Gå til innhold

Digital speilrefleks


Ola Øie

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som nylig kjøpte seg et Canon 20D kamra, ha er veldig fornøyd med dette kamraet. Fordelen der er at du kan lagre bilden i såkalt RAW format og JPG. Med RAW formatet har man bedre muligheter for redigering av bilde på PC'en i ettertid. Dette kamraet kan gå langt opp på ISO skalaen helt opp til ISO 3200. Se denne linken http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=49297 for test av dette kamraet, du kan jo se på en annen test hos Steves-digicam http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/20d.html . Det største problemet med dette kamraet er prisen, men www.fotovideo.no er billigst på dette kamaraet.

 

Dette er et kamra som ligger i grenseland mellom amatør og proffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som nylig kjøpte seg et Canon 20D kamra' date=' ha er veldig fornøyd med dette kamraet. Fordelen der er at du kan lagre bilden i såkalt RAW format og JPG. Med RAW formatet har man bedre muligheter for redigering av bilde på PC'en i ettertid. Dette kamraet kan gå langt opp på ISO skalaen helt opp til ISO 3200. Se denne linken http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=49297 for test av dette kamraet, du kan jo se på en annen test hos Steves-digicam http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/20d.html . Det største problemet med dette kamraet er prisen, men www.fotovideo.no er billigst på dette kamaraet.

 

Dette er et kamra som ligger i grenseland mellom amatør og proffer.[/quote']

 

Vil si meg enig med Tor. Jeg har 300D og dama har 20D. 20D er ett raskt meget bra kamera. Men som tidligere nevnt her har objektivet mye og si, så legg litt penger i det med en gang.

Bilder dama har tatt med 300D og 20D kan du se her: http://home.online.no/~maase-j/

 

Du har jo også 350D som er et ganske lite kamera, veldig greit og ha med på tur. Dette er vel Canons konkurent til Nikon D50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern kjøpte seg nytt kamera i sommer. Et Cannon EOS 350D, som Ingar nevnte. Det er veldig hendig og fint å ha med på tur, det er ganske kjapt (3 bilder i sekundet) og tar veldig fine bilder. Det har også en rimelig bra makrofunksjon og tar fine bilder av f.eks insekter eller dine hjemmelagde fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern kjøpte seg nytt kamera i sommer. Et Cannon EOS 350D' date=' som Ingar nevnte. Det er veldig hendig og fint å ha med på tur, det er ganske kjapt (3 bilder i sekundet) og tar veldig fine bilder. Det har også en rimelig bra makrofunksjon og tar fine bilder av f.eks insekter eller dine hjemmelagde fluer.[/quote']

 

Hvor bra makrobilder du kan ta kommer vel an på objektivet. Vi har Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM, med det kan du ta knallbra makrobilder med alle de nevnte kamerane.

 

Eks:

post-456-13949845783333_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder dama har tatt med 300D og 20D kan du se her: http://home.online.no/~maase-j/

 

Dæven Ingar! Dama di kan virkelig ta bilder hun!! Og i tillegg har hun studert bl.a insekter..!!??! Hun må du ta godt vare på! Slike damer vokser vel ikke på trær' date=' tror jeg... ;)[/quote']

 

Hehe, prøver så godt jeg kan!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg skulle absolutt også ha konvertert fra dias til digitalt speilrefleks.

Har bl. annet ei AF Micro Nikkor 105mm 2,8 D, så da må jeg vel holde meg til Nikon. Har hørt at D70s kameraet er kjemperaskt og bra, men litt dyrt er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle vilja säga att om du inte redan har optik från något märke kan det i stort sett kvitta vilket märke du väljer. Har testat D70,D50,D70s ifrån Nikon och 300D,350D,10D,20D ifrån canon, sist men inte minst Olympus E-300. Alla kommer att göra dig glad som en speleman skillnaderna är väldigt små. Mest prisvärd är idag Nikon D50 och Olympus E-300. Om pengarna inte spelar någon roll är nog Canon 20D bästa valet av de här kamerorna. GLÖMDE KonicaMinolta 5D som är precis lika bra som alla de andra.

Mv. fotograf Kristian Karlsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje ikke skrive noe, siden jeg ikke har forsøkt noen av dem, men jeg har sett etter kamera en stund, og fulgt litt med på hva som har kommet. Jeg tittet på et Canon 350D her om dagen, og ble litt skuffet. Jeg har nok kanskje litt større hender enn gjennomsnittet, men det kameraet var veldig "trangt" å holde i. Kikket på et D50 igår, og det hadde en utrolig mye bedre ergonomi for mine klubber. Greit å holde i kameraet før man kjøper, blir vel rådet. Ikke kun se på testresultater. Det skal jo brukes også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikkr spejlreflex, men et målsøgekamera, Leica digilux 2.

på min hjemmeside www.lovo.dk er der er øverst på forsiden en link til en svensk side for fotografer og der har jeg mine billeder.

Leicaen koster 12.500 kr. og har 5,1 mp så den er i samme prisklasse som Canon og Nikon

 

Hilsen Knud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hente mitt 350D nå i kveld og har sittet og fundert på objektiver... Detta blir dyrt! Planen er følgende:

 

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC

Lyssterkt vidvinkelobjektiv som høster gode kritikker. Ca 3800,-

 

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro

Knallskarpt makro- og portrettobjektiv. Macro 1:1. Det er viktig å ikke bli "lurt" av alle linsebetegnelsene som sier "macro". Ofte kan disse kun gjengi 1:2 i beste beste fall. Ca 3300,-

 

Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG/HSM

Lyssterkt teleobjektiv. Ca 7000,-

 

Gleder meg til å prøve ut EX-serien til Sigma. Canons tilsvarende objektiver (ok, litt bedre på noen punkter) koster omtrent det dobbelte!

 

Så er det filtre, alle objektivene har self. forskjellig filterdiameter. Regner med at det blir 3 UV-filtre + 2 pola.

 

Bag, stativ, fjernutløser, stort minnekort, ekstra harddisk... Sluttsummen blir fort litt dyrere enn man regner med på forhånd. Men det er gøy med ekte speilrefleksfølelse igjen etter noen år uten.

 

Trenger muligens å leie en sherpa også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du det' date=' og hva kostet det??[/quote']

 

Kjøpte det på www.fotovideo.no (butikken i Møllergata, Oslo). Betalte ca 7800,- med standardlisa (USM-versjon).

 

Veldig dyktige og serviceinstillte folk som jobber der. Var visst et poeng at det var Norsk versjon av kameraet med tilhørende garanti. Fikk ikke med meg hvorfor, men det er vel enklere ved ev. reklamasjoner, tenker jeg.

 

Edit: fant noe om garantien her:

 

Hva betyr nordisk? Det vil si at kameraet er levert av Canon Norge, og som i sin helhet vil stå for garanti av produktet. Alle Canon kameraer leveres med brukerveiledning på dansk eller svensk. Videre gir det deg som kunde muligheten til å kontakte kundeservice / support hos Canon på tlf: 22 62 93 21.

Disse fordelene gjelder ikke ved kjøp av EU-modeller.

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mitt tips er Nikon D50 Er virkelig verd prisen. Objektivet som følger med er vel ikke så mye å skryte av men det tar helt ok bilder. Jeg har nylig investert i D50 og er strålende fornøyd.

Den lille forskjellen det er fra D50 til D70s er liten tar like gode bilder men D70s har litt mer finesser... Gå for D50, du vil ikke angre...

Lykke til

 

Hilsen Ør-etten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Er det nokon som har erfaring med Fujifilm sitt finepix S9500?

 

Ikke det at jeg har spesiell kjenskap til dette kameraet, men det er like stort som ett systemkamera, tror jeg hadde gått for det i stede da!

F.eks fuji sitt s2pro eller s3pro, kjøper du brukt får du mye igjen for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte S9500 på mandag, utrolig kult kamera. For den prisen er det mye kamera for pengene. Har gått lenge å sikla på digitalt speilrefleks, men kom frem til at for at jeg skal få det jeg er interresert i måtte jeg kjøpe minst ett tileggsobjektiv, helst to. Og da hadde speilrefleks kontra S9500 blitt altfor dyrt.

 

Har ikke fått testet all funskjonaliteten på kameraet enda, men det tar bra makro bilder, jeg vet at det ikke er noe 1:1 objektiv, men med 9M pixler har du råd til å klippe bort litt :D

 

Tok dette bildet hjemme på kjøkkenet uten blitz eller ekstra lys, til og med på kvelden.

 

Er det foresten noen som har erfaring med "close-up" linser ???

Når man fotograferer innseketer kan det være greit å kunne ta makro bilder på litt lenger avstand.

post-240-13949845973983_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg lurer på om kan bli eit problem er at ein ikkje kan bytte linse.................

 

Men linsa er jo fra 25mm til 300mm og gjer ein opptisk zoom på 10,7.

Er dette brukende til hobbybruk,Eller er man avhengi av å kunne bytte linser i hytt og hel....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dekker det godt område med dette spennet i brennvidden. Jeg har selv et slikt superzoom-kamera og fordelen er at du har nesten alt på ett sted: vidvinkel, tele og makro. 25mm er jo grei vidvinkel. Mitt begynner på 35mm og jeg savner ofte mer vidvinkel. Etterhvert som fotointeressen har steget har jeg savnet følelsen av speirefleks: raskt, konsist, lyssterkt (med riktig optikk), bedre bildekavalitet mm. Et superzoom er likevel et kjempebra alternativ hvis du ønsker mye i samme pakke til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 28 - 300 objektiv er dette mer enn nok til hobby bruk. Kameraet tar gode bilder, og har fått mye skryt i tester. Du har alle muligher til å leke med blender og lukker, og iso fra 100 til 1600. Kort sagt du har muligheter som med en speilrefleks, så med mindre du skal ta bilder med "ekstreme" bohov til tele eller vidvinkel, så holder dette kameraet.

Du har selvfølgelig mulighet til å sette på linser og filter som på speilreflekskamera, som pola filter, uv-filter osv.

 

Har hatt speilrefleks filmkamera, men bruken har vært begrenset, siden det koster for mye å kjøpe objektiver (har en annen hobby jeg bruker alle penga på :D ). Jeg kommer til å kose meg med dette kameraet til sommeren !

 

Eneste jeg kan se som problem som fluefisker, er makro. Bildet av european er tatt på ca 10 cm avstand. Har aldrig prøvd å fotografere insekter, men kan kanskje tenke meg at det kan være greit å ta bilder fra litt større avstand. Noen som har erfaring med insekt fotografering kan sikkert komme med litt info om hvordan de gjør dette. Har tenkt til å teste "close-up" linser som er linser som skrues på objektivet, og som skal gi bedre forstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...