Gå til innhold
  • 0

Vedlikehold av utstyr


cato82

Spørsmål

Hei,

Ønsker noen tips/tilbakemeldinger på følgende....

Håper noen av dere, mer rutinerte fiskere kan hjelpe meg her!

Hvordan skal vadebukser/ vade sko vedlikeholdes?? (og hva er lurt å gjøre før førstegangsbruk...??)

Hvor ofte brukes glide-/rense-krem på kastelina??

Med vennlig hilsen Cato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei!

Vedlikehold av vadebuksa overlater jeg til andre å svare for. det eneste jeg gjør er å holde bukse og sko rene, og unngå møkk oppi skoa.

Fluelina smører jeg alltid før første gang jeg tar den i bruk. I saltvann smører jeg lina før hver gang jeg skal ut å fiske, mens i ferskvann avhenger det av hvordan forholdene er. Jeg kan godt fiske med lina i ferskvann i flere dager før det må smøres. Det kommer for meg ann på hvor godt den glir gjennom stangringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg skyller og smører snøret etter hver tur. Syntes snøret holder seg bedre nå smøringa få ligge på og kose seg mellom turene.. Bukser skyller jeg bare hvis jeg har hvert i saltvann eller at dem begynner og bli skittene.

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skyller stang, snelle og vadere etter hver tur.

Lar dette lufttørke før det blir hengt opp (vadere/ stang) og snelle til oppbevaring utenfor snelleposen med spole av.

Lar ikke stangen stå i tube med lokk og lar stangposen stå åpen for lufting. Pleier også å rengjøre ferrules/ hundeler med Q-tip ofte for å få ut salt/sand korn ol. som lager irreterende riper i emnet.  :P

Er også eksta obs på gravel guards på vaderne slik at det ikke er fuktig/ saltvann under disse etter vask/ lufting/tørking.

Snørene vaskes og smøres en 10-12 ganger iløpet av sesongen.

Virker som mye jobb; men det er absolutt verdt det i lengden  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

Ønsker noen tips/tilbakemeldinger på følgende....

Håper noen av dere, mer rutinerte fiskere kan hjelpe meg her!

Hvordan skal vadebukser/ vade sko vedlikeholdes?? (og hva er lurt å gjøre før førstegangsbruk...??)

Hvor ofte brukes glide-/rense-krem på kastelina??

Med vennlig hilsen Cato.

Finnes info om dette hos Jan E Lund.

http://smygfiske.wordpress.com/utstyr/vedlikehold-utstyr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er veldig slapp med mine klær, jeg har vasket vadebuksa 1 gang på 4 år og jeg har ikke impregnert den. Vadejakka har blitt vasket 1 gang på 5år å heller ikke denne er blitt impregnert. Men det skal sies at jakka trenger å bli impregnert.

Jeg skyller alt utstyr etter saltvanns bruk og lar det lufttørke.

Det skal også nevnes at jeg er ikke den med flest fisketurer i året så derfor er jeg litt slappere en disse gutta som du har fått svar hos..

Etter alle turer lar jeg alt som kan bli fuktig få lufttørke hjemme før det pakkes sammen og da smører jeg ofte snørene i samme slengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Min to-do-liste mtp vedlikehold:

- Smør liner etter hver tur, husk å ikke bruke middel som er for flyteliner på synkeliner og omvendt. Tar deg 2-3 min. NB: for guds skyld ikke gjør dette på parketten i stua :o

- Skyll alltid utstyr etter fiske i saltvann, la de lufttørke. Bruk lunket vann på snella

- La aldri en våt stang ligge i tuben, ta den ut og lufttørk den før du setter den tilbake, gjelder også vadeklær

- Gå over ferrules og fjern dritt som samler seg opp der engang i blant, smør med egnet voks etterpå. Fisker du ofte i vassdrag med mye sand, sjekk ofte

- Vask og impregner bukse/jakke minst 1 gang i året, gjerne 2 om de brukes ofte

- Vreng vaderne og tørk innvendig etter en svett tur, så tørk utvendig

- Sjekk etter pinholes på vadeklær hver vår før sesongen starter, gjerne etter de er vasket og impregnert

Ser det meste er nevnt allerede, men det skader aldri å være for nøye med utstyret sitt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

- Smør liner etter hver tur, husk å ikke bruke middel som er for flyteliner på synkeliner og omvendt. Tar deg 2-3 min. NB: for guds skyld ikke gjør dette på parketten i stua :o

He, he. Gutta mine gikk en stund på snørra i kjellerstua.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

- Smør liner etter hver tur, husk å ikke bruke middel som er for flyteliner på synkeliner og omvendt. Tar deg 2-3 min. NB: for guds skyld ikke gjør dette på parketten i stua :o

He, he. Gutta mine gikk en stund på snørra i kjellerstua.  :D

gjorde det på stuegolvet rett innfor kjøkkendør eg, det resulterte i ei noe sur kjerring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

TMC linedressing :)

La ut et par bilder i "hva gjør du nå" tråden tidligere i dag.

Her er bildene jeg la ut der :)

7047224463_5ccc9e69d1_c.jpg

Her er et til.

Strekker lina opp mellom to stoler :)

7047224563_38b1cabc74_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gjør fint lite vedlikehold, egentlig. Smører fluesnøret når det begynner å gli veldig dårlig, og skyller og lufttørker utstyr som har vært brukt i saltvann, det er stort sett det.

Med unntak av flytesnøret til femmerstanga, som brukes 96% av fisketida og følgelig slites ut temmelig kjapt, er jeg ikke plaget med særlig stor slitasje på noe utstyr.

Prøver også å være nøye med å få tørket vaderne skikkelig både innvendig og utvendig. Har nemlig hatt noen spektakulære muggopplevelser etter å ha latt våte vadere ligge i plastpose i varm sommerbil et par dager. Blue Castello-mønster på hele vaderbuksa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Prøver også å være nøye med å få tørket vaderne skikkelig både innvendig og utvendig. Har nemlig hatt noen spektakulære muggopplevelser etter å ha latt våte vadere ligge i plastpose i varm sommerbil et par dager. Blue Castello-mønster på hele vaderbuksa...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Viss eg er i godt humør, så er dette min framgangsmåte :)

* Vaderane vrænger eg på vranga, sånn at den innvendige svetten tørker. Viss dei ikkje blir brukt den neste dagen, så vrænger eg dei tilbake og spyler dei ved behov før dei bllir hengt til lufttørking.

* Saltvannsnellene skyller eg godt med lunka vatn etter bruk og går deretter over lina med ein fuktig klut for og få vekk salt og drit.

Innimellom så legger eg også linene i eit kar med grønnsåpe. Dette løyser opp den værste skitten uten og ødelegge coatingen, men for alldel ikkje bruk ZALO!!! ;D

* Ferskvannsnellene skyller eg viss området me har vært på innholder masse mudder og små stein, dette blir ofte gjort på plassen enten under fiske eller etter endt fiskedag.

* Linene smører eg når den ber meg om og gjøre det, det vil sei når den begynner og bli sliten og ikkje glir som den skal igjennom stangringane eller når den ikkje holder seg flyttende som den skal. Dette kan være fleire gonger for dagen :)

Når vintersesongen kommer, så blir lina tatt av snella og rensa godt sånn at den er klar for neste tur :)

* Når det gjelder stenger så skal dei aldri legges våte tilbake i futuralet og tuben, det kan fort ende med mygg og dårlig lukt. Desverre så har dette skjedd med meg 2 gonger og det er nesten slik at ein ikkje tilgir seg sjølv etterpå :'(

Tørk av stengene eller la dei lufttørke før dei legges tilbake i futural og tube så blir alle bli og glad ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når vintersesongen kommer, så blir lina tatt av snella og rensa godt sånn at den er klar for neste tur :)

* Når det gjelder stenger så skal dei aldri legges våte tilbake i futuralet og tuben, det kan fort ende med mygg og dårlig lukt. Desverre så har dette skjedd med meg 2 gonger og det er nesten slik at ein ikkje tilgir seg sjølv etterpå :'(

Tørk av stengene eller la dei lufttørke før dei legges tilbake i futural og tube så blir alle bli og glad ;D

JonnyS...

Og: Oppbevares stenger i tuber er det lurt å ta av lokket og la  det ligge/stå åpent. Bare litt fuktighet er nok til jordslag om tuben en er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når vintersesongen kommer, så blir lina tatt av snella og rensa godt sånn at den er klar for neste tur :)

* Når det gjelder stenger så skal dei aldri legges våte tilbake i futuralet og tuben, det kan fort ende med mygg og dårlig lukt. Desverre så har dette skjedd med meg 2 gonger og det er nesten slik at ein ikkje tilgir seg sjølv etterpå :'(

Tørk av stengene eller la dei lufttørke før dei legges tilbake i futural og tube så blir alle bli og glad ;D

JonnyS...

Og: Oppbevares stenger i tuber er det lurt å ta av lokket og la  det ligge/stå åpent. Bare litt fuktighet er nok til jordslag om tuben en er tett.

Absolutt 100% enighet :) Ingen av mine lokk er i bruk, ligger fint i skapet og blir kun tatt fram ved fly bruk :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...