Gå til innhold

Hvordan kaste langt


kurt floer

Anbefalte innlegg

  • Svar 275
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette med og trene på og kaste med begge henda, for min del med også med venstre hadde løst mange problemer.

Har en kompis som kaster med venstre.

Det og gå på høyre side av elva oppstrøms er lite kult for en som kaster med høyre.

Kompisen har noen fordeler der for og si det sånn. særlig oppstrømskast med vegetasjon når elvebredden,er det i tilleg ikke mulig og vade ut litt så har man ett problem.

Samme problemet har han om vi fisker på venstre side.

Er dårlig med venstre i mange situasjoner ellers også, kanskje lære meg og skrive og runke først med venstre eller løser man også de problemene om man rett og slett begynner rett på og kaste ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli god,eller rettere sagt bedre til å kaste så må du kaste mye.

Om du gjør det på vann eller gress har mindre betydning.

Tren hver dag eller hver annen dag.

De som kaster lengst og best gjør akkurat det.

Det er ingen som er født bedre enn andre,og det som gir gevinst er

effektiv trening,og ikke bare å stå å "pælme" frem og tilbake.

Forskjellen er å lære seg at vannet limer snøret så opptrekket

gjør at stanga spenner seg lettere opp.

Det er lærerikt å prøve å løfte opp hele snøret og så legge det ut i et kast.

Det er mye lettere enn å prøve det samme på gress.

Det er ennå mer lærerikt å studere og tenke over bevegelsen man gjør frem og tilbake

når man blindkaster.

Det er lettere med et DT snøre enn et WF snøre.

Hvis du føler at du er god nok til å holde et DT mer eller mindre i lufta,så kan

jo neste utfordring være et WF snøre.

Og ennå mer vanskelig,og ytterligere mer utviklende,underline så mye som mulig

med et WF snøre.

Det er fullt mulig å være en god kaster uten å kaste langt.

Hvis noen viser meg stangkontroll og snørekontroll,så er det egentlig en mye mer

imponerende greie.

Å kaste langt og lese resultater handler også om medvind og gratis lengde....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med og trene på og kaste med begge henda, for min del med også med venstre hadde løst mange problemer.

Har en kompis som kaster med venstre.

Det og gå på høyre side av elva oppstrøms er lite kult for en som kaster med høyre.

Kompisen har noen fordeler der for og si det sånn. særlig oppstrømskast med vegetasjon når elvebredden,er det i tilleg ikke mulig og vade ut litt så har man ett problem.

Samme problemet har han om vi fisker på venstre side.

Er dårlig med venstre i mange situasjoner ellers også, kanskje lære meg og skrive og runke først med venstre eller løser man også de problemene om man rett og slett begynner rett på og kaste ?:)

Det var fordi jeg ikke liker backhand kasting under tette forhold at jeg lærte m venstre kasting m dobbelt trekk. Det tok ganske mange timer før det satt. Forsiktig venstre ronking er nok en lur måte å starte;D dette handler om muskelminne

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hmm... Jeg syns det er vanskeligere å kaste godt og langt med et for tungt snøre enn med et som er for lett. Der ser man hvor forskjellig det kan oppfattes.

Det sies at det er trening og atter trening som gjelder og at ingen er født bedre enn andre. FEIL!!!! Noen har et større talent enn andre til nettopp å kaste. Født med gener som gir dem en fordel. De kan kun tas igjen med bevisst trening og ikke mengdetrening alene. Og gjør de det samme og like mye så... ja, da sliter man. Men ingen blir bedre av å ikke trene. Og jo mer man trener, jo bedre blir man. Om man da ikke trener feil. Da blir man bedre på å gjøre det man gjør feil. Man kan selvsagt fortsatt bli veldig god. Best er det nok litt verre med da.

Golf: Jim Furyk og Colin Montgomerie har helt "feil" sving og ligner ikke på hverandre i det hele tatt i svingen. Men begge har oppnådd resultater som er hinsides det normale folk er kapable til. Foruten resultatene er det én ting de har felles: Balltreffet er helt likt, midt i "sweetspot" og vanvittig effektivt. Likevel har de ikke sjans mot de som har en mer "riktig" teknikk. Det er kun stabilitet de kan vinne på. Gjentagelse av det samme hver gang. Men de kan ikke oppnå samme lengde og kraft med sin egen måte å gjøre det på. Montgomery er likevel kanskje det største talentet verden har sett. Han måtte nesten trues til å slå mer enn fem baller på rad. Han hatet trening og stolte på sitt talent.

Så at bare trening og atter trening er det saliggørende i enhver situasjon er jeg ikke med på. Men den som trener mye og bevisst vil til slutt gå seirende ut av det. Om noen da gjør det samme og har større talent så taper man. Men man blir garantert mye bedre enn om man sitter og ser på utstyret. Veldig mye bedre!

Bevisst trening = utvikling.

Tror jeg.

Men hva er riktig teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli god,eller rettere sagt bedre til å kaste så må du kaste mye.

Om du gjør det på vann eller gress har mindre betydning.

Tren hver dag eller hver annen dag.

De som kaster lengst og best gjør akkurat det.

Det er ingen som er født bedre enn andre,og det som gir gevinst er

effektiv trening,og ikke bare å stå å "pælme" frem og tilbake.

Forskjellen er å lære seg at vannet limer snøret så opptrekket

gjør at stanga spenner seg lettere opp.

Det er lærerikt å prøve å løfte opp hele snøret og så legge det ut i et kast.

Det er mye lettere enn å prøve det samme på gress.

Det er ennå mer lærerikt å studere og tenke over bevegelsen man gjør frem og tilbake

når man blindkaster.

Det er lettere med et DT snøre enn et WF snøre.

Hvis du føler at du er god nok til å holde et DT mer eller mindre i lufta,så kan

jo neste utfordring være et WF snøre.

Og ennå mer vanskelig,og ytterligere mer utviklende,underline så mye som mulig

med et WF snøre.

Det er fullt mulig å være en god kaster uten å kaste langt.

Hvis noen viser meg stangkontroll og snørekontroll,så er det egentlig en mye mer

imponerende greie.

Å kaste langt og lese resultater handler også om medvind og gratis lengde....

Tom.

Skaffet meg et DT snøre nå, må bare bli frisk først, så er det ut å kaste :)

Men er egentlig ikke ute etter å lære meg kun å kaste lengre, det handler mer om å få bedre kontroll og slike ting.

Utvikle seg og bli bedre for min egen del.

I mitt fiske så er det ofte den som kaster lengst, lettest, som jevn over får mest fisk.

Og det er ganske typisk å avfiske et lengre strekk med kast på 25-30 meter pluss fortom på to stanglengder.

Det er jo ganske langt med opp mot 30 meter, i kast etter kast.

Det er ting jeg har lært meg da, for å være mest mulig effektiv i sjøen.

Men jeg føler ikke at det gjør meg til en god kaster, og jeg er egentlig ikke i stand til å bedømme det heller..

Men det jeg vil lære meg er å kunne kaste over gjennomsnittet slik at jeg, under vanskelige forhold med sterk vind og bølger, ikke trenger å pakke sammen å dra hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg syns det er vanskeligere å kaste godt og langt med et for tungt snøre enn med et som er for lett. Der ser man hvor forskjellig det kan oppfattes.

Det sies at det er trening og atter trening som gjelder og at ingen er født bedre enn andre. FEIL!!!! Noen har et større talent enn andre til nettopp å kaste. Født med gener som gir dem en fordel. De kan kun tas igjen med bevisst trening og ikke mengdetrening alene. Og gjør de det samme og like mye så... ja, da sliter man. Men ingen blir bedre av å ikke trene. Og jo mer man trener, jo bedre blir man. Om man da ikke trener feil. Da blir man bedre på å gjøre det man gjør feil. Man kan selvsagt fortsatt bli veldig god. Best er det nok litt verre med da.

Golf: Jim Furyk og Colin Montgomery har helt "feil" sving og ligner ikke på hverandre i det hele tatt i svingen. Men begge har oppnådd resultater som er hinsides det normale folk er kapable til. Foruten resultatene er det én ting de har felles: Balltreffet er helt likt, midt i "sweetspot" og vanvittig effektivt. Likevel har de ikke sjans mot de som har en mer "riktig" teknikk. Det er kun stabilitet de kan vinne på. Gjentagelse av det samme hver gang. Men de kan ikke oppnå samme lengde og kraft med sin egen måte å gjøre det på. Montgomery er likevel kanskje det største talentet verden har sett. Han måtte nesten trues til å slå mer enn fem baller på rad. Han hatet trening og stolte på sitt talent.

Så at bare trening og atter trening er det saliggørende i enhver situasjon er jeg ikke med på. Men den som trener mye og bevisst vil til slutt gå seirende ut av det. Om noen da gjør det samme og har større talent så taper man. Men man blir garantert mye bedre enn om man sitter og ser på utstyret. Veldig mye bedre!

Bevisst trening = utvikling.

Tror jeg.

Men hva er riktig teknikk?

Det er det jeg gjerne vil vite :)

Hvordan trene for å bli bedre helt enkelt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg syns det er vanskeligere å kaste godt og langt med et for tungt snøre enn med et som er for lett. Der ser man hvor forskjellig det kan oppfattes.

Ja,ikke sant.

Det er jo så klart mye vanskeligere å kaste godt og langt med et lettere snøre enn et tungt.

Å underline krever mye,mye mer av deg som kaster,og der er vi forskjellig,men det er jo greit nok. ;D

Det sies at det er trening og atter trening som gjelder og at ingen er født bedre enn andre. FEIL!!!! Noen har et større talent enn andre til nettopp å kaste. Født med gener som gir dem en fordel. De kan kun tas igjen med bevisst trening og ikke mengdetrening alene. Og gjør de det samme og like mye så... ja, da sliter man. Men ingen blir bedre av å ikke trene. Og jo mer man trener, jo bedre blir man. Om man da ikke trener feil. Da blir man bedre på å gjøre det man gjør feil. Man kan selvsagt fortsatt bli veldig god. Best er det nok litt verre med da.

Dette her medfører ikke riktighet.Alle som trener fornuftig vil ha utvikling,og talent er et farlig ord.

Mener du at noen er født med et talent til å kaste med fluesnøre???????

Så at bare trening og atter trening er det saliggørende i enhver situasjon er jeg ikke med på.

Og det sier jeg heller ikke,eller tror du det???

Men den som trener mye og bevisst vil til slutt gå seirende ut av det.

Nei,det er feil....

Om noen da gjør det samme og har større talent så taper man. Men man blir garantert mye bedre enn om man sitter og ser på utstyret. Veldig mye bedre!

Det trenger egentlig ikke engang nevnes spør du meg,og er egentlig bare helt unødvendig...

Bevisst trening = utvikling.

Det var jo liksom det som var poenget da vet du. ;D ;D ;D

Men hva er riktig teknikk?

Det som fører deg videre,men poenget er at alle ikke ser det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha talent vil vel si det samme som å ta ting raskere enn andre og dermed blir du jo bedre enn en som da må bruke mer tid før diverse teknikker sitter.

I mine øyne vil jo da talentet hele tiden være det berømte hestehodet foran,dersom de begge trener like mye :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,ikke enig.

Standhaftighet og fornuftig trening gir en bedre kaster i det lange løp etter min mening.

Hvem i dette landet er talentfulle kastere??????

Og når det er sagt,hvor mye eller lite har de trent?

Jeg mener at i denne sammenheng er ordet talent misforstått.

Tom.

Ja,men hva om da disse to trente helt likt og like mye,da ville vel talentet vært flinkere helt til den dagen de var 100% utlærte,noe jeg tror ingen kan bli ;).

Det er jo ikke til å stikke under en stol at enkelte mennesker tar ting raskere enn andre og da har man jo talent for det man driver med <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg har konkurrert i en eller flere sporter og idretter samtidig siden jeg var 6 år og mener bestemt at å si at talent er et farlig ord og at talent ikke er med på å skille klinten fra hveten er det største tullballet jeg har lest. Men det kommer som regel fra de som ikke har møtt ekstreme talent i konkurranse. Man kan nå et stykke uten, men ikke bli best. Hva man selv har talent i er dog ikke alltid like lett å vite. Det kan også være noe som kommer frem etter en stund. Det er nok ikke alltid slik at en med talent for kasting vil oppdage det med én gang. Tor Arne Mobekk er et typisk eksempel på talent for kasting med fluestang og snøre om du spør meg. Men jeg har jo selvsagt ikke utdannelse og grunnlag nok til å dokumentere det.

Og enkelte har talent for trening. Talent er så mangt og alle har det for ett eller annet. Men hva? Tja, det var det da...

Få hjelp fra andre gode, vær ydmyk og tren med mål og mening så blir det så bra så. Kanskje til og med best.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom:

Hvis du plukker ti tilfeldige karer på gata som aldri har kasta, gir de samme stang/snørecombo, trener nett like mange timer, med samme instruktør, vil alle da kaste like langt etter tre dager?

Blir det da antal timer som er trikset for å knuse grønberg og co i lengdekasting?

Gjelder dette alle andre idretter?

Trener noen mer en Northug så tar de han.

Trener Messi mest av alle fotballspillere?

Selvfølgelig har talent utrolig mye å si. Sammen med interesse, iver, vilje, psyke etc.

Det et en kombinasjon av flere faktorer som gir gull. Helt klinkende klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Selvfølgelig er noen født med "naturgitte" forutsetninger som gir talent. For noen er det gitarspilling og andre fluekasting. Var det Mel Krieger som sa noe slikt om Steve Rajeff da Rajeff slo nevnte i en alder av 13 på Golden Gate castin club ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tom, jeg skjønner hvorfor. Folk liker forskjellige ting og enkelte ting passer bedre for noen en andre.

Men jeg personlig er overbevist om at talent selvfølgelig har noe å si.

Du kan da ikke mene at alle tar ting like lett?

Noen blir bedre fortere en andre? Gjør de ikke?

Vær LITT enig med meg da Tom :)

Hadde jeg og deg kaste NETT like langt etter 4 uker med trening fra vi var nybegynnere om vi hadde trena like mange timer? Eller hadde ditt naturlige talent gjort at du tok sakene litt fortere en min ukoordinerte klurekropp?

:) Kom igjen, kom igjen...LITT enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer skliende inn etter å ha lest de siste innlegg. Har 5 sønner, en tar salto på snøbrett en har problemer "å holde seg på beina" på ski. Motorikk er medfødt, eller ?, men kan trenes.

I militæret kastet jeg granat lengst i troppen. Hadde aldri kastet det før og ikke noen kraftkar. med 77 kg og god sving på armen ble det 46 meter i første kast.

Er det like lett å trene mentalt som fysiskt? Kan alle bli gode matematikere?

Vil en bilist som trengte 100 kjøretimer før lappen, bli en like god sjåfør som en som kjørte rett opp, etter 5 år, hvis de kjører like mye bil?

Prøvde noen år på lerduer. Vet ikke hvor god jeg kunne blitt, ga opp lenge før jeg fant det ut. En kamerat av sønnen var med en gang. Bommet 2 ganger på de 10 første skudd. Instruktøren ga noen råd, de neste 15 duene gikk ned. Instruktøren ble målløs og lurte på hvordan han hadde blitt så god: Svaret var enkelt: Bestefar hadde fortalt hvordan han skulle gjøre.

Synn mine besteforeldre var døde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med og trene på og kaste med begge henda, for min del med også med venstre hadde løst mange problemer.

Det og gå på høyre side av elva oppstrøms er lite kult for en som kaster med høyre.

Det tar tid.

Mel Krieger snakker om å kaste over motsatt skulder. Det er et kast en bør lære. Er også meget nyttig i sterk vind. Da slipper en å benytte alaskien cast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med og trene på og kaste med begge henda, for min del med også med venstre hadde løst mange problemer.

Hei Sjølvaste Harrkongen.

Et tips som gjør det enklere i starten (hvis du i det hele tatt synes det er vanskelig å kaste

med venstre da vel og merke ;D) er å kaste med en stang i hver hånd for å trene det inn.

Du vil merke at det virker enklere da,og prøv å konsentrere deg mer og mer om den venstre stanga,

og stopp kastingen med høyre.

Hvis det går dårlig så sett i gang høyrehånda igjen og på`n igjen.

Kult hvis du prøver,og sier hvordan du oppfatter det?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...