Gå til innhold

Å starte !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Hva betyr det å starte stanga, og hvordan opplever dere starten ?

Starter dere stanga like lett uansett årstid, eller hender det at det må litt choke til ?

Hvor viktig anser dere starten kontra stoppen, og får dere stoppet uten å ha startet først ?

Hvor lang kan en start være før det evt får negative følger for stoppen ?

Håper noen vil dele sine erfaringer om denne uhyre viktige fasen av fluekastet  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det å starte stanga, og hvordan opplever dere starten ?

Starter dere stanga like lett uansett årstid, eller hender det at det må litt choke til ?

Hvor viktig anser dere starten kontra stoppen, og får dere stoppet uten å ha startet først ?

Hvor lang kan en start være før det evt får negative følger for stoppen ?

Håper noen vil dele sine erfaringer om denne uhyre viktige fasen av fluekastet  ;)

Godt spørsmål, Lars  :)

Merker at jeg må choke litt i starten av sesongen.

Men så er nå verken jeg eller du noen strategi- eller kasteguruer da, så vi får vente å se hva vi skal gjøre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det å starte stanga, og hvordan opplever dere starten ?

Starter dere stanga like lett uansett årstid, eller hender det at det må litt choke til ?

Hvor viktig anser dere starten kontra stoppen, og får dere stoppet uten å ha startet først ?

Hvor lang kan en start være før det evt får negative følger for stoppen ?

Håper noen vil dele sine erfaringer om denne uhyre viktige fasen av fluekastet  ;)

Sett flaska inn i skapet.Det gjelder sixpack`en også. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med det som skjer mellom start og stopp ?

Kan du fortelle litt om dette Lars :)

Først bør vi vel definere hva er en start ? Og hva er en stopp ?  ;D

Neida . . . Det første jeg legger merke til er at stanga følger armbevegelsen (om du holder stanga i hånda), og takten/frekvensen er nogenlunde lik.

Mellom hver start og stopp bruker jeg å få meg en smekk i trynet/øra av fluesnøre/fortom, og får dermed en bekreftelse på at fluesnøret også følger med.

Noen påstår at fluesnøret bestandig følger bevegelsene stangtuppen gjør. Dette kan jeg avkrefte, da snøret gjerne treffer meg i fleisen uten at stangtuppen nødvendigvis gjør det.

Så langt alt vel . . . Noen ganger rekker jeg også et magadrag av rullingsen mellom stopp og start, men dette kommer litt an på hvor mye snøre jeg har ute, eller hvor fort jeg drar.

Tror vi så langt kan konkludere med at hva som skjer mellom start og stopp avhenger veldig av hvor lang tid det er i mellom, og at vi allerede er på god vei til å forstå mer av hva et fluekast dreier seg om  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig spørsmål  ;D

Selv lo jeg av folk med vadestav før, men det er før jeg fant ut andre ting å bruke den til. Endelig en tråd jeg kan få fortalt dette (har ikke giddi å leget en egen på dette).

Når jeg står utvadet og kaster og plutselig må drite, har jeg funnet en god ting å bruke vadestaven til. Jeg fester den godt ned i bunnen, legger ut masse line i overhode-kastet og da kommer jeg frem til poenget.

Når jeg har avsluttet fremkastet, fester jeg stanga til vadestaven med slike bånd man setter skiene sammen med - vader inn til land og dritet - vader ut igjen, løsner stanga og er akkuratt klar for bak-kastet igjen før lina slår i vannet foran.

Så da vet dere hva jeg bruker tiden mellom star og stopp til. I hvertfall de gangene jeg må må drite...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med start er kanskje ikke så dumt et spørsmål likevel. Hvordan starte et overhodekast med en flue du ikke ønsker skal bli våt?  Rullekast som går over i et overhodekast?  Sette en bølge på lina før du løfter?  Trekke flua under?  Trekke flua sakte så langt inn at du kan løfte direkte?  Mange muligheter.  Veldig intelligent spørsmål fra Lars.  Litt utenom det vanlige egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en pen fisk står og vaker starter jeg som regel med ett "nerverihelspennrykk" etterfulgt av en floke. Dette gjør at kroppstemperaturen øker, og eventuelt skadeomfang i kald skulder på høygir reduseres betraktelig. Dessuten får jeg med denne metoden alltid byttet ut den slitte spissen jeg har glemt bort fra forrige tur. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en pen fisk står og vaker starter jeg som regel med ett "nerverihelspennrykk" etterfulgt av en floke. Dette gjør at kroppstemperaturen øker, og eventuelt skadeomfang i kald skulder på høygir reduseres betraktelig. Dessuten får jeg med denne metoden alltid byttet ut den slitte spissen jeg har glemt bort fra forrige tur. Anbefales.

;D

Stygt å le,for det kunne sikkert vært hvem som helst av oss. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...