Gå til innhold

Snakeroll, det beste allround-kastet?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

  • Svar 370
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå skal jeg prøve å samle denne søte krangletråden til en kort oppsummering, ok?... ;D:

Som jeg skryter og påstår så jævelig med snake-roll, er det 2 egenskaper: vinkling og FART, ok:

Jeg står i elva, og elva renner fra høyre og ned mot min venstre side. Jeg er høyrehent.

Det går en rimelig sterk jævla nordavind nedstrømsi rena, og jeg skal nå uanstrengt foreta et OVERHODET-KAST,

hva skjer?

Jo, jeg drar inn lina til ca 6-7m, pga vind tør jeg ikke ha mer ute. Jeg svinger da lina i en bue rundt til

høyre for meg og starter med baksleng, svisje....svisj....faen....svisj...griserompe eller flere....

svisj...svisj....12m ute....hælvette....flere ræææva griseromper....svisj....svisj....faen!

Fluefaen hekta i lina, på'han igjen, HÆLVETTES VIND! På'n igjen, svisj...svisj...6m....svisj....stille nå...

svisj....faen, faen!.....blåser igjen, kastevinder......svisj....ÆVVE...ÆVVV....HÆLVETTE FAEN! Flua rett

i ØRET eller NAKKEN, FAEN HÆLVETTE FITTEFAEN!!!! Hørt dere selv der dere står i elva...kniiiiis... ;D

Eller følgende scenario....hmmmmm 8):

Samme situasjon. Lina ligger nedstrøms på min venstre side. Jeg vipper stanga i en elegant

svisjende opp-ned-bevegelse sånn at lina legger seg oppstrøms meg (FART). I nesten samme

øyeblikk vrir jeg hele meg oppstrøms og løfter stanga bakover (nå blåser det) med en snake-roll i en vill fart,

men ikke masete (og den snaken er det ingen vind som stopper!). Et luftkast deretter fremover,

mens lina er i lufta (i VIND) vipper jeg stanga kjapt til venstre, og drar inn til et nytt rullekast mens

fortommen enda ikke har sett vannflata.

Det siste inntrekket som blir nok en snake har så høy hastighet at ingen vind kan forstyrre,

men det går så fort at du må være jævelig rask ut igjen. Snaken ender i et standard spey, fortommen smeller i vannet

på din høyre side, lader stangfaen, og skyyyyyter ut 12-16 ca meter, nyyyydelig, nyyyydelig.... ;D

Ingen krøll på fortommen, ikke noe faenskap, greie meter kasta, og fisk får jeg.

Hælvette så kåt jeg er på meg selv nå..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang, hvis jeg er heldig, kanskje om 20-30 aar saa har jeg ogsaa gjort meg like omfattende erfaringer som dere. Og er dyktig nok til utdele prisen "Verdens Mest Allsidige Fluekast." (Men egentlig saa haaper jeg at jeg doer foer jeg blir SAA god...)  ;)

Begynner du å bli lei du også eller, etter å ha stokket om på alt bare for å fiske ørret med flue?  ;D

Vel, er det noen konklusjon her snart eller?veldig nysgjerrrig på hva jeg bør gå for. Reiser på tur i morgen, og trenger et godt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er det noen konklusjon her snart eller?veldig nysgjerrrig på hva jeg bør gå for. Reiser på tur i morgen, og trenger et godt råd.

:) Jepp, Jørn - det er en konklusjon - todelt sådan:

1) Vi prøver alle så godt vi kan, det er mange kast som er fine for ulike situasjoner og ingen kast som er ideelle for alt  <<l

2) Det er imidlertid en god ting som utkrystaliserer seg av den tråden her, og det er at vi fluefiskere er gode til "vurdering FOR læring" (med at vi gir tilbakemeldinger underveis, der målet er å hjelpe hverandre til å bli bedre), og ikke kun "vurdering AV læring" (der vi setter en endelig dom over tingenes tilstand til enhver tid - om det gjelder kastingen til noen, sunnheten av ei elv, eller hva). Og der synes jeg generelt at vi alle er flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jepp, Jørn - det er en konklusjon - todelt sådan:

1) Vi prøver alle så godt vi kan, det er mange kast som er fine for ulike situasjoner og ingen kast som er ideelle for alt  <<l

2) Det er imidlertid en god ting som utkrystaliserer seg av den tråden her, og det er at vi fluefiskere er gode til "vurdering FOR læring" (med at vi gir tilbakemeldinger underveis, der målet er å hjelpe hverandre til å bli bedre), og ikke kun "vurdering AV læring" (der vi setter en endelig dom over tingenes tilstand til enhver tid - om det gjelder kastingen til noen, sunnheten av ei elv, eller hva). Og der synes jeg generelt at vi alle er flinke.

Joda, men det blir bare så mye babbel og prosess, og så lite å smelle i bordet med av klare og tydelige konklusjoner. Tenk om landet skulle bli styrt på den måten da... vel, det blir det forsåvidt da, men allikavæl 'a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jepp, Jørn - det er en konklusjon - todelt sådan:

1) Vi prøver alle så godt vi kan, det er mange kast som er fine for ulike situasjoner og ingen kast som er ideelle for alt  <<l

2) Det er imidlertid en god ting som utkrystaliserer seg av den tråden her, og det er at vi fluefiskere er gode til "vurdering FOR læring" (med at vi gir tilbakemeldinger underveis, der målet er å hjelpe hverandre til å bli bedre), og ikke kun "vurdering AV læring" (der vi setter en endelig dom over tingenes tilstand til enhver tid - om det gjelder kastingen til noen, sunnheten av ei elv, eller hva). Og der synes jeg generelt at vi alle er flinke.

Joda, men det blir bare så mye babbel og prosess, og så lite å smelle i bordet med av klare og tydelige konklusjoner. Tenk om landet skulle bli styrt på den måten da... vel, det blir det forsåvidt da, men allikavæl 'a!

Jammen...jammen... Jeg er da tydelig nok...huuuu?

Når det gjelder politikere så vet jo også du at alt blir bestemt etter utydelige konklusjoner.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklaringen på hvorfor ingen helt skjønte,er nok fordi du er den eneste som står og kaster i sterk  nordavind ;)

da trenger man "lucky luke snake spay" kastet, som du forøvrig kan ta pantent på før noen andre gjør det.

:)

skal prøves den dagen nordavinden herjer:)

I moderat vind kan du "herje" med lina mer enn noen gang. Noe du ikke kan gjøre når

det er vindstille. Med høy linehastighet begrenses fortomsfloker til et minimum, rett og slett

for at det ikke finnes noe slakk. Helt sant.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre brun:

det klippet hvor du snake roller flua rett i handa ?

prøvde og finne det, men det var sikkert helt i slutten av ett eller annet klipp ?

Det var iallefall morro og se på :)

vet du hvilket ?

Hallo  :) Nei, det husker jeg ikke.

Jeg og Henning kommer imidlertid med en kastesekvens i neste film hvor vi viser snake m/mending/reach etc, og DET håper jeg blir nyttig. Vi står i hvert fall utvadet langt uti elva, for å gjøre det realistisk, så håper det blir bra.

Ikke noe spektakulært, men bare helt vanlige fiskekast vi bruker langs elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklaringen på hvorfor ingen helt skjønte,er nok fordi du er den eneste som står og kaster i sterk  nordavind ;)

Jepp . . . Hvem i all verden er så desperat at man fisker når det ikke vaker ?  :o  ;D

Sier meg særdeles enig med JB tidligere her : Hvorfor blande effektivitet og jag inn i fluefiske, om man ikke fisker konkurranse eller driver matauk (hvilket Skævvmannen forsåvidt gjør, ihvertfall i rena  ;D) ?

Og Skævvens ; du kunne jo sagt med en gang at det er i innkastet du oppnår en slik helsikes fart, evt hastighet, og ikke utkastet  ;D Øv på fart i innkastet og hastighet i utkastet, det må jo bli helt drøyt bra . . . Ihvertfall i rena og nordavind  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklaringen på hvorfor ingen helt skjønte,er nok fordi du er den eneste som står og kaster i sterk  nordavind ;)

Jepp . . . Hvem i all verden er så desperat at man fisker når det ikke vaker ?  :o  ;D

Sier meg særdeles enig med JB tidligere her : Hvorfor blande effektivitet og jag inn i fluefiske, om man ikke fisker konkurranse eller driver matauk (hvilket Skævvmannen forsåvidt gjør, ihvertfall i rena  ;D) ?

Og Skævvens ; du kunne jo sagt med en gang at det er i innkastet du oppnår en slik helsikes fart, evt hastighet, og ikke utkastet  ;D Øv på fart i innkastet og hastighet i utkastet, det må jo bli helt drøyt bra . . . Ihvertfall i rena og nordavind  <<l

Hehe...du må åpne øra dine, for dette har jeg gjentatt til det kjedsommelige.... ;D.

Men da skal jeg fortelle deg at også utkastet får høyere fart ved høy fart inn.

Jeg vet ikke helt hva som skjer, men det virker som om stanga blir lada langt krafigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklaringen på hvorfor ingen helt skjønte,er nok fordi du er den eneste som står og kaster i sterk  nordavind ;)

Jepp . . . Hvem i all verden er så desperat at man fisker når det ikke vaker ?  :o  ;D

Sier meg særdeles enig med JB tidligere her : Hvorfor blande effektivitet og jag inn i fluefiske, om man ikke fisker konkurranse eller driver matauk (hvilket Skævvmannen forsåvidt gjør, ihvertfall i rena  ;D) ?

Og Skævvens ; du kunne jo sagt med en gang at det er i innkastet du oppnår en slik helsikes fart, evt hastighet, og ikke utkastet  ;D Øv på fart i innkastet og hastighet i utkastet, det må jo bli helt drøyt bra . . . Ihvertfall i rena og nordavind  <<l

Hehe...du må åpne øra dine, for dette har jeg gjentatt til det kjedsommelige.... ;D.

Men da skal jeg fortelle deg at også utkastet får høyere fart ved høy fart inn.

Jeg vet ikke helt hva som skjer, men det virker som om stanga blir lada langt krafigere...

Ja, jeg tror det er selve urkreftene fra skogen som overføres til stanga i disse kastene. Må du også bremse som en gal for å forhindre at flue og snøre havner pokker i vold inn i neste fylke i utkastet ? Pokker så slitsomt  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre brun:

det klippet hvor du snake roller flua rett i handa ?

prøvde og finne det, men det var sikkert helt i slutten av ett eller annet klipp ?

Det var iallefall morro og se på :)

vet du hvilket ?

Hæ,det vil jeg også se. ;D

Snakeroll for så å få flua i hånda.

Kult.

Vis meg det klippet da? ;D

Tom.

skal finne det klippet tom.

sitter med mobilen nå men er straks på jobb.

gjøre noe så fornuftig på jobb og finne det til deg :)

lenge siden jeg så det og ikke sikkert han brukte snake heller.

men han gjorde ett grise kult move iallfall.

det var ikke noe snake roll kast i den forstand jeg tror du ler av nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre brun:

det klippet hvor du snake roller flua rett i handa ?

prøvde og finne det, men det var sikkert helt i slutten av ett eller annet klipp ?

Det var iallefall morro og se på :)

vet du hvilket ?

Hæ,det vil jeg også se. ;D

Snakeroll for så å få flua i hånda.

Kult.

Vis meg det klippet da? ;D

Tom.

Dette dreier seg nok ikke om snakeroll, Tore . . . Bare å stramme opp snøret man har ute og gjøre en brå vipp ned med stangtuppen, så kommer flua til deg  <<l Ikke hver gang man får den rett i hånda da, men går sikkert å trene inn det, også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal finne det klippet tom.

sitter med mobilen nå men er straks på jobb.

gjøre noe så fornuftig på jobb og finne det til deg :)

lenge siden jeg så det og ikke sikkert han brukte snake heller.

men han gjorde ett grise kult move iallfall.

det var ikke noe snake roll kast i den forstand jeg tror du ler av nå :)

Det er ikke så nøye hva han gjorde egenlig.

Jeg synes det er kult med alle kule moves uansett jeg. <<l

Hvis du finnner det,så er det kult. ;D

Lars har nok et veldig vesentlig poeng her,og det er at hvis du "snaker" så forandrer du retningen på

innkastet,og hvis du ønsker å få flua i hånda så må du gjøre ennå en ytterligere bevegelse for at lina skal få retning mot deg.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg nok ikke om snakeroll, Tore . . . Bare å stramme opp snøret man har ute og gjøre en brå vipp ned med stangtuppen, så kommer flua til deg  <<l Ikke hver gang man får den rett i hånda da, men går sikkert å trene inn det, også  :)

Da er jeg med, Lars  :)

Jeg kunne liksom ikke innbille meg for alt i verden at jeg hadde vært så heldig at jeg hadde snake-rolla flua i hånda. Men da husker jeg klippet, og som du sier - det dreide seg bare om å vippe inn/ avbryte framslengen slik at flua kommer tilbake ja  :)

Det er vel litt mot slutten av klippet her: https://vimeo.com/11213147

Forøvrig er denne "vippinga" noe jeg så engang av Svein Rødbergshagen for veldig mange år siden. Det er ikke noe jeg bruker under fisking for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg nok ikke om snakeroll, Tore . . . Bare å stramme opp snøret man har ute og gjøre en brå vipp ned med stangtuppen, så kommer flua til deg  <<l Ikke hver gang man får den rett i hånda da, men går sikkert å trene inn det, også  :)

Da er jeg med, Lars  :)

Jeg kunne liksom ikke innbille meg for alt i verden at jeg hadde vært så heldig at jeg hadde snake-rolla flua i hånda. Men da husker jeg klippet, og som du sier - det dreide seg bare om å vippe inn/ avbryte framslengen slik at flua kommer tilbake ja  :)

Det er vel litt mot slutten av klippet her: https://vimeo.com/11213147

Forøvrig er denne "vippinga" noe jeg så engang av Svein Rødbergshagen for veldig mange år siden. Det er ikke noe jeg bruker under fisking for å si det sånn.

Det var det, som sagt lenge siden jeg så den :) i selve klippet du gjør noen snakerolls var det ja :)

nei men da er jo det ett kult move tom kan utføre, han som bruker ulltråd i enden av snøret  ;D:P<<l

så man ikke kroker seg mener jeg  :D

ett kult move var det iallfall  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt mot slutten av klippet her: https://vimeo.com/11213147

Forøvrig er denne "vippinga" noe jeg så engang av Svein Rødbergshagen for veldig mange år siden. Det er ikke noe jeg bruker under fisking for å si det sånn.

Første gangen jeg så dette "trikset" tror jeg var en av disse hysteriske kaste-demoene til Hywel Morgan for noen år siden. Ser jo litt kult ut når man fanger flua rett i hånda i innkastet, og man kan jo brife med det når man skal skifte flue, feks  :D

Selv er jeg fornøyd når jeg klarer å fange fortommen med stanga når den kommer dalende inn  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...