Gå til innhold

Om hackle


Gjest Ørreten

Anbefalte innlegg

Ørreten,

 

Tja! kjøper men et hackel på rimi så sier det seg selv at flua vil flyte dårligere en et hackel som er kjøpt på villmarksbutikker/fluefiskebutikker. villmarksbutikker har mye bra utvalg når det gjelder et godt hackel! selv bruker jeg et hackel til 800 ,- & det er kjempe bra, sterkt hackel som ikke ryker fort!!!!!!! anbefaller & kjøpe hackel til over 400 kroner:), spør butikk om hjelp til et bra hackel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det norske markedet finner du i hovedsak kinesiske og genetiske nakker for fluebinding.

 

De kinesiske nakkene er hovedsakelige mindre, blassere i fargen og gjennomgående både stivere og sprøere i fjærstammen.

 

Genetiske nakker leveres i forskjellige kvaliteter, men forskjellene blir stadig mindre. Hacklestørrelsen er meget jevn og utnyttelsesgraden av nakken er tilsvarende stor! Fargene har en mer tiltalende overflate og fjærstammene er både sterke og smidige.

 

For fisken spiller det antakeligvis ingen rolle! Men for selve fluebindingen og øyet som ser er forskjellen påtakelig.

 

Den genetiske nakken koster riktignok mer, men nakkene inneholder langt flere fjør du kan bruke og kvaliteten er meget jevn. Fjørstammene på de genetiske nakkene gjør at fluebindingen går lettere, resultatet ser penere ut og flua tåler mere mekanisk slitasje (evt. flere fisk).

 

For ørretfluene bruker jeg utelukkende nakker fra Whiting og pga stadig bedre kvalitet er det ikke lengre nødvendig å kjøpe de dyreste nakkene. Nakkene klassifisert som "Bronze" vil tilfredsstille de aller fleste behov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er billig og dyrt kan diskuteres når det gjelder nakker. Jeg har brukt Whiting, Mets, Ewing + div andre mindre kurrante. Har endt opp med at Whiting genetiske gir mest valuta. De er dyre, men inneholder langt flere bra fjær. I sum tror jeg ikke det blir dyrere (men jeg har ikke regnet nøye på det). Dessuten er det mye hyggeligere med fjær som fungerer hver gang. Lønnsomt blir dette her aldri likevel. Noe skal en jo bruke penger på. Et godt utvalg av bra fluer en stoler på er kanskje vel så viktig som ei dyr stang? Fisken ser jo ikke stanga?!

Metz nakker er også ok, men jeg har kommet over en del skjøre stammer. Da hjelper det ikke om hakkelet er fint når stammene hele tida knekker under binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cyclops. Takker forøvrig for bra svar, men når det gjelder at fluebinding aldri blir lønnsomt, og at man blir nødt til å punge ut mye penger, så er jeg delvis enig i dette. Når man er 16 år så er det ikke så veldig lett å punge ut for alt mulig innen fluebinding, og prøver å utnytte de pengene jeg har. Enten det innebærer å spare til et dyrt eller kjøpe et billig et med en gang. Alt etter hva som gir meg mest for pengene. Og går jo selvsagt også etter hvordan fluenes utseende blir også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og gidder man ikke å bruke masse penger på hackel så funker cdc like bra hvis ikke bedre :)

 

Jeg har hatt en forkjærlighet for cdc, men har begynt å gli mer og mer tilbake til hackel.

Grunnen er at jeg har vært borti så mye dårlig cdc i det siste. Spesielt liker jeg dårlig den man får på NFISK (standard, ikke utvalgte fjær), en øyeblikk under vann å bistrålene har klistret seg sammen.

Generelt så er naturlige (ikke fargede) greie nok, men fargede synes jeg til tider blir så dårlige at jeg har kuttet dem ut.

Har kjøpt cdc på Midtgård fluefiske, den er hakket bedre, men likevel ikke så bra som jeg VIL dem skal være :D

 

Husker når jeg bodde i Kristiansand, kjøpte jeg fjær som kom fra Aktiv Fritid siden Grønberg Sport tok inn disse, disse var dyrere (mindre pose for samme beløp), men stort sett alle i posen var gode fjær. Nå sitter jeg med flere poser, nesten ubrukelige fjær :cry:

 

Dette ble kanskje litt OT men noen som har noen inspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hends sine cdc fjær er bra, samme syns jeg om pakkene du får kjøpt hos Lakeland flytying. Og Flydressing har gode fjær. Jeg er fornøyd med alle sammen. Ei lita flaske cdc oil fra Hends gjør jo cdc fjærene enda kosligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at jeg har vært borti så mye dårlig cdc i det siste. Spesielt liker jeg dårlig den man får på NFISK (standard' date=' ikke utvalgte fjær), en øyeblikk under vann å bistrålene har klistret seg sammen. [/quote']

 

Regner med at du da mener benecchi sin cdc? Den du kjøper i 1 grams poser, 69kr? Denne synes jeg funker kjempebra :D flyter og flyter og... i en evighet. Gjorde noen førsøk med en cdc vårflue i går. Den fløyt opp igjen med en gang uansett hvor mange ganger jeg pressa den under 8) Så flyteegenskapene til disse er det ingen ting å si på! (flua var uimprignert) Kvaliteten er god synes jeg. Fluene blir også pene å se på, og tåler en del julig uten å bli bustete og rare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det meste av det som er sagt om cdc her. Men jeg klarer ikke å erstatte hakcle helt. Litt for mange fluer med hackle som jeg er glad.

Ørreten: Enig med deg. Fluebinding blir mye greiere når man er i jobb. Husker jeg laget flue av mye rart før jeg fikk faste inntekter. Men det gikk det og. Hvis du vil spare noen kroner lønner det seg å handle fra Lakeland desverre. Vil helst handle i Norge, men noen ganger er det for mye å tjene på å handle utenlands. Det kan være dristig å handle hackle og cdc usett, men jeg har ikke blitt skuffet hittil hos Lakeland. For å få litt større utvalg kan det være lurt å slå seg sammen og dele noen nakker. Hvor på Hadeland holder du til Ørreten? Jeg bor ikke langt unna, Ringerike, og har halve jobben min på Hadeland, Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til studenter med dårlig råd :

Gå sammen med to-tre andre fluefiskere og kjøp et par nakker som dere deler i to-tre deler....

En god nakke holder gjerne i flere år, så på kort sikt holder det med en 1/3-dels nakke på hver av dere.. ;)

(Cyclops er også inne på dette..) Man trenger nemlig ikke så enormt mange farger og mønster.

 

Når det gjelder cdc så er det mange kvaliteter på markedet, og mange kvaliteter fra én og samme leverandør. Du får vanlige, "hyper selected" etc etc.

Hvis du f.eks kjøper en stor pose på 10gr. fra Giorgio Benecchi, så lønner det seg å sortere denne selv når man kommer hjem fra butikken, for posens fjær vil være av svært varierende kvalitet uten at det betyr at du må kaste noe...Personlig sorterer jeg fjærene i tre grupper; fjær til lengre vinger (rette lange fibre), fjær til å dubbe kropper (pusete korte fibre), og små fjær til fjærmygg/klekkere etc..(stumper/spisser/avkapp).

"Hends" cdc har jeg ikke prøvd enda, men hørt mange skryte av. Tror det er Eikre-fly som fører dette i Norge....

 

Cdc kan nok heller ikke erstatte hackle på alle fluemønster nei, og ikke ønsker jeg at det skal gjøre det heller... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra tips med det å spleise, men det er ingen på min alder som jeg kjenner som drivermed fluefiske desverre. Men tenkte på å kjøpe meg et Grizzlyhackle og et Brunt hackle... noen som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du kommer til å binde mye døgnfluehackle i str 12-18, og da kan jeg fortelle at min Keough nakke fort ble ribba rein for akkurat disse størrelsene. Mulig Keough er noe dritt. Kan sikkert være smart å kjøpe saddle til slike formål. Fordelen med nakke derimot er at du får alle mulig størrelser, også de veldig små, fra 20 og sikkert langt ned mot 30. Bruker selv bare cdc til døgnflueimitasjoner nå, og det funker utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJøpte meg hackle i går. En sadel fra whiting... den var dyr men får håpe den holder en stund. Ble fine fluer av den ihvertfall, og fjærene har enda ikke ryki mens jeg surrer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...