Gå til innhold

Tips til harrfluer?


Kim W

Anbefalte innlegg

Har veldig gode erfaringer med Klinkhammer med gul kropp gjerne tilsatt litt "bling" i dubbingen ;)

F-Fly funker også knall.

Har nå bundet ett par gule klinkhammere med crystal flash som ribbing. Bling bling segmenter. :)

Pink Tag GB med cdc hackle har jeg lurt mange på  <<l

Kjenner ikke det mønsteret men fant bilder på google. Binder opp noen av dem også. Mangler rosa garn, men rosa cdc i stjærten gjør kansje jobben det også!? Har jumbo cdc fra vårens reketid liggende. Livlig å fint blir det. Jeg prøver ihf.

edit.

sjokkrosa er vell tingen attraktormessig. Får stikke bortom garnsjappa. :)

Takk for innspill til dere begge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune er inne på noe der...jeg bruker fluo oransje i tagen, men rosa har jeg også brukt når jeg har hatt med dattera mi, funker det også  ;D

Ellers er harren veldig glad i daddy longlegs  :)

For og sitere pål andersen :

Harren om høsten er småhomo  Kontrast rosa/sort, skarpe farger (rosa nymfer). Pearl fasettslipt kulehode nymfe og maur med skarp claret i kula foran er som å fiske med garn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at noen mener at skarpe farger funker best på dagtid og dusere farger er bedre om kvelden. Er ikke så kjent med målretta harrfiske, kun fått harr når jeg har vært ute etter ørret. Snart skal jeg i glomma etter harr, må heve kompetansen der også. ;D

Svarte fluer på krok 14-18 er veldig populært etter harr på sensommer/høst, ikke bare her men i andre land også ser jeg. Black gnat i små størrelser leverer jo stadig. Den kan jo gå for litt av hvert.

Leser også at coachman bundet i klinkhammerstil har fisket godt, den må jeg prøve ut.

Har laga noen typiske harrfluer nå, og skal binde opp svarte klinkhammere i 18-16-14. Da er jeg armert til tenna i første runde. Fått surra sammen 14 fluer så langt i dag, reine maskinen! ;D

Veldig spent på de rosa F-fly'ene jeg har surra sammen, hakke helt trua på sånt men blir sikkert overrasket. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fiske i glomma her jeg bor så fort harrplassene får rett vannstand og vannet klarner. Rett etter ørreten fredes for sesongen. Er vel en stund til enda så harrboksen blir rimelig proppa før den tid. ;D

Hyggelig av deg å gi bort fluer Magne, men finner jeg bilde på nett kan jeg binde opp noen sjøl jeg veit du. Men takk likevel. :) Skal google glomma spesial nu, takk for tipset.

edit.

fant SBS på glomma spesial. Nice! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fluer imitasjonsmessig har jeg orden på sakene. Men som du sier, det er tross alt HARR det er snakk om her.. Det er jo så mange "harrfluer" som lyser og blinker så man må jo spørre.. ;D

ja det er som pål sier att harren er litt småhomo utpå høsten, så for og lokke dem til og ta så er det greit med litt blingbling i sterke farger, men ikke for mye bling heller.

vaker den på mygg eller baetis er det jo safe og sette på en imitasjon.  :)

men nå ka det være forskjell på glommaharren og harren i g.lågen men jeg tipper det er det samme.

her om dagen tok jeg litt fisk til katten, satte bare på en gigantisk palmermygg, strl 8 med mye hackel, kasta ut der jeg så fisken vake og stripa hele greia over hodet på den, den liker sånt  ;D

det var sånn jeg fiska harr før jeg visste hva en imitasjon var og gjorde fluefiske avansert og vanskelig  :P

tok ihverfall ikke noe mindre fisk enn det jeg gjør nå på en time, tar kanskje mer på en slik måte faktisk enn og knote med mange av disse imitasjonene.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her om dagen tok jeg litt fisk til katten, satte bare på en gigantisk palmermygg, strl 8 med mye hackel, kasta ut der jeg så fisken vake og stripa hele greia over hodet på den, den liker sånt  ;D

Jeg trekker herved tilbake alt det ufordelaktige jeg har kommet i skade for å si om harren i tidligere liv !

Igjen ; Er det rart man blir forelsket i denne fisken  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her om dagen tok jeg litt fisk til katten, satte bare på en gigantisk palmermygg, strl 8 med mye hackel, kasta ut der jeg så fisken vake og stripa hele greia over hodet på den, den liker sånt  ;D

Jeg trekker herved tilbake alt det ufordelaktige jeg har kommet i skade for å si om harren i tidligere liv !

Igjen ; Er det rart man blir forelsket i denne fisken  ;D

;D ;D

En ting er sikkert, er ikke mye som skal til før man føler seg som sjølvaste harrkongen i g.lågen .

så skal jeg komme med to fluer som virkelig fanger fisk spesielt i g.lågen, palmer i strl 8 og en våt March Brown silver i 14 :D :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

ellers fungerer vel det meste....vi snakker tross alt om harr her :) hehe

En vanlig oppfatning det der. Min erfaring er at om man vil ha harr opp til ca. 35cm så funker som regel det meste, men ikke alltid da heller. På større harr derimot kan det være vanskeligere å finne riktig flue enn på ørret av samme størrelse. Storharren kan nesten virke umulig til tider. Og da kan svært små nyanser være utslagsgivende.

Og når jeg leser hva slags fluer som blir foreslått så slår det meg at ingen av fluene er noe jeg hadde satt på i det aktuelle tidsrommet og stedet. Om ikke storharren vaker på f.eks. mygg eller døgnfluer da. Imitasjoner er da selvsagt ikke dumt. Men jeg fatter ikke hvorfor folk bruker stivt hackle på en fisk med så trang og myk kjeft... Tipper det blir en del bomkroking...  ;)

Gudane veit. Harren er vanskeligere å forstå enn kvinnfolk.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers fungerer vel det meste....vi snakker tross alt om harr her :) hehe

En vanlig oppfatning det der. Min erfaring er at om man vil ha harr opp til ca. 35cm så funker som regel det meste, men ikke alltid da heller. På større harr derimot kan det være vanskeligere å finne riktig flue enn på ørret av samme størrelse. Storharren kan nesten virke umulig til tider. Og da kan svært små nyanser være utslagsgivende.

Og når jeg leser hva slags fluer som blir foreslått så slår det meg at ingen av fluene er noe jeg hadde satt på i det aktuelle tidsrommet og stedet. Om ikke storharren vaker på f.eks. mygg eller døgnfluer da. Imitasjoner er da selvsagt ikke dumt. Men jeg fatter ikke hvorfor folk bruker stivt hackle på en fisk med så trang og myk kjeft... Tipper det blir en del bomkroking...  ;)

Gudane veit. Harren er vanskeligere å forstå enn kvinnfolk.  ;D

småharr /kattemat generelt jeg snakket om ja :)

og de er vel de mest aktuelle her og mange plasser i glomma.

ingen tvil om att cdc og hønehackel er ett bedre alternativ enn hane. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers fungerer vel det meste....vi snakker tross alt om harr her :) hehe

En vanlig oppfatning det der. Min erfaring er at om man vil ha harr opp til ca. 35cm så funker som regel det meste, men ikke alltid da heller. På større harr derimot kan det være vanskeligere å finne riktig flue enn på ørret av samme størrelse. Storharren kan nesten virke umulig til tider. Og da kan svært små nyanser være utslagsgivende.

Og når jeg leser hva slags fluer som blir foreslått så slår det meg at ingen av fluene er noe jeg hadde satt på i det aktuelle tidsrommet og stedet. Om ikke storharren vaker på f.eks. mygg eller døgnfluer da. Imitasjoner er da selvsagt ikke dumt. Men jeg fatter ikke hvorfor folk bruker stivt hackle på en fisk med så trang og myk kjeft... Tipper det blir en del bomkroking...  ;)

Gudane veit. Harren er vanskeligere å forstå enn kvinnfolk.  ;D

Jeg har aldri gått inn for å fiske harr og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller. Jeg har fått grise stor harr ved flerne anledninger og synes ikke at disse er så utrolig vanskelige å få. Kan godt være at jeg er grisegod harrfiisker men tviler igrunn på det. Uansett så har de harrene jeg har fått tatt de "vanlige" fluene jeg har boksen tiltenkt ørret.

Hvis noen har en flue som det ikke går an å få harr på så PLIIIIS legg den ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor harr kan være verdens enkleste å få noen ganger, men kan også være det stikk motsatte. Generelt sett så synes jeg det er enklere å få en harr til å ta, enn en ørret. Men jeg har mange ganger opplevd at den også kan være fryktelig selektiv og sær.

Presentasjon, altså det å få flua midt i trynet er ofte et av de sære trekkene. Der ørreten står å "vandrer" litt fra side til side og att og fram for å plukke mat, så kan harren stå å plukke innenfor et felt på 10x10 cm. Om flua kommer utenfor dette feltet er den helt uintressant.

Som universale harr fluer har jeg et par stk. som pleier å funke nå på høsten.                                                    Superpuppe str.14 med oliven bakkropp og svart fremkropp.

Superpuppe str.14-16 med orange/brun bakkropp og sjokoladebrun framkropp. Bruker et par strimler av noe flash i denne også.

Maur imitasjon str.14 i rustbrun utgave.

I disse fluene bruker jeg utelukkende hønehackel, og fisker disse i eller like under vannskorpa.

Kjell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ørreten står å "vandrer" litt fra side til side og att og fram for å plukke mat, så kan harren stå å plukke innenfor et felt på 10x10 cm. Om flua kommer utenfor dette feltet er den helt uintressant.

Helt enig:)

Noen som har en forklaring på hvorfor Harren er stort sett lettere å ta? ( Generelt småharr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...