Gå til innhold

Fluebinderhelgen i mars.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Det er litt uoversiktlig med info omkring fluebinder helgen i to forskjellige tråder.

Samler derfor info i denne tråden. Bruk de andre trådene til kommentarer og eventuelle spørsmål.

Noen endringer er gjort.

Betaling: 800,- til kn,nr 3000.10.32441 senest 20 februar. Påmelding er bindende.

Hvor: http://www.skogsborg.org/index.htm        http://kart.gulesider.no/m/9nrWx

Når: 9 til 11 mars.

Program:

Fredag:

Oppmøte fra kl 1700. Er det noen som ønsker å komme før så gi beskjed!

Folk rigger seg til.

Kl 1900: Robban viser litt bilder og prater litt om sitt fiske etter andre arter enn ørret.

kl 2100: Gisle viser en fersk snutt fra en hemligelv eksklusivt for forsamlingen, samt at du får se tidenes drøøøøyeste storørretvak, et vak så drøyt at du neppe kommer til og se lignende fra en norsk ørrett.....

Generell fluebinding og fiskeprat.

Lørdag:

1200-1500: Basebinding med forskjellige temaer.  Det rigges forskjellige bordgrupper.

1600: Gisle holder foredrag om døgnfluenes utbredelse, og prater litt om de vanligste artene

1800: Rune prater litt om fiske i skogsvann og binder fluer på storskjerm.

2000: uhøytidelig bindekonkurranse med premie.  

2100 mat

Vinner av konkurransen hylles utover kvelden.

Søndag:

1200- 1400 Workshops.

I tillegg så kommer Lars Nilsen og viser en film og prater litt om forskning som er gjort i Hemsil angående c&r og konsekvensene av det. Pluss en masse annet. Dette blir virkelig interesant!

En shop vil vare ca en time så du har muligheten til å melde deg på to stk.

1. Utgått.

2. Robert Sørvik viser litt teknikker med syntetiske materialer. Spinning og div.

3. Pål hedenstad viser en super vespertina klekker.

4. Rune Stokkebekk Se post 4 under her.

5. Sigve demonstrer klassiske tørrfluer.

6. Roger Enger Lie Hekling og veving av kropper.

7. Glenn demonstrerer stangbygging

8. Runar går igjennom det vesentlige innen foto.

9. Bind sjøfluer med Tony.

Det kommer etter vært en liste over materialer du må ha med deg til hver Works-shop.

Påmelding blir på fredag eller lørdag den helgen.

Deltagere:

1.Ruffen

2. Gisle

3. Rune Andre stokkebekk

4. Robban

5. Glenn

6. Hr Hunk

7. Tony

8. Tor Arne

9. RBK1/Jens

10. Knut RS

11. Lars

12. Roger Enger Lie

13. Finn Arne Stokkebek

14. Morgentåke

15. Bjørn h

16. Rubenmann.

17. Sigve.

18. Knut

19. Halvor

20. Fredrix

21. Pål Andersen (ingen ovenatting)

22. John K (ingen overnatting)

23. Jan Erik Lund

24. EAMD

25. Stian 36 (snart 40)

26. Urskræving

27. Pål Hedenstad

28. Solvor

29. Erik Hoff

30. Bjorni

31. Kubiskisk

32. Espen gunner

33. Eirik Foss

34. Turboleiv

Tallet foran navnet ditt blir blått når jeg har registrert betalingen din. Da kan du holde kontroll om betalingen din er registrert. Det er litt ettervirkende!

Det er fremdeles plass til noen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 252
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Work-shop nr 2

Robert Sørvik viser sine mest skitne triks ;) Litt spinning av div materialer og div andre teknikker.

Gjeddekrok: Trenger kun en str Tmc 8089 eller  Mustad C52SBLN Stinger  Str 2.0

Craft fur extra select, valgfrie farger.

En pakke Flashabou (sølv,gull,kobber eller pearl)

Bindetråd Lagartun X-strong 150 denier.

Dubbingnål og dubbingspinner.

Noen zonker strips og evevtuelt noe marabou.

Har ganske mye stæsj til gjedde og div, så materialer blir det nok ei råd med får å lære seg noen småtriks.

En pakke krok hadde vært greit å ha med seg.

PS: LITT TILLEGGSINFO LENGRE NEDE PÅ SIDEN!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Work-shop nr 3.

Pål Hedenstad går igjennom en veldig fin vespertina-klekker.

Ta med:

TMC 102y str. 17

Sort 12/0 Benecch (eller tilsvarende)

Z-lon brun

Strutseherl, mørk brun

Cdc, naturlig mørkeste brun

Klekkerdubbing, brunsort, gjerne med antron

Hønenakke, sort

I tillegg til ordinært fluebinder utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 - Rune binder Minizonker og Ephemera/Leptonymfe.

Leptonymfe

Krok: Tmc 100 str. 12-16

Tråd: Brun 12/0 eller TMC 16/0.

Haler: Bronze Mallard.

Bakkropp: Stretch Tubing, klar.

Gjeller: Brun strutseherl.

Vingesekker: Bakkroppen og sort Stretchy body floss (flex floss, alt stretch tubing.)

Thorax: Brun, naturdubbing.

Bein: Claret rapphøne eller naturell.

MiniZonker

Krok: Tmc 2499 SPBL str 10.

Tråd: GSP.

Kropp: Ice dub i pearl/SSS Diamond pearl, evt. annen syntet/naturdub med lange fibre.

Vinge: Ekornzonker nat. Grå.

Hode: XS tungstenbead (2,3mm). Farge er valgfritt, jeg bruker gull og sort.

Øyne: Hologram eyes 1/8”.

Gjeller: Rød el. Orange marabou.

Jeg bruker Bug-Bond på denne, alternativt epoxy.

Ephemera Wiggle Nymph

Bakkropp: Krok: Mustad 94833, R30 og lignende.

Standard tørrflue med mulighet til å rette ut øyet hvis det er nedoverbøyd.

Haler: Brun struts, eller grå.

Kropp: Beige/gulfarget, naturdubbing evt. flyrite nr. 30. Jeg bruker Squirrel SLF Bleached Ginger. El. Grizzly Marabou i Tan.

Gjeller: Dun fra rapphønsfjær og lignende.

Framkropp: Krok: Tmc 2488 str. 10.

Tråd: Oliven eller brun.

Kobling: 0,15mm mono.

Fortynging: Flatt eller 0,15 bly.

Vingesekk 1/Hode: Kalkun halefjær.

Vingesekk 2+øyne: Stretchy bodyfloss el. Flex Floss i sort.

Kropp: Som bakkroppen.

Bein: Som haler (samme fibre som nappes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Work-shop nr 5

Sigve demonster klassiske fluer.

I tillegg til det vanlige utstyret så må du ha med:

Flankefjær (Stokkand/mallard, Wood-duck)

Quill til kropp (Biot, peacock, quill)

Hackel (Indisk men vanlige går også)

Coq de leon

Stokkand/mallard vingepar (quill for vinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Work-shop nr 6.

Roger Enger Lie viser teknikker over hvordan man hekler og vever kropper.

Utenom normalt fluebinderverktøy, så er det viktig å ha:

- Stretchtubing evt. vinylrib eller lign. materiale

- Antrongarn

- Strutseherl

- Shrimpfoil, evt. lign. materiale for å lage ryggskjold på nymfer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Work-shop nr 7

Glenn Sørvik viser oss hvordan vi bygger en stang. Glenn har lang fartstid innen dette og har bla stått for repp. av loomis her i Norge, så føler jeg meg rimelig trygg på at de fleste kan snappe opp både det ene og det andre.

I tillegg til å være en knakende hyggelig kar så er nok Glenn en av de mest erfarne på dette området i norge så benytt sjangsen.

Denne shopen får stå litt åpen igjennom hele helgen. Han starter på fredag da han trenger litt tid for å bygge opp en stang.

Målet er å bli ferdig i løpet av helgen med å bygge opp en stang. I dette tillfellet en stang som er strippet.

Vi rigger et bord hvor dette surrer og går etter som det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Work-shop nr 9

Bind sjøfluer med Tony. Tony er en meget erfaren sjøfisker med lang fartstid i fra flere plasser av norge. Bla nordnorge.

Her er det virkelig mulig å snappe opp noen dirty trix.

Han går grundig igjennom oppbyggingen av cdc reke og sf deceiver.

Ok å ha litt cdc og sf blend og noen øyne i bagasjen. Tony er så generøs at han har kroker.

Veldig bra Tony!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før men sier det igjen.

Hvis noen har lyst å ta med seg barn eller noen under 18år har lyst å komme på dagen så koster dette selvfølgelig ingenting! Men jeg vil du skal være 18 år for å overnatte uten å være med noen.

Kansje folk har noen ønsker i forhold til hvor de vil bo? Det er to 4 manns hytter og en 6 manns hytte.

Pluss huset. Du kan kreve din plass på en pm til meg når du har betalt

Det er meg bekjent ingen under 18 år som har meldt seg på. Det stemmer?

Hytter:

Nr 1. 6 manns.

Lars-Tor Arne-Jan Erik Lund-Roger Enger Lie-turboleiv-espen gunner.

Nr 2. 4 manns.

rbk01-morgentåke-Fredrikke

Nr 3. 4 manns.

Hovedhus:

Ruffen-Gisle-Rune Andre-Glenn-Robban-Mr.Hunk-Stian-Sigve-solvor-knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Work-shop nr 2

Robert Sørvik viser sine mest skitne triks ;) Litt spinning av div materialer og div andre teknikker.

Gjeddekrok: Trenger kun en str Tmc 8089 eller  Mustad C52SBLN Stinger  Str 2.0

Craft fur extra select, valgfrie farger.

En pakke Flashabou (sølv,gull,kobber eller pearl)

Bindetråd Lagartun X-strong 150 denier.

Dubbingnål og dubbingspinner.

Noen zonker strips og evevtuelt noe marabou.

Har ganske mye stæsj til gjedde og div, så materialer blir det nok ei råd med får å lære seg noen småtriks.

En pakke krok hadde vært greit å ha med seg.

Hei.

Har sitti å tenkt litt på min workshop.

Jeg er jo ganske rund i kanta og kropp ;). Vet ikke hvor stor interessen er for gjeddefiske, men håper jo selvfølgelig etter mitt foredrag på fredag, at folk strømmer til min plass ;).

Nå er det nå engang sånn at det at materialinnkjøp for å lære seg å binde et par effektive og enkle gjeddefluer ofte kan overskride det man på forhand har planlagt, eller vill legge i det før man faktisk ser hvordan ting kan gjøres. Her snakker vi ikke om noen revolusjon, men små enkle ting som ofte vist visuelt huskes, og eller kan kopieres hjemme hvis man får lyst.

Jeg har som sagt en del stæsj, og nok til å dele ut til spesielt interriserte.

Den største utgiften vil være kroker. Håper de som er litt hypp tar med det ;)

Jeg stiller samtidig min workshop som en litt åpen workshop.

Jeg kommer til å drasse med meg det jeg har av bindeutstyr og setter av plassen min til alt som falller utenom det de andre driver med, her kan vi spørre om alt.

Er det mere interrese for å binde reker , så gjør vi det. Skal vi binde generelle streamere så gjør vi det.

Blir vi kjapt enige rundt bordet  om noe annet, så gjør vi det  :D

Her stiller vi spørsmål om ting vi kan være redde for, og/eller spørsmål jeg er redd jeg ikke kan svare på  ;D

Da møtes vi på halveien og løser problemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjempebra Robbert! Hvis dere tar en titt i de forskjellige bindetråder på hva denne herremannen i fra granskauen kan av div teknikker så bør dere juble. I alle fall hvis dere er interesert i fluebinding.

Benytt sjangsen til å lære det det dere vil lære av en norges dyktigste fluebindere!

Gjett om jeg skal benytte meg av tilbudet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjempebra Robbert! Hvis dere tar en titt i de forskjellige bindetråder på hva denne herremannen i fra granskauen kan av div teknikker så bør dere juble. I alle fall hvis dere er interesert i fluebinding.

Benytt sjangsen til å lære det det dere vil lære av en norges dyktigste fluebindere!

Gjett om jeg skal benytte meg av tilbudet!!

Tror jeg skal stikke et videokamera oppi trynet på'n under hele workshopen, slik at jeg kan dra maksimal nytte av det, faktisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjempebra Robbert! Hvis dere tar en titt i de forskjellige bindetråder på hva denne herremannen i fra granskauen kan av div teknikker så bør dere juble. I alle fall hvis dere er interesert i fluebinding.

Benytt sjangsen til å lære det det dere vil lære av en norges dyktigste fluebindere!

Gjett om jeg skal benytte meg av tilbudet!!

Tror jeg skal stikke et videokamera oppi trynet på'n under hele workshopen, slik at jeg kan dra maksimal nytte av det, faktisk  :)

Da må vi avtale litt på forhånd sånn at jeg kan sminke meg litt, viktig det vøt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny work-shop er lagt til. Nå tror jeg vi ikke kan kjøre flere shopper for det er ikke deltagere nok til å fylle de :D

Veldig bra gutter.

Vi har diskutert litt og ser at det blir litt i overkant med 800,- for folk som bare skal innom en dag.

Bare for si litt om iden bak det hele så var den at vi alle skulle samles en helg en plass og binde fluer og ha det morr sammen. Et hotell var tanken. Så dukket denne plassen opp og den ble valgt iom at det var vrient å finne noe mer passende og ikke minst så var det fordelaktig i for hold til pris. I tillegg er man "selvforsynt" og helt fri til å gjøre hva man vil her. To netter på hotell med mat og litt bar hadde blitt mye dyrere.

Men penger bør ikke være til hinder for å samles å binde fluer. Vi er avhengig at det går "rundt" men det gjør det hvis ikke folk trekker seg i siste liten. Håper ikke det da det er bindende påmeldig :) Ellers blir det bare kaos.

Hvis folk bare vil stikke innom en dag så setter vi prisen til hundre kroner. Dette inkluderer ikke mat og andre ting.

Det hadde jo ikke blitt noe hvis ikke folk ville være med hele helgen. Men siden det er så få som bare skal innom en dag at det ikke skal være noe problem. Og nok en gang, gratis for ungdom under 18 år og barn.

Betalingsfristen er den samme. 20 februar. Vi trenger ikke noe penger den helgen da alt er innkjøpt da og alle pengene går jo tilbake til felleskapet. Kontakt meg på pm hvis dere lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten rosin i pølsen. Lars Nilsen kommer og viser en film og holder et fordrag.

Filmen er vist bare vist en gang før. Så vi er en utvalgt og eksklusiv gjeng ;)

Konsekvenser av c&r.

Forskning i Hemsil.

Radiomerking i Hemsil.

Han krabøl holder på med en doktorgrad om emnet så det er info som er godt dokumentert og veldig interesant.

Dette er helt nytt stoff. Dere kan lese litt om dette han skal vise og snakke om her: http://www.larsoglars.no/wp-content/uploads/forvaltning1.pdf

Dette kommer til å få følger fremover og dette er meget interesant informasjon. Og ikke minst interesant tema.

Hurra! Dette var morro synes jeg.

Dette burde etter mitt syn engasjere envær fluefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten rosin i pølsen. Lars Nilsen kommer og viser en film og holder et fordrag.

Filmen er vist bare vist en gang før. Så vi er en utvalgt og eksklusiv gjeng ;)

Konsekvenser av c&r.

Forskning i Hemsil.

Radiomerking i Hemsil.

Han krabøl holder på med en doktorgrad om emnet så det er info som er godt dokumentert og veldig interesant.

Dette er helt nytt stoff. Dere kan lese litt om dette han skal vise og snakke om her: http://www.larsoglars.no/wp-content/uploads/forvaltning1.pdf

Dette kommer til å få følger fremover og dette er meget interesant informasjon. Og ikke minst interesant tema.

Hurra! Dette var morro synes jeg.

Dette burde etter mitt syn engasjere envær fluefisker.

Dæven . . . Dette var moro  :D Var nesten klar for å reise til hemsedal kino for å se denne filmen, men nå slipper jeg kanskje det  :) Veldig interessant dette prosjektet de har holdt på med i hemsil . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...