Gå til innhold

Snakeroll, det beste allround-kastet?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen proff på vannkast men bruker vannkast der det kreves. Har litt lyst å si at jeg får mer fisk nå enn før men det kommer gjerne mer av at jeg fisker på steder jeg før ville gått forbi.

Fordelen med snakeroll kontra spey er at en ikke trenger å jobbe seg ut til fisken. På nærfiske (10-15m) tillater kanskje ikke fisken at det plaskes for mye med lina og da blir snakeroll å foretrekke. Så i min verden er snakeroll mer allround enn spey

Helt enig med deg, Sigve - i alt du sier her.

Snake-roll plasker jo ikke i det hele tatt om man legger inntrekket slik det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 370
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg er ingen proff på vannkast men bruker vannkast der det kreves. Har litt lyst å si at jeg får mer fisk nå enn før men det kommer gjerne mer av at jeg fisker på steder jeg før ville gått forbi.

Fordelen med snakeroll kontra spey er at en ikke trenger å jobbe seg ut til fisken. På nærfiske (10-15m) tillater kanskje ikke fisken at det plaskes for mye med lina og da blir snakeroll å foretrekke. Så i min verden er snakeroll mer allround enn spey

Helt enig med deg, Sigve - i alt du sier her.

Snake-roll plasker jo ikke i det hele tatt om man legger inntrekket slik det skal.

Bl.ann du Andre har vinkla meg inn på snake-roll. Og dersom det gjøres riktig,

så plasker det overhodet ikke. Tvert i mot plasker det mindre enn overhodet-kastet.

Jeg har slitt i to år før det endelig løsna i sommer. Så nå finsliper jeg teknikken... ;D

Det blir vel svømmehallen på skedsmokorset også for meg i vinter....høøhøøø... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men der benytter jeg ei goretex-flue med nanohackle, og den er beregnet for slike kombinasjonskast  8)

Det er bare å innse at jeg har langt igjen. Mye å lære av proffene ;D

Nåh, det er først i år jeg føler meg helt utlært i alle fluefiskets faser . . . Lykken sto i taket en vindstille julidag, da jeg presterte 3-4 snakeroll-kast uten å tugge inn både meg selv og stanga i fluesnøre og fortom.

Riktignok ikke 3-4 kast etter hverandre, men jeg gjorde nok uansett et solid inntrykk på de som evt var vitne til kunstverkene  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakeroll er uten tvil det beste allroundkastet. Skulle jeg kunne kun et kast, så var det snakeroll.

Gjør man det slik det skal, så plasker det helt utrolig lite.

Legger man inn kurve, mend, og reach i tillegg, så er behovet for et ovehodekast minimalt.

Har ikke tenkt å legge meg opp i en enorm diskusjon om temaet, men en ting er helt sikkert. Praktiseres dette riktig i elv, så blir flue ikke mer drukna av dette en med overhodekast. Og kastet kan brukes til ekstremt nærfiske, uten å skremme fisken. Men litt linekontroll, så er dette så og si lydløst.

På de lange snakerollene, 15-20 meter, så plasker det litt mer, men det betyr ingen verdens ting, da fisken ALDRI blir skremt av dette. Kan en KUN kaste overhode, eller KUN kaste snakeroll, så er jeg helt 100% overbevist om at en hadda fanga flere fisk med snakeroll på en sesong en med over hodet.

Det var mitt syn på saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakeroll er uten tvil det beste allroundkastet. Skulle jeg kunne kun et kast, så var det snakeroll.

Gjør man det slik det skal, så plasker det helt utrolig lite.

Legger man inn kurve, mend, og reach i tillegg, så er behovet for et ovehodekast minimalt.

Har ikke tenkt å legge meg opp i en enorm diskusjon om temaet, men en ting er helt sikkert. Praktiseres dette riktig i elv, så blir flue ikke mer drukna av dette en med overhodekast. Og kastet kan brukes til ekstremt nærfiske, uten å skremme fisken. Men litt linekontroll, så er dette så og si lydløst.

På de lange snakerollene, 15-20 meter, så plasker det litt mer, men det betyr ingen verdens ting, da fisken ALDRI blir skremt av dette. Kan en KUN kaste overhode, eller KUN kaste snakeroll, så er jeg helt 100% overbevist om at en hadda fanga flere fisk med snakeroll på en sesong en med over hodet.

Det var mitt syn på saken :)

Takk Henning! Jeg har aldri fanga så mange fisk på flue som jeg har gjort denne sommeren,

takket være SR-teknikken. Men jeg driver enda å finsliper teknikken ;D.

Selv der det er god plass til baksleng gjør jeg fortsatt rulle-vannkast, da det er langt raskere

for å legge ut lina, samt at det gjør det lettere å vinkle. Og for en fart det har i vind, JØSS!..... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At snakeroll skal erstatte overhodekastet i de fleste tilfeller mener jeg er fascinasjon av et r elativt nyinnlært kast  ;)

Akkurat nå skal jeg svare deg som en erfaren mann innen fiske ;D:

Det finnes kun en eneste grunn til å favorisere overhodet-kast i dag,

og det er dersom du ønsker å kaste langt, veldig langt. Med vannkast oppnår man

ikke de lengdene, men det er heller ikke nødvendig under praktisk fiske.

Senest i helga vannkasta jeg mellom 5 og 18 meter ganske uanstrengt.

Overhodet-kastet finner jeg mye mer anstrengende og slitsomt.

Frem og tilbake hele tiden. Ett vannkast / rullekast går ut på første kast, uanstrengt.

Jeg som er en gammel og svak mann sparer krefter og unngår senebetennelse ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist sommer skjønte jeg ikke BÆRET av vannkast eller snakeroll, men det har så til de grader

løsnet i år, takket være dette forumets erfaren folk og tips. Koden er løst og nå er det snakk om finsliping.

Nå skal jeg virkelig yppe meg litt med påstander som jeg selv har erfart ;D:

Snakeroll kontra standard speykast har en utrolig fordel jeg opptaget helt av meg selv.

Utfører du snake, så kan du sette en så stor fart på lina at det må storm til for at

du ikke skal klare og gjøre et greit kast. Med snake kan du komme opp i hastigheter med lina

som er helt vanvittig høy. Vi snakker flere hundre km i timen, og ingen vanlig vind stopper

lina di, det kan jeg love deg.

Da det er vindstille og deilig i elva eller vannet, kan du bare kose deg med snakeroll.

Ikke noe stress eller jobbing. Flua presenteres pent og rolig uten plask.

Etter min mening burde overhodet-kastet pensjoneres til fordel for et bedre kast, da det

egner seg best i konkurranser..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv der det er god plass til baksleng gjør jeg fortsatt rulle-vannkast, da det er langt raskere

for å legge ut lina, samt at det gjør det lettere å vinkle. Og for en fart det har i vind, JØSS!..... <<l

Jeg skjønner ikke helt at dette med fart kan skille seg fra et vanlig kast med dobbeltrekk ?

Fremkastet, eller utkastet om du vil, er jo i prinsippet det samme enten man benytter snake-roll, vanlig underhåndskast, eller kast over hodet ?

Setter du trangere bukter i fremkastet ved bruk av snake-roll kontra kast over hodet ?

Øver endel på snake-roll selv jeg, men fortsatt føler jeg nok at jeg oppnår mer presisjon ved vanlig over hodet kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv der det er god plass til baksleng gjør jeg fortsatt rulle-vannkast, da det er langt raskere

for å legge ut lina, samt at det gjør det lettere å vinkle. Og for en fart det har i vind, JØSS!..... <<l

Jeg skjønner ikke helt at dette med fart kan skille seg fra et vanlig kast med dobbeltrekk ?

Fremkastet, eller utkastet om du vil, er jo i prinsippet det samme enten man benytter snake-roll, vanlig underhåndskast, eller kast over hodet ?

Setter du trangere bukter i fremkastet ved bruk av snake-roll kontra kast over hodet ?

Øver endel på snake-roll selv jeg, men fortsatt føler jeg nok at jeg oppnår mer presisjon ved vanlig over hodet kast.

Henning, eller Mr.Brown? Please...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke at lina skal bli raskere av snakeroll.

Ser heller ikke behov for å få lina til å gå fort.

Som Lars, så er ikke jeg heller like presis på snake som med over hodet. Men det mangler ikke mye. Er sideveis det skorter litt på hos meg, men i elv betyr ikke en halvmeter all verden så lenge lengden er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Øver endel på snake-roll selv jeg, men fortsatt føler jeg nok at jeg oppnår mer presisjon ved vanlig over hodet kast.

Selvfølgelig Lars.

Andre påstander er tull etter mitt syn.  Jeg vil se den som kan stå på plassen du veit (vægfisken) å snakerolle seg til de store fiskene. HVORFOR ?? overhodekastet gjør alt lekende lett, og flua tørker om det er behov for det..

At flua ikke blir våt ved snakeroll som det hevdes lengere opp er jo først og fremst en morsom påstand.  

Til laksefiske ser jeg derimot ingen grunn til å benytte overhodekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv der det er god plass til baksleng gjør jeg fortsatt rulle-vannkast, da det er langt raskere

for å legge ut lina, samt at det gjør det lettere å vinkle. Og for en fart det har i vind, JØSS!..... <<l

Jeg skjønner ikke helt at dette med fart kan skille seg fra et vanlig kast med dobbeltrekk ?

Fremkastet, eller utkastet om du vil, er jo i prinsippet det samme enten man benytter snake-roll, vanlig underhåndskast, eller kast over hodet ?

Setter du trangere bukter i fremkastet ved bruk av snake-roll kontra kast over hodet ?

Øver endel på snake-roll selv jeg, men fortsatt føler jeg nok at jeg oppnår mer presisjon ved vanlig over hodet kast.

Det blir så tungt etterhvert å forklare detaljert, men jeg skal prøve.

Håper jeg kan få litt hjelp av Henning og/eller Brun her:

Du kan ikke få samme fart på inndraget i et vanlig speykast, prøv selv.

Men dersom du snaker før speyen, så bestemmer du linehastigheten 100%.

Jeg kan enten foreta en rolig roll eller dra skikkelig til dersom det er vind.

Resultatet blir at du etter snaken får lagt lina i perfekt pos for et videre speykast.

I det du skyter lina ut i en vanvittig hastighet, eliminerer du fortomsfloke du ville fått

under de samme omstendigheter ved overhodet-kast.

Jeg klarer ikke å forklare det bedre. Men prøv selv.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Beklager skauens men dette er jo vissvass. (du tåler det ?)

Og Henning er vel relativt fersk rullekaster selv om jeg ikke husker feil ? 

Henning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke at lina skal bli raskere av snakeroll.

Ser heller ikke behov for å få lina til å gå fort.

Dette er mer i samsvar med min logikk . . . Setter man mye høyere linehastighet ved bruk av snakeroll-kast enn kast overhodet, så kaster man mest sannsynlig mye lengre med førstnevnte, også.

Jeg kan kose meg med snake-roll kast på rundt 10 meter, og da er det snakk om bedagelige kast med nokså åpne bukter.

Skal jeg over 15 meter blir det litt mer plasking, og kast som totalt kollapser forekommer rett som det er. Skyldes  utelukkende manglene teknikk, men det kommer seg  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager skauens men dette er jo vissvass. (du tåler det ?)

Tåler alt jeg ;D. Men det du kaller vissvass er faktisk det jeg NÅ NYLIG

selv har stått i elva og erfart, så i neste steg får du kalle meg løgner.

Jeg har selv EGENERFART i sommer at FARTEN på lina har MYE å si

for sluttkastet UNDER VIND. Detta hadde jeg aldri tort å påstå dersom jeg SELV ikke

hadde erfart det. Jeg er så sikker i dette at jeg kunne demonstrert det for

hvem som helst, I VIND!..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Beklager skauens men dette er jo vissvass. (du tåler det ?)

Tåler alt jeg ;D. Men det du kaller vissvass er faktisk det jeg NÅ NYLIG

selv har stått i elva og erfart, så i neste steg får du kalle meg løgner.

Jeg har selv EGENERFART i sommer at FARTEN på lina har MYE å si

for sluttkastet UNDER VIND. Detta hadde jeg aldri tort å påstå dersom jeg SELV ikke

hadde erfart det. Jeg er så sikker i dette at jeg kunne demonstrert det for

hvem som helst, I VIND!..... ;D

betviler ikke DINE erfaringer Skævvens  <<l

Men det er nok noe spesifikt som du gjør. For det virker ulogisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager skauens men dette er jo vissvass. (du tåler det ?)

Tåler alt jeg ;D. Men det du kaller vissvass er faktisk det jeg NÅ NYLIG

selv har stått i elva og erfart, så i neste steg får du kalle meg løgner.

Jeg har selv EGENERFART i sommer at FARTEN på lina har MYE å si

for sluttkastet UNDER VIND. Detta hadde jeg aldri tort å påstå dersom jeg SELV ikke

hadde erfart det. Jeg er så sikker i dette at jeg kunne demonstrert det for

hvem som helst, I VIND!..... ;D

betviler ikke DINE erfaringer Skævvens   <<l

Men det er nok noe spesifikt som du gjør. For det virker ulogisk..

Hmmm...

Kanskje jeg har utviklet en egen teknikk på dette, hmmmm?

Nå begynner jeg virkelig å lure. Sitter nå og tenker etter hva jeg egentlig gjør

når jeg kaster, men det er ikke lett å huske detaljene. Det kommer lissom

bare av seg selv.

Skulle gjerne likt å møte noen andre under litt vanskelige vindforhold som kan

se hva jeg egentlig roter med.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke bæret av hva dere snakker om, men for en idiot som meg som aldi har lært og kaste ,så kan jeg svare på spørsmålet:

Snakeroll, det beste allround-kastet? i rena, ja uten tvil

Har på følelsen av att skal man komme til i den skogen der så er eneste løsningen vannkast, fisken står vel heller ikke langt uti elva, heller nærme land ? og alt man trenger i mange tilfeller er og kaste oppstrøms eller vippe ut flua med ett snasent vannkast og mende som en tullig ned til fisken?

mulig jeg tar fullstendig feil nå og misforstår, men har vært i rena to ganger for 2 år siden, jeg var sjansesløs, ligger igjen mange fluer i trær og busker etter de to turene der.

og på plassene som var mulig og overhodekaste, var jo nedtråkka og selvfølgelig lite fisk og fiske på  :)

edit: VIND ? fisker dere i vindvær? jeg drar hjem eller setter meg på ræva og veeenter jeg  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...