Gå til innhold

Er dette lov?


Kim Skjerve

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Fult lovlig ja.. Og man kan kjøpe fisken de fanger.. Tradinsjoner tilbake til 1300tallet.

De får lov til å bruke "håven" Mandag til Torsdag i de ca 6-7 ukene de får lov til å duppe "håven", med ei kvote på normalt 150kg mener jeg å huske. Sikkert hyggelig for dem at kvotene ble oppheva denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg synes vel at denne tradisjonen er flott å kunne vise fram i turisttiden..... dette er svært mye mindre enn det det blir tatt opp på lyster i sidebekker til hovedvassdraget, men selvsagt helt forkastelig om det hadde blitt drevet fritt...... "flåtafiske" er dog noe dritt! Bønda er sterke i lågendalen og får lov til å drive på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også vi bør begynne å halshugge folk på Akershus festning en lørdag i måneden. "Vi gjorde jo det før!"  

Var dårlig sammenligning med tanke på at man da faktisk må drepe ett menneske. Men at kvinnfolk bør holde seg på kjøkkenet og passe unger, mens menn skal være ute å fiske, jakte, drikke og slåss, det har det vært tradisjon for. Hvorfor får vi ikke beholde retten til slike fine tradisjoner?  <<l Er det kun folk fra finnmark og islamister som skal få lov til å hevde denne retten også??  ppplease

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at kvinnfolk bør holde seg på kjøkkenet og passe unger, mens menn skal være ute å fiske, jakte, drikke og slåss, det har det vært tradisjon for. Hvorfor får vi ikke beholde retten til slike fine tradisjoner?  <<l Er det kun folk fra finnmark og islamister som skal få lov til å hevde denne retten også??  ppplease

Dette er en tradisjon jeg nekter å gi slipp på ! En dag i ferien fikk jeg være ute helt til kl 20 på kvelden, og da hadde jeg atpåtil vært i elva fra tidlig formiddag  :o<<l

Stå på rettighetene deres karer, eller så er det bare å hoppe rett i tøflene først som sist  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er kultur i lågen på lik høyde med de tonnene med laks som IKKE blir registert på flåta fiske, forbanna ukultur spør du meg! med slike evne veike handlinger tømmer de lågen for anadrom fisk og kommende generasjoner kan kun høre om hvordan det en gang var.... "lågens fremtid" burde gjøre noe men med en slik fylkesmann vi har så blir vel som normalt ikke en dritt gjort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svaret på hvorfor laksefiskere ikke er spesielt aktive på forumet. For hva skal man diskutere og hvor vanskelig kan det være egentlig?  mmmoose

- Denne kommentaren syns jeg er like dum - som youtubeinnslaget er grotesk..

Da har du vært heldig og blitt skånet for groteske opplevelser i livet. Når folk kommenterer sånne videoer med groteskt, kvalmt osv, kan jeg ikke annet enn fleipe det bort. Helt enig at slikt er idiotisk forvaltning av ei elv i 2012, men å menneskeliggjøre fisk og kalle slikt groteskt, da har man ikke sett hva slags lidelser mennesker opplever "der ute". Har vi kommet så langt fra naturen at det å spise en fisk er groteskt? Eller skyte en elg? Er deg bare ferdigpakket mat i butikken vi vil se? Hva har i såfall de dyrene gått igjennom? Levd i fangenskap det korte livet de blir prisgitt..

Jeg setter ut 99,9% av fisken jeg tar. Også der det er forsvarlig å kakke en og annen. Rett og slett fordi det er lettere å kjøpe en burger på veien hjem. Ser faktisk opp til de som tar seg jobben og lager ett herremåltid av fisken de tar. Der det er forsvarlig vel og merke.. Vil igjen presisere at slik "forvaltning" av laks er idioti. Blir også provosert av dette, men ikke fordi det er groteskt, blodig, kvalmt eller hva dere alle kaller det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian 37!

Du er igjen inne i en sak og tillegger meg meninger jeg ikke har, når jeg sier at det er kvalmt så dreier det seg ikke om de tingene du snakker om, men derimot de mer rettighetsmessige delene av dette. Laks er ikke viktig for meg, men at noen skal få lov å drive med dette tullet som de kaller tradisjoner gjør meg provosert. Thats it, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry juvis. Ikke meningen å henge ut deg eller noen andre. Jeg syntes bare det er merkelig at så mange reagerer her inne om det dukker opp litt fiskeblod eller død fisk. For ofte skal det ikke mere til enn èn død fisk heller. Og kommentarene er like sterke som om man omtalte folkemordet i Rwanda. Mulig jeg tar kommentarene for bokstavelig.

Jeg blir faktisk like provosert av bilder av feilbehandlet c&r fisk her inne. Vi burde vel sagt ifra da også? Det handler jo ofte om uvitenhet, gammel vane el. Jeg er for feig. Vil ikke ta fra fiskeren gleden og de positive tilbakemeldingene han mottar da bildet legges ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svaret på hvorfor laksefiskere ikke er spesielt aktive på forumet. For hva skal man diskutere og hvor vanskelig kan det være egentlig?  mmmoose

- Denne kommentaren syns jeg er like dum - som youtubeinnslaget er grotesk..

Da har du vært heldig og blitt skånet for groteske opplevelser i livet. Når folk kommenterer sånne videoer med groteskt, kvalmt osv, kan jeg ikke annet enn fleipe det bort. Helt enig at slikt er idiotisk forvaltning av ei elv i 2012, men å menneskeliggjøre fisk og kalle slikt groteskt, da har man ikke sett hva slags lidelser mennesker opplever "der ute". Har vi kommet så langt fra naturen at det å spise en fisk er groteskt? Eller skyte en elg? Er deg bare ferdigpakket mat i butikken vi vil se? Hva har i såfall de dyrene gått igjennom? Levd i fangenskap det korte livet de blir prisgitt..

Jeg setter ut 99,9% av fisken jeg tar. Også der det er forsvarlig å kakke en og annen. Rett og slett fordi det er lettere å kjøpe en burger på veien hjem. Ser faktisk opp til de som tar seg jobben og lager ett herremåltid av fisken de tar. Der det er forsvarlig vel og merke.. Vil igjen presisere at slik "forvaltning" av laks er idioti. Blir også provosert av dette, men ikke fordi det er groteskt, blodig, kvalmt eller hva dere alle kaller det

- Kommentaren din leser jeg som en karakteristikk av laksefiskere som er så dum at den taler for seg selv.

- At jeg syns videoinnslaget var grotesk har ingenting med menneskeliggjøring eller kakking av fisk å gjøre. Jeg synes fiskemetoden er en levning fra fortiden som er omtrent like uetisk som det ville være å klubbe kvinnfolk i hodet og dra de hjem til hula etter håret - slik det sies at de også gjorde i riktig gamle dager..

Fisk derimot kakker jeg rett som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...