Gå til innhold

Nikon D800 lansert i dag


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Nikon D800 lansert i dag.

http://www.akam.no/artikler/endelig_kom_nikon_med_d800/106430

http://www.fotomagasinet.no/2012/02/nikon-d800-er-endelig-her/

Det var en grisestor bildebrikke så her blir filene rimelig store i RAW format.

Det kan også tyde på at prisen blir liggende forholdsvis høyt, og det skal da bli spennende å

se om det faller mellom to stoler. Det vil si om det blir liggende for nære de gamle D3 og D3s utgavene i pris slik at folk heller vil forsøke å skaffe seg dem via bruktmarkedet.

Uansett er Nikon D800 et spennende kamera med mange muligheter og det ser også ut som det vil bli sluppet i to utgaver dvs D800 og D800E.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SER UT TIL AT NIKON D800 HAR SAMME UTSALGSPRIS I STATENE SOM DET D700 HADDE DA DEN KOM. DVS 25 000KR HER I NORGE. DET ER I TILFELLET IKKE EN AVSKREKKENDE PRIS. TROLIG VIL DEN KUNNE FALLE 2000-3000KR I PRIS 3 MÅNEDER ETTER SALGSSTART. ELLERS ER JO PIXELMENGDEN VELDIG HØY, SÅ DET SPØRS HVORDAN DETTE VIL FUNGERE FOR FLUEFISKERE OG SPORTSLIGE AKTIVITETER. UANSETT, DET ER ET SPENNENDE KAMERA. DE HAR VIRKELIG FLESKA TIL MED BÅDE PIKSLER OG VIDEOFUNKSJON. LIKER IKKE AT DET ER TO FORSKJELLIGE MINNEKORT. SYNES DET BLIR MER ROT ENN NØDVENDIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke helt gira av dette kamera. Treigheten alene gjør det nesten uinteressant. Pluss da størrelsen på bildefilene.

Fint i studio og landskap. Samt macro som Bjorni her nevner. Men om de beste macrofotografene blir så mye bedremed dette huset er jeg slett ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ble ikke helt gira av dette kamera. Treigheten alene gjør det nesten uinteressant. Pluss da størrelsen på bildefilene.

Fint i studio og landskap. Samt macro som Bjorni her nevner. Men om de beste macrofotografene blir så mye bedremed dette huset er jeg slett ikke sikker på.

Utdyp det du sier om "treighet", Henning.

Treigt i forhold til hva da?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er nok sikkert skuddtakten han mener.

Serieopptak med 4 b/s og FX/5:4 beskjæring. 5 b/s med 1,2x/DX beskjæring. Er jo hele 5 bilder dårligere en min gamle D3

Da er jeg med, Ola.

Spørsmålet blir allikevel:

Hvor ofte har man egentlig bruk for å ta raske seriebilder? ...... ikke så veldig ofte for de fleste av oss :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakbilder, skuddtakt er uvurderlig.

Terje vannkaster, crossfoto, action bilder, fuglefoto, etc. Og du kan bare tenke deg treigheten og lagring når bildene blir rundt 60mb pr bilde. Nei, D4 sine egenskaper er myyye mer lagt til for oss som ikke tar studiobilder der pixler er gull.

Jeg ser ingen annen grunn til å oppdatere fra D700 til 800 utenom videobiten. Bildemessig, ser jeg ingen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vakbilder, skuddtakt er uvurderlig.

Terje vannkaster, crossfoto, action bilder, fuglefoto, etc. Og du kan bare tenke deg treigheten og lagring når bildene blir rundt 60mb pr bilde. Nei, D4 sine egenskaper er myyye mer lagt til for oss som ikke tar studiobilder der pixler er gull.

Jeg ser ingen annen grunn til å oppdatere fra D700 til 800 utenom videobiten. Bildemessig, ser jeg ingen grunn.

Ser poenget, Henning :D

Jeg ser heller ikke noen grunn til å oppdaterer til D800 fra D700 som jeg har nå, men jeg ser heller

ingen mulighet til noensinne å eie en D4 hvis jeg da ikke vinner mye penger i lotto :D :D

........ kanskje D3s er et alternativ på bruktmarkedet etterhvert, men D4 ser ingen som helst

mulighet for slik den er priset i dag.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Enig der. Rimelig vanskelig å finne en god forklaring for et behov :)

"jeg vil ha" holder liksom ikke helt:)

D700 holder lenge til foto enda, uten tvil.

Det holder hvis lommeboka er enig, noe den ikke er hos meg :D :D

Nei, D700 er mer enn bra nok for meg i lange tider fremover :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om mange megapixlers negative effekt på ISO.

Kan godt hende at brikka er så god på dette kamera at ISO kan settes like høyt som på D700, D3, D3s etc, men jeg tipper at det i hvert fall ikke er bedre.

Tipper :)

Og jeg tror en må ha batterigrep MB12 eller hva det heter, for å ta 4 bilder pr sek. Er antagelig enda treigere utern dette batterigrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og legger til at en RAWfil er på 76.5 MB.......og en TIFF på 212.1MB.

Er rimelig heftige filer å jobbe med dette.

Drar jeg dette inn på min LAPTOP, som allerede er treig med 21 MB filer, så blir det krøll.

Jeg ser jo at fruens NYE macbook Pro er mye mye raskere, og med slike filer som dette, burde jeg handla ny PC samme dagen som kamera :) Ingenting er mer irriterende en treigt redigeringsutstyr :)

Tipper at visst jeg hadde vært hekte på filming (noe jeg fort kan bli), så hadde dette vært gull.

Ikke så inni helsikken dyrt, og antagelig en hysterisk filmkvalitet. Men så må en da handle mic, batteri, minnekort, åsså bortetter :)

Men morro med nye ting da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filstørrelsen er helt klart utfordrende å jobbe med, men jeg må si at jeg syns det er underlig at dette forumets glimrende makro- og landskapsentusiaster ikke sikler ned tastaturene over dette kameraet.

Jeg er langt fra noen megapixelfanatiker, men jeg ser i hvert fall forskjell på detaljgjengivelsen fra 21-24 mpx kameraer (5d2, 1ds3, d3x + sony A850/900) og en 12 mpx fil fra en d700/d3/d3s. Detaljnivået i enkelte motiver, som f.eks insektsvinger vil bli langt bedre på utskrifter i A3, et format som egentlig er litt for stort for 12 mpx. Jeg vil hevde du kan se det på A4 også, hvis motivet er rikt på mikrodetaljer. Sjekk hår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjennstår å se hva kameraet vil kunne levere av ISO-egenskaper. Canon 5DII har jo svært gode egenskaper(på linje med D700) selv om den er en del år gammel og har mange piksler. Nå har teknologien blitt forbedret og det kan forventes at D800 har bedre ISO-egenskaper enn man tror. Det som kan framstå som et drawback er vel heller skuddtakten på 4 bilder i sekundet. For noen er dette lavt, mens for andre ikke så avgjørende. Det er jo tross alt 4 bilder i sekundet. Mange vil klare seg med det, mens mange har hengt seg opp i skuddtakten på D3/1DIV osv. Disse er jo beregnet på virkelig action. Jeg husker at jeg klarte meg "relativt" bra med D70(3fps) da det kom. Både på vakbilder og generell action i ørretelva. Skuddtakten har kanskje blitt litt overhypet...kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant noen filer fra 800 - 3200 ISO. De er enorme, var det første som slo meg og linja mi. Jeg

ISO 800 : http:www.ferra.ru/files/d800-sample-1.jpg

ISO 1600 : http:www.ferra.ru/files/d800-sample-3.jpg

ISO 3200 : http:www.ferra.ru/files/d800-sample-2.jpg

Støyen er der, men har fine korn og virker lett å fjerne. Jeg tror Nikon har en vinner her. men de burde begynt å selge harddisker i samme slengen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg D800 - det blir først og fremst portrett, nyhet, hendelser, og slik type jobbing det vil bli brukt til. Sportsfotografene må nok ut med 25 000 mer hvis de skal oppgradere (D4). For min del handlet det om to ting, det ene var økonomi, og det andre var behov. Jeg jobber minimalt med sport, og ser at antall bilder i sekundet ikke er viktigere enn feks. iso, detaljer, og oppløsning. Løsningen min blir nok D800 med 24-70mm f2.8 Nikon, og en D700 (for å erstatte D7000) med 70-200mm f2.8. Foreløbig stresser jeg ikke med å skaffe meg en D700, de faller rimelig hurtig i pris, og foreløbig fungerer D7000 relativt greit til samme formål. I tillegg til at den tar god video, har høyere oppløsning, og gir mer tele pga. dx-brikken.

Et annet moment som ble viktig for min del er autofokusen på D800, den er lynrask og er bygget på akkurat samme systemet som i D4. Det er kanskje her, sammen med oppløsningen at det største spranget fra D700 blir tatt.

Uansett er det rimelig spennende tid for kameraentusiastene. Med lanseringen av D4, D800, og etter hvert også D400(eller hva enn arvtageren av D300S måtte hete) - så ser det ut til å bli et godt år for Nikon-entusiastene. Selv vil jeg også vurdere D400 som kameraløsning for 70-200-linsen pga. videomuligheter som D700 ikke har. Men da må kameraet yte bedre enn hva D700 gjør, og det er jeg slettes ikke sikker på - for det er fortsatt et meget godt kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...