Gå til innhold

Snakeroll, det beste allround-kastet?


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Disusjonen blir bare rarere og rarere.... Nå er det snakerolle for enhver pris som er tingen ser jeg... Ja ja, bare hold på.

Jeg mener helt klart Fredrik, at det i det minste må være mulig å ha sin egen mening, uten at de du diskuterer mot er helt klin idiot. Visst noen mener at snakeroll er helt kongle for dem, så er det antagelig helt griet at det ikke er det for deg. Slik ser i hvert fall jeg på det.

Tom Syversen har jo mange meninger, og synest tydligvis at de som ikke er enige er helt på trynet.

Men det hadde blitt litt av en stemning her inne om alle skulle være like.

Du fisker antagelig på en måte som du liker, blir glad av, og føler at er tingen for deg. Dette føler i hvert fall jeg, men mener ikke at Erik Eikre er en idiot fordi om han ikke er enig med meg i det hele tatt.

Henning jeg mener ikke at noen er idioter her.

Litt bakgrunn, jeg har kunnet alle disse kastene siden første halvdel av 90 tallet. Snakeroll, spey i mange former, andersons rullekast,  disse i kombinasjon med reach, tuck,  kort sagt alt det der.  Og, jeg bruker de i praktisk fiske. Mye !

Men å skille ut snake som det optimale kastet blir for meg rart.

At de som jeg VET nylig har lært dette er frelst et fullt forståelig, men det går over ettrrhvert.

Men alle har selvfølgelig rett til å mene hva de vil !

Der gjorde jeg. noe veldig unorsk, jeg skrøt av mine kunnskaper. Det får dere bare se mellom fingrene.

Hvor lærte du alle mulige kast på begynnelsen av 90? Kan ikke huske det var noe videre snakk om det da.

Spey da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 370
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Disusjonen blir bare rarere og rarere.... Nå er det snakerolle for enhver pris som er tingen ser jeg... Ja ja, bare hold på.

Jeg mener helt klart Fredrik, at det i det minste må være mulig å ha sin egen mening, uten at de du diskuterer mot er helt klin idiot. Visst noen mener at snakeroll er helt kongle for dem, så er det antagelig helt griet at det ikke er det for deg. Slik ser i hvert fall jeg på det.

Tom Syversen har jo mange meninger, og synest tydligvis at de som ikke er enige er helt på trynet.

Men det hadde blitt litt av en stemning her inne om alle skulle være like.

Du fisker antagelig på en måte som du liker, blir glad av, og føler at er tingen for deg. Dette føler i hvert fall jeg, men mener ikke at Erik Eikre er en idiot fordi om han ikke er enig med meg i det hele tatt.

Henning jeg mener ikke at noen er idioter her.

Litt bakgrunn, jeg har kunnet alle disse kastene siden første halvdel av 90 tallet. Snakeroll, spey i mange former, andersons rullekast,  disse i kombinasjon med reach, tuck,  kort sagt alt det der.  Og, jeg bruker de i praktisk fiske. Mye !

Men å skille ut snake som det optimale kastet blir for meg rart.

At de som jeg VET nylig har lært dette er frelst et fullt forståelig, men det går over ettrrhvert.

Men alle har selvfølgelig rett til å mene hva de vil !

Der gjorde jeg. noe veldig unorsk, jeg skrøt av mine kunnskaper. Det får dere bare se mellom fingrene.

Hvor lærte du alle mulige kast på begynnelsen av 90? Kan ikke huske det var noe videre snakk om det da.

Spey da selvfølgelig.

det var superhot.

lærte spey av selveste Odd Hagen (Mannen er "glemt" men det er ufortjent !! Gikk bort i ca 2000)

Lærte snakeroll av fredrik Rieber Mohn. (Sønn til Georg)

Alt dette var på Frysja i Oslo. Det var et legendarisk kastemiljø der tidlig på 90-tallet... jeg var ofte der for jeg var og er helt Nazi på fluekasting. Kommer jeg til å være til jeg går av permanent.

Kjetil B Mathisens bok kom i -93 og skapte furore. Mel Krieger det samme på slutten av 80 tallet.

Gjelder enhåndskasting Ruffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Trodde du kom i fra Bardu. Vi var vel bare litt trege på sørlandet som vanlig.

Hagen. Var det han som skrev den boka om sjøørret?

Flytta til Oslo for å studere for 20 år siden.

Nei tror ikke han skrev sjøøretbok. Men han var en foregangsmann som Pål Krogvoll.

han skrev fast i jakt og fiske om imitasjonsfiske blant annet på 80 tallet.

De fleste andre var på Zulu silver kjøret.

(kjente ikke fyren men han lærte meg spey.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg husker navnet men ikke personen. Var du i den gjengen som kastet på toppidrettsenteret?

Nei ikke i det hele tatt !

nå ble det pinlig her....  Får skylde på etpar bayere... oooops   

Jeg mener at alle fluekast har sine styrker, men snakeroll ser jeg ikke som selve kastet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker navnet men ikke personen. Var du i den gjengen som kastet på toppidrettsenteret?

Nei ikke i det hele tatt !

nå ble det pinlig her....  Får skylde på etpar bayere... oooops    

Jeg mener at alle fluekast har sine styrker, men snakeroll ser jeg ikke som selve kastet

Jeg ser på det som selve kastet, i den forstand at jeg bruker det (omtrent) mest, om jeg må eller ikke  :)

Jeg liker det bare så godt, og jeg er sikkert uerfaren og dum, men det er morsomt, praktisk, effektivt og behagelig - og presist  <<l

Når jeg står og fisker på en fisk på 10 meters avstand, så kan jeg ikke tenke meg, i min enfoldighet, et kast som gir meg raskere og bedre flyt etter flyt enn det kastet. Snake-roll opp, en reach over hodet og nytt flyt. Gang på gang. Jeg synes det er forferdelig effektivt.

Jeg har fisket relativt* lite i år, men i fjor, og året før der, så tellet jeg ca 100 fiskedager på meg per år med kun ørret- og harrfiske. Og store deler av tiden brukte jeg det kastet. Mulig jeg er dum, men jeg synes det funker i praktisk fiske til korte og mellomlange kast spesielt.

*Edit: skrivefeil (realivt/relativt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Du burde jo stille i noen konkuranser av og til Fredrix. Du som er så interesert i kasting og har drevet med så mange former for kasting så lenge. Tipper du kunne hevdet deg bra.

jeg er fluefisker Ruffen.

Men jeg hadde ikke kommet på sisteplass. man jaggu ikke pallen heller  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei, JonnyS  :)

Jeg synes noe av det morsomste jeg gjør, er å prøve å komme tett innpå ørreten/vaket/situasjonen, så jeg ville gjerne ha gjort følgende om en ørret på et fjellvann vaket 2-3 meter fra land:

Sneket meg innpå helt lavt i lyngen, lagt meg litt sideveis for ørreten, eller rettere sagt banen for ørreten og litt til siden for der jeg hadde tenkt å kaste på den neste gang den passerte. Så kastet på den med et superkort snake-rollkast. Tett på og imtim situasjon.  <<l

Din måte å løse dette på ville sikkert fungert hvis du bare kom deg usett ned til bredden, men det kunne jo være flere fisker der. Har skremt så mange fisk at jeg unngår å gå helt ned til strandkanten hvis det er mulig.

Ja, det morsomt og spennende å snike seg tett inn på stor ørret. Her er et bilde av en stor ørret som kun er 2 meter unna meg, tror ikke snakeroll hadde vært det optimale i denne situasjonen.

[attach=1]

post-2566-13949893026316_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg husker navnet men ikke personen. Var du i den gjengen som kastet på toppidrettsenteret?

Nei ikke i det hele tatt !

nå ble det pinlig her....  Får skylde på etpar bayere... oooops    

Jeg mener at alle fluekast har sine styrker, men snakeroll ser jeg ikke som selve kastet

Jeg ser på det som selve kastet, i den forstand at jeg bruker det (omtrent) mest, om jeg må eller ikke  :)

Jeg liker det bare så godt, og jeg er sikkert uerfaren og dum, men det er morsomt, praktisk, effektivt og behagelig - og presist  <<l

Når jeg står og fisker på en fisk på 10 meters avstand, så kan jeg ikke tenke meg, i min enfoldighet, et kast som gir meg raskere og bedre flyt etter flyt enn det kastet. Snake-roll opp, en reach over hodet og nytt flyt. Gang på gang. Jeg synes det er forferdelig effektivt.

Jeg har fisket realivt lite i år, men i fjor, og året før der, så tellet jeg ca 100 fiskedager på meg per år med kun ørret- og harrfiske. Og store deler av tiden brukte jeg det kastet. Mulig jeg er dum, men jeg synes det funker i praktisk fiske til korte og mellomlange kast spesielt.

Andre, ser ikke at snakeroll er noe bedre enn andre vannkast i så måte. noe enklere å initsiere, ja det er det. men er ikke sikker på om det er så mye bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo stille i noen konkuranser av og til Fredrix. Du som er så interesert i kasting og har drevet med så mange former for kasting så lenge. Tipper du kunne hevdet deg bra.

jeg er fluefisker Ruffen.

Men jeg hadde ikke kommet på sisteplass. man jaggu ikke pallen heller  ;)

Du må gi et kurs ved neste annledning. Hadde vært kult å fått en demo på det som finnes av kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ingen nevner Robbanrullen ??? Gjentatte studier i Praha viser jo at dette er nøye forsket på.

Endelig bevis på at forumets råeste kaster er til å stole på, Lars. Lars lærte dette av meg, mens vi forsket på en niøyesverming(gyting) i hakkadalselva tidlig på 50 tallet. Niels Bohr ble litt flau når jeg og Lars lærte han kvantefysikk over et par halvlitere på folkets hus i hakkadal, Niels ble seff dritings <<l

Du er en god man Lars <<l du holder på hemmligheter. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Du burde jo stille i noen konkuranser av og til Fredrix. Du som er så interesert i kasting og har drevet med så mange former for kasting så lenge. Tipper du kunne hevdet deg bra.

jeg er fluefisker Ruffen.

Men jeg hadde ikke kommet på sisteplass. man jaggu ikke pallen heller  ;)

Du må gi et kurs ved neste annledning. Hadde vært kult å fått en demo på det som finnes av kast.

Tulling det må vær lov å synse noe en sen fredagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ingen nevner Robbanrullen ??? Gjentatte studier i Praha viser jo at dette er nøye forsket på.

Endelig bevis på at forumets råeste kaster er til å stole på, Lars. Lars lærte dette av meg, mens vi forsket på en niøyesverming(gyting) i hakkadalselva tidlig på 50 tallet. Niels Bohr ble litt flau når jeg og Lars lærte han kvantefysikk over et par halvlitere på folkets hus i hakkadal, Niels ble seff dritings <<l

Du er en god man Lars <<l du holder på hemmligheter. <<l

Robbanrullen er overlegent alt annet, ikke minst under gresshoppesverminger i stiv kuling  <<l

Er evig takknemmelig for kasteinstruksjonen jeg fikk den kvelden i 1957, Robert . . . Niøyene hadde jo 14 øyne på den tiden, derfor var det oppstrøms Robbanrull som funket best, husker jeg  :)

Lammerull er heller ikke det dummeste kastet, litt ettersom hvilken side av elva man fisker fra  8)

Jeg kan ingen av dvd-kastene.

Det er fordi du sitter med en gammel vhs-spiller enda, Torleiv . . . Se å oppdatere deg på audio/video fronten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo stille i noen konkuranser av og til Fredrix. Du som er så interesert i kasting og har drevet med så mange former for kasting så lenge. Tipper du kunne hevdet deg bra.

jeg er fluefisker Ruffen.

Men jeg hadde ikke kommet på sisteplass. man jaggu ikke pallen heller  ;)

Du må gi et kurs ved neste annledning. Hadde vært kult å fått en demo på det som finnes av kast.

Tulling det må vær lov å synse noe en sen fredagskveld.

Jeg mente det. Var ikke ment som drit. Er morro å se på dyktige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Du burde jo stille i noen konkuranser av og til Fredrix. Du som er så interesert i kasting og har drevet med så mange former for kasting så lenge. Tipper du kunne hevdet deg bra.

jeg er fluefisker Ruffen.

Men jeg hadde ikke kommet på sisteplass. man jaggu ikke pallen heller  ;)

Du må gi et kurs ved neste annledning. Hadde vært kult å fått en demo på det som finnes av kast.

Tulling det må vær lov å synse noe en sen fredagskveld.

Jeg mente det. Var ikke ment som drit. Er morro å se på dyktige folk.

Da beklager jeg mitt flelsesutbrudd Ruffen, jeg mente vi var kamerater !

Skylder på ølen igjen jeg !  cccheers

poenget mitt var IKKE at jeg synes selv jeg er veldig god !!

poenget mitt var at etter mange år kan jeg ikke se at snakeroll skal være halleluhja-kastet.

Stort sett blir snake benyttet til å legge opp til et speykast, da er det ikke lenger snakeroll som er hovedkastet ! det var mitt poeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, JonnyS  :)

Jeg synes noe av det morsomste jeg gjør, er å prøve å komme tett innpå ørreten/vaket/situasjonen, så jeg ville gjerne ha gjort følgende om en ørret på et fjellvann vaket 2-3 meter fra land:

Sneket meg innpå helt lavt i lyngen, lagt meg litt sideveis for ørreten, eller rettere sagt banen for ørreten og litt til siden for der jeg hadde tenkt å kaste på den neste gang den passerte. Så kastet på den med et superkort snake-rollkast. Tett på og imtim situasjon.  <<l

Din måte å løse dette på ville sikkert fungert hvis du bare kom deg usett ned til bredden, men det kunne jo være flere fisker der. Har skremt så mange fisk at jeg unngår å gå helt ned til strandkanten hvis det er mulig.

Det er litt slitsomt når folk legger flere parametre inn enn det som er forutsetningen. Da blir det vanskelig å diskutere. Selvsagt er jeg enig i at hadde det vært sjanse for at flere ørreter stod der, så forandrer tilnærmingen seg. Hvem er ikke enig i det. Og ja, jeg har tråkket mine flytemyrer jeg også gjennom tre tiår på jakt etter ørret...

Men nå tror jeg at jeg sier som resten av gjengen her; skål, og la moroa ta overhånd  ;D

End of discussion fra min side  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med krøllekastet da? Flybandit er ekspert på dette. Sier han i alle fall.

Andre: Nå synes jeg du sniker deg unna. Diskusjonen gikk på at du gjerne fisket på slike fisker med snake.

Jonny har jo veldig gode poenger.

Poengdistribueringen - om det er noe tema - får helt andre gjøre. Jeg fisker på min måte - andre på sin måte. Sniker meg ikke unna i det hele tatt, men jeg prater ut i fra mine erfaringer. Som sikkert alle andre gjør også.

Tror vi hadde unngått mange misforståelser om vi hadde fisket mer sammen alle mann. Og vist hva vi mente i stedet for å forklare på internett... Kastet i stedet for å forklare. Fisket i praksis. Praktiske fiskekast. I elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok vi blir nødt til å arrangere et høst-treff i år . . . Ikke nødvendigvis pokkerivold oppi koppang, men det finnes flere steder hvor harren er sulten.

Da kan vi kanskje enes om hvilken rulle som er den beste en gang for alle, hvilken flue som er mest allround, og ikke minst enes om at harren setter en begredelig lukt i håvnettet  <<l

Mye annet vi kan fordype oss i også ; som hvilken snelle som balanserer den og den stanga best, hvilken whisky som er best til kokt harr og hvem som kaster fortest i vind m.m  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Og det er jeg absolutt enig i André. Det er lett å misforstå og bli misforstått her !

<<l Fredrik - jeg er såpass positiv og godsinna at jeg tror at, etter en kveld i elva, så hadde vi egentlig vært enige alle mann  :)

Klart det !

Det er merkelig hvordan man girer seg opp på et forum som dette...

Før eller siden treffer man de fleste her på ffs. Og jeg har uten unntak likt alle sammen.

Neste mulighet blir vel Koppang.. håper mange kommer !

Der blir det rikelig anledning til å fiske, kaste og lyge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...