Gå til innhold

fredet fisk og kakking


Igor Soldo

Er det ok å kakke fredet fisk som er påbudt C&R uansett fiskes kondisjon (skade)  

68 stemmer

  1. 1. Er det ok å kakke fredet fisk som er påbudt C&R uansett fiskes kondisjon (skade)

    • ja
      17
    • nei
      59


Anbefalte innlegg

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Og ett annet spørsmål, hvor mange av oss flyr rundt med en rimipose eller har kjølebagen med i tilfelle vi måtte avlive en fisk som er hardt skadd når vi er ute på langtur i elv?

eller hvor gjør dere av fisken hvis dere ikke har dette med og det er 8 timer igjen av fisketuren?  :)

satt og skrev noe av det samme men du kom meg i forkjøpet gitt!

men som igor nevner er denne reglen en fin ting for å bli kvitt folk som kakker en fisk i enhver situasjon, de er det altfor mange av!

er relativt vrient tema da noen for og mot argumenter gir fornuft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ett annet spørsmål, hvor mange av oss flyr rundt med en rimipose eller har kjølebagen med i tilfelle vi måtte avlive en fisk som er hardt skadd når vi er ute på langtur i elv?

eller hvor gjør dere av fisken hvis dere ikke har dette med og det er 8 timer igjen av fisketuren?  :)

satt og skrev noe av det samme men du kom meg i forkjøpet gitt!

men som igor nevner er denne reglen en fin ting for å bli kvitt folk som kakker en fisk i enhver situasjon, de er det altfor mange av!

er relativt vrient tema da noen for og mot argumenter gir fornuft...

Ja det er liksom det, enig der  :D

Jeg tar iallfall selvkritikk fordi jeg ikke har dette med i elva på langtur, og må si jeg har har hatt flaks att dette ikke har skjedd enda.

Får trøste seg med att dette skjer sjelden dette med feilkroking i gjellene, har iallfall hatt så flaks att dette har skjedd på kun en fisk iår. På den klippa jeg flua,siden den trolig ville blø ihjel om jeg tok den ut og jeg ville jo ikke kunne gjøre noe fornuftig ut av denne fisken heller i solsteken.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ett annet spørsmål, hvor mange av oss flyr rundt med en rimipose eller har kjølebagen med i tilfelle vi måtte avlive en fisk som er hardt skadd når vi er ute på langtur i elv?

eller hvor gjør dere av fisken hvis dere ikke har dette med og det er 8 timer igjen av fisketuren?  :)

satt og skrev noe av det samme men du kom meg i forkjøpet gitt!

men som igor nevner er denne reglen en fin ting for å bli kvitt folk som kakker en fisk i enhver situasjon, de er det altfor mange av!

er relativt vrient tema da noen for og mot argumenter gir fornuft...

Ja det er liksom det, enig der  :D

Jeg tar iallfall selvkritikk fordi jeg ikke har dette med i elva på langtur, og må si jeg har har hatt flaks att dette ikke har skjedd enda.

Får trøste seg med att dette skjer sjelden dette med feilkroking i gjellene, har iallfall hatt så flaks att dette har skjedd på kun en fisk iår. På den klippa jeg flua,siden den trolig ville blø ihjel om jeg tok den ut og jeg ville jo ikke kunne gjøre noe fornuftig ut av denne fisken heller i solsteken.  :-\

Mothakeløst løser vel problemet med fluer som sitter litt dypt i svelget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ett annet spørsmål, hvor mange av oss flyr rundt med en rimipose eller har kjølebagen med i tilfelle vi måtte avlive en fisk som er hardt skadd når vi er ute på langtur i elv?

eller hvor gjør dere av fisken hvis dere ikke har dette med og det er 8 timer igjen av fisketuren?  :)

satt og skrev noe av det samme men du kom meg i forkjøpet gitt!

men som igor nevner er denne reglen en fin ting for å bli kvitt folk som kakker en fisk i enhver situasjon, de er det altfor mange av!

er relativt vrient tema da noen for og mot argumenter gir fornuft...

Ja det er liksom det, enig der  :D

Jeg tar iallfall selvkritikk fordi jeg ikke har dette med i elva på langtur, og må si jeg har har hatt flaks att dette ikke har skjedd enda.

Får trøste seg med att dette skjer sjelden dette med feilkroking i gjellene, har iallfall hatt så flaks att dette har skjedd på kun en fisk iår. På den klippa jeg flua,siden den trolig ville blø ihjel om jeg tok den ut og jeg ville jo ikke kunne gjøre noe fornuftig ut av denne fisken heller i solsteken.  :-\

Mothakeløst løser vel problemet med fluer som sitter litt dypt i svelget.

bruker jo dette, det er jo en fordel for og lettere ta ut flua, men den ville blødd okkesom, har vært borti begge tilfeller.  :-\

Eneste løsningen som ville kanskje funke ,er og ha dette limet jeg maser om, og tette blodåra kjappt.

Det brukes visst på fisk som opereres.

Men vet dere bare ler av dette forslaget  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.....Rekk opp hånda alle som har fått fisk som har vært på krok før.

Tydelig skadet............. :-\

Eller skadet på andre måter........ :-\

Fisk med rare misdannelser,mangler kroppsdeler,som et øye,deler av kjeve osv. ?

Må jo være Gud for å bedømme om fisken vil overleve.

Du får jo en hvis følelse da. Eller bare hiver du den ut på dypet i den sterkeste strømmen?

Har jo en viss følelse,ja.

Var lignende regler da jeg begynte å fiske i Oslomarka,da med minstemål.Fisken skulle slippes ut i gjen med minst mulig skade:Kapp snøret om nødvendig. ;) En krok ruster bort i løpet av relativt kort tid.

I ferien fikk jeg to eksempler på skadet fisk,det ene var en harr i Rena på sånn ca. halvannen med et digert kutt i siden og splittet ryggfinne.Så nærmest ut som noen hadde skjært ut et lite stykke av den tykkeste delen på fisken.(Lurer fremdeles på hva den hadde vært utsatt for).Vel,fisken var i meget god form,sprek og utholdende.Satt den ut igjen uten å ta bilde,siden jeg syns det hastet og kameraet lå litt unna.Og,den spiste jo tydeligvis aktivt.........

Den andre var en feit 3-hektos ørret(virkelig feit) fra en annen elv litt lengre vest(fremdeles østlandet),der satt det en diger Europea 12 tvers igjennom strupedelen,helt klart kroket på utsiden,for så å gå ut igjen på motsatt side av strupestrengen(eller hva det heter).Tok sjangsen på å fjærne kroken å sette den ut igjen,fisken her har virkelig vekstpotensiale.Min mothakeløse var det ingen problemer å få ut. ;)

I Ekso fisker vi opp all fisk som Bjarne skal fóre opp,med flue.

Bjarne og broren Kjell bruker utelukkende mothakeløst,jeg bruker det fisken tar,enten jeg har det på mothakeløst eller ei.Og,jeg kan love deg at de fiskene "tar" flua,så det holder.Bjarne har pr. dags dato over 1200 fisk gående i karene sine,dødligheten er nær null !

Ved "vanlig" fiske,der vi kakker småfisk over en lav sko,bedømmer jeg: Hvis fisken blør(koagulerer ikke fiskeblod?)hender det jeg slipper fisken ut igjen,kanskje trigger det en predator? ;D

Men,det er egentlig ikke dette det handler om.

Følger reglene,jeg,også i Rena ! :)

Eller : Kan noen forklare meg hvordan en liten fluekrok kan drepe en feks. kilosfisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fiskeblod koagulerer stort sett.

Og jeg tror vel ikke en liten, mothakeløs krok i str 16 gjør dødelig skade på en kilosfisk. Men er det ingen av dere som har fisket med streamer, satt denne langt bak i svelget slik at gjellebuer har vært involvert og så prøvd å ta den ut???? Hvis ikke må dere begynne å fiske mer med streamer; det er dritgøy <<l

Mine fisker har ihvertfall blødd som pokker fra gjellene / gjellefilamentene, og jeg har en viss erfaring med skadde dyr av forskjellige arter og kirurgiske instrumenter. Blødninger fra munnhule/hud/muskel er nok mindre skadelige ja. Noen burde faktisk gjøre denne studien i kontrollerte former. Ingen biologer her som trenger et forskningsprosjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

siden Rena og Hemsila har vært eksemplifisert mye her så er forsvinnende få som fisker på den måten i disse elvene.... de fleste fiskere fisker med insektsetterligninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eneste løsningen som ville kanskje funke ,er og ha dette limet jeg maser om, og tette blodåra kjappt.

Det brukes visst på fisk som opereres.

Men vet dere bare ler av dette forslaget  ;D

Her er løsningen for deg, Tore  ;D :

http://www.ginkandgasoline.com/fly-fishing-tips-technique/chug-a-coke-save-a-bleeding-fish/#comments

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste løsningen som ville kanskje funke ,er og ha dette limet jeg maser om, og tette blodåra kjappt.

Det brukes visst på fisk som opereres.

Men vet dere bare ler av dette forslaget  ;D

Her er løsningen for deg, Tore  ;D :

http://www.ginkandgasoline.com/fly-fishing-tips-technique/chug-a-coke-save-a-bleeding-fish/#comments

haha genialt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...