Gå til innhold

Fortomstykkelse for fjellfiske


Syftis

Anbefalte innlegg

Jeg er i begynnerstadiet og ikke den beste på kjøring av fisk...

MEN, jeg skal en tur til Hardangvidda i sommer og da vil jeg ikke risikere å miste en flott fisk pga en ørliten kommunikasjonsvikt mellom fisker og stang. Om det skulle hugge på et monster på ei lita flue i mitt 0.20/0.18 skal vel ikke store feiltrinnet til før det går galt, og hjemtur vurderes sterkt..

Så mitt spørsmål er da, om denne svær sære fjellfisken, hvor tykk fortom er akseptabelt?

Skulle gjerne spurte fisken selv om dette, men blir noe vanskelig. Da den ikke er så pratsom av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,18-0,20 tåler voldsomt stor fisk da. Eneste gangen jeg har opplevd at de dimensjonene ryker var en gang på Kola når en på mellom 4 og 5 kg fikk lov til å gni litt for mye rundt noen store steiner i et grunnt stryk. Med nevnte dimensjoner kan du presse fisken så hardt at du antakelig ikke tør å presse mer fordi du blir redd for å brekke stanga. Nå vet jeg ikke hvilken klasse du bruker eller hvor stiv stang du har. Jeg bruker 6'er til det røffeste ørret fisket.

Hvis du fisker med streamer/våtfluer og det ikke er stille og klarvær så tåler fisken sikkert at du bruker 0,20-0,25.

Men husk at tykk fortom også bidrar til at fluen fisker dårligere hvis de er små ifht diam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med 2 Stroft ABR i 0,23 og 0,18. Veldig små spoler.

Har også med 0,15 RIO PA(nylon) og FC.

Det blåser ofte og med stankelbein og store vårfluer benytter jeg 0,18.

Om natta med streamer kan du benytte 0,23. Den er også overgang til fortommen.

Sikkert mange som har med #3 og 4 stang på fjellet og benytter 0,12.

Som du sikkert vet kan du komme inn på Hardangervidda med båt, 3 steder.

De siste 25 år har jeg kjørt til Tinnhølen (stor parkeringsplass) og fisket på Eidfjord sitt kort.

God tur! På bildet befinner mitt Hilleberg Stalon telt seg 2 timer fra Sandhaug.

God tur, hilsen

post-3766-13949891406184_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett 0,15 som standard, takler greit myggfiske og fluer opp til str 12. Men det hender jeg går både opp og ned i fortomstykkelse mht fluevalg og vær.

En periode som jeg har god erfaring med er omkring 10. juli og en uke framover. Mange vårfluearter som klekker ca da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 5'er stang til innlandsaure, fisker mest tørt.

Gode turtips også, takktakk! Turen er ikke planlagt til punkt og prikke enda. Tenkte å prøve ut noen nye områder og vann i vest/nordvestdelen. Der har jeg ikke vært nemlig... Er vel rundt midt-Junitider det ble snakk om :)

0,18-0,20 tåler voldsomt stor fisk da. Eneste gangen jeg har opplevd at de dimensjonene ryker var en gang på Kola når en på mellom 4 og 5 kg fikk lov til å gni litt for mye rundt noen store steiner i et grunnt stryk. Med nevnte dimensjoner kan du presse fisken så hardt at du antakelig ikke tør å presse mer fordi du blir redd for å brekke stanga.

Okei, takk for tips!  :)

Men skal dette tolkes som at det kan fiskes med 0.20 med god margin, eller at det rett og slett er for tykt for annet enn møkkavær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Standard for meg er 0.20(Smøla)/0.18/0.15 til tørt og 0.23/0.20/0.18 til vått. I den rekkefølgen. Som regel er det nok å forlenge fortommen uten å gå ned i tykkelse om fisken ikke tar på de første forsøkene. Liker å fiske så tykt jeg kan unntatt hvis flua(ene) krever en annen tykkelse for å fiske bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ordene smøla og fjellfiske i samme post, ikke ofte :D

"Smølafortom" bare. Ikke noe annet. Å fiske Kongsvatnet tidlig vår er nesten som å fiske på fjellet i juli, men joda jeg glemte meg bort litt.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 5'er stang til innlandsaure, fisker mest tørt.

Er vel rundt midt-Junitider det ble snakk om :)

Skal du til Tinnhølen midt juni så kan det være du trenger ski. Veien åpner til 1 helg i juli. Vil tro du kan kjøre inn torsdag 28. juni, vi kunne det i 2007!

Er du heldig er vannene oppe langs land. Da kan stor fisk være inne på grunnene for "å varme seg"

Kan være det er bedre fiske syd på vidda (Haukeligrend-Haukeliseter) Du får ta en titt på DVDen "fjellfiske"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 5'er stang til innlandsaure, fisker mest tørt.

Er vel rundt midt-Junitider det ble snakk om :)

Skal du til Tinnhølen midt juni så kan det være du trenger ski. Veien åpner til 1 helg i juli. Vil tro du kan kjøre inn torsdag 28. juni, vi kunne det i 2007!

Er du heldig er vannene oppe langs land. Da kan stor fisk være inne på grunnene for "å varme seg"

Kan være det er bedre fiske syd på vidda (Haukeligrend-Haukeliseter) Du får ta en titt på DVDen "fjellfiske"

Dvd heter "Fluefiske til Fjells". Ja, hvis tur blir så tidlig som midt i juni, så fisk i i stille vann i bjørkebelte rundt vidda. Mygg og små døgniser. Fortomstr. 0,15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 5'er stang til innlandsaure, fisker mest tørt.

Er vel rundt midt-Junitider det ble snakk om :)

Skal du til Tinnhølen midt juni så kan det være du trenger ski. Veien åpner til 1 helg i juli. Vil tro du kan kjøre inn torsdag 28. juni, vi kunne det i 2007!

Er du heldig er vannene oppe langs land. Da kan stor fisk være inne på grunnene for "å varme seg"

Kan være det er bedre fiske syd på vidda (Haukeligrend-Haukeliseter) Du får ta en titt på DVDen "fjellfiske"

Dvd heter "Fluefiske til Fjells". Ja, hvis tur blir så tidlig som midt i juni, så fisk i i stille vann i bjørkebelte rundt vidda. Mygg og små døgniser. Fortomstr. 0,15.

Kjempe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

se på den krokfiskemåten som fanger mest fisk på fjellvann, oter........ er det ca 0.60 mm. Har du med deg 0.25 mm til mørkefisket..... 0.20 til vindværfisket og 0.15 til finfisket dekker du det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

se på den krokfiskemåten som fanger mest fisk på fjellvann, oter........ er det ca 0.60 mm. Har du med deg 0.25 mm til mørkefisket..... 0.20 til vindværfisket og 0.15 til finfisket dekker du det hele.

Staffan; Så om du snur fortommen så er du i mål?

smiley-laughing025.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Brukte 0.15ifjor sommer på Hardangervidda røk en veldig stor ørret, anbefaler å bruke 0.17 og oppover. Noe som tåler litt juling :) den steinete bunnet på høyfjellet er ikke mye snill med fortommen om fisken finner på å dykke ned eller svømme innimellom steinete bunn :)

Fisken på Hardangervidden ser skjeldent fortomm og aner ikke hva det er om den skulle se den :)

Christian :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...