Gå til innhold

Hjemmestudio?


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hoi

Jeg har litt lyst å få til noen flotte portretter hjemme, og lurer på om noen har tips til utstyr (evt DIY-stuff). Er ikke helt sikker på hva jeg burde ha, men en type bakgrunn og noe foto-lys er vel lurt. Har et Canon 7D med 430-blits. Da jeg bare er en glad amatør, er ikke rådyre løsninger særlig ønskelig (eller mulig). Men artige tips fra et eller annet bruktmarked, eller tilbud der ute, er velkommen :) Og rett og slett tips om hva jeg egentlig bør ha; antall lys og bakgrunner og blitser og slikt :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanskelig å stille inn HELT skikkelig, men lett å få greit nok. Er vanskelig med skygger, eller så går det greit. Jeg og fruen har to forskjellige slike, samt softbokser til 4 stk vanlige blitzer som kjøres eksternt.

Bruker nesten ikke den som ligger der på finn lenger (Eller den vi har som er lik) da vi bruker Nikon blitzene for det meste.

Men her er et par bilder fra fruen som er tatt med slike lys som du har der.

2-0-sofie-rs.jpg?w=370&h=

2-1-sofie-rs.jpg?w=370&h=

19-0-sofie-rs.jpg?w=1000&h=

1-1-sofie-rs.jpg?w=1000&h=

4-angels-face-3.jpg?w=370&h=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst å få til noen flotte portretter hjemme, og lurer på om noen har tips til utstyr (evt DIY-stuff)...

Og rett og slett tips om hva jeg egentlig bør ha; antall lys og bakgrunner og blitser og slikt :)

En større 5-1-reflektor og et vindu er gull verdt, samt et objektiv med stor blenderåpning (lavt f-tall)  <<l

Reflektor kan også brukes sammen med 430-blitsen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Det jeg synes er litt kjipt med blitsen (kameraet) min, er at den innebygde blitsen må være åpen for å fyre den av remote. Slike (orginale i alle fall) ledninger, er jo kort som tusan.

Har forresten to objektiver, et Canon 17-55 2.8 is og et Tamron 90 mm (pluss noe annet ræl som jeg ikke bruker :) )

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Det jeg synes er litt kjipt med blitsen (kameraet) min, er at den innebygde blitsen må være åpen for å fyre den av remote. Slike (orginale i alle fall) ledninger, er jo kort som tusan.

Har forresten to objektiver, et Canon 17-55 2.8 is og et Tamron 90 mm (pluss noe annet ræl som jeg ikke bruker :) )

Eirik

Men den blitzen på kamera har ingen effekt på selve bildet om du stiller den inn riktig. Sjekk litt på youtube om innstilliger på dette til Canon. Jeg bruker den til å løse ut mine eksterne blitzer, og holder jeg handa fremfor kamera, har ikke blitzen noen effekt, kun fyrer av de eksterne remotene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...