Gå til innhold

Abbor fluer


MartinH

Anbefalte innlegg

Hvis triks fra slukfiske lar seg overføre til fluefiske vil jeg tro det meste av streamere ment for ørret vil fungere fint på fiskespisende abbor. Eventuelt vil et kjapt google-søk etter streamere ment for amerikansk Bass sikkert gi mange passende mønstere ;) Abbor har stor kjeft, så  bruk gjerne fluer i 7-9cm størrelse. Prøv allikevell å ikke ha for lang hale, abboren angriper ofte bakfra, og har lett for å bare gå å nappe i halen om det ikke er noe skarpt der.

Hvis det derimot er snakk om markavann med småvokst abbor er nok nymfer tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fiske etter stor abbor så er det fiske imitasjoner som gjelder ;) Sett på en clouser, den er aldri feil. Gjerne opp til10-12 cm ;) Jeg ville ikke brydd meg om flua har så lang hale. Så lenge du har litt fart på flua så angriper abboren mere en de aller fleste norske fiskearter, og krokes uansett ;)  Skal du fiske etter de virkelig store så ambefaler jeg deg å bruke en sakte synkende line og en clouser så du har muligheten til å fiske av kanter ol. ganske nær bunn ;) Skjær, kanter og ujevne bunnforhold er gull ;)  Du kan også fiske de med popper, noe som er veldig, veldig morsomt!

I små skogstjern er det øyenstikker larver/nymfer som gjelder ;)

Bare husk på at det er super glupsk fisk som spiser det aller meste du måtte finne på å feste til fortomen din. 

Men bind gjerne opp noen Clousere, rød/orange og hvit pleier å duge ;) jeg fikk min største abbor (1000gr) på en hvit og orange clouser ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er ganske grønn når det er gjelder ørret fiske, begynte ikke med det før 2009. Fluefiske etter abbor er jeg derimot ganske flink til. Hadde ikke lappen da jeg begynte med fluefiske, så da ble det mest sykkel til abbor og gjedde elva mi :D

Jeg får mest abbor på store fluer som er mørk grønn, eller lysblå flash. Og fisker rett under overflaten, ikke like kult som popper. Men litt kulere enn streamere(syntes jeg), for du ser at han/hu bryter vannoverflaten og så tar'n. Og da har det ingenting å si hvor lang eller kort halen er. For du vet akkurat når'n tar.

En viktig ting jeg lærte var, at flua må være robust og sterk. Selv om abboren ikke har skarpe tenner, så er det som sandpapir. Og får du mange så vil flua miste form, rett og slett slitt. Det er ikke sjekt om du har kjøpt fluene. Binder du fluer selv, så råder jeg deg til å lage enkle streamere med epoxy. Hvis du ikke gjør det, så råder jeg deg til å bruke poppere ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått noen abborer på teppesild orange/hvit og så lang det lar seg gjøre.. Og som det er sagt så tar de så hardt at det ikke har noe å si hvor kroken er. Fordelen med fluer som teppesild er at de er lettkastede selv med lett utstyr, noe som igjen gjør det morsommere å fiske etter abboren.

Lykke til.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drev en del med isfiske etter abboren midt på 60-tallet så var det en flue som var fast på sena, nemlig  GUL WILSON. Hvordan den vil virke i dag har jeg ingen aning om.

Magne Fjellstad.

Jeg regner med at det var en opphengerflue Magne?

Jeg kjenner ikke til flua ved navn,men har du et bilde eller en beskrivelse

av flua?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var som opphenger ja, kroppen var av den gule shenillen som så ut som piperenser, vving av teal og så vidt jeg husker rødaktig hacle. Har prøvd å søke litt etter den i gamle mønster, men har ikke funnet den enda. Men den var veldig tynt dresset i størrelse 12/14 i hvert fall. Skal lete litt mer i morgen, så får vi se.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen problemer fortsatt, fikk noe opplæring på fredag, men seniliteten er blitt noe framtredende. Men fant i hvert fall noen Wilson i en flatklemt pose i dag. Håper at ere ser oppbyggingen av fluene. De to  med rosa og rød kropp er i samme serien.

Magne Fjellstad

[table][tr][td][/td][/tr][/table]

GUL WILSON.jpg

post-2187-13949892456975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så tror jeg ikke man trenger å jakte etter ett spesielt mønster når det kommer til abborfiske. Ut av erfaring vet jeg at borren høgger på det som rører på seg uannsett hvordan flua ser ut når dem først er i bettet. Fått abbor på mye rart ja, og så lenge flua beveger seg med livlig gange er dette viktigere enn utseende på flua, mener jeg.

Prøvde meg fram med litt forskjellige fargevalg på våtfluer under abborfiske i fjor sommer og konklusjonen ble at blå, grønn, gul, rød, svart osv. Det sa PANG på alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok være enig med deg der, Waffer`n. Da jeg bodde på Gran i 1958/59 disponerte jeg en båt på Jarenvatnet og en kveld jeg var ute og rodde oter (fått av svigerfar) traff jeg på en skikkelig stim. Ti fluer på lina og ti tusenbrødre i løpet av under et minutt.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...