Gå til innhold

Hvordan kaste langt


kurt floer

Anbefalte innlegg

Et særdeles vesentlig poeng er det Erik Eikre er inne på også,og det er trening.

Er selvsagt ikke uenig, men lurer nå litt på hvordan jeg ble trukket inn i denne tråden... Føler liksom ikke at Pål og jeg er så like at det er hipp som happ hvem som sier hva.  ;D

oooops.Gikk litt fort for seg Erik.Beklager. oooops

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Litt medvind er heller ikke å forakte. Du verden så fornøyd jeg kan være med kastingen noen ganger under gunstig forhold. Lange kast, perfekte utlegg og fine flyt. Så skifter vindretningen og vi er tilbake til knoting, dårlig overulling og banning. Er det rart vi drekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt medvind er heller ikke å forakte. Du verden så fornøyd jeg kan være med kastingen noen ganger under gunstig forhold. Lange kast, perfekte utlegg og fine flyt. Så skifter vindretningen og vi er tilbake til knoting, dårlig overulling og banning. Er det rart vi drekker?

Høres veldig kjent ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Drit i det DT snøret, kjøp deg et godt billig snøre og stå i gata utenfor huset noen timer/halvtimer i ny og ne. Går ikke så lenge før du får følelse med schnøret da skal du se og da øker også lengdene. Snøret blir slitt og ødelagt, så det er nok ikke det du skal ha som godsnøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opprinnelige spørsmålet fra trådstarter var todelt, lange kast under praktisk fiske og lange kast i konkurranse. Uansett hva man ønsker å bli god i, er det som Staffan skriver, man blir ikke virkelig god uten å trene - mye!  8)

Når det gjelder lange kast under praktisk fiske, tror jeg den gjennomsnittlige norske fluefiskeren har mest å hente på å jobbe med dobbelttrekket. Både ved SØ-fiske i sjøen og ørretfiske i elver synes jeg det samme går igjen, riktignok trange og fine bukter, men en kastearm som gjør nesten all jobben og en dobbelttrekkarm som nesten ikke beveger seg. En god ting å jobbe med under trening kan være å tenke seg at all farten/akselerasjonen skal komme fra dobbelttrekket. Selvfølgelig gjør den ikke det i pralsis, men ved å tenke slik når man skal kaste (fiske)langt så vil man fokusere mye mer på å bruke dobbelttrekkarmen riktig.I praksis vil det ofte medføre et lengre dobbelttrekk.

Jeg har vært redaktør og medforfatter for et tipshefte for konkurransekasting som Norges Castingforbund sender ut gratis til interesserte. Om du tar kontakt med Morgan Andersson på casting@nif.idrett.no , så kan han sende deg et eksemplar. Heftet vil komme i en revidert og utvidet utgave i 2013, men jeg tror ikke der skjer før litt senere på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortommen spiller også inn, det er mange jeg har møtt som sliter med kastingen også setter jeg på dobbel stanglenge og snøret slår seg ikke lenger for dem. Å rigge stanga riktig er veldig essensielt.

Slippe i bakslengen er effektivt og strekke seg etter stanga..

På kysten liker jeg klumper og kommer langt med en baksleng.

Noen dager føler man alt stemmer også er det dager hvor alt er middels. Heldigvis hjelper det å trene, så fisk og kast med fluestanga mest mulig.

Liker å rigge med lit tyngre snører og syntes ikke det er morsomt å kaste med for lette, mange bommer her også og er det rart de ikke klarer enhånds spey. Stanga loader ikke av lette snører. Når man kan kaste så klarer man å vektbelaste stangen ved teknikk- inntil man klarer det så øv med tyngre og korterer klumper. Lær stopppunktene og at du kan utvide disse. Eller innskrenke. Det handler om å få fluestanga til å bli en del av deg, ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opprinnelige spørsmålet fra trådstarter var todelt, lange kast under praktisk fiske og lange kast i konkurranse. Uansett hva man ønsker å bli god i, er det som Staffan skriver, man blir ikke virkelig god uten å trene - mye!   8)

Når det gjelder lange kast under praktisk fiske, tror jeg den gjennomsnittlige norske fluefiskeren har mest å hente på å jobbe med dobbelttrekket. Både ved SØ-fiske i sjøen og ørretfiske i elver synes jeg det samme går igjen, riktignok trange og fine bukter, men en kastearm som gjør nesten all jobben og en dobbelttrekkarm som nesten ikke beveger seg. En god ting å jobbe med under trening kan være å tenke seg at all farten/akselerasjonen skal komme fra dobbelttrekket. Selvfølgelig gjør den ikke det i pralsis, men ved å tenke slik når man skal kaste (fiske)langt så vil man fokusere mye mer på å bruke dobbelttrekkarmen riktig.I praksis vil det ofte medføre et lengre dobbelttrekk.

Jeg har vært redaktør og medforfatter for et tipshefte for konkurransekasting som Norges Castingforbund sender ut gratis til interesserte. Om du tar kontakt med Morgan Andersson på casting@nif.idrett.no , så kan han sende deg et eksemplar. Heftet vil komme i en revidert og utvidet utgave i 2013, men jeg tror ikke der skjer før litt senere på våren.

heisann tom...

har dette heftet, står veldig mye bra dær, det har hjulpet mæ mye...  <<l

har drevet å trent for å bli med i 5.cup og skal reise ned til lillehammer...

det som e problemet mitt e at æ ikke har noen som kan korrigere kastingen min for øyeblikket på ekstrem lengdekasting.... så skal bli artig å teste mæ opp mot eliten innen kasting...

pressisjonskastinga mi e nok helt på trynet... men skal være med for å bli god.. :)

det nye heftet skal æ også få taki når det kommer ut...

kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje æ forklarte mæ litt dårlig... Men det æ mente med at æ tok et lite skritt fram i framlegge fikk æ sterkt snøre i baklengs sånn at snøre ikke startet med en liten slakk i framkastet... Du mister jo litt energi i fluesnøret hvis snøre ikke e strekt skikkelig ut i bak eller framslengen. Det e no min erfaring utifra min kasting...

Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Kufo,,,, gi deg sjøl mengdetrening slit ut ei line i vinter på kasting. analyser det du gjør....... kan ikke komme med noe annet tips enn kontrollert  håndledd som holdeest medt mulig stivt og rette linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kaste langt jeg, gidder heller ikke trene så mye på og kaste ut hele snøret.

Bare det og gjøre tilslag så langt ute er ikke bare bare ,isåfall må man også trene hardt på og gjøre tilslag.

Det lærer man ikke i en kastehall isåfall,samme hvor mange snører man sliter ut:)

Ikke tror jeg man får over gjennomsnittet mer fisk av og kaste lenger en langt heller:)

Er det noe jeg vil bli bedre på så er det og trene på "korte" kast med vegetasjon bak.

Da kan jeg få mye fisk da :)

Bedre og stuntvade seg litt nærmere fisken vel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest gjentar denne unnskyldningen seg hos de som ikke kaster langt,eller har den

minste interesse for å lære det heller.

Så,er da greia at vi skal snu tråden i motsatt retning?

Å ikke lære seg å kaste lang,eller rettere sagt lengre,er bare en begrensning for sin

egen utvikling.

Dermed basta og brum,brum..... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her er jeg enig med Tom..... dersom man ikke behersker buktene betyr oftest at man ikke behersker å kaste langt..... dersom man behersker buktene som gir gode kastelengder så beherker man bedre å kaste kort fordi de bekersker å sette snørebukta...... og den som mener at det er feil kan leve i villfarelsen........ våger meg også på et basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brum i vei dere gamlinger ;)

Er ikke uenig med dere så det er sagt:)

Og kunne og kaste både langt og andre teknikker for og få flua ut til fisken er selvfølgelig en stor fordel :)

Men greia med det og kaste laaanngt begrenser seg selv ute ved elva sjøl :)

Har vel til dags dato ikke fisket i ei elv der vegetasjon setter begrensinger for mitt fiske,eller og få fisken på talefot:)

Det og vannkaste langt ut er konge :)

Men så var det fisken da,hvor står den i elva ,skygge siden liksom ?

hvorfor er det skygge der ?

Kan gjerne gjøre det vanskelig for meg sjøl og gå over på motsatt bredd eller solsida for og kaste lengst mulig over på andre sida der fisken står....men det er show off. Sola i øynene og, tilslagsproblemer og....nei får iallfall ikke mere fisk :)

Ganske god underholdning da og se på slike som liker den slags forsøk på  langkasting og gjør det vanskelig for seg sjøl , er ikke stort bedre sjøl jeg mange ganger :) hehe

hvis det er det som er greia da....få litt fisk også når man er på fisketur:)

Det er iallfall viktig for meg , når 90 prosent er ræva forhold....da gjelder det og fiske de 10 prosentene effektivt.

Og drive og klatre rundt i trær og rote i bushen for og løsne flua ,eller stadig knyte på ny fortom...mens det klekker og vaker de få timene dette varer, det er frustrerende greier :)

Det er jo derfor jeg driver med fluefiske....for og lure noen fisk på kroken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kaste langt jeg, gidder heller ikke trene så mye på og kaste ut hele snøret.

Bare det og gjøre tilslag så langt ute er ikke bare bare ,isåfall må man også trene hardt på og gjøre tilslag.

Det lærer man ikke i en kastehall isåfall,samme hvor mange snører man sliter ut:)

Ikke tror jeg man får over gjennomsnittet mer fisk av og kaste lenger en langt heller:)

Er det noe jeg vil bli bedre på så er det og trene på "korte" kast med vegetasjon bak.

Da kan jeg få mye fisk da :)

Bedre og stuntvade seg litt nærmere fisken vel:)

Du er vel ikke plgaet noe særlig med og fiske i sjøen heller :) der er det om og gjøre og dundre ut alt man kan og jeg blir skuffa uansett hvor/langt kort det går  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...