Gå til innhold

Hva er din favoritt fortom?


KayB

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tørrfluefiske med klasse fem: Akron HB 3X 10 fot + 40-60 cm knytedel/tapering GL Egor 4X + microring + 180 cm spiss Misty Plus/GL Egor 5X, eller 6X om nødvendig. Har testet Hends French Camou, men synes den slo over tørrfluer litt vel treigt, men har rigget den på en snelle for nymfe- og buzzerfiske - der funker den nok som snus! Høyst subjektivt dette, men jeg kommer ikke forbi overslagsegenskapene til Akron på nær vektløse tørrfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske med klasse fem: Akron HB 3X 10 fot + 40-60 cm knytedel/tapering GL Egor 4X + microring + 180 cm spiss Misty Plus/GL Egor 5X, eller 6X om nødvendig. Har testet Hends French Camou, men synes den slo over tørrfluer litt vel treigt, men har rigget den på en snelle for nymfe- og buzzerfiske - der funker den nok som snus! Høyst subjektivt dette, men jeg kommer ikke forbi overslagsegenskapene til Akron på nær vektløse tørrfluer.

Skal si du bruker lang spiss. Sikkert ikke dumt hvis man har kontroll på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske med klasse fem: Akron HB 3X 10 fot + 40-60 cm knytedel/tapering GL Egor 4X + microring + 180 cm spiss Misty Plus/GL Egor 5X, eller 6X om nødvendig. Har testet Hends French Camou, men synes den slo over tørrfluer litt vel treigt, men har rigget den på en snelle for nymfe- og buzzerfiske - der funker den nok som snus! Høyst subjektivt dette, men jeg kommer ikke forbi overslagsegenskapene til Akron på nær vektløse tørrfluer.

Du sier noe der som fikk meg til og huske den gangen jeg satte på en leader beregnet på laks,en jeg fikk med i ett fiskeblad, tror det var 3X , og knytte på 4X og en god stubb med 5X som du gjør, fy faen og det slo over :)

utrolig synd de ikke har 3X i hends camo leader også.

for 4X eller 5X leaders generelt og når man skjøter på lange fortommer så slår det selvfølgelig ikke så bra over som med den gangen jeg prøvde den.

men du prøvde vel ikke samme oppsettet du beskriver med feks hends sin camo vil jeg tro, det vil jo ikke slå over på samme måten. :)

Men ja jeg skal kjøpe inn noen 3X leaders igjen en dag, for den var virkelig nice med lange fortomer:)

Jeg skal også kjøpe inn grovere JMC fortomsmateriale og lage mine egne leaders , kanskje teste stafan metoden med dette eller noe.

de har jo alle strl av JMC:

www.czechnymph.com/en/e-shop/leaders-tippets/kam-30-32-jmc-kamoufil-tippet-30-m-0-32-mm-9-2-kg-jmc-kamoufil-tippet

Hva tror dere om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske med klasse fem: Akron HB 3X 10 fot + 40-60 cm knytedel/tapering GL Egor 4X + microring + 180 cm spiss Misty Plus/GL Egor 5X, eller 6X om nødvendig. Har testet Hends French Camou, men synes den slo over tørrfluer litt vel treigt, men har rigget den på en snelle for nymfe- og buzzerfiske - der funker den nok som snus! Høyst subjektivt dette, men jeg kommer ikke forbi overslagsegenskapene til Akron på nær vektløse tørrfluer.

Skal si du bruker lang spiss. Sikkert ikke dumt hvis man har kontroll på den.

Skifter så ofte fluer at den kjapt er nede i håndterlig lengde. Liker så lange spisser som mulig både i elv og på stillevann, ikke at det alltid er nødvendig, men ingen ulempe og greit å være vant til det om det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske med klasse fem: Akron HB 3X 10 fot + 40-60 cm knytedel/tapering GL Egor 4X + microring + 180 cm spiss Misty Plus/GL Egor 5X, eller 6X om nødvendig. Har testet Hends French Camou, men synes den slo over tørrfluer litt vel treigt, men har rigget den på en snelle for nymfe- og buzzerfiske - der funker den nok som snus! Høyst subjektivt dette, men jeg kommer ikke forbi overslagsegenskapene til Akron på nær vektløse tørrfluer.

Skal si du bruker lang spiss. Sikkert ikke dumt hvis man har kontroll på den.

Skifter så ofte fluer at den kjapt er nede i håndterlig lengde. Liker så lange spisser som mulig både i elv og på stillevann, ikke at det alktud er nødvendig, men ingen ulempe og greit å være vant til det om det blir nødvendig.

Veldig gode poenger. Og jeg er helt på linje med deg men nesten to meter spiss har jeg ikke pleid å bruke.

Det skal jeg gjøre neste gang jeg fisker for å se hvordan det går i lengden. Har jeg kun unntaksvis gjort.

Når jeg tenker meg om burde jeg sikkert gjort det oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får angst av fortommer med flere knuter som alle lugger i toppringen ved uttrekk. Takke seg til ferdigtaperte tafser med microring og spiss. 4 og en halv meter fortom og en meter halvannen spiss gjør jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får angst av fortommer med flere knuter som alle lugger i toppringen ved uttrekk. Takke seg til ferdigtaperte tafser med microring og spiss. 4 og en halv meter fortom og en meter halvannen spiss gjør jobben.

Du kan ikke si du merker en kirurg-knute så det betyr noe i ringene vel?

Ps! Ruffen, 180 cm er en favn hos meg, greit å måle opp. En Ruffenfavn er vel drøyt 250 cm  ;D

Hahaha du. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg så mye om knuter, veit bare at de hjemmelagde fortommene jeg har testet fikk alle ett minus i boka pga knuter som lugger. Når jeg fisker på vak så blir det gjerne litt inn og ut med fortommen og spesielt når ting ikke klaffer som jeg har tenkt blir irritasjonen på lugginga overdrevent lagt merke til. ;D

Smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg så mye om knuter, veit bare at de hjemmelagde fortommene jeg har testet fikk alle ett minus i boka pga knuter som lugger. Når jeg fisker på vak så blir det gjerne litt inn og ut med fortommen og spesielt når ting ikke klaffer som jeg har tenkt blir irritasjonen på lugginga overdrevent lagt merke til. ;D

Smak og behag.

Ikke hjemmelaget dette, bare en ekstra taperingsbit. Den eneste skjøten som plager meg er overgangen mellom fluesnøre og fortom, har røket mye flott fisk på den like før håving, og føyer til en ny Hemsilørret på den i år  :rolleyes:

PS! Har forsøkt skrive en del innlegg på Samsung Galaxy Tab... og i forhold til iPad? It sucks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hends french camou og Orvis Super Strong spissmateriale

Orvis Super Strong. Den har jeg ikke testet. Er den mono eller fluor?

Så du annbefaler den. Har så og si bare brukt scierra sin fluor i de siste årene. Funker bra den men får jo litt lyst å teste noe nytt av og til.

Mono. Brukt Orvis i maaange år, og jeg har testet ALT av mono spiss. Bruker Orvis fl. carbon i tapert og spiss også, men da på synkelinefiske. Bruker som regel 2 til 2 og en kvart stanglengde fortom til tørrfluefiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hends french camou og Orvis Super Strong spissmateriale

Orvis Super Strong. Den har jeg ikke testet. Er den mono eller fluor?

Så du annbefaler den. Har så og si bare brukt scierra sin fluor i de siste årene. Funker bra den men får jo litt lyst å teste noe nytt av og til.

Mono. Brukt Orvis i maaange år, og jeg har testet ALT av mono spiss. Bruker Orvis fl. carbon i tapert og spiss også, men da på synkelinefiske. Bruker som regel 2 til 2 og en kvart stanglengde fortom til tørrfluefiske...

JMC også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg så mye om knuter, veit bare at de hjemmelagde fortommene jeg har testet fikk alle ett minus i boka pga knuter som lugger. Når jeg fisker på vak så blir det gjerne litt inn og ut med fortommen og spesielt når ting ikke klaffer som jeg har tenkt blir irritasjonen på lugginga overdrevent lagt merke til. ;D

Smak og behag.

Ikke hjemmelaget dette, bare en ekstra taperingsbit. Den eneste skjøten som plager meg er overgangen mellom fluesnøre og fortom, har røket mye flott fisk på den like før håving, og føyer til en ny Hemsilørret på den i år  :rolleyes:

PS! Har forsøkt skrive en del innlegg på Samsung Galaxy Tab... og i forhold til iPad? It sucks!

Seriøst? Du må bendsle fletta løkke av den lille nette utgaven veit du...!  ;D Smelta fabrikkløkker, overdimensjonerte nåleknuter og annen fixfax bygger og lugger for mye.

Min favoritt til tørrfluefiske er camou 450 som er kappa 15cm i butt og 10cm i front, skjøta på med såpass spisslengde at jeg får to og en kvart, til to og en halv stanglengde. Bruker selvfølgelig microring fra ferdigtapert mot spiss  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg så mye om knuter, veit bare at de hjemmelagde fortommene jeg har testet fikk alle ett minus i boka pga knuter som lugger. Når jeg fisker på vak så blir det gjerne litt inn og ut med fortommen og spesielt når ting ikke klaffer som jeg har tenkt blir irritasjonen på lugginga overdrevent lagt merke til. ;D

Smak og behag.

Ikke hjemmelaget dette, bare en ekstra taperingsbit. Den eneste skjøten som plager meg er overgangen mellom fluesnøre og fortom, har røket mye flott fisk på den like før håving, og føyer til en ny Hemsilørret på den i år  :rolleyes:

PS! Har forsøkt skrive en del innlegg på Samsung Galaxy Tab... og i forhold til iPad? It sucks!

Seriøst? Du må bendsle fletta løkke av den lille nette utgaven veit du...!  ;D Smelta fabrikkløkker, overdimensjonerte nåleknuter og annen fixfax bygger og lugger for mye.

Min favoritt til tørrfluefiske er camou 450 som er kappa 15cm i butt og 10cm i front, skjøta på med såpass spisslengde at jeg får to og en kvart, til to og en halv stanglengde. Bruker selvfølgelig microring fra ferdigtapert mot spiss  ;)

Hvorfor kapper du av i butt og front?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg så mye om knuter, veit bare at de hjemmelagde fortommene jeg har testet fikk alle ett minus i boka pga knuter som lugger. Når jeg fisker på vak så blir det gjerne litt inn og ut med fortommen og spesielt når ting ikke klaffer som jeg har tenkt blir irritasjonen på lugginga overdrevent lagt merke til. ;D

Smak og behag.

Ikke hjemmelaget dette, bare en ekstra taperingsbit. Den eneste skjøten som plager meg er overgangen mellom fluesnøre og fortom, har røket mye flott fisk på den like før håving, og føyer til en ny Hemsilørret på den i år  :rolleyes:

PS! Har forsøkt skrive en del innlegg på Samsung Galaxy Tab... og i forhold til iPad? It sucks!

Seriøst? Du må bendsle fletta løkke av den lille nette utgaven veit du...!  ;D Smelta fabrikkløkker, overdimensjonerte nåleknuter og annen fixfax bygger og lugger for mye.

Min favoritt til tørrfluefiske er camou 450 som er kappa 15cm i butt og 10cm i front, skjøta på med såpass spisslengde at jeg får to og en kvart, til to og en halv stanglengde. Bruker selvfølgelig microring fra ferdigtapert mot spiss  ;)

Hvorfor kapper du av i butt og front?

Kapper litt i butt fordi jeg føler at det fortsatt er massevis av butt igjen, og fordi jeg får en penere og lettere presentasjon. Detta gjelder først og fremst til firersnører og femmersnører. Ingen bombe kanskje. En sær liten spissformulering jeg har prøvd meg fram til i halvannet år  pppirat Også kapper jeg litt i front, kun for å tilpasse en spiss som gjør hele fortommen til nesten to og en halv stanglengde. Fjærlett og kontrollert med god overrulling  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Du må bendsle fletta løkke av den lille nette utgaven veit du...!  ;D Smelta fabrikkløkker, overdimensjonerte nåleknuter og annen fixfax bygger og lugger for mye.

Jepsi pepsi.  :-[ Skal bensle små fine overganger heretter. En forsiktig overtelling, ja så har jeg vel røket fem ørret godt over kiloen siste to/tre sesonger på fortomsknuten (ikke så mange i fjor da jeg fisket lite, gikk lei og greier), men året før så var jeg en mester i å miste fin fisk. Hvis vi sier at den største var to kilo, så har jeg slått av av for oldreforeldre og svigers. Sov ikke noe godt på tre døgn.  :rolleyes:  

Kan nok også skyldes at jeg kjører dem vel litt hardt, og mistolker det jeg tror er sliten fisk... Når jeg overdriver den andre veien, blir det galt da også, ser komisk ut å lande en 500 grammer i elv etter mye kjøring... Ja, jeg er en høyst middels fluefisker, faktisk ganske dårlig, i grunn rart jeg får en ok fisk i dann og vann. Men jeg er sabla god til å drekke, og det blir lange treningspass denne sesongen også. Helvetes møkkaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapper som regel alltid litt av fronten (foer jeg knyter paa spiss), men aldri butten. Hender oftere at jeg forlenger den. Det gir mye bedre overrulling ann aa kun skjoete paa spiss paa lange fortommer. Min formel er alltid lang butt, kort til middels tapering og middels lang spiss. Aldri lenger enn ca 30% tapering. 40-30-30 er vel en standard formel som funker greit. Har man den i bakhodet hver gang man tilpasser fortom saa skal det slaa over bra.

Bruker for tiden Airflo sine saker, som er sterke og passe myke. I Australia lager de god mono, synes jeg. Ellers saa er det meste japanske bra. Og mange liker tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Føler med deg JB, men hadde du bomkroka og mista så mye som jeg har gjort de siste fjorten dagene, så hadde du kanskje vært på vei opp i skauen med repet over skulderen, for jeg kan aldri huske å ha hatt en lignende nedtur med fluestanga! En hel dag med floker fiskestikking, skremming, iskaldt smeltevann, banning, ekstrem frustrasjon og nært minusgrader hver kveld den første uka. Men jeg har IKKE ryki noen fisk i løpet av ferien :) Bare div trær

Livet for oss fluefiskere kan være beintøft. Jobb igjen på mandag. Meldt regn hele uka. Møkkaland...  ;)

tmags: Prøvd camou?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med tmags; Forlenge butten er ofte fornuftig. Godt French camou fortommer kommer i skikkelige lengder :) Nei jeg har IKKE forsøkt JMC, men mistenker at dette er samme "greia". Maaange år siden jeg gadd å lage fortommer selv med gaksen knuter og drit. MYE bedre med ferdigtaperte og spiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tmags; Forlenge butten er ofte fornuftig. Godt French camou fortommer kommer i skikkelige lengder :) Nei jeg har IKKE forsøkt JMC, men mistenker at dette er samme "greia". Maaange år siden jeg gadd å lage fortommer selv med gaksen knuter og drit. MYE bedre med ferdigtaperte og spiss

Okey :)

nei trodde bare det siden du sa du hadde testet ALT av mono spisser:)

Helt enig i att ferdigtapert fortom er MYE bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig vedr butdel, og derfor bruker jeg en lang og kraftig Akron Heavybut. Ulempe? Ja, jeg synes HB har mye minne i butdelen, men egenskapene for øvrig kompenserer for det. Når det gjelder minne er Hends French Camou helt suveren, veldig lite minne, myk og med god strekk. Lyder veldig godt i forhold til nymfefiske.

Men som nevnt; Dette er synspunkter det ikke er verdt å lytte til, for jeg får ikke fisk uansett hvor godt utstyret er - det vaker nemlig utrolig lite her i kjellerstua. Men i morgen er det mulighet for at jeg samler meg sammen og gjør et nytt forsøk. Og når det først er godt fiske, så kunne jeg like gjerne brukt det gamle oppsettet - Rio ferdigtapert 12 fot fortom i 4 x og 3 fot Rio monospiss i 5x. Fikk fisk den gang også, mange fler faktisk. :-[  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Har brukt Hends Camo endel de to siste årene og den ryker så altfor lett, selv i buttdelen, hvis det oppstår en aldri så liten skade på fortommen. Det er fort gjort at fortommen skraper borti stein og lignende når man kjører fisk, og da er det bare å kaste fortommen. Bruker gjennomsnittlig en Hends Camo pr. fisketur, og 90 kroner i fortomsmateriale pr. fisketur er for dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...