Gå til innhold

Er dette et rent ørretforum?


moby

Anbefalte innlegg

Har vært lakse fisker i veldig mange år og det og  denge er jeg ferdig med,men ha delikate spey cast mener jeg er noe av det fineste innen kaste sporten,veldig effektiv er det også når man slipper og drive med over hode kast.

Pr dd har det blitt mer ørret fiske, og vann kast er vel det som kommer nærmest selv om rekke vidden er betraktlig dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sitat Sjølveste Harrkongen:

"Så det de de haspel og devonsluk fiskerne gjør er og vinsje den inn, altså man "sjokktar" fisken inn ,utnytter sjokket den får når devonsluken hekter det den har av kroker inni kjeften på den, den smerten og redselen som griper en fisk vil nok redde fiskeren slik att han får inne noen ekstra meter og forbi brukaret før den rekker og fårstå hva som skjer og slipper seg utenfor:)"

Dette har vel ikke rot i virkeligheten vel. Tror du på denne teorien "sjokktar"? At det bare er å ha nok kroker så blir fisken SKRÆMT inn??

Jeg har sett mange landinger i lakseelva, på absolutt alle slags redskap, og jeg har landet mange selv.

Men jeg har til gode å se noen som "sjokktar" inn laksen

De som virkelig "sjokktar" inn fisken er c&r ørret-fluefiskere.

Ikke heng dere opp i selve uttrykket de gamlekara der brukte da. Nå er jo også dette gudbrandsdøler ,vi har jo mange rare ord og uttrykk.  8)

De dro kort og godt inn fisken, vinsjet den inn.

Dette for og få fisken inn og forbi brukarene før den valgte og stikke nedover.

Satset på att knuter og redskap holdt og ikke minst att fisken hadde kroket seg selv godt.

Faen dette er da ingen heksekunst dette ?

Jaggu meg rart man må forklare voksne erfarne fluefiskere noe slikt ?  ;D

denge, blindfiske, kastemaskin, etc. bare ord og uttrykk og folk har forskjellig oppfatning av hva det betyr, trenger ikke være negativt i det hele tatt. Da er man vel for selvhøytidlig tenker jeg? ....og er man det da har man ett stort problem her inne.:)

er vel ikke noe og bli uvenner for...?

men er man negativt innstilt i utgangspunktet så oppfatter man det som ett angrep, og i dette tilfellet, på alle 20tusen laksefiskere i norge. :-\

Ta det med ro, jeg kamuflerer ikke drittkasting ved og pakke dem inn i ord som kan misforstås, jeg lover, jeg sier det rett ut jeg isåfall.  <<l

denge= kaste etter fisk.

blindfiske= da fisker man av områder der man tror fisken står ?

så derfor denger jeg etter fisken når jeg blindfisker. Eller jeg denger langt ut til der fisken står og vaker.

enten om det er laks,ørret,røye,harr ,sik, sjøørret, spiller ingen rolle:)

Edit: redigert litt så det ikke skulle misforstås  :)

Hehe.. Harrkongen, ingen grunn til å glefse eller bite - dette var verken angrep eller forsvar - bare en liten påpeking av fakta. Ikke er jeg forbannet eller fornærmet heller, verken på egne eller andres vegne..

Men - mener du virkelig det du sier her:

denge= kaste etter fisk.

blindfiske= da fisker man av områder der man tror fisken står ?

Når en laksefisker sies å "denge" - skulle en tro at laksefiskeren ikke har en mening om hvor laksen står - og fisker ut fra dette?

Var ikke myntet på deg Gary  :)

ble ikke sinna , men jeg mener ikke noe negativt når jeg mener denge, ihvertfall ikke noe laksefiskere spesielt må ta seg nær av ihvertfall :)

Man skulle tro att de har en viss formening om hvor en fisk burde stå i ei elv feks?

Man må jo kaste,spaye, denge ut noen kast for og få fisk mener jeg? eller denge duppen eller sluken ut?  :o

e si e dænge ut flugga der, æll dæng utpå åttn guut  ;D på dialekt  ;D

eller så sier vi dænge om og banke feks kjerringa si :rolleyes:

Om dette er ett rent ørretforum? Var det det trådstarter spurte om? Da er svaret definitivt nei. Her fiskes ørret, lyr, laks, buk, sø, rø, gjedde, laks og sørv. Men ett SITATFORUM er det ikke langt unna blitt!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville dere gjort da for og avverge att en fisk skal stikke nedstrøms og utenfor brekket? pga brukar,steiner i elva,mye vann, busker som henger helt ned i vannet, man får ikkefulgt etter eller løpt etter heller for fisken stikker imellom brukarene. ??

Vi har jo sett fismen på tørrfluelandet filmen måtte vade etter en fisk laaangt nedover fordi den dro utenfor brekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært lakse fisker i veldig mange år og det og  denge er jeg ferdig med,men ha delikate spey cast mener jeg er noe av det fineste innen kaste sporten,veldig effektiv er det også når man slipper og drive med over hode kast.

Pr dd har det blitt mer ørret fiske, og vann kast er vel det som kommer nærmest selv om rekke vidden er betraktlig dårligere.

ja man spayer vel mer ut etter fisken når man fisker med tohånds, overhåndskaster vel ikke ut så mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville dere gjort da for og avverge att en fisk skal stikke nedstrøms og utenfor brekket? pga brukar,steiner i elva,mye vann, busker som henger helt ned i vannet, man får ikkefulgt etter eller løpt etter heller for fisken stikker imellom brukarene. ??

Vi har jo sett fismen på tørrfluelandet filmen måtte vade etter en fisk laaangt nedover fordi den dro utenfor brekket.

Er bare å kjøre på med tykk fortom det, om det er fluefiske det er snakk om. Du skal ha temmelig bra trøkk på stanga for å ryke feks 0.30 sene.

Når det gjelder fisken Fismen vadet halve hemsil etter så tror jeg absolutt ikke det var heeelt nødvendig . . . Så stor var tross alt ikke den fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølveste Harrkongen - Jeg har aldri fått gleden av å få stor fisk på ett brekk, så svarer ikke av erfaring. Men fisket på ett slikt typisk sted med en lokalkjent som jobbet som guide. Han sa man måtte kroke og kun holde lina stram uten press. Da ville fisken stå og eventuellt gå rolig oppover etterhvert. Presset man den var det større sjans for at den ville gå ned. Dette var laks. Ørreten vil vel gjerne "hjem". Har den mat og skjulested der du tar den går den sjelden på store utras. Har den derimot skjulested 300 meter ned i elva og du tar den på matstedet er det goodbye!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville dere gjort da for og avverge att en fisk skal stikke nedstrøms og utenfor brekket? pga brukar,steiner i elva,mye vann, busker som henger helt ned i vannet, man får ikkefulgt etter eller løpt etter heller for fisken stikker imellom brukarene. ??

Vi har jo sett fismen på tørrfluelandet filmen måtte vade etter en fisk laaangt nedover fordi den dro utenfor brekket.

Er bare å kjøre på med tykk fortom det, om det er fluefiske det er snakk om. Du skal ha temmelig bra trøkk på stanga for å ryke feks 0.30 sene.

Når det gjelder fisken Fismen vadet halve hemsil etter så tror jeg absolutt ikke det var heeelt nødvendig . . . Så stor var tross alt ikke den fisken.

ja ikke sant, og når man snakker fisk opp mot 10kg, og fisker målrettet etter slike, har man selvfølgelig sikkert tjukk nok så det holder.

og de som gjørde dette fisket jo med haspel, vi vet jo hvilke sneller de bruker. og grove stenger.

når det er sagt ville jeg nok aldri stelt meg med fluestang der de står  ;D

fismen var bare ett eksempel for og illustrere litt hva jeg tenkte på, så folk som ikke er kjent i hunderfossen skjønner hva jeg mener.

det er rett ovenfor der togbrua krysser lågen i hunderfossen, du har kanskje vært der nedi lars? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølveste Harrkongen - Jeg har aldri fått gleden av å få stor fisk på ett brekk, så svarer ikke av erfaring. Men fisket på ett slikt typisk sted med en lokalkjent som jobbet som guide. Han sa man måtte kroke og kun holde lina stram uten press. Da ville fisken stå og eventuellt gå rolig oppover etterhvert. Presset man den var det større sjans for at den ville gå ned. Dette var laks. Ørreten vil vel gjerne "hjem". Har den mat og skjulested der du tar den går den sjelden på store utras. Har den derimot skjulested 300 meter ned i elva og du tar den på matstedet er det goodbye!!  :D

Ja og jeg regner med att de snakker av erfaringer der nede. De bor jo der og fisker der hvert år. og de fortalte om fisker som da stikker nedstrøms der.

man må jo også ha med att vannstanden er høy og det er jævlig stritt utti der.

men altså, tanken er og få dem forbi brukarene, så de ikke må kjøre fisk i vinkel, går sjelden bra  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville dere gjort da for og avverge att en fisk skal stikke nedstrøms og utenfor brekket? pga brukar,steiner i elva,mye vann, busker som henger helt ned i vannet, man får ikkefulgt etter eller løpt etter heller for fisken stikker imellom brukarene. ??

Vi har jo sett fismen på tørrfluelandet filmen måtte vade etter en fisk laaangt nedover fordi den dro utenfor brekket.

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært lakse fisker i veldig mange år og det og  denge er jeg ferdig med,men ha delikate spey cast mener jeg er noe av det fineste innen kaste sporten,veldig effektiv er det også når man slipper og drive med over hode kast.

Pr dd har det blitt mer ørret fiske, og vann kast er vel det som kommer nærmest selv om rekke vidden er betraktlig dårligere.

Kan ikke være mer enig. Hva er vel mer deilig enn å håndtere haugevis med meter line "som en lek".Dette er i hvertfall min godfølelse med 2-håndsen. Alt blir så enkelt og i "sakte" film - til sammenligning med enhånds  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville dere gjort da for og avverge att en fisk skal stikke nedstrøms og utenfor brekket? pga brukar,steiner i elva,mye vann, busker som henger helt ned i vannet, man får ikkefulgt etter eller løpt etter heller for fisken stikker imellom brukarene. ??

Vi har jo sett fismen på tørrfluelandet filmen måtte vade etter en fisk laaangt nedover fordi den dro utenfor brekket.

;D ;D

hehe hva ler du av nå ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville dere gjort da for og avverge att en fisk skal stikke nedstrøms og utenfor brekket? pga brukar,steiner i elva,mye vann, busker som henger helt ned i vannet, man får ikkefulgt etter eller løpt etter heller for fisken stikker imellom brukarene. ??

Vi har jo sett fismen på tørrfluelandet filmen måtte vade etter en fisk laaangt nedover fordi den dro utenfor brekket.

?  ;D ;D

hehe hva ler du av nå ?  ;D

Nei, unnskyld, det var bare det -Lars- sa om Hemsila-ørreten  ;D

Ellers mye enig med deg.

PS Lars har en mye bedre evne enn meg til å ta ting litt på kornet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er rett ovenfor der togbrua krysser lågen i hunderfossen, du har kanskje vært der nedi lars? :)

Joda, har fisket der en gang, men husker egentlig bare at jeg ikke trivdes der  :)

Kult å se de store fiskene rulle i overflaten, men følte ikke noe behov for å prøve å kroke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, unnskyld, det var bare det -Lars- sa om Hemsila-ørreten

hehe neida ikke noe og si unnskyld for, trodde kanskje jeg sa noe som kunne misforstås  ;D

Joda, har fisket der en gang, men husker egentlig bare at jeg ikke trivdes der  

Kult å se de store fiskene rulle i overflaten, men følte ikke noe behov for å prøve å kroke dem.

Skulle prøvd og poppa no eggimitasjoner der Lars  <<l

Ja det er det som er kult med og være der nede :D

Men man føler seg ikke velkommen der hvis gapahuken der er full av folk, blir ugle sett, ikke no trivelig.

Da er det mer hyggelig folk oppi fluesona der  :)

fant en video, en som har filmet under vann der de samler seg for og prøve og komme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk fiska der noen ganger - blandt de "gapahuk-folka".

Gi blankt faen i dem, og fisk  :) Det gjør jeg. Gjerne fra andre siden også  <<l

Ingen av dem har noen gang stilt spørsmål om hvorfor jeg bruker flue, og hvorfor jeg da står på gapahuk-siden. Men de kan jo prøve  ;D

hehe jada null stress det ;D

har du fått mye stor harr der ?

Vurderer og dra ned nå en dag og kikke, tror mange av storørettene er på tur ned igjen etter gyting også, sikkert ikke lenge før de begynner og slippe dem ned igjen isluka/tømmerluka der.

spent på snittvekten  <<l

kanskje kjøre litt kortline foran den luka  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posisjonerer seg gjør den fra tidlig på sesongen. Du forstår ikke at det er forskjell på elver ? Biter på alt? Fortell det til 20 fiskere bare sist uke som ikke har fått noe. Bra argumentasjon

Nei hverken jeg, de fleste grunneiere, elvelag og fylkesmenn i norge skjønner oss tydelig ikke på forskjellen.

Det var ikke en argumentasjon pål, men en mening  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vil fortsatt gjerne at du kjører et kurs for de titalls fiskere som er sterkt uenig i at laksen biter på alt. Dette har du tydeligvis niks peiling på. Midten av november og ut i desember er det gyteaktivitet i Drammenselva. Senest på fredag fikk en kompis nygått smålaks. Hva fisker du for arter som er mer rettferdiggjort å fiske på?

Forresten så er tydeligvis ikke alle fylkesmenn og elveeierlag enig med deg siden vi fortsatt er i ordinær sesong...

Men det var vel ikke dette tråden handlet om ? Du kasta deg liksom bare innpå for å rakke ned på at noen av oss fortsatt har fiskeglede?

Noen spurte tidliger: Når bgynner høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil fortsatt gjerne at du kjører et kurs for de titalls fiskere som er sterkt uenig i at laksen biter på alt. Midten av november og ut i desember er det gyteaktivitet i Drammenselva. Senest på fredag fikk en kompis nygått smålaks. Hva fisker du for arter som er mer rettferdiggjort å fiske på?

Den gjør nok det om flua er en trussel for posisjon og standplass.. Nå om dagen? Torsk og sjøørret i saltvann, selv om vi har løyve til 30 november på laks.. Rettferdigjøring er en komplisert greie, og i konstant utvikling for min del  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sjøørret i saltvann på høsten? Hvor størstedelen av den voksne bestanden er på vei opp i ferskvann for å gyte? Og litt senere er på vei ut igjen som støing ? Da snakker vi om å fiske på lettfiska gytefisk da...... Dessuten sliter vel bestanden kraftig på din kant av landet ? Snodig form for moral. Hva med gjeddefiske på våren? Er midt i gytetia til den arten å... Bør kuttes ut det å ?

Ps. Den løyven er for å fiske rømt oppdrett er den ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret i saltvann på høsten? Hvor størstedelen av den voksne bestanden er på vei opp i ferskvann for å gyte? Og litt senere er på vei ut igjen som støing ? Da snakker vi om å fiske på lettfiska gytefisk da...... Dessuten sliter vel bestanden kraftig på din kant av landet ? Snodig form for moral. Hva med gjeddefiske på våren? Er midt i gytetia til den arten å... Bør kuttes ut det å ?

Ps. Den løyven er for å fiske rømt oppdrett er den ikke ?

Neidu, gytefisken er nok på plass der den skal være for lenge siden  :) Når støingene kommer er fisket forbudt, og bestanden er vel ganske bra akkurat nå ifølge telling. Ja, du synes det lukter av dobbelmoral og ytret mening her helt ut av det blå? Gjedde? Ikke helt sikker på hva det er, men synes vi godt kan tenke oss om både en og to ganger som fiskere ja -meg inkludert  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nå er jo ikke han jeg svarte herfra da. Dessuten så er det nå sjøørreten gyter i Drammenselva og bekker i området. Endel er ferdig, og noen er ikke ferdig. Men de aller fleste har gytt i siste halvdel av oktober. Kommer an på vannstand i bekkene. Har 30 år med bekkevandring/kultivering som grunnlag...

Uansett er set vel ikke mer "moralsk" å fiske på disse midt i gytinga ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...