Gå til innhold

Snakeroll, det beste allround-kastet?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

  • Svar 370
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg får ikke nevneverdig våt flue av vannkast. Er ingen problem i fiskesituasjon.

Mitt første innlegg i denne tråden var mitt syn på vannkast.

Vannkast er ikke et must i Rena. Langt i fra.

Vannkast plasker mer en overhode kast.

Lina går ikke fortere i fremslengen med vannkast en med overhode. Dette justeres av kasteren.

En kan være ekstremt presis med vannkast med litt trening.

En kan kaste neeesten like langt med spey/vannkast som med overhode. Jeg kaster dog ikke veldig langt over hodet. Bruker heller ikke mye tid til å trene på det, da fisken skjelden står 30 meter i fra meg...... Og jeg har plass til bakslengen som kreves. Har sammenlignet spey lengde med overhode og det skiller et par meter. For meg.

Hei. Enig med Henning i det han skriver her.

Jeg liker veldig godt å bruke snake-roll kastet, men et overhodekast er jo noe tilnærmet det ideelle kastet på en måte.

Men en ting jeg synes snake-roll kastet er overlegent til (foruten det åpenbare at man kan kaste der det er trangt bak) er muligheten for å vinkle opp kastet til et nytt flyt med én bevegelse. Det gir kjapt nye flyt over samme fisken, om den står og vaker steady og ikke tar flua etter første flyt(ene).  :)

Min favoritt er å forsøke å komme så tett på fisken jeg kan. Så snake-rolle opp på den, legge inn ei luftmending eller et reachkast, og om fisken ikke ta, så gjenta kast på kast på sammen måten. Kjapt mange flyt over fisken. Jeg synes i hvert fall det er en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er muligheten for å vinkle opp kastet til et nytt flyt med én bevegelse. Det gir kjapt nye flyt over samme fisken, om den står og vaker steady og ikke tar flua etter første flyt(ene).  :)

...så snake-rolle opp på den, legge inn ei luftmending eller et reachkast...

Nettopp.

Det er muligens ikke alle som tenker så mye over akkurat dette aspektet når alle disse spesialkastene omtales. Noen ser sågar på dem som unyttige kast til showbruk fordi de ikke har erfart, og da kanskje heller ikke forstått kastets betydning og bruksområde. Det å kunne mange varianter, også det å bruke dem i kombinasjon med hverandre, er rett og slett midler for det å fiske mer effektivt. Fisket starter med kastet. Mr. Brun har noe av den erfaringen, opplagt.

Og vi finner og forstår nye bruksområder alle sammen, hele tiden, hvis vi søker dem.

Jeg forstår veldig godt trådstarter og hans begeistring, når han nå har "funnet opp" snakerollen. For det har han, på sitt vis. Og da blir det ganske naturlig for ham å dele den begeistringen og å favorisere et kast som for ham var en åpenbarelse i elva. Jeg gleder meg med deg.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da konkluderer vi med at snakeroll er veldig kjekt å kunne, at det også er velegnet til å imponere andre fiskere (som ikke er like flinke), at Skævvens Mann snakeroller raskere enn sin egen skygge - spesielt i vind - , at snakeroll også kommer godt med i hemsil, i tillegg til rena, og ikke minst ; at Terje, etter litt om og men, har fått flere av ørretene han har tatt i rena i år på underhåndskast  <<l  Inntil videre . . .

Selv må jeg innrømme at jeg i løpet av denne tråden har blitt usikker på hva snakeroll-kast egentlig er for noe igjen, men satser på at de merkelige forsøkene mine på vinklet underhåndskast imponerer både enkelte fisker og helt ferske fluefiskere  :D

Ingen som har meldt seg ut her ennå? Kjedelig tråd.  ;D

Akkurat det skal vi nok ikke konkludere med riktig enda . . . Tror denne tråden fortsatt har potensiale  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Min favoritt er å forsøke å komme så tett på fisken jeg kan. Så snake-rolle opp på den, legge inn ei luftmending eller et reachkast, og om fisken ikke ta, så gjenta kast på kast på sammen måten. Kjapt mange flyt over fisken. Jeg synes i hvert fall det er en fin måte.

Og det er vel hovedfordelen med snakeroll, og en teknikk jeg bruker også.

Og som jeg har hevdet mange ganger, ikke spesielt vanskelig å lære for en med grei kasteteknikk i bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har meldt seg ut her ennå? Kjedelig tråd.  ;D

Akkurat det skal vi nok ikke konkludere med riktig enda . . . Tror denne tråden fortsatt har potensiale  ;D

Ja, jeg ser at du engasjerer deg!  ;) Og det er vel helt sikkert fordi du lurer forferdelig mye på hva som egentlig er det beste allroundkastet?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har meldt seg ut her ennå? Kjedelig tråd.  ;D

Akkurat det skal vi nok ikke konkludere med riktig enda . . . Tror denne tråden fortsatt har potensiale  ;D

Ja, jeg ser at du engasjerer deg!  ;) Og det er vel helt sikkert fordi du lurer forferdelig mye på hva som egentlig er det beste allroundkastet?  ;D

Selvfølgelig . . . Fluefisket er i stadig utvikling, og før vi vet ordet av det kommer det regler om at kun en type kast er tillat. Da er det veldig greit å ha kontroll på hva som er det beste allroundkastet, slik at man kan gå for det  ;D

Hva er det beste alternative kastet, mon tro  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vil jeg legge inn lange lange pil og bue kast.

Kan være vrient å få til, men med en god teknikk i bunn blir det helt kongle.

Er raskere i fremslengen, en de fleste andre kast. Drittraskt. Og plasker minst av alle.

Fluene forblir tørre, til og med når de ligger på vannet.

Helt klart det beste alternative kastet. Kaster fort over 30 meter med dette. For de som måtte være interessert i slike lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg mener helt klart at snakeroll har bedre forutsetninger til allround en over hodet. Både i stille vann og elv. Men igjen, bare min mening.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er muligheten for å vinkle opp kastet til et nytt flyt med én bevegelse. Det gir kjapt nye flyt over samme fisken, om den står og vaker steady og ikke tar flua etter første flyt(ene).  :)

...så snake-rolle opp på den, legge inn ei luftmending eller et reachkast...

Nettopp.

Det er muligens ikke alle som tenker så mye over akkurat dette aspektet når alle disse spesialkastene omtales. Noen ser sågar på dem som unyttige kast til showbruk fordi de ikke har erfart, og da kanskje heller ikke forstått kastets betydning og bruksområde. Det å kunne mange varianter, også det å bruke dem i kombinasjon med hverandre, er rett og slett midler for det å fiske mer effektivt. Fisket starter med kastet. Mr. Brun har noe av den erfaringen, opplagt.

Og vi finner og forstår nye bruksområder alle sammen, hele tiden, hvis vi søker dem.

Jeg forstår veldig godt trådstarter og hans begeistring, når han nå har "funnet opp" snakerollen. For det har han, på sitt vis. Og da blir det ganske naturlig for ham å dele den begeistringen og å favorisere et kast som for ham var en åpenbarelse i elva. Jeg gleder meg med deg.

Jan.

:-*. Det var søtt sagt av deg JanM :-*. Neida, jeg er ikke homo (men en av mine beste kompiser er) ;D.

Og det var er nettopp det det var, en åpenbarelse, eller frelse... ;D.

Men det jeg ærlig talt ikke skjønner er at ingen av de erfarne her ser eller har

opplevd fordelen snake har: Nemlig FART, stooor FART. Den hastigheten

i lina klarer man IKKE i det hele tatt med et overhodet-kast. Fysikkens lover bestemmer det.

Og jeg er mildt sagt forundret over null støtte på det. Merkelig... :o

Nå skal jeg sette meg ned å saumfare nettet for støtte for det jeg påstår. Jeg gir meg

faen ikke på at FARTEN og HASTIGHETEN er det som favoriserer moderne stenger/liner

og snakeroll. Nå skal det leites!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er redd du ikke får så mye støtte fra meg heller på den siste der. Men den diskusjonen lar jeg ligge. Jeg forstår hva du mener, og jeg forstår hvor du er.

Keep it up!

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har faktisk fanga mange av de største på speykast i år gitt :D :D ...... når jeg tenker meg om så har har jeg nok fanga flere på speykast enn på overhåndskast i Rena i år.

Av en eller annen grunn har mange av de store ørretene stått langt ute i elva i år og da må man

forsøke å speye så godt man kan og jeg kan si at all treningen jeg har lagt ned på speykast frem til nå virkelig har gitt gode resultater så jeg er jaggu glad jeg har lagt ned tid på speykasting.

Terje

Hmm.. tror du tar feil her Terje. Her er det flere som kjenner deg som påstår at du nesten ikke bruker vannkast. Du husker sikkert feil? ;D

Dæven, jeg må nok huske feil ja :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja! Jeg fant bekreftelsen ved første youtube-søk! Nå veit jeg at jeg får

mange uvenner her siden de avkreftet det jeg påstår, men det driter jeg i... ;D

Jeg er fersk i kasting, men er ikke DUMMERE enn at jeg skjønner selv hva som

skjer med lina under snakeroll.

Beviset er her, og flere kommer. Men det driter vel dere i.... ;D ;D

http://www.youtube.com/watch?v=VKnhkokyuBo&playnext=1&list=PL51BB57657D0101F2&feature=results_main

Nå skulle jeg gjerne hatt noen innrømmelser, ikke bortforklaringer.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg sette meg ned å saumfare nettet for støtte for det jeg påstår. Jeg gir meg

faen ikke på at FARTEN og HASTIGHETEN er det som favoriserer moderne stenger/liner

og snakeroll. Nå skal det leites!....

Selv er jeg mest spent på om du finner noe som forklarer forskjellen på FART og HASTIGHET  <<l

Øver endel på å tilføre lina høy hastighet, men liten fart, og sliter med å forklare dette for kjentfolk . . .  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja! Jeg fant bekreftelsen ved første youtube-søk! Nå veit jeg at jeg får

mange uvenner her siden de avkreftet det jeg påstår, men det driter jeg i... ;D

Jeg er fersk i kasting, men er ikke DUMMERE enn at jeg skjønner selv hva som

skjer med lina under snakeroll.

Beviset er her, og flere kommer. Men det driter vel dere i.... ;D ;D

http://www.youtube.com/watch?v=VKnhkokyuBo&playnext=1&list=PL51BB57657D0101F2&feature=results_main

Nå skulle jeg gjerne hatt noen innrømmelser, ikke bortforklaringer.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Aahhh... nå forstår jeg. Jeg legger meg langflat. Jeg trodde vi snakket om kast med enhånds fluestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke alt det pratet om FART og EFFEKTIVIT når det gjelder fluefiske. Jeg er ute for å kose meg, og det kan neppe være særlig effektivitet å bruke en hel dag på å trave rundt i busker og kratt på let etter vakende fisk, og attpåtil være fornøyd med et par fisk i håven. Ja det hender endatil at jeg er fornøyd etter flere dagers like lite effektiv jakt, og med samme magre utbytte.    

Helt sikker på at Erland Fjeld mener det samme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skævvens_Mann.

Du kommer aldri til å finne dokumentasjon på at et snake roll kast

vil gi større fart på lina,men for all del,bare let du. ;D

Tenk litt på det faktum at lina du legger bak deg også skal rettes ut igjen.

Det stjeler av arbeidsveien din.

Hvis du er veldig opptatt av å få større fart på lina di,så kan en

første ting være å forbedre trekket.

Tren på å akselerere anderledes og hvordan du timer trekket.

Pass også på at stangtuppen får en rett bane.

(Den blir aldri helt rett,men det er en annen diskusjon. ;D)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg sette meg ned å saumfare nettet for støtte for det jeg påstår. Jeg gir meg

faen ikke på at FARTEN og HASTIGHETEN er det som favoriserer moderne stenger/liner

og snakeroll. Nå skal det leites!....

Selv er jeg mest spent på om du finner noe som forklarer forskjellen på FART og HASTIGHET  <<l

Øver endel på å tilføre lina høy hastighet, men liten fart, og sliter med å forklare dette for kjentfolk . . .  :-\

Ja, det er lett. Noen gang sier jeg fart, og en annen gang hastighet... ;D. Betyr jo det samme.

Men som sagt, mine snakerolls setter en utrolig fart på lina, som gjør det grasalt

enkelt å ankre fortommen, selv under rimelig sterk vind. Og at FART på lina er det

som gjelder under vind er noe enkelte her har trøbbel med å forstå. Eller er det

rett og slett snakk om å sette på plass en fersking?

Dersom man prøver å sette FART på lina i et overhodet-kast, i VIND, hva skjer da, daaaa??

I beste fall griserompe de-lux, i verste fall flua i øret eller auge. Sett fra en ferskings erfaringer... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja! Jeg fant bekreftelsen ved første youtube-søk! Nå veit jeg at jeg får

mange uvenner her siden de avkreftet det jeg påstår, men det driter jeg i... ;D

Jeg er fersk i kasting, men er ikke DUMMERE enn at jeg skjønner selv hva som

skjer med lina under snakeroll.

Beviset er her, og flere kommer. Men det driter vel dere i.... ;D ;D

http://www.youtube.com/watch?v=VKnhkokyuBo&playnext=1&list=PL51BB57657D0101F2&feature=results_main

Nå skulle jeg gjerne hatt noen innrømmelser, ikke bortforklaringer.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Aahhh... nå forstår jeg. Jeg legger meg langflat. Jeg trodde vi snakket om kast med enhånds fluestang.

Taper... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...