Gå til innhold

Hvor finnes det uoppdaga ørretfiske? En rekapitulering


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Bare et lite skriveri, og noen nostalgiske tilbakeblikk/tanker fra meg her.

For mange år siden.

BOSNIA

"Bosnia!" Det var når Rune Stokkebekk nevnte dette ordet en kveld for mange år siden, at jeg egentlig begynte å tenke i de baner. "Prøv Bosnia, André." Vi var sammen i Hökensås, og Rune og Flemming hadde i tillegg til meg og Ola, bedt inn Zeljko Babic, en serber fra Bosnia, for noen dagers fiske. Jeg kjente han ikke, men Rune sa han var en fin fyr, så å bo på rom med han var no prob. Ok, tenkte jeg, det blir bare moro, og når Rune sier det så er det ok. Og det ble det. Og vi fisket og ble kjent gjennom dagene. Rune kjente jeg fra før, men Zeljko ble et nytt bekjentskap.

8128599344_7edee8619f_b.jpg

Zeljko.

(Foto: André Brun)

Og fra der begynte et langt vennskap med Zeljko. Den bosniske serberen, fiskeguiden, flyktningen fra 90-tallet. Som bad meg om råd når fiskecampen langs godelvene skulle bygges opp nedi der. Uten at jeg visste at det var samme greia. Som jeg mange år senere skulle besøke, uten å tenke sammenhengen. God-karen fra Bosnia, som jeg mange år senere skulle fiske med nettopp i Bosnia første gangen. Og oppleve mye fiske sammen med. Han som guide. Jeg som førstereis fluefisker. Verden er liten. Og jeg hadde aldri før dette trodd at det kunne være brukbart ørretfiske på Balkan. Midt i hjertet av Europa. Joa, det er fantastisk. Slovenia, Bosnia, Kroatia, Serbia. Bare velg. Dette er så flott at vi har tenkt å gi ut en fluefiske-DVD om dette etterhvert. Fordi? Jo, billig å reise dit, supert fiske og således tilgjengelig for alle. Moro å formidle. Til folk som deg og meg.

8128669722_8bdeaaaea5_b.jpg

Zeljko.

MIN OPPDAGELSE AV ISLAND

Laksefiske har vært noe fluefiskere i Skandinavia gjengs over har forbundet med Island. Dyrt. Laksefiske.

Men for noen år siden kom jeg over noe merkelig; nemlig ryktet om bra ørretfiske på Island? Hmm, det har jeg aldri hørt om før, tenkte jeg. Og jeg følger ganske godt med, synes jeg selv. For noen år siden hadde jeg aldri hørt noe gjetord om ørretfiske på Island. Men så begynte jeg å undersøke omkring dette på den tiden. Akkurat som jeg for noen år siden begynte å undersøke om det kunne være noe godt ørretfiske på Svalbard. Og undersøkelsene om Island ble et hemmelig dypdykk. Island ble fulltreffer. Innertier. Og det har spredd seg stort, og med rette fra et tilnærmet uutforsket land ørretfiksemessig til at jeg nå daglig gir tips om ørretfiske på Island. Det er utrolig moro å forsøke å hjelpe andre fluefiskere dit, til de ennå mange uutforskede områdene der. Det er bare å svinge seg i veien, karer  <<l

Her er et tilbakeblikk på noen fantastiske turer dit:

FILM:

Det begynner med fantastiske Kaldakvisl på filmen her. Der bildet under her av meg og Odd er tatt.

8128726608_a427e897ff_b.jpg

ARGENTINAS HØYLAND

I Argentina har det vært kjent lenge, lenge at det har vært bra ørret- og regnbueørretfiske. Særlig i de lavereliggende elvene. Men høyest oppi høyden? For noen år siden, tipsa sjefen for Loop, Christer, meg om at han hadde oppdaga en sinnsyk sjø oppe på grensen mot Chile som var uten sidestykke når det gjaldt ørretfiske. Vi arrangerte et møte oss i mellom på Svenske Flugfiskemässan i Stockholm samme året, og Christer og et par andre bestemte at de skulle sende meg og filmteamet dit gratis for å filme dette. Jeg takket ja  :D For å dokumentere det fantastisk utrolige fisket her. Det kan ikke være mange plasser, om noen, i verden hvor man kan fiske vill regnbueørret av den sizen her. Det er minst et par grunner til det, både når det gjelder næringstilgang og tilgang for folk. Et jomfruland å filme! Det er i hvert fall sikkert.

FILM: https://vimeo.com/11335431

8128783202_7692e23bf6_b.jpg

KOLA

Sovjetunionen var i mange tiår i prinsippet stengt for de fleste utlendinger. Og særlig Kola-halvøya som delvis var militært område. Her ble urbefolkningen under Stalin-regimet deportert sørover, reinstammer slaktet ned, og alt ble lagt lokk over... Så når proppen datt ut av kommunistregimet i 1989-90 begynte etterhvert ting å falle naturlig på plass igjen. Etterhvert. Om lenge. Loop-Christer var en av pionerene der, og jeg var så heldig å reise inn samtidig med Martin Falklind i 1997 for min første tur dit. Det skal jeg si deg var alt annet enn strømlinjeformet  :) Jeg synes jo alt slik usikkerhets-action er moro da, men ikke alle synes det. Og her var det guide med revolver, helikopterpiloter som landet mitt under turen og personlig krevde mer penger av oss, piloter som ikke ville fly osv. I dag er det profft opplegg, men det var det neimen ikke i 97 eller i 2001, sist gang jeg var der. Men ørretfisket? Fantastisk. Helt hinsides alt. Jeg skal dit med en gjeng fluefiskere igjen nå i 2012, og nå er alt profft organisert heldigvis. Ellers hadde jeg aldri blitt gruppeleder dit. Men nå bare gleder jeg meg  :) Jeg har mange slides (Velvia 50 og Provia 100/200) fra den tiden, men desverre vanskelig å scanne slik film i disse digitale tider.  

Jeg skal få scannet noen bilder fra den tiden der. Har mange  <<l

HJEMME I NORGE

Gud bedre, så mye oppdaga fint vi har her også. Sist vår tipsa Ola meg om en plass som jeg aldri hadde tenkt å fiske på engang. Som jeg tok denne på. Ikke engang fiskekort her. Rått. Helrått  :)

7171383310_4408bb007c_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Uralfjellkjeden.... ellers østover i sibir må det ligge formidable områder som vestig snøre ikke er dyppa i...... det finnes laksefisker der og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uralfjellkjeden.... ellers østover i sibir må det ligge formidable områder som vestig snøre ikke er dyppa i...... det finnes laksefisker der og!

For 3-4 år siden bygde jeg hus for en fyr som hadde stor innteresse for Russland.

Vi kom jo selvfølgelig i fiskeprat og at jeg en eller annen gang ville sette mine ben på Kola,men da kom han med et kart over Russland...

Han brettet det ut og spurte hvorfor jeg absolutt ville betale dyre dommer for å fiske på Kola når jeg kunne reise hvor som helst i landet og ha minst like bra fiske....Der er det virkelig mye å velge i og ikke minst mer eller mindre urørt.

Eneste aberet var visst at du måtte ha øyne i nakken der ute i villmarka...,og det var ikke bare for de skumle dyra der men også for folk som fort kunne sende deg til de evige jakt/fiskemarker :rolleyes:.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Slovenia som et intuitivt reisemål i flere år, og når jeg først bestemte meg for å dra ble det ikke feil. Fikk i tillegg med meg en helsikes bra gjeng. Uke 40 2013, say no more.  ;)

Edit: Uoppdaga er et relativt begrep. For meg var det helt nytt... Ikke villmark, men det søker jeg ikke nødvendigvis. Men fiske under andre forhold enn vi er vant til her hjemme?  Ja takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt som Jørn, søker ikke nødvendigvis det uoppdagede, men for meg nye steder. Liten tvil om at dersom jeg ikke hadde fisket med flue, så hadde mye vært usett for min del. Fluefiske har ført meg til England, Island og USA i flere vendinger og gitt meg opplevelser i Norge og Sverige jeg eller hadde gått miste om. At jeg i tillegg har fått gode venner innenfor hobbyen, og truffet en masse fine folk, gjør det til en stor del av livet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i framtida så skal Svalbard-røya få smake på fluene mine. Det er garantert. Har en kamerat som har bodd der nå i halvannet år, og han har gitt meg gromtips på mange forskjellige vann utenfor allfarvei. Jeg får stadig høre rapporter av han om røyer på både fem, seks og sju kilo. Relativt rått...  :D

Ikke akkurat ørret som tråden handla om, men røya er ingen dårlig erstatning, synes jeg. På Svalbard er det mye spennende og uoppdaga. 2014 eller 15 kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...