Gå til innhold

Hvordan kaste langt


kurt floer

Anbefalte innlegg

Kan ikke kaste langt jeg, gidder heller ikke trene så mye på og kaste ut hele snøret.

Bare det og gjøre tilslag så langt ute er ikke bare bare ,isåfall må man også trene hardt på og gjøre tilslag.

Det lærer man ikke i en kastehall isåfall,samme hvor mange snører man sliter ut:)

Ikke tror jeg man får over gjennomsnittet mer fisk av og kaste lenger en langt heller:)

Er det noe jeg vil bli bedre på så er det og trene på "korte" kast med vegetasjon bak.

Da kan jeg få mye fisk da :)

Bedre og stuntvade seg litt nærmere fisken vel:)

Du er vel ikke plgaet noe særlig med og fiske i sjøen heller :) der er det om og gjøre og dundre ut alt man kan og jeg blir skuffa uansett hvor/langt kort det går  :o

Ja selvfølgelig er dette en fordel når man tenker sjøfiske.

Helt enig og legger meg langflat når det kommer til dette med lengde og sjøfiske :)

Men elvefiske etter brunørret og harr, da er ikke dette så viktig ,ihvertfall noe man ikke trenger og bruke alt for mye tid på og lære seg :)

Da kan man først som sist lære seg andre mer nødvendige teknikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har vent meg til å kaste sånn passe langt under alle forhold jeg, og rett som det er viser det seg å være akkurat passe  <<l

Hehe kom til å tenke på en ting. Husker du når vi sto i Fleska og jeg var så kald på hendene og alt bare ble vas?

Kasta flua inn skogen på andre siden ;D Faen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vent meg til å kaste sånn passe langt under alle forhold jeg, og rett som det er viser det seg å være akkurat passe  <<l

Hehe kom til å tenke på en ting. Husker du når vi sto i Fleska og jeg var så kald på hendene og alt bare ble vas?

Kasta flua inn skogen på andre siden ;D Faen...

Ja, det var pokker til rakettkast  ;D ;D ;D

Hadde det ikke vært hindringer i veien så hadde den bukta rullet ut enda  ;D

Jævla sørlendinger som blir anspente bare det er noen kuldegrader i luften, tenkte jeg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vent meg til å kaste sånn passe langt under alle forhold jeg, og rett som det er viser det seg å være akkurat passe  <<l

Hehe kom til å tenke på en ting. Husker du når vi sto i Fleska og jeg var så kald på hendene og alt bare ble vas?

Kasta flua inn skogen på andre siden ;D Faen...

Ja, det var pokker til rakettkast   ;D ;D ;D

Hadde det ikke vært hindringer i veien så hadde den bukta rullet ut enda  ;D

Jævla sørlendinger som blir anspente bare det er noen kuldegrader i luften, tenkte jeg  :D

Ja vi liker litt høyere palmefaktor en det isødet du dro meg inn i ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel ikke plgaet noe særlig med og fiske i sjøen heller :) der er det om og gjøre og dundre ut alt man kan og jeg blir skuffa uansett hvor/langt kort det går  :o

Hvilket univers skjer dette i? :) De fleste går rett ned til vannkanten og mister mye fisk pga. det. Så dunker de ut 25 m. med #7. I 99% av tilfellene tar fisken innenfor de siste 10 meterene fra land :) Lengdekastingen kan være kjekk å mestre i de tilfeller hvor fisken vaker langt ute, og er også god grunn til å mestre det. Som regel kommer jeg til for kort uansett og har mye å lære sjøl.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Min definisjon på et langt kast i fiskesituasjon er 25m +fortom..... For å klare det på buktene være rimlig trange og arbeidsveien rimlig rett i begge veier....... Dette er grunnteknikk som må beherskes for å kunne kaste i vind og holde flua klar av det som måtte være av problemer i baksleng som flua kan henge seg opp i eller kan slåes istykker mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min definisjon på et langt kast i fiskesituasjon er 25m +fortom..... For å klare det på buktene være rimlig trange og arbeidsveien rimlig rett i begge veier....... Dette er grunnteknikk som må beherskes for å kunne kaste i vind og holde flua klar av det som måtte være av problemer i baksleng som flua kan henge seg opp i eller kan slåes istykker mot.

Skulle likt å se en som kan fiske på 30 meter i Rena eller egentlig i hvilken som helst elv/vann med ørretutstyr.

25 meter pluss fortom er uhorvelig mye.

Et langt kast i min verden (altså, hva jeg synes er laaangt i fiskesammenheng) er 25 meter fra beina til flua.

Skal en være stabil på slike lengder, og faktisk kunne fiske på slike lengder, må en være veldig god, øve mye og ha et visst talent. Er utrolig hvor langt 25 pluss er på vann, elv eller i fiskesammenheng. Tror om mange hadde målt, så hadde mange trukket av noen meter når de snakka kasting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min definisjon på et langt kast i fiskesituasjon er 25m +fortom..... For å klare det på buktene være rimlig trange og arbeidsveien rimlig rett i begge veier....... Dette er grunnteknikk som må beherskes for å kunne kaste i vind og holde flua klar av det som måtte være av problemer i baksleng som flua kan henge seg opp i eller kan slåes istykker mot.

Skulle likt å se en som kan fiske på 30 meter i Rena eller egentlig i hvilken som helst elv/vann med ørretutstyr.

25 meter pluss fortom er uhorvelig mye.

Et langt kast i min verden (altså, hva jeg synes er laaangt i fiskesammenheng) er 25 meter fra beina til flua.

Skal en være stabil på slike lengder, og faktisk kunne fiske på slike lengder, må en være veldig god, øve mye og ha et visst talent. Er utrolig hvor langt 25 pluss er på vann, elv eller i fiskesammenheng. Tror om mange hadde målt, så hadde mange trukket av noen meter når de snakka kasting :)

Da bør du se denne. Kompisen din kaster 30 meter nesten i starten her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den der en del ganger.

Men dette er en 6er, og da ikke helt ørretstyle i min verden, og det er "pælming" og ikke i fiskesituasjon.

Jeg har mine timer sammen med Andrè på tur og han er en sann mester i å få flua til å flyte riktig på de mest utrolige steder. Og han er en meget god kaster. Det vet de fleste.

Men saken her er at 30 meter er utrolig langt med en imitasjon i enden av en tynn og lang fortom. Det jeg mener er at det er et fåtall av ørretfiskerne i norge som legger ei flue i matstripa til en ørret som står 30 meter ute.

25 meter i i stripa til fisken er fremdeles et utrolig langt kast. Og det var det jeg mente med mitt innlegg. At 25 meter må kunne betegnes som et meget langt kast, i fiskesituasjon. Og tror mange ville få seg en liten trøkk om de begynte å måle kastene sine. Kaste ut lina betyr ikke nødvendig vis at kastet er 30 meter ;)

Forsvinner noen meter i diverse krøller på lina som ligger på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i Henning. Spørs om ikke andre hadde et snev av lykkerus  ;)

Det er alltid noen som kjenner noen som dundrer avsted kilometer etter kilometer.

Men når det kommer til stykke så er 30 meter i fiskesituasjon veldig langt. Det er langt uansett.

Doggnobbler er den råeste jeg kjenner (fiskekasting) Skulle ikke forundre meg om den svinepelsen hadde klart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min definisjon på et langt kast i fiskesituasjon er 25m +fortom..... For å klare det på buktene være rimlig trange og arbeidsveien rimlig rett i begge veier....... Dette er grunnteknikk som må beherskes for å kunne kaste i vind og holde flua klar av det som måtte være av problemer i baksleng som flua kan henge seg opp i eller kan slåes istykker mot.

Skulle likt å se en som kan fiske på 30 meter i Rena eller egentlig i hvilken som helst elv/vann med ørretutstyr.

25 meter pluss fortom er uhorvelig mye.

Et langt kast i min verden (altså, hva jeg synes er laaangt i fiskesammenheng) er 25 meter fra beina til flua.

Skal en være stabil på slike lengder, og faktisk kunne fiske på slike lengder, må en være veldig god, øve mye og ha et visst talent. Er utrolig hvor langt 25 pluss er på vann, elv eller i fiskesammenheng. Tror om mange hadde målt, så hadde mange trukket av noen meter når de snakka kasting :)

Da bør du se denne. Kompisen din kaster 30 meter nesten i starten her

Fiske? Kaste...?

Men "Lars P": Du klarer vel å se forskjellen på at dette er "pælming" på lavt plan, og ikke "fiske" på filmklippet her?  ;D

Eller var det "godviljen din" som tolka her nå igjen...? Fiske/pælming: Jeg har aldri klart å blande de to tinga til å bli noe bra, og ingen andre jeg kjenner heller. Du skjønte egentlig at dette ikke var en fiske-situasjon, ikke sant?  :D Med basseng og alt. Stupetårn. Mur rundt vannet? Du så den? Egentlig? :) Sånn som de andre?

For min del synes jeg 25 meter fra stang til flue, er en formidabel prestasjon må være, hvis noen klarer å ha konsekvent kontroll på det, og jevne tilslag på den distansen. Selv er jeg mest opptatt av å øve på å ha best mulig kontroll på 3-15 meter. Sånn skikkelig stålkontroll på den distansen. Det øver jeg mye på, og feiler rett som det er. Og det er mye å øve på, og jeg blir ikke utlært med det første har jeg innsett. Men man lærer mer og mer for hvert år, synes jeg. Og få det skikkelig godt til er ikke lett. Men de distansene du snakker om "Lars P", ja det er det vanskeligste som finnes, fiskemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vannkast på 20 meter gir meg 90% mer fisk enn kast på 25meter og over med god baksleng. Loch style og båtfiske : motsatt... Ja takk, begge deler sier jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkast på 20 meter gir meg 90% mer fisk enn kast på 25meter og over med god baksleng. Loch style og båtfiske : motsatt... Ja takk, begge deler sier jeg :)

Forferdelig enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske? Kaste...?

Men "Lars P": Du klarer vel å se forskjellen på at dette er "pælming" på lavt plan, og ikke "fiske" på filmklippet her?  ;D

Eller var det "godviljen din" som tolka her nå igjen...? Fiske/pælming: Jeg har aldri klart å blande de to tinga til å bli noe bra, og ingen andre jeg kjenner heller. Du skjønte egentlig at dette ikke var en fiske-situasjon, ikke sant?  :D Med basseng og alt. Stupetårn. Mur rundt vannet? Du så den? Egentlig? :) Sånn som de andre?

For min del synes jeg 25 meter fra stang til flue, er en formidabel prestasjon må være, hvis noen klarer å ha konsekvent kontroll på det, og jevne tilslag på den distansen. Selv er jeg mest opptatt av å øve på å ha best mulig kontroll på 3-15 meter. Sånn skikkelig stålkontroll på den distansen. Det øver jeg mye på, og feiler rett som det er. Og det er mye å øve på, og jeg blir ikke utlært med det første har jeg innsett. Men man lærer mer og mer for hvert år, synes jeg. Og få det skikkelig godt til er ikke lett. Men de distansene du snakker om "Lars P", ja det er det vanskeligste som finnes, fiskemessig.

Siden du poengterte at du kastet med 0,13 på det kastet trudde jeg det var ett fiskekast(ikke at du faktisk fisket med tørrflue i Mjøsa der og da altså). Resten av filmen så jeg rett og slett ikke.

I den ene setningen jeg skriver før så nevner vel jeg ordet Kaster, utrolig mye du tolker rundt den setningen  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske? Kaste...?

Men "Lars P": Du klarer vel å se forskjellen på at dette er "pælming" på lavt plan, og ikke "fiske" på filmklippet her?  ;D

Eller var det "godviljen din" som tolka her nå igjen...? Fiske/pælming: Jeg har aldri klart å blande de to tinga til å bli noe bra, og ingen andre jeg kjenner heller. Du skjønte egentlig at dette ikke var en fiske-situasjon, ikke sant?  :D Med basseng og alt. Stupetårn. Mur rundt vannet? Du så den? Egentlig? :) Sånn som de andre?

For min del synes jeg 25 meter fra stang til flue, er en formidabel prestasjon må være, hvis noen klarer å ha konsekvent kontroll på det, og jevne tilslag på den distansen. Selv er jeg mest opptatt av å øve på å ha best mulig kontroll på 3-15 meter. Sånn skikkelig stålkontroll på den distansen. Det øver jeg mye på, og feiler rett som det er. Og det er mye å øve på, og jeg blir ikke utlært med det første har jeg innsett. Men man lærer mer og mer for hvert år, synes jeg. Og få det skikkelig godt til er ikke lett. Men de distansene du snakker om "Lars P", ja det er det vanskeligste som finnes, fiskemessig.

Siden du poengterte at du kastet med 0,13 på det kastet trudde jeg det var ett fiskekast(ikke at du faktisk fisket med tørrflue i Mjøsa der og da altså). Resten av filmen så jeg rett og slett ikke.

I den ene setningen jeg skriver før så nevner vel jeg ordet Kaster, utrolig mye du tolker rundt den setningen  :D

Med 0,13?  ;D

"Med null krefter" sier jeg. Men uklarheten i uttale får jeg ta på min kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en måte å bli flink,eller bedre til å kaste langt på.

Du må trene på akkurat det med å kaste langt.

Det gjør man ved å lære seg å holde mer og mer utenfor

stangtuppen.

Å sette fiskekast opp mot lengdekasting begrenser bare din egen utvikling

etter mitt skjønn,hvis du vil lære å kaste lengre.

Det som gir deg mest fisk er butikken. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball. Man må kverulere på nett.

Det er bare å kverulere det,men du blir ikke flinkere til å kaste langt hvis du

konsentrerer deg om selve fisket.

Du må konsentrere deg om det å kaste.

Etterpå kan du fiske,og jeg vil nok påstå at du da også stiller med en fordel

fremfor de som ikke konsentrer seg om det?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball. Man må kverulere på nett.

Det er bare å kverulere det,men du blir ikke flinkere til å kaste langt hvis du

konsentrerer deg om selve fisket.

Du må konsentrere deg om det å kaste.

Etterpå kan du fiske,og jeg vil nok påstå at du da også stiller med en fordel

fremfor de som ikke konsentrer seg om det?

Tom.

Ikke enig. Man må trene slik at man ikke trenger å tenke så mye på kastingen når man først fisker.

Da gjelder det at flua lander der man vil slik man vil. Pluss snøret. Da driter du i rottesnuter og andre uvesentligheter.

Fisking skal være kos og da må man ha det såpass inne at det ikke blir stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...