Gå til innhold

Hvordan kaste langt


kurt floer

Anbefalte innlegg

heisann...

Hvordan kasteer dere langt...

1.Fiskerelaterte kast. hvordan unngå at flua hekter sæ i bakslengen når man må kaste langt. hvordan e kastets arbeidsvei...

2.konkurransekasting. på innendørskastin e det vel ikke så viktig at snøret slår nedi ved bakslengen, men det blir vel annerledelse ved utendørskonkurranse...

kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Her kommer du til å få mange gode tips, for det er mange veldig dyktige kastere her på forumet.

Jeg er ikke noe spesielt til lengdekaster, men to tips for at snøret ikke skal slå ned i lyngen bak deg når du fisker, er i hvert fall å stramme opp håndleddet, samt ikke bruke ei line med vekta alt for langt fram som "sagger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke av dem som kaster lengst. Det er ikke noen målsetting for meg heller. Men, jeg fikk et boost på lengdene mine etter et tips av Micke. Og det er nyttig i mange fiskesituasjoner å komme litt ut.

1.

I bakslengen, følg etter så langt du kan med hånda som holder snøret. Da får du lenger arbeidsvei fremover og kan få større fart på snøret i fremslengen.

Ser at veldig mange ikke gjør dette. Sjekk video av gode kastere. De gjør de bruker som regel laaange bevegelser.

2.

Ungå krumme baner. Stå intill en vegg og simuler kastebevegelser. Da vet du at "kastet" går i samme plan.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hær e noen klipp av mikael blomberg...

competitieon casting

http://www.youtube.com/watch?v=rJPZWau6Iog&feature=plcp

dette klippet av blomberg e også bra...

http://www.youtube.com/watch?v=rJPZWau6Iog&feature=plcp

dette klippet av mathias lilleheim, det e vel d man kaller extrem casting...

http://www.youtube.com/watch?v=RWl4xGGh3gs&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kufo.

Kjøp deg et DT snøre og sett deg som mål å kunne holde

mer eller mindre hele snøret i lufta.

Når du får til det så gjør du det riktig,og få noen som er flinke

til å kaste til å hjelpe deg med dette.

Tom.

heisann...

skal se om æ ikke har et DT snøre... bruker du samme snøreklasse som stang eller...??

æ e fluekasteinstruktør i den lokale jeger og fisk, så vet ikke om noen i nærområdet som kan hjelpe mæ med extrem lengdekastin.... men hvis det klaffer til neste år skal æ bli med i 5.cup innendørs bare for å se hvor god æ e...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å si om snøret burde være et DT 4 eller DT 5,fordi en femmerstang

er ikke alltid er en femmerstang. ;D

(Noen er stive som stokker og andre er blaute som fiskepudding. ;D)

Men for å gjøre det enkelt,hvis du velger et DT4 og trener med det,

så vil du uten problem klare å holde et DT 5 snøre i lufta også.

Å velge en for lett line,det vi kaller å undeline vil bare kreve ennå mer.

Og således er det det smarteste etter mitt syn å gjøre. <<l

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en typisk langtkaster. men jeg er overbevist om at en roter bort mye tid på å leite etter perfekt snøre, perfekt stang, perfekt combo, perfekt klump osv osv osv. Jeg tror at dyktige kastere kaster rimelig bra med det meste. Sier ikke her at du kan bare ta en kombo og kline avgårde 35 meter, men finne en kombo som en "liker" fiske med, og bruke den MYE. Leke med kasting når fisken ikke biter osv gir en linekontroll som jeg er helt sikker på at vil gi gevinst i fiskesituasjon.

Tipper mange nybegynnere hadde fått en bratterer lærekurve om de ikke trodde det var stang/line som var galt om det ikke går som det skal.

Nå vet jeg at trådstarter her ikke er nybegynner, men spørsmålet var vel noe generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en typisk langtkaster. men jeg er overbevist om at en roter bort mye tid på å leite etter perfekt snøre, perfekt stang, perfekt combo, perfekt klump osv osv osv. Jeg tror at dyktige kastere kaster rimelig bra med det meste. Sier ikke her at du kan bare ta en kombo og kline avgårde 35 meter, men finne en kombo som en "liker" fiske med, og bruke den MYE. Leke med kasting når fisken ikke biter osv gir en linekontroll som jeg er helt sikker på at vil gi gevinst i fiskesituasjon.

Tipper mange nybegynnere hadde fått en bratterer lærekurve om de ikke trodde det var stang/line som var galt om det ikke går som det skal.

Nå vet jeg at trådstarter her ikke er nybegynner, men spørsmålet var vel noe generelt :)

stemmer nok det du sier henning..

trur nok det e mange som leter etter perfekt combo, har ikke enna funnet en sjøl som æ liker 100%...

det var sånn generelt æ startet denne tråden ja, men man har sikkert mye å lære ennå... :)

kurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hva er et langt kast.... et langt kast er for  meg i fiskesituasjon 25 meter.... men da må jagg det være ryddig bak meg. Man på ha et passe høyt bakstopp som går høyt mok over vegitasjonen...... viktigst er at løslina ikke henger seg opp......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kufo.

Kjøp deg et DT snøre og sett deg som mål å kunne holde

mer eller mindre hele snøret i lufta.

Når du får til det så gjør du det riktig,og få noen som er flinke

til å kaste til å hjelpe deg med dette.

Tom.

What? Ikke gjør deg til. Dette er ikke så jækla vanskelig at man må gå tilbake i utviklingen, vel?

Hvorfor anbefaler du DT?

Kjenner folk som har lært seg å kitte ut det meste ved hjelp av helt std. WF-snører, i løpet av en sesong eller to.

Etter min mening, er dessuten det viktigste å gå bort fra den elendige "kvarter"-metoden.

Messiasene messet om at dette var det eneste rette i lang tid.

Uansett hva man prøvde seg med, så var svaret omtrent som "Åååhåå, joa, gutten min, men det er nok ikke lengre arbeidsområde enn som så!"

Jeg er personlig overlykkelig for at min læremester ikke satte slike begrensninger. Ok. Kameraten og jeg, som begynte med denne tåpelige interessen sammen, hadde gått inn i det med vold som utgangspunkt. Det vil si at vi klinte til.

Armen lå riiimelig strak bakover for å si det sånn.

Fordi det føltes mest naturlig for å få mest kraft/fart.

Skulle vi da ha fulgt alle tradisjonalister, skulle vi stoppet fremslengen omtrent med stanga rett opp...

Gjøkke det vøttø!

Og det tok ikke lange tiden før vi fikk tips om å slippe snøre i bakslengen, og -voila!, enda mer fart og distanse!

Mnnnei, dette med kasting er enkeltpenkelt:

Ehhh..altså...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hår an å fiske/kaste veldig mye med vann til livet. Noe skal fiske og ikke bare kaste. Reelle situasjoner gir best trening

Da jeg får mangen år tilbake sleit veldig med bakslengen når jeg sku holde mye line i luften. Så trente jeg i fiskesituasjoner hvor sto utvadet med vann til midjen +. Dette gjordet jeg fordi at da må man konsentrere seg hvirkelig i bakslengen slik at flua ikke datt i vannet. Samtidig så festet jeg også en stropp rundt håndleddet og rundt stang butten for og låse av "slarkete håndledd". Gud hjelpe meg for en forskjell det ble utover noen timer med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se videoene i denne tråden, og lytt til rådene.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22468.0

De ekstra meterne jeg har plusset på de siste årene har kommet gjennom et mer oppstrammet håndledd, en distinkt stopp, større aksellerasjon og ikke minst et lengre dobbelttrekk. Som andre er inne på, mange har mer å gå på her, spesielt i framslengen. Mange lærer seg snøretrekket når de løfter snøret opp av vannet i første baksleng, så dette trekket blir raskt bedre og lengre, men å følge på med snørearmen når stanga går mot bakre stoppunkt er det mange som ikke gjør. Dermed blir framslengtrekket kort og man mister betydelig snørefart.

Selv har jeg størst problemer med rett føring av stanga i vertikalplanet. Litt ubevisst så styrer jeg stanga litt unna kroppen, og følgelig blir det en liten bue i kastet. Her forsvinner mye energi. Holder jeg stanga høyt eller vinkler den ut til siden blir det straks bedre. Er antageligvis litt redd for å sett flua i øret.  :-\  Er jeg stressa så dukker det opp en del andre problemer i tillegg som jeg trodde jeg hadde lagt bak meg. Men sånn er fluekasting, litt som dart (da jeg ikke spiller golf), noen ganger er det noe som ikke stemmer. Da er det bare å ta en kaffepause og summe seg litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Ikke gjør deg til. Dette er ikke så jækla vanskelig at man må gå tilbake i utviklingen, vel?

Det var liksom ikke akkurat det,det handlet om da. ;D

Hvorfor anbefaler du DT?

Fordi det da rett og slett er mye lettere å holde lengre snørelengde utenfor stangtuppen.

Det regner jeg med at du er enig i eller?

Du kan jo prøve å holde en hel WF utenfor. ;D

Som Staffan sier,jo mer snøre du har utenfor,jo mer kritisk blir det,og jo lengre snørelengde du klarer

å kontrollere,jo flinkere og bedre er du til å kaste.Hvis du betviler det,så tenk en gang til over hva som

virkelig er vanskelig når det gjelder fluekasting.

Kjenner folk som har lært seg å kitte ut det meste ved hjelp av helt std. WF-snører, i løpet av en sesong eller to.

Å kitte ut et snøre klarer de fleste,men som ofteste og nesten alltid lander det i en haug.Det er i allfall ikke det jeg for min del ville ha konsentrert meg om å få til for å bli en bedre fluekaster.

Begrensningene er du bare selv som setter.Skal du bli bedre til å kaste så koster det tid.

I startperioden handler det mest om ydmykhet,og som Sven Kalmar sa til meg,du må lære deg

å krype for du kan løpe.

Et særdeles vesentlig poeng er det Erik Eikre er inne på også,og det er trening.

Alle som trener fornuftig og mye,og det kreves virkelig mye trening for å bli bedre,og de som trener mye

er de som blir de beste kasterne også. <<l

Tom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Et særdeles vesentlig poeng er det Erik Eikre er inne på også,og det er trening.

Er selvsagt ikke uenig, men lurer nå litt på hvordan jeg ble trukket inn i denne tråden... Føler liksom ikke at Pål og jeg er så like at det er hipp som happ hvem som sier hva.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...