Gå til innhold

Hva er din favoritt fortom?


KayB

Anbefalte innlegg

Er det flere Hends camou? Har prøvd en som heter Hends French Camou (4X). Den slo ikke over mine tørrfluer på tilfredsstillende vis, tok laaang tid. I litt motvind slo den ikke over i det hele tatt. Resten av oppsettet var knytedel og spiss fra Akron/Misty Plus, og det fungerer utmerket i oppsett med AKron HB som leader. Men, det er sikkert bare meg og tullekastingem min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Slår over så fint atte

Not for me  ;)

kastekurs  ;D

Jada, jada!  ;D Men det meste annet fungerer. At en leader benevnt "French camou" er bra til nettopp nymfefisk, med litt mer vekt i tuppen, ja det tviler jeg ikke på.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at vi var to som testet denne fortommen med samme resultat. Er ikke helt sikker på at det faller i god jord å invitere han med på kastekurset?  ;D Synes rett og slett butten er for tynn, dette var en 350 + knytedel + spiss = ca 18 fot. Samme oppsett som jeg benytter på Akron HB med stort hell. Den var ikke umulig, men jeg synes ikke den slår over godt nok. Den var derimot veldig myk og fin med lite minne, men var ikke noe optimalt valg for meg.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vesentlig det du snakker om nå JB.

Diameteren på buttdelen har stor betydning.

Jeg målte buttdelen på 5 stk. av 450 - 4X.

Ingen av dem har 0,55 diameter,men varierer fra 0,52

til 0,54

Nå målte jeg ikke lengden på buttdelen som har ennå

større betydning for overslaget

Det som derimot viste seg,var at alle 5 har en spiss diameter

0,20.

Vel,nå er det ikke spissen som slår over flua di,rart med det

egentlig. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Bruker utelukkende Scientific Angler ferdig tapert fortom, denne skjøter jeg så med Stroft tippet. Sterke saker som ruller over lett. Ikke ser fisken de så godt heller.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vesentlig det du snakker om nå JB.

Diameteren på buttdelen har stor betydning.

Jeg målte buttdelen på 5 stk. av 450 - 4X.

Ingen av dem har 0,55 diameter,men varierer fra 0,52

til 0,54

Nå målte jeg ikke lengden på buttdelen som har ennå

større betydning.

Det som derimot viste seg at alle 5 har en spiss diameter

0,20.

Vel,nå er det ikke spissen som slår over flua di,rart med det

egentlig. ;D

Tom.

Hei, Tom  :)

Nå er ikke jeg noen ekspert, men til praktisk fiske liker jeg å tenke på fortommen todelt når det gjelder det å slå over. Jeg vil at

1) hoveddelen av fortommen skal slå over, men

2) spissen lager jeg så myk og tynn etter forholdene at den NESTEN IKKE slår over  :) Slik at den nesten kollapser, men ikke helt da. Det er selvsagt ikke noe problem å lage en fortomsspiss som slår over og legger seg snorrett, men jeg prøver å unngå det i mitt fiske. Du også, og de fleste andre også, vil jeg tro når vi fisker i elv.

Jeg bruker forøvrig nesten alltid Loop Multi Light (3,65 m) til ørretfiske som jeg skjøter på en midtdel på 80 cm, og så en spiss på 1-2,5 m alt ettersom vindforhold, lysforhold, fluetype etc.

Morsom tråd - om et viktig tema i fiskeutrustningen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) hoveddelen av fortommen skal slå over, men

2) spissen lager jeg så myk og tynn etter forholdene at den NESTEN IKKE slår over  :) Slik at den nesten kollapser, men ikke helt da. Det er selvsagt ikke noe problem å lage en fortomsspiss som slår over og legger seg snorrett, men jeg prøver å unngå det i mitt fiske. Du også, og de fleste andre også, vil jeg tro når vi fisker i elv.

Helt enig. Jeg fisker altså normalt til klasse 5 med 10 fot ferdigtapert 4X + ca 2 fot 4X knytedel + 3-6 fots spiss i 5X. Totallengde altså fra 15-18 fot, og jeg kan også strekke den til 20 fot om nødvendig (og/eller gå ned på spissdiameter). På de lengste lengdene er det ikke snakk om en fortom som strekker seg snorrett, men flua lander ytterst med noen løse bukter innover mot fortommen, hvilket de fleste er enige om er fornuftig i forhold til å unngå  umiddelbart drag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg Andre. <<l

En snorrett fortomm fisker i all hovedsak ikke.

Ikke på stille vann heller spør du meg.

Er det en ting som jeg kunne ha veddet lommeboka mi på, så er det akkurat det. ;D

Men det er jo så klart en veldig stor forskjell på om den fremre delen av fortommen

lander i en mer eller mindre kontrollert S-shape eller bølgete form og ikke i en haug.

Da får du i allfall ikke fisk. ;D

Enig med deg,morsom tråd og jeg håper jeg forstod deg riktig?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig, Tom - ikke bra om den kollapser i en haug heller nei  :)

Som du godt beskriver det; i en kontrollert s-form,

eller som Jørn beskriver det; flua lander ytterst med noen løse bukter innover mot fortommen

Det er bra  <<l

Det som kan være kjipt er når jeg har satt opp en fortom for å fiske utover i elva med dagens forhold, og så bruker man samme fortom på en oppstrøms-fisk i motvind - da kan det bli kollaps ja  ;D Men da er det bare å justere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto mellom Powerstrike og Egor Plus når jeg skulle kjøpe ny ferdigtapert for noen uker siden. Ble Egor, litt overraska da jeg så den kosta 140 spenn, men det er uten tvil den beste ferdigtaperte fortommen jeg har vært borti. Akron Heavy Butt syns jeg er for kort og med alt for mye minne. Hends Camou leadern er grei, men ikke nødvendigvis den som slår over best. Blir interessant å prøve Powerstrike.

Egor er fluorocarbon, og egner seg daarlig som toerrfluefortommer. FC er ogsaa (som du merket  ;D) mye dyrere.

Generelt - hvis man sliter med aa slaa over saa er det langt bedre aa knyte selv. Det er som regel ikke rare justeringen som skal til for aa faa en "ferdigfortom" som ikke funker til aa oppfoere seg bedre heller.

Kommer vel litt an på om det er snakk om stillevann eller elv osv. Ikke brukt den i stillevann enda, men i svært stilleflytende elv, og det fungerte meget bra.

Nei, FC tapert fortom egner seg daarlig til toerrflue uansett hvor du er. Den synker fortere enn svint og drar flua med seg. Det er greit at spissen synker under (selv om jeg ikke liker det heller - mikrodrag) men at hele fortommen synker er et direkte problem.  ;D

Generelt vil jeg si at det aa knyte en spiss rett i tuppen paa en hvilken som helst fortom ikke alltid er heldig. De fleste fortommer, bortsett fra noen "spesialare" er fullverdige fortommer i seg selv. Dvs forholdet butt - tapering - spiss er laget slik at fortommen fungerer slik den er ment uten aa skjoete paa spiss.

Hvis man knyter spiss i tuppen paa en slik vil forholdet bli feil, og resultatet er alltid det samme - problemer med overslag. Energien forsinner rett og slett. Omtrent som aa skjoete paa noen meter med level-line i spissen paa et fluesnoere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...