Gå til innhold

I mårra!/I dag. En slags Tørrflue 2012-føljetong.


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

I mårra drar jeg!

Jeg holder ikke lenger ut!

Dala kaller på meg.

Temperaturen er såpass at jeg nesten er redd for at døgnisene ikke gidder komme opp, og heller koser seg nede på bunnen, i mer svale områder.

Men egentlig er det jo "for tidlig".

Men det sa de i fjor og. Da hadde vi teppeklekking tidlig i mai.

Økonomien tillater egentlig ikke mega-langhelg, men jeg gir beng.

Har åpna opp Mastern igjen pppartytime

Har slengt telt, sovepose og feltseng baki Golfen til Damen, som jeg forøvrig bare har beslaglagt, og stappa inn fire-fem stenger, en jævlig svær plastkasse hvor det står "Tur-utstyr" på(Dette er noe Damen har ordnet tidligere, og da er jeg sikker på at jeg er klar for alt! Sjøl har jeg ikke peiling på hva den inneholder. Men jeg regner med at jeg er klar for alt fra å mekke en treretters til å sløye en bjørn.), en bag med smålekke vadere, nylimte vadesko, bindeutstyr som hadde fått de fleste conn..coun...køn.. kjennere her inne til å ville kaste seg utafor foreksempel Vøringsfossen, reiseradio av den klassiske typen slik at jeg kan sitte og snufse foran bålet(Eller på nærmeste hotell. Men ikke fortell det til Damen!) med Nattønsket når Kari-Mette sender en hilsen til Ola-Petter som kjører trailer på vei til Hønefoss med låta "E6"...

Fotosekken er fylt opp, men den får sove inne i natt. Om jeg oppfører meg bare littegrann til, så kan det hende at også jeg får gjøre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja, det er det som er så fjongt!

Når jeg kommer opp til "H...hhhAtsjoooo", så tar jeg av til høyre.

Og så er det endel svinger før jeg vrenger til venstre.

Da er det på tide med en Bacongrillpølse.

Etter endel kaffedrikking og sms´ing i full fart, så er jeg faktisk der.

Verdens beste aure-elv. Ferdig prata.

Jeg satser på at denne kameraten har vokst litt til siden i fjor!:

[attachimg=1]

Men er litt bekymra for om prisen har øket fra 40,-i døgnet til 50,-

post-39-13949892502335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg godt, 50 spenn er helt for jævlig for sånn stygg ørret. ;D God tur, ser frem til rapport og bilder! <<l

Det var da som...

Skulle bare teste om liming av sko funket før jeg fyker nå, og det løsna så det holdt. Jaja. Blir en tur innom sjappa for å handle da. Og så jeg som betalte hele 100,- for disse flotte Vision-sakene for to år siden, da.

Og, ja, jeg er helt enig, waffer´n. Når jeg zoooomer litt inn, ser jeg jo at den tilogmed er litt skjeløyd.

Og kanskje er den tilogmed opp mot 2,5 i år. Fanden! Må handle litt større håv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.

Sitter her med en Aas og en Jæger. Kom frem til elba(Faen så vanskelig det skal være å treffe reklo...rektig bokstav på mobilen da!)

Oppover så jeg elva var noooget stor. -Bombe! 30 varme fører kanskje til litt smelting i fjella eller?

Men i den lille elva jeg er ved nå er det overraskende bra vannstand.

Var så proff at jeg sjekka tempen uti og. 9 grader er vel ikke så halvgæernt?

Ok. Var jo ikke akkurat noe særlig insektsliv på elva. Men klokka var også rundt 8 på kvelden.

Hmmm. Blir spennende i mårra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra oppe i dalen:

Elva holder snaue 10. Jeg holder vel sånn rundt 0,9 eller så der.

Vannstanden er dønn "perfekt" men klekkingen uteblir.

Vel, noe liv er det. Derav min nye venn, steinflua Kåre-Beate. Vi har pratet litt frem og tilbake, eller kanskje mest frem om,

alt fra Liverpools eventuelle nye manager, til hvorfor døgnfluene er så jævla kappa at de ikke skjønner sin klekketid.

Men etter en time eller så på vadebuksa fløy han avgårde.

Jeg er litt bekymret for om det kan ha vært mitt påståelige innlegg om at Rafa er det eneste alternativet til KK.

Og akkurat nå, gikk det tilværs en sykt stor aure!

Kommer tilbake med inngående forklaring på navnet Kåre-Beate med mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surring skal man ikke undertrykke JB. Det er viktig å utføre velkvalifisert surring minst en gang i uka.

Selv, så vurderer jeg sterkt en boks Snurring til kvelds.

Dagen ellers ble jo ikke noe å skrive sitrende fiskehistorier av.

Den store jeg nevnte at gikk opp var riktignok enorm. Men var nok ute på noe machogreier for å vise seg.

Jeg anslår snaue tre kilo.

Men døgnisene klamrer seg fast til steina på bunnen.

Solbrent har jeg nesten blitt og. Ok, bare litt farge. Men må jo prøve å klage litt..

Det verste er at jeg sikkert blir en dag til.

Men, usjda! Nå var det like før jeg glemte historien bak navnet Kåre-Beate. Skulle tatt seg ut.

Steinflua Kåre-Beate ble kalt opp etter minnet om Carsten-Beate.

Det hadde seg nemlig slik at Mutter og Fatter plutselig henta seg en whippet,

altså en sånn fort-hund. Navngivningen tok tid,og mitt forslag "Peanut",

som jeg begrunnet med hjernestørrelse, falt på stengrunn.

Men heldigvis måtte jeg passe bikkja ei uke ganske umiddelbart.

Jeg syntes Carsten-Beate var passende å kalle valpen. Jeg kjørte høyintensiv oppdragelse,

og den aksepterte navnet.

Det var omtrent på den tiden jeg ble gjort arveløs...

Fatter var det vi kan kalle macho. Opplevelsen av ham som prøver å kalle inn

den kappa og løpegale bikkja med "Caaaarsteeen!" er egentlig verdt det.

Særlig da jeg kunne plusse på:

"BEATE! Du må få med BEATE!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan få sagt det du, mr Dryfly. ;D

Synd ikke vakinga drar seg opp da, har du tittet under steiner ol, kansje noen blikk på en nymferygg kan gi ett hint om hvor langt dem er på vei? Sjøl så jeg en Sulphurea dun i dag, men bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering igjen.

Det blåser katter og bikkjer. Ok, man har vel sjelden sett flyvende kjæledyr, men en gang

så jeg en puddel som var rimelig fluffy i pelsen. Skjønt pels og pels Hr. Blom,

puddelen har vel strengt tatt -hår(?)

Nok om det.

Jeg så to døgniser, jeg gjentar; to sånne fluer med vinga rett opp.

Jeg satt der i Bermudaen og bar overkropp(Bilde dere IKKE vil se!), og ble helt euforisk.

"Menherremin...skal jeg ringe tusentipset, skal jeg ringe en venn, nei dævven! To døgnfluer!"

Og så blåste det enda mer opp.

Jeg ga F.

Men etter et par-tre kaffekopper og to pils, gikk jeg på en smell.

Jeg putta på en nymfe. Og ikke bare det, jeg testa tilogmed en... En streamer.

DA kjeder du deg!

Men som ventet funket ikke dette. Atter en gang kan vi bekrefte at det ikke skjer en drit under overflata.

Jeg føler meg litt skitten nå. Jeg gikk faktisk ned til underverdenen.

Jeg må straffe meg selv litt ved å piske en halvslapp St.Croix over ryggen. Ikke så hardt da.

Jeg er tross alt nesten solbrent.

Tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverene rapporter Dryflyfool, selv om du kanskje bør bytte nick etter innrømmelsene her  :o

Jeg har ingen erfaringer som skulle tilsi at fisken, ihvertfall ikke ørreten, tar til seg føde under vann, og jeg tror heller aldri det har blitt bevist.

Når det alikevel skjer at noen kroker fisk under vann fra tid til annen så er det som oftest desperate fiskere, som er så sultne at de tyr til rykk-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere, det har vært en trist dag for tørrfluefiskeren.

Var akkurat en tur i elva. Det blåser heldigvis ikke nå på kveldinga, men det ga

tydeligvis insektslivet totalt beng i.

Fatter hadde på en jæmdrans stor her for noen år siden. Den dro av 0.30 som om det skulle vært

sytråd. Jeg stod femti meter nedafor, og så spetakkelet komme forbi.

Ambassadøren hans varmskjærte seg under seansen, trur eg.

Oppskriften var fluedobb med en skummel sak i enden.

Jeg tenkte jeg skulle gjenta suksessen i kveld, og bandt på flua som nesten aksepteres

i tørrfluehuemiljøer, i vaffel seint på kvelden, og stripende på brekk-kanter:

-Say Hello to my little friend!

Montana.

Vel, ikke en skit hendte.

Jeg sitter nå, nedbrutt og ofseleg vonbråten, og griller pølser.

Uffameg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry!  oooops

Glemte å avslutte sagaen. Hjemme igjen på mandag kveld.

Kunne tynet det en dag eller to til, men ble noe forbistret over vind og slikt. Samt at jeg nok fiser oppover i dala igjen utover i uka.

-Vil forøvrig herved trekke tilbake det med at jeg prøvde meg under overflata. Det var bare vissvass, skrevet under påvirkning av kaffe og pils! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg regner med at alle sitter og sitrer etter oppdateringer i denne tråden.

Jeg beklager på det sterkeste at det skal komme nå, midt på natta. Men hovedskylden må nok en mc-gjeng nedafor her ta. Jeg skulle bare strø litt jeg, og så ble det rødvin og valgfri sprit og det meste utover ide små timer.

Vi sang Evert Taube, høyt og skimrandes, det ble endel klemming, noe jeg ikke har funnet meg tilrette med, og egentlig synes er riiiimelig femi.

Nok om det.

Tidligere i dag... Faen! Må skru av P2! Elendig klassisk plingeling.

Joa. Det kom et nydelig lite regnskyll. Det passet bra. Dette var altså tidligere i dag.

Det klekket plutselig døgniser. Jeg fikk kaste på en enorm en. Skal vi si 2+?

-Jeg har vitner. Den supa ned flua, men satt ikke.

Og så gikk det på en som greit vippa kiloen, rett tilværs, og spøtta ut flua.

Jeg blir en dag eller to til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dag! Litt smålummert, sol, små perfekte regnskyll, døgniser som poppa opp, nye fluefiskevenner man traff, fikk en iskald pils av og fant ut at alle hadde skremmendes lik tilnærming til det meste.

Det var steady fin aure oppe både her og der.

Det var vakkert!

I går begynte klekkinga rundt sånn ca. ettermiddagen. Idag ca. 12.

Jeg valgte ein slik ein oliven klekkervariant i pazze liten utførelse. Ka-Ping!, suksess!

Det begynte med en turboinjektion 7hektos.

Kjørte hardt, kjørte stil, og den skjønner vel fortsatt ikke om det bare var en kjapp hallis...

En av de morsomste i dag, tok jeg på et overraskende fjongt oppstrømskast.

Det var liksom sånn som man sitter og kjører film om oppe i hodet hele vinteren;

Sola brøt forsiktig gjennom det lette regnværet. I håven på ryggen lå min unnskyldning for bare å forsvinne i flere dager i utide, to runde og fine aurer på 6-7 hkt. Er det beste Damen får som er surra i raume...

Jeg stod på sandbunn og myste oppover langs kanten.

Den gikk opp snaue ti meter unna.

Jeg så hva den supte ned. Det matchet min stygge lille etterligning rimelig bra.

Hadde vadet meg på denne siden av halvøya med tanke på vindkasta som kom med ujevne mellomrom.

Var i skjul.

Første kast var litt kort, men heldigvis med ok vinkling.

Andre...

Jeg så den stod der.

Vinklinga satt, slik at jeg fikk litt god tid på driftet.

Jeg dro snøre for å ha kontakt.

Og jeg ser den stiger så rolig og fint opp mot flua...

Det glinser i den da den åpner kjeften.

Jeg står noen få meter bak, og ser akkurat hvor flua sitter.

Aura går tilværs med en gang.

Kjenner det kiler på ryggen...

Den er brutal, vill, og med et lillagullskjær.

Og feit.

Den svømmer fortsatt. Jeg vinka på en litt sånn kongelig måte etter at jeg lot den gli ut av håven.

Totalt ble det 10-15 fine i dag.

En god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...