Gå til innhold

Utfisking, hvor mye bør vi ta ut?


knutis

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Hehe. Kom bare på hvor mye moro jeg har gått glipp av de siste 20. Dessuten, når du fisker så inn i h..... mye som jeg gjør begynner du å bli lei så mye vassdrag med pinglefisk, og dette fordi "vi" har kåla med steinalderkultivering, regler og uttak ALT for lenge. Dette ofte pga. "blåste" grunneiere som ikke unner andre noe i det hele tatt. det samme gjelder for de som bare ikke klarer å la vær å tyvfiske.... Nei, gi oss et par små Høkensås hist og pist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ca 1 vann av betydning i omrdået her som ikke har abbor. Det deler ørretten med ørekyte. Ørret av bra kvalitet der inntil nylig. Da ble det iverksatt utfisking av ørekyte for å bedre forholda for ørreten. Lyktes bra det. Forholda ble så bra at det nå er for mye av den. Økologi er ikke alltid lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kom bare på hvor mye moro jeg har gåt glipp av de siste 20. Dessuten, når du fisker så inn i h..... mye som jeg gjør begynner du å bli lei så mye vassdrag med pinglefisk, og dette fordi "vi" har kåla med steinalderkultivering, regler og uttak ALT for lenge. Dette ofte pga. "blåste" grunneiere som ikke unner andre noe i det hele tatt. det samme gjelder for de som bare ikke klarer å la vær å tyvfiske.... Nei, gi oss et par små Høkensås hist og pist :)

Skjønner veldig godt hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ser for meg taktiske raketter med rotenon  :)

Fra spøk til alvor; Mener fortsatt vann av den typen knutis beskriver er best tjent med utstrakt tynnefiske på alle arter unntatt ørret. Hjelper ikke det tynner man ørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk akkurat dette vannet slik det var nå ville vært overbefolka selv med bare den ørreten som var der! nå tar vi ut alt og så for vi jobbe med artsammensetningen etter hvert. Ikke utenkeliog at det blir noen teiner der til våren, men vi har flere vann som hadde trengt det og begrensa med folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er de så jævlig skeptiske til rotenon egentlig? Jo jeg vet det er drastisk og jeg skjønner at man ikke kan kaste ut rotenon i alle retninger og. Men det er drastisk med spredning av av sørv ol, og. Det har vært diskutert her men avslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg taktiske raketter med rotenon  :)

Fra spøk til alvor; Mener fortsatt vann av den typen knutis beskriver er best tjent med utstrakt tynnefiske på alle arter unntatt ørret. Hjelper ikke det tynner man ørret...

Uttynning er stikkordet - tynn ut ørret med garn og kjør hardt på med ruser - det er det lovlige. Neste steg er å "årnæ" litt for gyteforholdene. Tål at vannet huser lite fisk et år eller to - når man så slipper opp blir det som regel veldig flott - min erfaring da. Før logg, få med grunneiere og kjør hardt på - også med fiskeregler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Godt spørsmål. Rådgivende og styrende myndigheter har like mye sportsfiskekompetanse som ei middel brødfjøl. Og de som har peiling fisker aldri og er sære som juletrær.... Resten er i mindretall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kom bare på hvor mye moro jeg har gått glipp av de siste 20. Dessuten, når du fisker så inn i h..... mye som jeg gjør begynner du å bli lei så mye vassdrag med pinglefisk,

Pål - allikevel fortsetter du å reise til deler av Glomma og håve inn mange små i stedet for Rena og ta noen få? Og det i fullt bevisst tilstand?  ;)

Neida, bare tuller - litt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til topic:

- hvordan er ph, bunnforhold, insektsliv

- jeg ville skaffet meg god oversikt over hva som finnes i vannet

- utrusing av abbor og prøvefiske av ørret

- bruk høsten og sjekk gytebekker, indikator også på hvor mye det årnæs her

- videre garnfiske av ørret med småmasket garn

- innføre maxgrense for uttak ved stangfiske ( om mulig )

........glede seg til grom ørret om forholdene ligger til rette for det om bare noen få år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hehe. Kom bare på hvor mye moro jeg har gått glipp av de siste 20. Dessuten, når du fisker så inn i h..... mye som jeg gjør begynner du å bli lei så mye vassdrag med pinglefisk,

Pål - allikevel fortsetter du å reise til deler av Glomma og håve inn mange små i stedet for Rena og ta noen få? Og det i fullt bevisst tilstand?  ;)

Neida, bare tuller - litt  :)

HeHe. Forrige året på Kvennan hadde jeg nærmere 300 med snitt på over 40 cm, og flere på over 50 cm (harr) øreten var fra 45 og oppover(4 dager). Dessuten er det vel LITT finere å fiske i Glomma i nevnte område enn Rena ? Eller? (Ikke godt kjent i Rena, men NOE :) Kler meg ikke å sitte passiv på land å vente på forhold serru, foretrekker å fiske når jeg er på fisketur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kom bare på hvor mye moro jeg har gått glipp av de siste 20. Dessuten, når du fisker så inn i h..... mye som jeg gjør begynner du å bli lei så mye vassdrag med pinglefisk,

Pål - allikevel fortsetter du å reise til deler av Glomma og håve inn mange små i stedet for Rena og ta noen få? Og det i fullt bevisst tilstand?  ;)

Neida, bare tuller - litt  :)

HeHe. Forrige året på Kvennan hadde jeg nærmere 300 med snitt på over 40 cm, og flere på over 50 cm (harr) øreten var fra 45 og oppover(4 dager). Dessuten er det vel LITT finere å fiske i Glomma i nevnte område enn Rena ? Eller? (Ikke godt kjent i Rena, men NOE :) Kler meg ikke å sitte passiv på land å vente på forhold serru, foretrekker å fiske når jeg er på fisketur :)

Hehe, jeg veit hva du er god for, Pål. så jeg bare tuller litt forsiktig med deg her nå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg la ut et innlegg her i går kveld angående uttynning av abbor, men finner det ikke igjen. Det gikk ut på at i min ungdom ble det i vanna i Romedal Almenning lagt ut vaser av granbar. Abboren likte å gyte i sånne vaser ble det fortalt. Om det ble vellykket vet jeg ikke, jeg måtte jo ha noe å gjøre, så jeg reiste inn til Oslo for å få meg arbeid. Men kanskje det er noen som vet om dette har noe for seg.

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...