Gå til innhold

små svarte fluer som parrer seg på vannet og ligger i små klyser


bjorni

Anbefalte innlegg

Var ute i bellyen i helga. Fikk med rester av årets vulgata klekking og fisken to disse. Men, den var langt mer interessert i klyser av små svarte (husfluelignende) kryp som "hadde seg" i vannfilmen. Disse lokket opp tildels stor fisk.

Fikk ikke tatt bilde av dem. Men enkeltindividet var ca 6-9 mm lange og hadde form som en liten husflue. Det var mengder av dem på vannet og de dannet ofte små klyser av fluer (8-10 stk) som sammen beveget seg på vannet. Dette lokket fisken og mageprøver bekreftet obeservasjonene.

Noen som kjenner til hvilket innsekt dette er og fluemønster som kan imitere fenomenet? Dette var ikke bibio'er som vinden hadde sendt på vannet.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Roy Ole! 

Hadde et lignende mønster "under construction" i hodet. Må nok ha noen slike protein baller i flueboksen frem til neste tur. Fisken syntes å være selektiv på disse munnfull'ene. Rolige supevak som viste seg å være stor fisk.

:)

Bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det er det britene kaller Black Gnat dere mener, jeg kaller de for "slemmemygg" siden de er eksperter til å kødde med andre insekter. Ofte har jeg sett slike gå berserk på "villien" og brette ned vingen på den og klamret seg fast til de får hjelp av flere. Disse rampete småtassene heter hilara, likner på mini bibio og er i slekt med dem og dansefluene. Hvis de ikke er en liten danseflue da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i bellyen i helga. Fikk med rester av årets vulgata klekking og fisken to disse. Men, den var langt mer interessert i klyser av små svarte (husfluelignende) kryp som "hadde seg" i vannfilmen. Disse lokket opp tildels stor fisk.

Fikk ikke tatt bilde av dem. Men enkeltindividet var ca 6-9 mm lange og hadde form som en liten husflue. Det var mengder av dem på vannet og de dannet ofte små klyser av fluer (8-10 stk) som sammen beveget seg på vannet. Dette lokket fisken og mageprøver bekreftet obeservasjonene.

Noen som kjenner til hvilket innsekt dette er og fluemønster som kan imitere fenomenet? Dette var ikke bibio'er som vinden hadde sendt på vannet.

:)

bjorni

Opplevde det samme i skrukka for 3-4 år siden, da satt det små sorte mygg/fluer og spiste på batisene. Det eneste son funket var en flue jeg vet du binder bjorni; Knullemyggen eller TKK. Den funket greit, og har vel egentlig rett formål, en klynge eller klyse med smått sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i bellyen i helga. Fikk med rester av årets vulgata klekking og fisken to disse. Men, den var langt mer interessert i klyser av små svarte (husfluelignende) kryp som "hadde seg" i vannfilmen. Disse lokket opp tildels stor fisk.

Fikk ikke tatt bilde av dem. Men enkeltindividet var ca 6-9 mm lange og hadde form som en liten husflue. Det var mengder av dem på vannet og de dannet ofte små klyser av fluer (8-10 stk) som sammen beveget seg på vannet. Dette lokket fisken og mageprøver bekreftet obeservasjonene.

Noen som kjenner til hvilket innsekt dette er og fluemønster som kan imitere fenomenet? Dette var ikke bibio'er som vinden hadde sendt på vannet.

:)

bjorni

Opplevde det samme i skrukka for 3-4 år siden, da satt det små sorte mygg/fluer og spiste på batisene. Det eneste son funket var en flue jeg vet du binder bjorni; Knullemyggen eller TKK. Den funket greit, og har vel egentlig rett formål, en klynge eller klyse med smått sort.

Hadde med meg TKK Juvis, men disse mygg\flue ballene var en del større enn TKK #14\16 som jeg normalt bruker. TKK er forøvrig en meget god flue fishfinder som fungerer godt i elver som Tokkeåi og Glomma. Men, dette var på stille vann. Black Gnat blir også for liten med mindre en binder den i #10/12. Dette kan ha vært det du kaller "Slemmemygg" Rune. Jeg ville kanskje kalt dem "Slemmefluer" da de så ut som husfluer bare mye mindre. Så fort du hadde ei flye på vannet kom de bort til den. Hadde de enda dannet en flueball med imitasjonen som sentrum :)

Tror nok midgeclusteret kan være et mønster å prøve i tillegg til Lars sitt cluster.

Takker for svar!!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Har oppdaget et bittelite vann i år med Meget pen ørret. Vi tipper opp mot 2-3 kg. Fisken har faste runder. Til vår glede rundt den 12 juni så oppdaget vi at det var et Vulgatavann og tenkte, "saken er gjord", men ikke. Sparsommelig klekking av vulgisen, Men, mye av denne knotthusflueballeb dere snakker om. Det er nesten kun det vi ser den går og plukker. Når klokken blir rundt 22 så virker det som at den går over til mygglarver da vakene får en annen og mer forsiktig karakter. Har prøvd med mye forskjellig men ikke noe hjelper. Vi har greid å lure tre mindre fisk på 800-1.1 kg. De store har vi hatt to meter fra bellyen. Veldig frustrerende. Må bygge et par baller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I flere elver jeg fisker i, er det hilaraene som skaper det beste fisket. Jeg har flere ganger sett stor ørret få over fra døgnfluer til disse fluehauene når vinden løyer. Jeg mener også at ørreten foretrekker hilarabefengte døgniser, da de sannsynligvis ikke letter med det første...

Er dette samme flue som svenskene kaller "forsknott"?

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsknott! Antageligvis Hilara meigen eller maura. I mine elver er det også drøssevis av disse små aggressive dansefluene. Har faktisk flere ganger opplevd at ørreten blir selektiv på enkeltindivider av dissa, og jeg får som regel kontakt ved å bruke lettdressa fluer i størrelse 18-20. En enkel sak som har fanga mange av disse sære hilara-spiserne for meg, er en tynt dubba, svart kropp med mikro sølvribb, noen få strå med gråbrun parapost til vinge, og litt spunnet svart cdc som bein og røre i front  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsknott! Antageligvis Hilara meigen eller maura. I mine elver er det også drøssevis av disse små aggressive dansefluene. Har faktisk flere ganger opplevd at ørreten blir selektiv på enkeltindivider av dissa, og jeg får som regel kontakt ved å bruke lettdressa fluer i størrelse 18-20. En enkel sak som har fanga mange av disse sære hilara-spiserne for meg, er en tynt dubba, svart kropp med mikro sølvribb, noen få strå med gråbrun parapost til vinge, og litt spunnet svart cdc som bein og røre i front  :)

Makes sense . . .  :) Høres ut som et mønster det kan være lurt å ha noen eksemplarer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små og middels store Black gnats har holdt for min del, men jeg har aldri opplevd at fisken blir selektiv på enkeltindivider.

Disse fluene gir vanligvis et takknemlig fiske, siden litt striping ofte trigger fisken litt ekstra. Det gjør det lettere å ta fisk som står litt kinkig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao en cdc-mygg med sølvribbing, bare med betydelig redusert vingemateriale?  :)

Japp, omtrent, bare at cdc-vingen er bytta ut med den noe mer glansfulle paraposten. Enkelte ganger pleier jeg å binde vingene litt ut til siden, og ikke rett bakover over kroppen, sjøl om det sikkert funker like godt. Liker krasjlanding-looken. Det glinser ganske godt av dissa fluene, både av segmentene i kroppen og de gråbrun-blanke vingene  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao en cdc-mygg med sølvribbing, bare med betydelig redusert vingemateriale?  :)

Japp, omtrent, bare at cdc-vingen er bytta ut med den noe mer glansfulle paraposten. Enkelte ganger pleier jeg å binde vingene litt ut til siden, og ikke rett bakover over kroppen, sjøl om det sikkert funker like godt. Liker krasjlanding-looken. Det glinser ganske godt av dissa fluene, både av segmentene i kroppen og de gråbrun-blanke vingene  :)

Ok, pent :) Den må jeg teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...