Gå til innhold

Snakeroll, det beste allround-kastet?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Njooo.... Henning klarer det, men ikke lange kast da.... :). Det er jo perfekt

under særdeles trange forhold. Det er vanskelig, men jeg skal jaggu trene på

det, i VIND.... ;D

Nei ,det gjør han ikke.

Og hvis du tror det så er jeg redd du tar fullstendig feil.

Og jeg kan aldri tenke meg at Henning har sagt det til deg heller? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 370
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Njooo.... Henning klarer det, men ikke lange kast da.... :). Det er jo perfekt

under særdeles trange forhold. Det er vanskelig, men jeg skal jaggu trene på

det, i VIND.... ;D

Nei ,det gjør han ikke.

Og hvis du tror det så er jeg redd du tar fullstendig feil.

Og jeg kan aldri tenke meg at Henning har sagt det til deg heller? ;D

Tom.

Jeg kjenner ham ikke, og han har ikke sagt det. Men jeg har sett det. Det blir neste steg.

Ingenting er umulig å få til bare man ikke låser seg inn i gamle forestillinger.

Det finnes fortsatt kast som aldri er blitt gjort, bare å finne dem..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En kan kaste neeesten like langt med spey/vannkast som med overhode. Jeg kaster dog ikke veldig langt over hodet. Bruker heller ikke mye tid til å trene på det, da fisken skjelden står 30 meter i fra meg...... Og jeg har plass til bakslengen som kreves. Har sammenlignet spey lengde med overhode og det skiller et par meter. For meg.

Opptil 28 meter med snake/spey/vannkast, Henning? Du må jaggu være det største naturtalentet på lenge! For da har du utviklet deg imponerende fort siden sist.  :o;D ;D

Det slår meg at det nesten ikke finnes en slik diskusjon uten at den er svært farget av hvem som fisker hvor. Rena vs Hemsil er snart (om ikke allerede) Sverige vs Norge... (ikke helt uten grunn at svenskene får rollen i Rena  :P)

Mindre plasking med snakeroll enn med tradisjonelt overhodetkast? Tør jeg foreslå litt trening på "normalkastet"? Større fart også med snakeroll? Eh.... Mer anvendelig? Ehh... Mer presist? Ehhhhhhhhhhhh............................?!? Bedre i vind? HÆ????? Får du forresten flua i øret så er det også mulig å snu seg og kaste baklengs. Enkelte kaster faktisk nesten bedre da (altså bedre i baksleng enn i framsleng). Nesten...

Beste allround-kastet? Jeg gir f*** og bruker det kastet jeg finner hensiktsmessig i den situasjonen jeg er. Og jo mindre jeg er nedi vannflata, jo bedre er det. For mitt fiske. Men så har jeg jaggu også lært meg én ting på denne siden; Jeg kan ikke det spøtt og skjønner egentlig ingenting. At jeg får fisk er mest fordi fisken ikke vet bedre og at fisken og jeg dermed stiller nokså likt i så måte...  ;D

Flaks for meg!  8)

Å ja, det var sant (1). Kaste uten å ha snøre bak stangtoppen... Blir ikke det å skyve snøret foran seg da?

Å ja, det var sant (2). Flyter flua like godt når man speykastrulletulleunderhåndsveiver som når man kaster "normale" overhodekast så ville jeg sett litt på fluas oppbygging. Er det ikke hule hjortehår (eller lignende) eller foam i flua så KAN det være at man har overdresset flua en smule eller ti.

Åja, det var sant (3). Sliten av å kaste "overhånds" med dagens enhånds tørrflueutstyr? Tør jeg foreslå å bytte ut sofaen, fjernkontrollen og potetgullet med litt fysisk aktivitet utenom den ene uka med rhodani-fiske? Selv en slappfisk som meg klarer noen timer med ei femmerstang uten å hive etter pusten og/eller bli voldsomt støl.  :rolleyes:;D

MEN AT SNAKEROLL ER KJEKT Å KUNNE ER DET INGEN TVIL OM!

Hmm... fanken! Nå har jeg blanda meg borti noe jeg ikke har greie på igjen. Erre mulig!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ham ikke, og han har ikke sagt det. Men jeg har sett det. Det blir neste steg.

Ingenting er umulig å få til bare man ikke låser seg inn i gamle forestillinger.

Det finnes fortsatt kast som aldri er blitt gjort, bare å finne dem..... ;D

Merk at Tom S. sier bak stangtuppen  ;)

Men at en kan kaste uten å ha snøret bak fiskeren er jo godt mulig. Og da er Snake Roll og Snap T gode kast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ,du har aldri sett et fluekast uten at snøret befinner seg bak stangtuppen.

Altså en eller annen form for bakkast.

Og du har tydligvis stor interesse av å påstå både det ene og andre skjønner jeg. ;D

Jeg mener ikke noe vondt,men du lever i en drømmeverden.

Det beste ville være om vi kunne filme noe av alt dette du sier.

Det måtte jo være det beste av alt,eller hva synes du?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ,du har aldri sett et fluekast uten at snøret befinner seg bak stangtuppen.

Altså en eller annen form for bakkast.

Og du har tydligvis stor interesse av å påstå både det ene og andre skjønner jeg. ;D

Jeg mener ikke noe vondt,men du lever i en drømmeverden.

Det beste ville være om vi kunne filme noe av alt dette du sier.

Det måtte jo være det beste av alt,eller hva synes du?

Tom.

Jeg synes du er en arrogant dust som flirer hånlig av "ferskinger" som ikke

tryner når du som "guru" basunerer alt som ikke "går an". Det oser dine svar av.

Flere her er uenig med meg, men ingen viser din arroganse...

Fuck off...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ham ikke, og han har ikke sagt det. Men jeg har sett det. Det blir neste steg.

Ingenting er umulig å få til bare man ikke låser seg inn i gamle forestillinger.

Det finnes fortsatt kast som aldri er blitt gjort, bare å finne dem..... ;D

Merk at Tom S. sier bak stangtuppen  ;)

Men at en kan kaste uten å ha snøret bak fiskeren er jo godt mulig. Og da er Snake Roll og Snap T gode kast. :)

Japp... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke noe vondt,men du lever i en drømmeverden.

Tom.

Vi er nok mange som lever i en drømmeverden bak PC skjermen :)

Jeg er en habil fluekaster og og har speyet enhånds over 30 meter med en 11 fot #8 switchstang med et switch snøre som har en forholdsvis tung klump til enhåndskast, 23 gr. Dette er et kast det ikke er praktisk å fiske med da det blir for tungt i lengden. Jeg har aldri vært i nærheten med min Loomis GLX 10' #7 ren enhånds. Der ligger nok max lengden på vel 20 meter uten at jeg har målt. Og sikkert noen meter under med Loomis Streamdance 9' #5.

Snakroll er et anvendelig kast når du får vinden ned elva og du kan holde snøret nedefor deg. Og det går veldig bra i vind. Men det er ikke alltid like anvendelig. Det beste er å lære seg flere ulike kast, sånn at en kan tilpasse seg etter vind og forhold for baksleng. En ulempe med  alle vannkast er jo at drar med seg vanndråper i framkastet, og det kan sikkert være en ulempe på sky fisk? Jeg fisker mest etter laks med tohånds og da trenger en ikke ta slike hensyn ;)

Beklager hvis jeg gjentar ting som er sagt tidliger men det er en lang tråd og jeg har bare lest de siste innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er en arrogant dust som flirer hånlig av "ferskinger" som ikke

tryner når du som "guru" basunerer alt som ikke "går an". Det oser dine svar av.

Flere her er uenig med meg, men ingen viser din arroganse...

Fuck off...

Det var da fælt da gitt.

Ser ikke noe poeng med  å slenge dritt?

Hvor gammel er du?

Les Mobys innlegg også.

Det sier også en vesentlig ting om hva det handler om.

Nå er det ikke uten videre lett å ikke ha snøret bak kroppen heller da,

og hva ångår effektivitet er det heller ikke særlig effektivt.

Jeg kan aldri tenke meg å flire av deg på noen som helst måte,men du tar

feil i flere av dine antagelser når det gjelder fluekasting.

Det er ikke noe vits i å bli grinete av den grunn.

Du lærer ikke noe mer da vet du. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke noe vondt,men du lever i en drømmeverden.

Tom.

Vi er nok mange som lever i en drømmeverden bak PC skjermen :)

Jeg er en habil fluekaster og og har speyet enhånds over 30 meter med en 11 fot #8 switchstang med et switch snøre som har en forholdsvis tung klump til enhåndskast, 23 gr. Dette er et kast det ikke er praktisk å fiske med da det blir for tungt i lengden. Jeg har aldri vært i nærheten med min Loomis GLX 10' #7 ren enhånds. Der ligger nok max lengden på vel 20 meter uten at jeg har målt. Og sikkert noen meter under med Loomis Streamdance 9' #5.

Snakroll er et anvendelig kast når du får vinden ned elva og du kan holde snøret nedefor deg. Og det går veldig bra i vind. Men det er ikke alltid like anvendelig. Det beste er å lære seg flere ulike kast, sånn at en kan tilpasse seg etter vind og forhold for baksleng. En ulempe med  alle vannkast er jo at drar med seg vanndråper i framkastet, og det kan sikkert være en ulempe på sky fisk? Jeg fisker mest etter laks med tohånds og da trenger en ikke ta slike hensyn ;)

Beklager hvis jeg gjentar ting som er sagt tidliger men det er en lang tråd og jeg har bare lest de siste innleggene.

Heisann. Da det er dønn vindstille og nesten ikke driv i elva bruker jeg sjeldent

snake, rett og slett fordi det er vanskelig å få strekk nok på snøret uten driv i elva.

Jeg synes rett og slett det er vanskelig å fiske eller kaste under så stille forhold.

Fisken legger jo merke til deg bare du slipper en jævla fjert.... ;D

Men under vind, en del driv i elva, så er snake med spey kastet for meg.

Overhodet-kastet blir slitsomt under slike forhold, for meg... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men under vind, en del driv i elva, så er snake med spey kastet for meg.

Overhodet-kastet blir slitsomt under slike forhold, for meg... ;D

Tillater meg å bli noe forundret over det du sier. Fisker du eller kaster du? Jeg mener et kast skal være for å få fisk og ikke for å være mest mulig behagelig for fiskeren. Gjelder forøvrig tilpassningen av utstyret også. Mener nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt meg i denne tråden, men må bare støtte tom en eneste gang. Lina MÅ bak stangtuppen.

Dog ikke så mye som han tror, men den må nett baki der.

Ved helt normale kast, sånn 15 meterisj, går det fint an å kaste med bukta en meter bak beina. Min lina er fremdeles bak stangtuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kanskje på tide å tydeliggjøre den store forskjellen mellom Rena og Hemsil. I Rena fisker man som regel fra relativt stillestående vann og ut i raskere vann (dersom man ikke sitter i kano). I Hemsil fisker man som regel inn i mer sakteflytende vann. Man kaster kort og godt oftere inn i bakevjer i Hemsil. Eller på andre siden av hovedstrømmen. Denne forskjellen fordrer helt andre kast. F.eks. å snakerolle ei flue inn i bakevje er ganske så idiotisk da flua lander en god del seinere enn om man skyter den inn med overhodekast med påfølgende etterslipp av lina + luftmending for lenger drifttid. Ei flue som lander seint i ei bakevje er alt for ofte ei "bortkasta" flue. Kaster man derimot inn i strømmen så har man bedre tid og som regel dårligere plass til baksleng. Snakeroll er da et bedre alternativ enn gamle gode "allround & bushes everywhere".

Så at snakeroll er et mer allround-kast enn det vanlige kastet over hodet er nok ikke bare en sannhet med modifikasjoner, men mer en vrangforestilling påvirket av lite variasjon i sitt eget fiske...

Sorry skaugutten, men er ikke enig med deg! Jeg er både friere og mer tilpasningsdyktig med et kast over hodet enn med hvilket som helst vannkast. Det er egentlig du også.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faaen da, gjør som meg, begynn med sluk i stede.. Mye enklere å kaste, dessuten kan man drite langt f i vinden  :)

Du har tydeligvis ikke snakerolla ut ei oterfjøl noen gang skjønner jeg , try it ;)

Det har jeg, men da foretrekker jeg 8'er-stanga . . . Valdresfjøla er som skapt for snakeroll, og dæven for en fart den får i vinden . . . Nesten dobbel hastighet av hva man får til ved overhodet-kast, og ikke i nærheten så farlig  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he....

Har det ikke alltid vært slik da at fluefiske har blitt definert som at kastevekten er lina?

Jeg husker perioden hvor Sven og jeg hadde noe gjeddefisketurer med fluer som ikke bare var

tunge,men de hadde en motstand som en fallskjerm i tillegg også noen ganger.

Jeg husker Sven fortalte meg engang at Lefty Kreh brukte hotell rom nøklen som

trenings flue. ;D

Hvis du lærer deg å vende over den flua så tar det ikke lang tid før du skjønner

at du må kaste på en litt anderledes. ;D

Jeg glemmer aldri at jeg engang prøvde å kaste en nesten 3 grams gjeddeflue

med flueutstyr.Et lite helvete uten like,særlig da flua enkelte ganger fikk større fart enn selv lina.

Det var ikke akkurat bukter som var det jeg i første rekke konsentrerte meg akkurat da nei. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he....

Har det ikke alltid vært slik da at fluefiske har blitt definert som at kastevekten er lina?

Jeg husker perioden hvor Sven og jeg hadde noe gjeddefisketurer med fluer som ikke bare var

tunge,men de hadde en motstand som en fallskjerm i tillegg også noen ganger.

Jeg husker Sven fortalte meg engang at Lefty Kreh brukte hotell rom nøklen som

trenings flue. ;D

Hvis du lærer deg å vende over den flua så tar det ikke lang tid før du skjønner

at du må kaste på en litt anderledes. ;D

Jeg glemmer aldri at jeg engang prøvde å kaste en nesten 3 grams gjeddeflue

med flueutstyr.Et lite helvete uten like,særlig da flua enkelte ganger fikk større fart enn selv lina.

Det var ikke akkurat bukter som var det jeg i første rekke konsentrerte meg akkurat da nei. ;D

Tom.

Var det stoppen du konsentrerte deg om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...