Gå til innhold

Polariserte fiskebriller - igjen!!!


Anbefalte innlegg

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/List/1/CategoryID/383/Category2ID/474/Level/2/Default.aspx

http://www.sportsbutikken.no/Fiskebriller_solbriller_214.html

Mest for pengene får du hvis du registrerer deg her: www.habervision.com

Siste nyhetsbrev jeg fikk kostet Bellagio, med like gode specs som de over her 79 dollar. Selv med 40 dollar frakt er det en god del billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impulsiv som jeg er - har jeg etterettet tmags - og har bestilt.

Tråden trenger derfor ingen oppfølgelse  :D

OK 8)

Hvis annet alternativ ønskes av andre: www.optilabs.com

Kjøpte storm briller med ultra 2000 glass. Er nærsynt og har skjeve hornhinner.

Veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har over flere år, i senere tid testet en del briller i forbindelse med hagleskyting. De som har vist seg og gi beste referansene i farger og kontraster, har vert brillene fra Randolph Ranger.

Rammene har utskiftbare glass, og kan levere et sett i Copper som er polaroid.

På en forespørsel, fikk jeg til svar at de hadde igjen noen polaroid glass, som har gått ut av produksjon.

Fargene på de er moss yellow og grey.

Jeg kommer til å bestille inn litt av dette, for å ha til de som ønsker "noe av det beste"

Tipper et sett med ramme og 3 sett glass, vil komme på ca. 2.300,-

For ytterligere innfo, kontakt ronny@landro.no.

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte om pris på briller med styrke som var polariserte hos en optiker. Det var helt jævlig. Fra 3500,- mumlet hun om.

Det er ikke aktuelt før jeg MÅ. Kommer jo garantert til å ødelegge eller miste dem i tillegg.

Kansje de blir billigere med frp i regjering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgreia til RR er vel at de har like gode optiske egenskaper som polykarbonat, men er noe sterkere mot stoet (siden det er skytebriller). Ingen fordeler rent optisk i forhold til de beste glasslinsene til de beste merkene.  ;)

Virker som du har litt peiling.. Har et par briller på kanten som jeg lurer på å kjøpe.. Står at de er laget av polykarbonat, vil det si at de er polariserte?

Reklamerer for fisking osv osv, så regner med de har de egenskapene som er viktig når det gjelder fiske?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har litt peiling.. Har et par briller på kanten som jeg lurer på å kjøpe.. Står at de er laget av polykarbonat, vil det si at de er polariserte?

Reklamerer for fisking osv osv, så regner med de har de egenskapene som er viktig når det gjelder fiske?

På forhånd takk :)

Hei. Våger meg til å svare, men er helt sikker på at tmags-Tore svarer den samme infoen.

Polykarbonat er materialet det er laget av (briller kan også være slipt i glass, både glass for en billig penge og glass som koster mer enn skjorta...), polarisering er en helt annen prossess som har med to lag glass å gjøre, og har et helt annet formål, nemlig å utelukke mest mulig reflektert lys. Så generelt forklart som jeg klarte å forklare før jeg legger meg nå.

Men det finnes glass med tettere polarisering enn andre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var disse hersens solbrillene da. Trenger disse med styrke og klarer ikke helt å lande på et brukbart alternativ. Får lete litt til. Isen ligger tross alt på vannet enda.

Har dog sjekket ut Optilabs, men har fått det for meg at glass gir en bedre optisk kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Många meningar runt det ämnet. Själv föredrar jag glas framför plast.

Ja då det är inte skottsäkert. Och det väger lite mer.

Anväder Serengeti med fotokromatiska glas. Då blir det inte allt för mörkt när det är molnigt.

Och funkar fint i solen. Sammt att dom inte blir repiga så lätt och fantastiskt fina att se genom med väldigt bra polarisering.

Mvh

O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var disse hersens solbrillene da. Trenger disse med styrke og klarer ikke helt å lande på et brukbart alternativ. Får lete litt til. Isen ligger tross alt på vannet enda.

Har dog sjekket ut Optilabs, men har fått det for meg at glass gir en bedre optisk kvalitet.

Vad med linser?

Mvh

O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farge på glasset har dere best erfaring med? Lysten på blå/grå.. Men dette er nok av forfengelighetens skyld.. Hva fungerer best til allround bruk?

Jeg liker ofte litt lyse glass, men som Tor Arne sier, er nok kobber det som generelt gir best kontrast i ørretelva. For min egen del er jeg svært lite lysømfintlig, og synes kobber ofte blir for mørkt under normale lysforhold, så jeg foretrekker HT (High Transmission) eller gul. Men det er en personlig preferanse.

Grå tror jeg du skal styre unna, for de er hos mange produsenter laget veldig mørke, og kan fort bli for mørke i ørretelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvilke farge på glasset har dere best erfaring med? Lysten på blå/grå.. Men dette er nok av forfengelighetens skyld.. Hva fungerer best til allround bruk?

Jeg liker ofte litt lyse glass, men som Tor Arne sier, er nok kobber det som generelt gir best kontrast i ørretelva. For min egen del er jeg svært lite lysømfintlig, og synes kobber ofte blir for mørkt under normale lysforhold, så jeg foretrekker HT (High Transmission) eller gul. Men det er en personlig preferanse.

Grå tror jeg du skal styre unna, for de er hos mange produsenter laget veldig mørke, og kan fort bli for mørke i ørretelva.

Det viser jo bare hvor forskjellige vi er. Jeg foretrekker kobberfarget glass, men må på grunn av mine svært så lysømfintlige øyer bruke grå og gjerne mørke glass når det er som verst. Men så ser jeg da også godt over snittet bra i mørket, hihi. Dog ikke like godt som før. Men mer enn nok til at jeg kan ha det litt moro med andre i mørket. Som sagt så er vi forskjellige og jeg syns du er heldig, André.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgreia til RR er vel at de har like gode optiske egenskaper som polykarbonat, men er noe sterkere mot stoet (siden det er skytebriller). Ingen fordeler rent optisk i forhold til de beste glasslinsene til de beste merkene.  ;)

Hei tmags/ og andre med intresse for temaet.

Randolph Ranger, har nok ingen magisk optisk fordel i forhold til de beste glasslinsene til de beste merkene.

Men de er like gode, lettere, rimeligere(enn de fleste)og har utskiftbare glass ;-)

Det er nok ikke helt fritt for fordeler rent optisk, å ha utviklet solbriller i samarbeid med de amerikanske jagerpilotene over flere 10 år. De kan fort ha litt krav til optisk kvalitet disse brukerene også ;-)

Men nok om det. Jeg har god erfaring med brillene og tenkte de var vert litt innfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange gode produkter der ute. Mange middels ogsaa. Og mange, som Erik nevnte som har skjeve polafilm. Selv av dyrere merker faktisk. Ofte paa kun en av linsene. slik at de polariserer i forskjellige vinkler... :o

Jeg bruker mest kobber selv, siden det gir best kontrast. Paa litt moerkere dager bruker jeg en litt lysere amber, som ogsaa gir god kontrast. Gult klarer jeg ikke bli dus med, men kjenner mange som foretrekker det til vinterfiske etc her nede. Spotters har en groenn/gul linse som virket bra.

Du er heldig, Erik! Jeg har alltid hatt perfekt syn, inntil da jeg krysset 42-43. Naa har jeg knytebriller klipset til hatten og armene er nesten ikke lange nok til aa see hva jeg driver med. Tragisk... :'(

Godt tips det der Itte Hackel. Var ikke saant ment da vettu.  ;)

Skal ikke undervurdere dette med "skuddsikre" linser. Fikk en dobbel tungstensflue i bakhodet en gang. Au! Siden har jeg fisket med kevlarhjelm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var disse hersens solbrillene da. Trenger disse med styrke og klarer ikke helt å lande på et brukbart alternativ. Får lete litt til. Isen ligger tross alt på vannet enda.

Har dog sjekket ut Optilabs, men har fått det for meg at glass gir en bedre optisk kvalitet.

Vad med linser?

Mvh

O

Et godt forslag, dette.

Med linser ville jeg ha all verdens mulighet til å ta et valg... øyeblikkelig :)

Har valgt å fortsette uten linser og utvalget av briller  går derfor drastisk ned.

Favoriserer gul/grønt i linse farge, men noe i amber og til og med lys oliven kan vel funke.

Har brukt solbriller med styrke i glass en del år og synes det er vanskelig å foretrekke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var disse hersens solbrillene da. Trenger disse med styrke og klarer ikke helt å lande på et brukbart alternativ. Får lete litt til. Isen ligger tross alt på vannet enda.

Har dog sjekket ut Optilabs, men har fått det for meg at glass gir en bedre optisk kvalitet.

Vad med linser?

Mvh

O

Et godt forslag, dette.

Med linser ville jeg ha all verdens mulighet til å ta et valg... øyeblikkelig :)

Har valgt å fortsette uten linser og utvalget av briller  går derfor drastisk ned.

Favoriserer gul/grønt i linse farge, men noe i amber og til og med lys oliven kan vel funke.

Har brukt solbriller med styrke i glass en del år og synes det er vanskelig å foretrekke noe annet.

Har använt glasögon i många år. Använt dom med solglasögon "clipons". Men då får man massa konstiga reflexer mellan dom 4 olika ytorna. Och solglasögon med styrka.

Men har använt engångslinser i några år nu och det är en ny värld!

Inget problem med regn, imma (dugg) osv. Och lätt att hitta solglasögon till ok pris.

Problemet med solglasögon med styrka är ju att solglasögon som regel har större glas än vanliga glasögon och mer böjda. Ofta passar glasen dåligt i infattningar till solglasögon, blir tunga/tjocka osv.

Men är man på + sidan så går det som regal bra.

Lycka till!

Mvh

O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spotters har en groenn/gul linse som virket bra.

Jeg er i hvert fall veldig godt fornøyd med mine Spottersbriller med de gule fotokromatiske linsene, og så sant det ikke er ALT FOR skarpt lys, velger jeg stort sett disse fremfor Spottersbrillene mine med Penetratorlinser.

Jeg har for øvrig valgt å bruke endagslinser når jeg fisker. På denne måten unngår jeg å bli sittende med mange ubrukelige brillepar til tusenvis av kroner dersom synet skulle forandre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...