Gå til innhold

Snakeroll, det beste allround-kastet?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Ikke er jeg erfaren kaster, men det har gått et lys opp for meg denne fiske-sommeren.

Jeg har stort sett vært "overhode-kaster" frem til midten av denne sommeren.

Jeg gav ofte opp fiske under noe vind eller bris fordi fortommen floket seg og det ble

bare faenskap og slitsomt i elva.  men nå har jeg endelig lært meg snake-roll ;D ;D!

Snake-roll er en teknikk som gir en vanvittig fart på lina, og er svært vindfast. Under

vanskelige forhold, spesielt ved sterk bris eller moderat vind, er snake-roll et MUST har jeg erfart.

Selv da jeg står lavt i elva med vann opptil brystet finner jeg snake-roll teknikken uerstattelig.

Også i mørket har jeg langt bedre kontroll med denne teknikken enn overhodekastet.

Den er nå blitt en så stor del av min kasting gjennom sommeren at jeg nesten alltid uansett forhold benytter

meg av teknikken. Mitt råd til alle, spesielt ferske fluefiskere, er å lære seg snake-roll så fort du mestrer

overhodekastet.

Hva mener de mere erfarne her? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 370
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tror det viktigeste er å kunne flere typer kast som passer til den situvasjonen som du fisker i. Virker helt håpløst for meg å si at et kast er bedre enn et annet.

For meg er det kastet som løser utfordringene der og da. Mitt råd er å lære seg noen grunnkast som en bruker forskjellige varianter av når en fisker. Viktig å lære seg kastene godt og da blir en ikke sliten etter 4 timer. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakeroll er greit å kunne . . . Fisker man mye i rena så er det sikkert veldig greit å kunne.

Men jeg benytter det kun ved behov. Plasker ikke mer i vannet med tørrfluene enn nødvendig  ;)

Jeg kaster ikke så mye på fisketur at jeg blir sliten av det, uansett  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigeste er å kunne flere typer kast som passer til den situvasjonen som du fisker i. Virker helt håpløst for meg å si at et kast er bedre enn et annet.

For meg er det kastet som løser utfordringene der og da. Mitt råd er å lære seg noen grunnkast som en bruker forskjellige varianter av når en fisker. Viktig å lære seg kastene godt og da blir en ikke sliten etter 4 timer. 8)

Bra,veldig bra. aaapplaus

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigeste er å kunne flere typer kast som passer til den situvasjonen som du fisker i. Virker helt håpløst for meg å si at et kast er bedre enn et annet.

For meg er det kastet som løser utfordringene der og da. Mitt råd er å lære seg noen grunnkast som en bruker forskjellige varianter av når en fisker. Viktig å lære seg kastene godt og da blir en ikke sliten etter 4 timer. 8)

Bra,veldig bra. aaapplaus

Tom.

Helt enig Tom, men legg merke til at jeg mener det beste "allround-kastet". Ikke dermed

sagt at det er best til alt. Da jeg f.eks kaster på en vakende fisk fem meter ut, benytter jeg meg

selvfølgelig av overhodet-kastet.

Jeg skulle ønske folk her leste et innlegg mer nøye før de legger ut en kommentar.

Men sånn er det vel...

Altså diskuterer vi "det beste allround-kastet", ok??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste innlegget ditt,men det er ikke noe vanskeligere at jeg er uenig med deg i at det noe som heter

det beste allround kast.

Det kastet finnes ikke i min verden.

Det må det da være lov å mene?Jeg får inntrykk av at det er flere som kanskje mener det samme,men

det får jo hver og en si mer om.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å si at spey/underhåndskast er hakket nærmere allroundkastet enn snakeroll,men som sagt tidligere her er det andre kast som kan være bedre under de forskjellige forhold ;).

Det skal sies at jeg bruker snakeroll veldig ofte selv også,gjerne i kombinasjon med spey :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare såvidt begynt og lære det, foreløpig bruker jeg det kun når jeg skal se proff ut når jeg ser slukfiskere  8)

Men må jeg bruke det, bytter jeg til flymfe på fortommen, for når jeg endelig får ut til der fisken står så synker som regel tørrflua, men med flymfa har jeg iallfall en sjanse  ;D

fant forresten varianten jeg bruker når jeg står og jopper meg og skal se proff ut : http://www.youtube.com/watch?v=RefabzgTHRk

 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å dra tørrfluene mine gjennom vannet når det ikke er nødvendig (greit å få tørket de litt med noen overhåndskast), men må man så må man.  :)

Hmmm . . . Kom til å tenke på hvor mye DryDip man evt må blande i elvevannet for å oppnå at flua flyter bedre etter et par vannkast, men akkurat idet jeg skulle ta patent på ideen kom jeg på at samtlige av tørrfluene mine jo synker som stein i DryDip-flaska  :-\

Men jeg benytter det kun ved behov. Plasker ikke mer i vannet med tørrfluene enn nødvendig  ;)

Lokkinga da? Der går du vel auomatisk over i en snakeroll?

Joda, men der benytter jeg ei goretex-flue med nanohackle, og den er beregnet for slike kombinasjonskast  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å si at spey/underhåndskast er hakket nærmere allroundkastet enn snakeroll,men som sagt tidligere her er det andre kast som kan være bedre under de forskjellige forhold ;).

Det skal sies at jeg bruker snakeroll veldig ofte selv også,gjerne i kombinasjon med spey :P.

Det er nettopp det jeg også gjør. Snake-rollen går rett over i et tradisjonelt speykast.

Veldig effektivt i de fleste tilfeller.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen proff på vannkast men bruker vannkast der det kreves. Har litt lyst å si at jeg får mer fisk nå enn før men det kommer gjerne mer av at jeg fisker på steder jeg før ville gått forbi.

Fordelen med snakeroll kontra spey er at en ikke trenger å jobbe seg ut til fisken. På nærfiske (10-15m) tillater kanskje ikke fisken at det plaskes for mye med lina og da blir snakeroll å foretrekke. Så i min verden er snakeroll mer allround enn spey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen proff på vannkast men bruker vannkast der det kreves. Har litt lyst å si at jeg får mer fisk nå enn før men det kommer gjerne mer av at jeg fisker på steder jeg før ville gått forbi.

Fordelen med snakeroll kontra spey er at en ikke trenger å jobbe seg ut til fisken. På nærfiske (10-15m) tillater kanskje ikke fisken at det plaskes for mye med lina og da blir snakeroll å foretrekke. Så i min verden er snakeroll mer allround enn spey

Åååå...takk! Endelig en som er enig, og jeg er enig med deg... ;D<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav, og takk for sist :). Viste du at elva gikk ned 2 meter dagen etter at dere dro?

Ble et fantastisk fiske igjen...hehe... <<l

Takk for sist, mr :) Ja, jeg fikk med meg det... Kjipt for både fisken, insektene og meg, men artig for dere kara som var igjen der oppe i hvert fall. Reiser opp igjen til hælja, så vi får satse på at det klaffer godt med både vannstand og aktivitet da :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav, og takk for sist :). Viste du at elva gikk ned 2 meter dagen etter at dere dro?

Ble et fantastisk fiske igjen...hehe... <<l

Takk for sist, mr :) Ja, jeg fikk med meg det... Kjipt for både fisken, insektene og meg, men artig for dere kara som var igjen der oppe i hvert fall. Reiser opp igjen til hælja, så vi får satse på at det klaffer godt med både vannstand og aktivitet da :D

Åååå...jeg misunner deg nå. Skulle gjerne gjort det samme, men nå må jeg være litt

fokusert på damen også. Jeg må i hvertfall en tur til før stengning i høst, så får det bli

marka og skogsvann... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...