Gå til innhold

Kastemaskin


Fripp

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Min tolkning av en kastemaskin  er en stang som er stiv og rask og lett vipper ut hele lina, men som ikke kjennes deilig ut i hånda. Min Loop blueline #7 er en slik kastemaskin etter min mening, men den er ikke en god fiskestang. Den mangler rett og slett den sensitive biten jeg liker i en fiskestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser jeg det også, men det blir jo også brukt om stenger som er glimrende fiskestenger. Synes derfor det er svært vanskelige å tolke hva avsenderen mener. Slike begreper som betyr det du legger i det, grumser de aktuelle trådene litt til for meg. Hadde det vært opp til meg så ville jeg fjernet dette begrepet helt. Uklare begrep gir ikke gode diskusjoner og gir mer rom for misforståelser.

Kastemaskin er dette noe som kommer fra slukkastemiljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever kastemaskin som et positivt begrep da en fluestang beskrives.

En stang som har en gjevn aksjon/en får spent opp stanga godt for et langt kast.

Bruker begrepet slaskeraie om min Winston BIIt 9`#4. Det er "negativt" men stanga er artig. Har kun funnet den anvendelig til belly bout fiske i skogsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kastemaskin? Mener du deg, meg eller noen av disse konkurransekasterne? Såvidt meg bekjent så kaster ingen stang uten hjelp. Og da er det bare et spørsmål om hvor mye "trøkk" i forhold til lina man vil ha i ei stang. "Kastemaskin" brukes, slik jeg har skjønt det, oftest for å beskrive ei stang som man kaster litt lengre med enn med sin egen stang og som også oppfattes som litt i stiveste laget. Jeg har også hørt folk beskrive ei stang som "dyp", men at den er rene kastemaskinen når man lader den nok.

Eh... Om man spør meg så er enhver stang (nesten) en "kastemaskin" så lenge man underliner den litt. Noen er mer "spenstige" enn andre, men det kommer av materialet og ikke så mye av hverken logo eller fremforsket aksjon. Så lenge aksjonen ikke avviker for mye fra "standard" så kaster i alle fall jeg et spesifikt snøre så å si akkurat like langt uansett stang i samme klasse. Så får det være opp til andre å betegne en stang for "maskin" eller ikke om jeg kaster en halv meter lengre med en av stengene. Det eneste jeg vet er at den da antagelig har for stiv topp for mitt fiske.  ;)

Stealth'en din, sam, er i alle fall ingen "kastemaskin". Det eneste som gjør at du kanskje kan kaste litt lenger med den enn med en annen 3'er er lengden. 10' gir større hastighet på snøret enn 7'. Selv om noen sikkert er uenige i det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Winston biit beskrives som en slaskeraie som kun er anvendelig til belly i skogsvann skjønner jeg ingenting av... heldigvis er vi forskjellige. Har selv kun 9` # 5 og 8` # 3 i nevnte seie (og en rekke andre winston i lt og biiix seriene). Det handler vel om at mange "slaskeraier", feks som nevnte, krever en litt annen tilnærming til kastet enn feks en biiix... Spesielt femmern har blitt min klare favoritt, og mestrer nære delikate kast, og det er heller ikke noe problem å oppnå gode lengder. Og det er vel det jeg krever i det meste i mitt fiske - en "kastemaskin" som har et bredt nok spekter i de fleste fiskesituasjoner... ;D:-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en fluestang er et verktøy som ska kunne brukes til:

1. kaste fluelina            (stive stenger kaster lina best)

2. presentere flua

3. gjøre et godt tilslag

4. kjøre fisken

dette har de fleste produsenter klart veldig fint....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Winston biit beskrives som en slaskeraie som kun er anvendelig til belly i skogsvann skjønner jeg ingenting av...

Var ment som ironi / motsetning til kastemaskin. Har kjøpt "byggesett" BIIX 8`6" #4. BIIt 9`#4 er sikkert nydelig i bekker/små elver, ganske anderledes enn BIIt 8`6`#4, men har ikke fisket i bekk/elv etter jeg kjøpte stanga.

Til mitt fiske, 70 %, benytter jeg en ZXL #5 suplert med en T&T Horizon II #4 og Fluvius #5, 20 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mistanke om att du fikk begrepet kastemaskin ifra bla hardy tråden.

Når jeg bruker ordet kastemaskin er det ikke negativt fra min side....

det jeg mente i hardytråden feks var att hardystanga mi var mer en stang for korte til middels kast som er fin og bruke i små elver eller der jeg kan vade ut til fisken....

Hvis jeg ville ha en stang som jeg ville kunne kaste lenger med og som er noe stivere og kan holde mere snøre i lufta ville jeg feks velge en #5 hardy zenith

Ser den att ordet kan skape forvirring.

Skulle jeg bruke ett negativt ord om ei stang ville jeg kalle den en stiv kjepp eller ei slaskeraie.... ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette diskuterer vi svært ofte...det er individuelt fra person til person hva som er en kastemaskin eller ikke..... en som er vant med stive stenger ser på stive stenger som en kastemaskin..... jeg er vandt med myke stenger og kaster godt med det, derfor er det en kastemaskin for meg, så det finnes ingen ensbetydende forklaring på hva en kastemaskin er........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes ingen ensbetydende forklaring på hva en kastemaskin er........

Nettopp, Steffan og Harrkongen.

For at vi skal bruke dette begrepet, må det det kunne uttrykkes gjennom en term og en definisjon. På forumet kan du putte det du vil i begrepet, derfor mener jeg at det er et meningsløst begrep som ikke burde benyttes på et seriøst fluefiskerforum.

Evt kan vi definere kastemaskin som Lars med stang i hånden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om meningsinnholdet hadde blitt omfattet likt som i din kamerat gjeng, så hadde det jo ikke vært et problem. Her på forumet er det fritt fram hva du vil legge i det.  For meg blir det derfor et meningsløst begrep og jeg mener det ikke bør brukes.

Nå kan det være at det er kun jeg som ser dette som et problem. Jeg er opptatt av at begreper som blir brukt har en ensartet definisjon slik at man ikke trenger å gjette hva personen legger i det som han skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...