Gå til innhold

Snakeroll, det beste allround-kastet?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Skjønner ikke bæret av hva dere snakker om, men for en idiot som meg som aldi har lært og kaste ,så kan jeg svare på spørsmålet:

Snakeroll, det beste allround-kastet? i rena, ja uten tvil

Har på følelsen av att skal man komme til i den skogen der så er eneste løsningen vannkast, fisken står vel heller ikke langt uti elva, heller nærme land ?

mulig jeg tar fullstendig feil nå og misforstår, men har vært i rena to ganger for 2 år siden, jeg var sjansesløs, ligger igjen mange fluer i trær og busker etter de to turene der.

og på plassene som var mulig og overhodekaste, var jo nedtråkka og selvfølgelig lite fisk og fiske på  :)

Er nok inne på noe der.. Et Renafenomen av ren nødvendighet...

Å stå og kun snakerolle i Hemsil for eks ville je se helt mongo ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 370
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ser heller ikke at lina skal bli raskere av snakeroll.

Ser heller ikke behov for å få lina til å gå fort.

What?? Den skjønte jeg helt ærlig ikke i det hele tatt. Det er jo nettopp det som skjer?

Det er da utelukkende fremslengen (og dobbeltrekket) som bestemmer linehastigheten i fremkastet ditt ?

Hvis du ikke benytter en helt annen teknikk i fremkastet med snakeroll-kast kontra kast over hodet (går ut ifra at du benytter dobbeltrekket på begge ?), så skjønner jeg ikke hvorfor linehastighet skulle være så totalt forskjellig ?

Og kaster du lengre i vind ved hjelp av snakeroll enn kast over hodet, så kaster du nok lengst med snakeroll når det er vindstille, også  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke bæret av hva dere snakker om, men for en idiot som meg som aldi har lært og kaste ,så kan jeg svare på spørsmålet:

Snakeroll, det beste allround-kastet? i rena, ja uten tvil

Har på følelsen av att skal man komme til i den skogen der så er eneste løsningen vannkast, fisken står vel heller ikke langt uti elva, heller nærme land ?

mulig jeg tar fullstendig feil nå og misforstår, men har vært i rena to ganger for 2 år siden, jeg var sjansesløs, ligger igjen mange fluer i trær og busker etter de to turene der.

og på plassene som var mulig og overhodekaste, var jo nedtråkka og selvfølgelig lite fisk og fiske på  :)

Er nok inne på noe der.. Et Renafenomen av ren nødvendighet...

Å stå og kun snakerolle i Hemsil for eks ville je se helt mongo ut.

Å stå og kun snakerolle i Hemsil for eks ville je se helt mongo ut.

i elva der jeg fisker også, men det ser imponerende proft ut for andre fiskere som jeg var inne på :) hæhæ

Er forresten en fryd og se Tor arne her inne utfører dette  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er forresten en fryd og se Tor arne her inne utfører dette  :)

Og DET er i allefall riktig.

En fryd å se som vil få div videobloggere til å pakke sammen å reise hjem...   Besinner  seg på hedmarken vet du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke at lina skal bli raskere av snakeroll.

Ser heller ikke behov for å få lina til å gå fort.

What?? Den skjønte jeg helt ærlig ikke i det hele tatt. Det er jo nettopp det som skjer?

Det er da utelukkende fremslengen (og dobbeltrekket) som bestemmer linehastigheten i fremkastet ditt ?

Hvis du ikke benytter en helt annen teknikk i fremkastet med snakeroll-kast kontra kast over hodet (går ut ifra at du benytter dobbeltrekket på begge ?), så skjønner jeg ikke hvorfor linehastighet skulle være så totalt forskjellig ?

Og kaster du lengre i vind ved hjelp av snakeroll enn kast over hodet, så kaster du nok lengst med snakeroll når det er vindstille, også  ;)

Nei, de lengste kastene gjør jeg med overhodet-kastet når det er vindstille.

Ingen kasteteknikker slår den på lengde, vett du... ;D. Men den er slitsom

og anstrengende....

Men nå orker jeg ikke forklare mer. Det som for meg er helt logisk og funker

og som jeg har erfart, ser ikke ut til å være logisk for resten av fluefiskeverden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ser heller ikke at lina skal bli raskere av snakeroll.

Ser heller ikke behov for å få lina til å gå fort.

What?? Den skjønte jeg helt ærlig ikke i det hele tatt. Det er jo nettopp det som skjer?

Det er da utelukkende fremslengen (og dobbeltrekket) som bestemmer linehastigheten i fremkastet ditt ?

Hvis du ikke benytter en helt annen teknikk i fremkastet med snakeroll-kast kontra kast over hodet (går ut ifra at du benytter dobbeltrekket på begge ?), så skjønner jeg ikke hvorfor linehastighet skulle være så totalt forskjellig ?

Og kaster du lengre i vind ved hjelp av snakeroll enn kast over hodet, så kaster du nok lengst med snakeroll når det er vindstille, også  ;)

Nei, de lengste kastene gjør jeg med overhodet-kastet når det er vindstille.

Ingen kasteteknikker slår den på lengde, vett du... ;D. Men den er slitsom

og anstrengende....

Men nå orker jeg ikke forklare mer. Det som for meg er helt logisk og funker

og som jeg har erfart, ser ikke ut til å være logisk for resten av fluefiskeverden... :)

Er det ikke morro å lære nye ting uansett Skævvens ? Det synes i alle fall jeg.  <<l

God natt kranglefanter !    ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke at lina skal bli raskere av snakeroll.

Ser heller ikke behov for å få lina til å gå fort.

What?? Den skjønte jeg helt ærlig ikke i det hele tatt. Det er jo nettopp det som skjer?

Skikkelig moro ;D. God natt alle, mn første dag på jobb i mårra etter ferie, grØØØssss...!

Det er da utelukkende fremslengen (og dobbeltrekket) som bestemmer linehastigheten i fremkastet ditt ?

Hvis du ikke benytter en helt annen teknikk i fremkastet med snakeroll-kast kontra kast over hodet (går ut ifra at du benytter dobbeltrekket på begge ?), så skjønner jeg ikke hvorfor linehastighet skulle være så totalt forskjellig ?

Og kaster du lengre i vind ved hjelp av snakeroll enn kast over hodet, så kaster du nok lengst med snakeroll når det er vindstille, også  ;)

Nei, de lengste kastene gjør jeg med overhodet-kastet når det er vindstille.

Ingen kasteteknikker slår den på lengde, vett du... ;D. Men den er slitsom

og anstrengende....

Men nå orker jeg ikke forklare mer. Det som for meg er helt logisk og funker

og som jeg har erfart, ser ikke ut til å være logisk for resten av fluefiskeverden... :)

Er det ikke morro å lære nye ting uansett Skævvens ? Det synes i alle fall jeg.   <<l

God natt kranglefanter !    ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten en fryd og se Tor arne her inne utfører dette  :)

Og DET er i allefall riktig.

En fryd å se som vil få div videobloggere til å pakke sammen å reise hjem...   Besinner  seg på hedmarken vet du..

hehe ja det vil jeg påstå ;)

ja jeg fikk ett lite lynkurs av han før i sommer og prøvde så godt jeg kunne og følge med på hva han gjorde.

etter det skjønte jeg litt mere av dette og fikk min første fisk i bushen . skremte riktig nok 5 av fiskene før jeg fikk flua ut til den jeg skulle kaste på .

men jeg sliter med att flua synker,fortomskrøll og knuter på fortomen. men det hører vel med i starten, så derfor er flymfer greia for meg når jeg bruker dette.

prøver og øve på dette i vannkanten, ser proff ut da og rimelig kjepphøy, men sliter som bare det i praktisk fiske utvada ,elva som renner feil vei , og vakende stor ørret.

venter med rena ei stund til for og si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Det her var en komisk diskusjon. Man maa jo beherske samtlige kast saerdeles godt for aa kunne komme med slike paastander. Der er ihvertfall ikke jeg ennaa.

I tillegg maa man ha fisket veldig mange steder rundt om i verden, og i mange forskjellige situasjoner.

En gang, hvis jeg er heldig, kanskje om 20-30 aar saa har jeg ogsaa gjort meg like omfattende erfaringer som dere. Og er dyktig nok til utdele prisen "Verdens Mest Allsidige Fluekast." (Men egentlig saa haaper jeg at jeg doer foer jeg blir SAA god...)  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok inne på noe der.. Et Renafenomen av ren nødvendighet...

Å stå og kun snakerolle i Hemsil for eks ville je se helt mongo ut.

Jeg har ikke fisket mye i Hemsila men jeg skjønner nå at de gangene jeg har vært der så har jeg sett mongo ut. Finnes det bare jorder og åpne sletter i hemsila? I så fall har "de" jobbet bra siden sist jeg var der. September i fjor...

At snakeroll er et must i Rena er også noe jævla tull. Jeg vet om flærne fluefiskere som fanger STOR fisk i Rena uten å vannkaste.... Men det kan være en fordel. Noe som gjelder i ALLE elver. Til og med Hemsila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er nok inne på noe der.. Et Renafenomen av ren nødvendighet...

Å stå og kun snakerolle i Hemsil for eks ville je se helt mongo ut.

Jeg har ikke fisket mye i Hemsila men jeg skjønner nå at de gangene jeg har vært der så har jeg sett mongo ut. Finnes det bare jorder og åpne sletter i hemsila? I så fall har "de" jobbet bra siden sist jeg var der. September i fjor...

At snakeroll er et must i Rena er også noe jævla tull. Jeg vet om flærne fluefiskere som fanger STOR fisk i Rena uten å vannkaste.... Men det kan være en fordel. Noe som gjelder i ALLE elver. Til og med Hemsila

Vi presiserer så alle henger med:

Er nok inne på noe der.. Et Renafenomen av ren nødvendighet...  Altså vannkast. ikke snakeroll spesielt.

Å stå og kun snakerolle i Hemsil for eks ville je se helt mongo ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ?

"Et renafenomen av ren nødvendighet" skriver du... "Must" og "nødvendig" er vel et ord med samme betydning? Eller er du av en annen oppfattning? Snakeroll og spey går jo som kjent også under kategorien vannkast.

OK greit.. Neste gang jeg skal fiske i Hemsila skal jeg legge inn noen spey og, bare for å ikke virke helt mongo <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øver endel på snake-roll selv jeg, men fortsatt føler jeg nok at jeg oppnår mer presisjon ved vanlig over hodet kast.

Selvfølgelig Lars.

Andre påstander er tull etter mitt syn.  Jeg vil se den som kan stå på plassen du veit (vægfisken) å snakerolle seg til de store fiskene. HVORFOR ?? overhodekastet gjør alt lekende lett, og flua tørker om det er behov for det..

At flua ikke blir våt ved snakeroll som det hevdes lengere opp er jo først og fremst en morsom påstand.  

Til laksefiske ser jeg derimot ingen grunn til å benytte overhodekast.

Jeg får ikke nevneverdig våt flue av vannkast. Er ingen problem i fiskesituasjon.

Mitt første innlegg i denne tråden var mitt syn på vannkast.

Vannkast er ikke et must i Rena. Langt i fra.

Vannkast plasker mer en overhode kast.

Lina går ikke fortere i fremslengen med vannkast en med overhode. Dette justeres av kasteren.

En kan være ekstremt presis med vannkast med litt trening.

En kan kaste neeesten like langt med spey/vannkast som med overhode. Jeg kaster dog ikke veldig langt over hodet. Bruker heller ikke mye tid til å trene på det, da fisken skjelden står 30 meter i fra meg...... Og jeg har plass til bakslengen som kreves. Har sammenlignet spey lengde med overhode og det skiller et par meter. For meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager skauens men dette er jo vissvass. (du tåler det ?)

Og Henning er vel relativt fersk rullekaster selv om jeg ikke husker feil ? 

Henning ?

Jo, helt fersk.

Og litt over gjennomsnittet interessert.

Trådens tema var allroundkast. Jeg mener helt klart at snakeroll har bedre forutsetninger til allround en over hodet. Både i stille vann og elv. Men igjen, bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok inne på noe der.. Et Renafenomen av ren nødvendighet...

Å stå og kun snakerolle i Hemsil for eks ville je se helt mongo ut.

Jeg har ikke fisket mye i Hemsila men jeg skjønner nå at de gangene jeg har vært der så har jeg sett mongo ut. Finnes det bare jorder og åpne sletter i hemsila? I så fall har "de" jobbet bra siden sist jeg var der. September i fjor...

At snakeroll er et must i Rena er også noe jævla tull. Jeg vet om flærne fluefiskere som fanger STOR fisk i Rena uten å vannkaste.... Men det kan være en fordel. Noe som gjelder i ALLE elver. Til og med Hemsila

Helt klart en fordel og kunne vannkast ,og det gjelder i ALLE elver :)

Men Rena spesielt synes jeg man blir spesielt hjelpesløs og må gå forbi MANGE fisker fordi man ikke er god på dette, elva er mange steder dyp langs land ,noe som også kanskje forklarer det att fisken står langs land oppover. det løser man jo greit med oppstrøms.

Men sist jeg var der så måtte jeg bare gi opp, da mesteparten av fiskene som vaket og enda ikke var kroket av andre fiskere sto der det var tett vegetasjon bak og umulig med ett vanlig overhodekast.

Hadde jeg kunnet vannkast av noe slag så kunne jeg ihvertfall fått ett flyt over mange av dem.

Har vært i hemsil jeg også, hadde sikkert vært greit med vannkast der også på noen plasser men sånn sammenlignet med rena så fikk jeg iallfall gjort mere flyt over fisken der.

I hardt fiskede elver så går de letteste fiskene først har jeg en liten anelse av, så står de som står vanskelig til,der man kanskje trenger andrer kasteteknikker for og kunne kaste på dem.

Det er jo mange plasser i hemsil man ikke har lov og vade også, så da må man ty til feks vannkast som du sier.

Men rena er hittil av alle elvene jeg har besøkt, den vanskligste med tanke på all vegetasjonen og vading. <<l

og jeg mistenker også att skogens mann har hatt en del timer i rena og derfor har måttet kaste noen timer på fisk som står vanskelig til :)

Hadde vært gøy og hørt terje fortelle hvor ofte han må benytte seg av vannkast i rena framfor overhodekast feks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy og hørt terje fortelle hvor ofte han må benytte seg av vannkast i rena framfor overhodekast feks. :)

Tror du hadde blitt skuffet :) Av de fiskene jeg så Terje kaste på i sommer kan jeg ikke huske han hadde et vannkast.

Å du har vært i rena sammen terje i HELE sommer du da, ja da beklager jeg, og du har sikkert riktig.

Bare tull att han har tatt seg bryet med og lære seg vannkast da sikkert for og kunne ta alle fiskene han sikkert har tatt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket med Terje siden 2007. Har snakket med han om fiskene han fisker i Rena annen hver uke gjennom hele sesongen. Frem til i fjor fangen han antagelig ikke en eneste fisk på spey/snakeroll. Terje er en mester til å finne fisk, og det står nesten alltid langs land. Harr fisker han ikke etter.

I år har han nok tatt et par fisker på spey, men de fleste er fremdeles på Terje/indianer vis.

Husk, han kjenner elva svært godt og er der mye. Og han er en ekte Rena fisker.

Dette kan han helt sikkert utdype selv når han kommer seg ut av skogen der borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket med Terje siden 2007. Har snakket med han om fiskene han fisker i Rena annen hver uke gjennom hele sesongen. Frem til i fjor fangen han antagelig ikke en eneste fisk på spey/snakeroll. Terje er en mester til å finne fisk, og det står nesten alltid langs land. Harr fisker han ikke etter.

I år har han nok tatt et par fisker på spey, men de fleste er fremdeles på Terje/indianer vis.

Husk, han kjenner elva svært godt og er der mye. Og han er en ekte Rena fisker.

Dette kan han helt sikkert utdype selv når han kommer seg ut av skogen der borte :)

Ja att de står langs land der oppe fikk jeg inntrykk av også.  :)

Ja og være kjent i rena det er en god fordel det ja  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy og hørt terje fortelle hvor ofte han må benytte seg av vannkast i rena framfor overhodekast feks. :)

Tror du hadde blitt skuffet :) Av de fiskene jeg så Terje kaste på i sommer kan jeg ikke huske han hadde et vannkast.

Å du har vært i rena sammen terje i HELE sommer du da, ja da beklager jeg, og du har sikkert riktig.

Bare tull att han har tatt seg bryet med og lære seg vannkast da sikkert for og kunne ta alle fiskene han sikkert har tatt.  ;)

Herregud da mann. Som Henning så kjenner jeg Terje og har såpass kontakt med han at jeg vet hvor og hvordan han fisker. Terje han nok fanget fisk på vannkast han, og vannkast er han sykt god på også. Jeg har riktig nok ikke spanet på mannen. Men såpass vet jeg etter å ha kjent han i 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har faktisk fanga mange av de største på speykast i år gitt :D :D ...... når jeg tenker meg om så har har jeg nok fanga flere på speykast enn på overhåndskast i Rena i år.

Av en eller annen grunn har mange av de store ørretene stått langt ute i elva i år og da må man

forsøke å speye så godt man kan og jeg kan si at all treningen jeg har lagt ned på speykast frem til nå virkelig har gitt gode resultater så jeg er jaggu glad jeg har lagt ned tid på speykasting.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk fanga mange av de største på speykast i år gitt :D :D ...... når jeg tenker meg om så har har jeg nok fanga flere på speykast enn på overhåndskast i Rena i år.

Av en eller annen grunn har mange av de store ørretene stått langt ute i elva i år og da må man

forsøke å speye så godt man kan og jeg kan si at all treningen jeg har lagt ned på speykast frem til nå virkelig har gitt gode resultater så jeg er jaggu glad jeg har lagt ned tid på speykasting.

Terje

Hmm.. tror du tar feil her Terje. Her er det flere som kjenner deg som påstår at du nesten ikke bruker vannkast. Du husker sikkert feil? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...