Gå til innhold

Snakeroll, det beste allround-kastet?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

  • Svar 370
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Og det er jeg absolutt enig i André. Det er lett å misforstå og bli misforstått her !

<<l Fredrik - jeg er såpass positiv og godsinna at jeg tror at, etter en kveld i elva, så hadde vi egentlig vært enige alle mann  :)

Klart det !

Det er merkelig hvordan man fører seg opp på et forum som dette...

Før eller siden treffer man de fleste her på ffs. Og jeg har uten unntak likt alle sammen.

Neste mulighet blir vel Koppang.. håper mange kommer !

Der blir det rikelig anledning til å fiske, kaste og lyge !

Hva er det nå? Hvem er det som ikke har oppført seg i kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Og det er jeg absolutt enig i André. Det er lett å misforstå og bli misforstått her !

<<l Fredrik - jeg er såpass positiv og godsinna at jeg tror at, etter en kveld i elva, så hadde vi egentlig vært enige alle mann  :)

Klart det !

Det er merkelig hvordan man fører seg opp på et forum som dette...

Før eller siden treffer man de fleste her på ffs. Og jeg har uten unntak likt alle sammen.

Neste mulighet blir vel Koppang.. håper mange kommer !

Der blir det rikelig anledning til å fiske, kaste og lyge !

Hva er det nå? Hvem er det som ikke har oppført seg i kveld?

Ha ha nå tar det av ! Frode jeg mente meg selv, og min oppførsel  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

EDIT: Erik - båtfiske og snake-roll er egentlig helt genialt, om man tenker på sikkerheten til sidemannen.

Blåser det fra høyre mot venstre og sidemannen sitter til høyre så kan du bare "lobbe" ut flua med en backhand uten å riske noe som helst, selv med tunge nymfer. Og blåser det motsatt, så kjører man motsatt side etc. Kjempefint å bruke.

Fisker du flue fra robåt sammen med andre, André? Kan virke som du sjelden (om ikke aldri) har gjort det. Tar du en snakeroll i båten og hvor snaken er i min retning med tunge nymfer på så kan jeg love deg et forfriskende bad. Og en behagelig lang svømmetur til videre filosofering over fluefiskets finurligheter.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lærte spey av selveste Odd Hagen (Mannen er "glemt" men det er ufortjent !! Gikk bort i ca 2000)

Husker Odd Hagen jeg, via bladet Jakt og Fiske bl.a. Gikk alt for tidlig bort, bare noen og femti om jeg ikke husker feil.  :'(

Fikk ikke han utviklet en flettet skyteline som ble solgt av Aktiv Fritid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Erik - båtfiske og snake-roll er egentlig helt genialt, om man tenker på sikkerheten til sidemannen.

Blåser det fra høyre mot venstre og sidemannen sitter til høyre så kan du bare "lobbe" ut flua med en backhand uten å riske noe som helst, selv med tunge nymfer. Og blåser det motsatt, så kjører man motsatt side etc. Kjempefint å bruke.

Fisker du flue fra robåt sammen med andre, André? Kan virke som du sjelden (om ikke aldri) har gjort det. Tar du en snakeroll i båten og hvor snaken er i min retning med tunge nymfer på så kan jeg love deg et forfriskende bad. Og en behagelig lang svømmetur til videre filosofering over fluefiskets finurligheter.  ;D

Hei, Erik. Jeg har fisket mye fra båt, men mest for noen år siden. Øvre- og nedre Sjodalsvann og Tesse var vi mye utpå  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snakeroll-kastet en teknikk som også fungerer med en vanlig #5 stang eller må man ha en speycast-stang?

Noen som har en fin how to do video av speycast?

L

hiv og hoi :)

kan se litt på denne feks:

han babler noe om en spayline der tror, men trenger ikke ha det  :)

EDIT: noe som har prøvd lina ? wolf triangel ett eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det er litt slitsomt når folk legger flere parametre inn enn det som er forutsetningen. Da blir det vanskelig å diskutere.

Har vel ikke lagt inn noen flere parametre, Andrè! 

Mange ferske fluefiskere skal helst helt ned til vannkanten, gjerne med en fot i vannet før de kaster ut flua. Disse ferske fluefiskerne skremmer nok langt mere fisk enn de er klar over. Sitter helst et stykke fra bredden når jeg gjør de første kastene på en fiskeplass, og da er det selvfølgelig vanskelig å snakerolle.

Det at en må helt ut på bredden for å kaste er grunnen til at snakeroll ikke er det beste allround-kastet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet sjølvaste!

Ble ikke superklok av videoen, men forstår at jeg kan utføre kastet med min vanlige (og eneste) stang!

Ut og tren ja!

L

Nei var en dårlig video dette :)

men finnes sikkert bedre, regner med flere her inne vet om noe bedre:)

jeg er ikke noen ekspert på spay og snakeroll selv jeg:)

men med rett teknikk så kan man vel utføre dette med hva som helst med stenger vil jeg tippe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt slitsomt når folk legger flere parametre inn enn det som er forutsetningen. Da blir det vanskelig å diskutere.

Har vel ikke lagt inn noen flere parametre, Andrè! 

Mange ferske fluefiskere skal helst helt ned til vannkanten, gjerne med en fot i vannet før de kaster ut flua. Disse ferske fluefiskerne skremmer nok langt mere fisk enn de er klar over. Sitter helst et stykke fra bredden når jeg gjør de første kastene på en fiskeplass, og da er det selvfølgelig vanskelig å snakerolle.

Det at en må helt ut på bredden for å kaste er grunnen til at snakeroll ikke er det beste allround-kastet for meg.

Det er et godt poeng, Johnny. Derfor sa jeg også tidligere at det er ingen kast som er ideelle til alt, men det er vel heller ikke rammen for denne diskusjonen  :) Hva som er mest allround, og det blir smak og behag. Men jeg er enig, og jeg gjør som deg; velger et annet kast enn snake-roll om jeg vil fiske på en fisk fra innpå land, eller bak en busk. Sånn tilpasser vi oss jo.

Selv synes jeg det er forferdelig moro å prøve å komme tettest mulig innpå en fisk. Ikke nødvendigvis fordi det er mest effektivt, men fordi det er moro. Jeg fisker for å ha det gøy  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt slitsomt når folk legger flere parametre inn enn det som er forutsetningen. Da blir det vanskelig å diskutere.

Har vel ikke lagt inn noen flere parametre, Andrè! 

Mange ferske fluefiskere skal helst helt ned til vannkanten, gjerne med en fot i vannet før de kaster ut flua. Disse ferske fluefiskerne skremmer nok langt mere fisk enn de er klar over. Sitter helst et stykke fra bredden når jeg gjør de første kastene på en fiskeplass, og da er det selvfølgelig vanskelig å snakerolle.

Det at en må helt ut på bredden for å kaste er grunnen til at snakeroll ikke er det beste allround-kastet for meg.

Det er et godt poeng, Johnny. Derfor sa jeg også tidligere at det er ingen kast som er ideelle til alt, men det er vel heller ikke rammen for denne diskusjonen  :) Hva som er mest allround, og det blir smak og behag. Men jeg er enig, og jeg gjør som deg; velger et annet kast enn snake-roll om jeg vil fiske på en fisk fra innpå land, eller bak en busk. Sånn tilpasser vi oss jo.

Selv synes jeg det er forferdelig moro å prøve å komme tettest mulig innpå en fisk. Ikke nødvendigvis fordi det er mest effektivt, men fordi det er moro. Jeg fisker for å ha det gøy  <<l

Trodde du ikke var noe tilhenger av poengutdeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

EDIT: Erik - båtfiske og snake-roll er egentlig helt genialt, om man tenker på sikkerheten til sidemannen.

Blåser det fra høyre mot venstre og sidemannen sitter til høyre så kan du bare "lobbe" ut flua med en backhand uten å riske noe som helst, selv med tunge nymfer. Og blåser det motsatt, så kjører man motsatt side etc. Kjempefint å bruke.

Fisker du flue fra robåt sammen med andre, André? Kan virke som du sjelden (om ikke aldri) har gjort det. Tar du en snakeroll i båten og hvor snaken er i min retning med tunge nymfer på så kan jeg love deg et forfriskende bad. Og en behagelig lang svømmetur til videre filosofering over fluefiskets finurligheter.  ;D

Hei, Erik. Jeg har fisket mye fra båt, men mest for noen år siden. Øvre- og nedre Sjodalsvann og Tesse var vi mye utpå  <<l

Jeg spurte om du fisket i båt sammen med andre fiskere. Ikke hvor. Har du gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Saken er den André at du sa som følger:

Erik - båtfiske og snake-roll er egentlig helt genialt, om man tenker på sikkerheten til sidemannen.

Blåser det fra høyre mot venstre og sidemannen sitter til høyre så kan du bare "lobbe" ut flua med en backhand uten å riske noe som helst, selv med tunge nymfer. Og blåser det motsatt, så kjører man motsatt side etc. Kjempefint å bruke.

Når man fisker flere i båt med flue så bør og skal man drifte MED vinden og dermed ha den bak seg. Altså ikke sidevind. Dessuten får du i alle fall ikke meg til å bytte plass med deg hver gang du vil "lobbe" flua i din ønskede retning. OG JEG har også en fluestang. Så dersom jeg f.eks. sitter til venstre for deg og du snakeroller mot høyre ved å legge snaken mot venstre (som du gjør på denne videoen http://vimeo.com/28531480 og som jeg har sett deg gjøre i alle andre sammenhenger) så vil det være fare for både meg, at du treffer åra og ikke minst tar stanga mi. Dersom du snakeroller andre veien vil du krysse mitt snøre. Altså ikke akseptabelt på noen som helst måte. Og siden bakslengen tross alt er fri så lurer jeg jo veldig på hva som er vitsen med å ikke bruke et helt vanlig overhåndskast. Som følge av disse innlysende poengene (for båtfiskere) så lurte jeg på hvor stor erfaring du egentlig har med båtfiske.

Snakeroll passer ikke fra båt når man fisker sammen med andre i båten, punktum. Ikke alene heller for den saks skyld. Altså enda et eksempel på at overhåndskast er mer allround enn snakeroll. Og DET er vel ingen digresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Fisker mye etter sjøørret og sjørøye fra båt, og her er jeg enig med Andrè, det er vel ingen store problemer med å bruke snakeroll under båtfiske.

Sjøørreten beiter gjerne i marbakken og jeg lar båten drive langs marbakken i en avstand på 10 - 15 meter mens jeg kaster innover. Er det sørlig vind får jeg vinden inn fra venstre side og kan fritt velge om jeg vil bruke overhode eller snakeroll. I nordlig vind får jeg vinden inn fra høyre side, overhodekastet blir utrygt og snakeroll det beste kastet.

Sjørøyefiske skjer når vannet ligger blikkstille. Under slike forhold svømmer sjørøya rundt omkring mens den plukker fjærmygg fra overflata. Man vet aldri hvor sjørøya dukker opp, du ser den 15 meter foran båten, et øyeblikk senere på er den på høyre side, og like etterpå 10 meter ut til venstre, så man må være lynrask med å plassere flua like foran fisken. Det er jo innlysende at snakeroll med sin raske retningsendring passer svært godt til denne type båtfiske.

 

OG, båten drifter selvfølgelig med vinden, men jeg har alltid vinden inn fra høyre eller venstre under kasting, aldri rett bakfra!

Noen bilder fra årets sjørøyefiske  :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-2566-13949893028712_thumb.jpg

post-2566-13949893029201_thumb.jpg

post-2566-13949893029801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ser du fisker både stående og alene. Det er en helt annen sak...

En annen ting er hva i huleste man skal snakerolle for?? Man har jo fri baksleng hele tiden (i alle fall om man kaster innover mot eller langs marbakken) og fisken kan jo ta én (1) meter fra båten. Så da fisker i alle fall jeg flua helt inn. Avslutter også gjerne med å fiske "the hang" i noen sekunder. Det gir i alle fall meg mye mer fisk enn å plaske med snøret bare for å få "rolle" litt. Og åregafler er noe dritt. I alle fall de av metall... ;)

Men men, hver sin smak. Bare ikke snakerolle når jeg, Pål, Robert eller andre såkalte "konkurransefiskere" (som er vant til å fiske slik) sitter i samme båt så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nettopp det som jeg hevdet tidligere. Snakeroll bare fr at det er gøy ikke for at det er nødvendig.

Når det er sagt er det opp til den enkelte...

Og når det gjelder plasking er visst ikke det noe som forekommer ved snakeroll.....

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva faen er det dere diskuterer? lol

Om snakeroll er det beste allround-kastet vel. Jeg mener det ikke er det mest anvendelige. Nyttig ja, men allround? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hvert fall et par flotte sjørøyer - det kan vi vel i hvert fall være enige i  <<l

Jeg synes snake-roll er veldig allround, men det er vel ikke slik at alle behøver å være unisont enige i alt? Noen liker å gjøre det på den måten, og andre med en annen vri. Det synes jeg er helt greit  :)

Snake-roll er ikke noe magisk, bare et helt greit hverdagslig allroundkast i mange sammenhenger, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...