Gå til innhold

Begynne å binde fluer?


langbein

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å binde fluer, men som fattig student vil jeg gjøre god research før jeg investerer. Noen som kan hjelpe meg på veien? Jeg ønsker helst ikke å inngå kompromisser hva gjelder kvalitet. :rolleyes:

Hva må jeg ut med for å få utstyr jeg vil trives med?

Hvor shopper jeg?

Er det lurt å kjøpe brukt?

Funker disse billige settene til 600 spenn?

Er det lurt å kjøpe sett i det hele tatt?

Hva får jeg i en bindestikke til 3000 kontra en til 1000?

Er veldig takknemlig til de som svarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å starte MÅ du ha.

Bindestikke-trådholder-dubbingnål-saks-hackelklemme og wipfinish verktøy. Jeg skriver at du må ha wp verktøy fordi det er utrolig dumt å ikke lære deg til å bruke det.

Det er mange andre ting som er kjekt å ha men dette må du ha. Du trenger ikke kjøpe noe dyrt og flott til å begynne med.

Så må du ha tråd-tinsel-dubbingsett-hackel grizzly er meget anvennelig-kroker-brun cdc-vingematerial poly eller noe annet.

blytråd-en fasanhale-påfuglherl. litt kobbertråd kommer godt med. Og noen kulehoder.

Hvis du kjøper dette er du godt igang :)

Du kan jo ta disse tingene og sjekke prisen og sumere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å binde fluer, men som fattig student vil jeg gjøre god research før jeg investerer. Noen som kan hjelpe meg på veien? Jeg ønsker helst ikke å inngå kompromisser hva gjelder kvalitet. :rolleyes:

Hva må jeg ut med for å få utstyr jeg vil trives med?

Hvor shopper jeg?

Er det lurt å kjøpe brukt?

Funker disse billige settene til 600 spenn?

Er det lurt å kjøpe sett i det hele tatt?

Hva får jeg i en bindestikke til 3000 kontra en til 1000?

Er veldig takknemlig til de som svarer!

Hei  :) Fattig student har jeg skjøl vært engang.

Så send meg adressa di på pm, så får du en ØB5 fluebinder-film i posten om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hvor bor du?... bindestikker til 500 funker også  en slik finker sabla godt uten for mye dikkedarier... bestem deg for hvilken type fluer du vil binde... sjøørret...innlandsfluer.....eller til laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner noen billige pakker til tørrfluer her til lands, er det bare å sette sammen dit egent på ebay.

Mitt råd er:

Billig stikke (du kommer til å oppgradere på et tidspunkt uansett)

Billige kroker på ebay (100 mustad tørre til 70kr)

MEN ikke kjøp deg billig tråd eller saks (benecchi bindetråd er sterk)

Også er det jo snart jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Tror ikke du bommer mye hvis du kjøper settet fra Nordisk. Har hørt mye bra om det!

Og der får du GARANTERT service  <<l

Som sagt tidligere i tråden kommer du helt sikkert til å oppgradere deg etterhvert. Ikke bare på bindestikke, men det aller meste vil jeg tro.... Fluebinding er vel som smågodt for oss og du ender alltid opp med et par hg ekstra når du står ved kassen for å betale  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må jeg ut med for å få utstyr jeg vil trives med?

Hvor shopper jeg?

Flere gode svar i tråden, enig i at pakka til Nordisk er av de bedre...

Er det lurt å kjøpe brukt? Ja hvorfor ikke? Det du finner brukt f.eks. her på ffs. er som regel veldig pent behandlet

Hva får jeg i en bindestikke til 3000 kontra en til 1000?

Kommer veldig ann på hva du skal binde, vanlige innlaandsfluer krever kun ei enkel stikke, men tror kanskje du vil synes det er kjekt med en som lar deg rotere flue iallefall. Ellers er det mest spesialutstyr som gjør stikkene dyre, mens det selvfølgelig er noen stikker som er designede og tøffere med en høyere pris

Takk ja til filmen til Andre den er flott og generøst av ham å gi deg et eks <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forum er helt suverent! Deilig med behjelpelighet.. :)

Sendte pm til andré og takket selvfølgelig ja. Hadde kjøpt den uansett, men er ekstra fint å få av sjefen sjøl.

Frykta litt at jeg skulle få svar om at jeg uansett kommer til å oppgradere utstyret etterhvert som jeg begynner å forstå greia med binndingen, men synes det er litt kjipt å bruke en tusenlapp for så å tenke at jeg heller skulle hatt ditt og datt.. Men sånn er det vel bare.

Kan nesten ikke vente til jul. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Om du får Bjorni som mentor på fluebinding er du jaggu heldig ;)

Knakande gild kar, og himla god ved stikka! Det tilbudet bør du benytte deg av...

Ellers synes jeg det er flott gjort av Mr. Brun å sende film, mange gode mønstre der. Har hatt godt fiske med Bruns Caddis, det er en vinner <<l

Lykke til med binding, og skitt fiske!!

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...