innhold

Fluebinding for nybegynnere - Tips og triks


Sigve

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Unknown User

Dette er helt supert.

Tips til denne bindetråden. Jeg er en idiot når det kommer til binding, jeg tror det er mange med meg. Litt som en person som er helt avhengig av korrekte oppskrifter på kjøkkenet. Bildet når du fester vingen savner et steg for meg; hvordan du faktisk fester den. Du skriver hvordan du gjør men jeg savner et bilde. Det samme med "hakklet". For meg er hakkel en djungel av forskjellige brands, arter og graderinger. Det gjør meg usikker når jeg for eks skal handle på nett, mem fremfor alt når jeg binder. Det hadde hjulpet bare det sto "lyst hakkel fra en hønenakke", eller grizzly eller hva enn det måtte være. Mer tydelighet i materiell samt bedre bilde på de kritiske punktene, det hadde hjulpet en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt isammen en veldig kjapp sbs på mer detaljer rundt vingen

Håper bildene taler litt for seg selv. Menden av Dry wing justerer jeg etter hvor stor fluen er. Den skal legges dobbel så ha det i hodet.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=6]

Når jeg har surret en base for hakkelet, ca 2 mm opp, surrer jeg over roten med stramme tørn.

[attachimg=7]

[attachimg=8]

post-969-13949890125212_thumb.jpg

post-969-1394989012558_thumb.jpg

post-969-1394989012595_thumb.jpg

post-969-13949890126138_thumb.jpg

post-969-13949890126376_thumb.jpg

post-969-13949890126639_thumb.jpg

post-969-13949890126829_thumb.jpg

post-969-13949890127028_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer detaljer rundt selve hakkelinnbinding

Å finne hakkel som passer størrelse på fluen du binder er utrolig viktig. Er fibrene for korte velter fluen lett. Derfor bruker jeg heller hakkel med lengre fibre enn "kanskje det går" fibre. Kvaliteten på hakkelet bestemmer og hvor mange tørn som er nødvindige for å holde fluen flytene. Hakkelet jeg bruker her er av "silver grade" og har meget tette fibre. I dette tilfellet er 2 tørn mer enn nok.

Selve lengden fibrene bør ha er ca lengden på kroppen. På min demoflue nå er fibrene bittelitt for lange, men som sagt heller det enn......

[attachimg=1]

Hakkelet har en blank side og en matt side.Den blanke siden er fjærens front/oppside og buer nedover som en paraply. Binder du inn hakkelet feil blir det som å snu paraplyen.

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Et annet triks er å klippe av fibrene og ikke rive. Hakkelet sitter mye bedre og snur seg ikke når det bindes inn

Som sagt den matte siden ut. Jeg fester stammen slik at fibrene begynner rett over basen jeg surret når jeg festet vingen. Jeg binder også fjæren fast på basen og legger resten av stammen langs kroppen i en 90 graders knekk surrer meg nedover og klipper av om den blir for lang.

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=6]

post-969-13949890128568_thumb.jpg

post-969-13949890128819_thumb.jpg

post-969-1394989012908_thumb.jpg

post-969-13949890129381_thumb.jpg

post-969-13949890129689_thumb.jpg

post-969-13949890169196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå skal starte å surrehakkelet rundt vingen knekker jeg det mot meg i 90 graders vinkel (bildet illustrerer bare) og legger 2 tørn rett under hverandre. Det er viktig at du ikke legger stammen opp stammen da vil fibrene sprike.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Når jeg har surret ferdig skal tuppen ligge mot krokøyet. Jeg trekker da tuppen ned over kroken og strammer litt.

[attachimg=3]

Nå samler jeg fallskjermhakklet med fingrene og gjør plass til å avslutte flua. Når jeg holder et godt grep kan jeg slippe hakkeltuppen med høyre hånd og feste tuppen. Klippe rent og avslutte med 2 dobble halvstikk

[attachimg=4][attachimg=5][attachimg=6][attachimg=7][attachimg=8][attachimg=9]

Før jeg klipper vingen til rett lengde presser jeg hakkelet på plass ved å trekke de 2 endene av vingen fra hverandre. Hakkelet skal da legge seg riktig. Juster eventuelle etternølere med makt :)

[attachimg=9][attachimg=10]

post-969-13949890190541_thumb.jpg

post-969-1394989019091_thumb.jpg

post-969-1394989019132_thumb.jpg

post-969-1394989019181_thumb.jpg

post-969-13949890192291_thumb.jpg

post-969-13949890192782_thumb.jpg

post-969-13949890193203_thumb.jpg

post-969-13949890193682_thumb.jpg

post-969-13949890193931_thumb.jpg

post-969-1394989019417_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Sigve.

Kjempebra tråd du har dratt i gang her :) og flotte bilder..

Litt flisespikkeri fra meg,

Det som eg lurer på er når du har surra hacklet og dradd det ned over kroken

og skal ta første runde med tråden for festing, går du da rundt krokskaftet

eller under heile hacklet?

Dersom eg ikkje husker feil så binder du vel "mot klokka" og da

blir det enklere.

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gleden av å binde noen fluer sammen med Sigve her en kveld, og fikk mange gode tips og råd. Det mest verdifulle for meg var å tørre å rive og slite litt i fjærfibrene, og da spesielt halefibrene. Når de skal festes og justeres er det bare å ta godt tak, for så å feste dem slik du ønsker. Etter et par forsøk satt åttitallsurringene som støpt. Det samme gjelder forsåvidt også med hakkelet. Vær bestemt, og vis hvem som er sjæfen!

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Sigve.

Kjempebra tråd du har dratt i gang her :) og flotte bilder..

Litt flisespikkeri fra meg,

Det som eg lurer på er når du har surra hacklet og dradd det ned over kroken

og skal ta første runde med tråden for festing, går du da rundt krokskaftet

eller under heile hacklet?

Dersom eg ikkje husker feil så binder du vel "mot klokka" og da

blir det enklere.

Bjørnen.

Heisann Bjørn

På bildene over går jeg med klokken. Er ikke sikker på om jeg skjønner hvorfor det skulle være enklere mot klokken. Uansett så går jeg rundt krokskaftet.

Heiii.... synes det var helt greit jeg, Sigve gjør jobben - jeg tar æren, det er pazze ;D ;D ;D

Knakende bra initiativ Gisle, ja nå var du flink ;D ;D

Takk Sigve :)

Jeg hadde gleden av å binde noen fluer sammen med Sigve her en kveld, og fikk mange gode tips og råd. Det mest verdifulle for meg var å tørre å rive og slite litt i fjærfibrene, og da spesielt halefibrene. Når de skal festes og justeres er det bare å ta godt tak, for så å feste dem slik du ønsker. Etter et par forsøk satt åttitallsurringene som støpt. Det samme gjelder forsåvidt også med hakkelet. Vær bestemt, og vis hvem som er sjæfen!

Ronny

Det var da svært Ronny. Må huske at Oddbjørn var der og. Kan ikke ta på med skylden for alt som går galt. Kjekt å høre at 8 talls surringene sitter. Nå har du sikkert masse fluer som har en haug av respekt etter at du vist hvem som er sjæfen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quill og Biot

Hva er quill og hva er biot? I utgangspunktet er det begge det samme. Quill er fjærpenn og på fjæren sitter bioten. Fjæren i seg selv satt på vingen til gåsa eller kalkunen. Og sånn går dagan...

I vår kjære fluebinderverden bruker vi biot på quill fluer og for å gjøre alt dette til en skikkelig grøt kommer herl inn i blandingen. Herl er disse grønne glittrende fibrene fra halefjær fra Påfugl (Peacock). På quillfluer fjærnes disse grønne fibrene og igjen sitter du med et strippet herl Et mindre fargerikt fjærkre som også har herl er strutsen. Stammen på disse fibrene er stort sett sorte og mindre brukt som strippet herl som kropp (På quill fluer). Siste del i familien quillfluer er stammer fra hakkel/hackle. Altså, for å oppsummere, Biot, herl og stammer fra hakkel brukes som kropp på Quillfluer :) I dag forbindes ofte quillfluer med klassiske fluer som feks Quill Gordon eller Gordon Quill, bundet med strippet herl i kroppen, altså ikke quill?? Men som de fleste fluebindere her til lands bruker vi ikke ordet quillflue. Nå sier vi bare at "Jeg har bundet ei flue med biot som kropp!"

Vi bruker stort sett biot fra kalkun og gås. Forskjellen på disse er at kalkun biot er mye lengre.

[attachimg=1]

Selve bioten sitter på oversiden av fjæren

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Påfugl-herl kjenner de fleste. Fibre fra selve "øyet" blir ofte brukt. Jeg fom min del bruker sammenknyttet herlfibre mer da jeg syns det er lettere å finne tykke fibre som dekker mer på hver tørn.

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=6]

post-969-1394989020527_thumb.jpg

post-969-13949890205491_thumb.jpg

post-969-13949890205831_thumb.jpg

post-969-13949890206373_thumb.jpg

post-969-1394989020656_thumb.jpg

post-969-13949890206793_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange måter å strippe et herl. Det kan viskes av med et vanlig viskelær. Du gnir visket mot fibrene og gjentar dette til alle er borte eller bruke naglen på tommelen og dra herlet mellom fingrene.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Når du binder inn herl i kroppen surrer du bare herlet kant i kant. Legg inn litt superlim på toppen av kroken så sitter herlet mye lengre og tåler mer fisk.

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Bioten har en kant med små fibre på den ene siden. Denne kanten bruker vi til å "ribbe" med i samme slengen som vi surrer kroppen. Når du binder inn bioten legger du den med denne kanten den veien du velger å surre. Altså surrer du mot klokken , som jeg gjør her, legges kanten mot deg.

[attachimg=5]

[attachimg=6]

post-969-13949890207222_thumb.jpg

post-969-13949890207593_thumb.jpg

post-969-13949890207901_thumb.jpg

post-969-13949890208412_thumb.jpg

post-969-13949890208831_thumb.jpg

post-969-13949890246381_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin tråd og bra instrukser Sigve, bare en kommentar til dette med påfuglquill.

Grunnen til at øyefjæra og de herlene i øyet anbefales er at disse har mer tydelig fargespill og segmentering når de er bundet inn. De som er "sydd sammen" (strung) er ganske fargeløse i forhold. Men de har tykkere stamme så absolutt og du kan binde flere fluer med et herl.

Se vedlegget her, dette er fra øyefjær, blir ganske forskjellig.  Men begge er selvfølgelig brukbare... kommer ann på hva man skal imitere..

post-2-13949890246721_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentar Rune. Og selvfølgelig burde jeg nevnt forskjellen.

All ære til deg Sigve.

Gudegave til alle nybegynnere,og trur nok vi som har holdt på en stund kan plukke noen triks også. ;)

Når kommer tsjekkerne ? ;D

Det er bare å sette igang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentar Rune. Og selvfølgelig burde jeg nevnt forskjellen.

All ære til deg Sigve.

Gudegave til alle nybegynnere,og trur nok vi som har holdt på en stund kan plukke noen triks også. ;)

Når kommer tsjekkerne ? ;D

Det er bare å sette igang :)

Hallo, Sigve  :) Du har en god pedagogisk tilnærming til det å vise fluer, og fluene dine er også flotte og viser de riktige tinga  :) Er sikker på at du også hadde fått til å vise en tsjekker på en god måte  :) Uansett kjempegodt jobba, kamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve - Nå syntes jeg det er på tide med en step by step haretryne!! Vil gjerne vite hvorfor jeg kjøpte dette. Eller jeg vet jo det, men hvordan?? Barna er også veeeldig nysgjerrige på hvorfor pappa har kjøpt ett hareansikt  ;D

Hvordan du kjøpte en haremaske. Regner med du brukte kortrt ditt eller betalte kontant ;)

Jeg skal vise deg en "Allmost dun" så kan du få brukt for tinsel og. Til og med som tag ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...