Gå til innhold

AFTMA klasser bare tull?


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Hejsan!

Ny här.

Har bott länge i Norge men skriver mycket bättre på Svenska så jag håller mig till det.

Hoppas någon orkar läsa mitt inlegg och ha lite meningar om det.

Köpte mig ett nytt spö och började strula med att hitta en passande lina.

En del linor senare och med spöt bytt i ett annat som passade mig mycket bättre har man lärt sig en del. Men jag sitter kvar otroligt förundrad över hur produsenterna använder AFTMA systemet till klassning av linor och spön! För 25år sedan fanns det ju inte så stort utval men det som fanns passade stort sätt samman i samma klass eller så fick man gå upp en klass på linan. Allt som blir nämnt refererar till klass #5 då det är det jag sätt närmare på nu. Jag har prövat en 7-8 olika flytlinor i klass #5. Dom upplevdes som från så lätta att det nästan inte gick att kasta med till att det kändes som att dom skulle ”knäcka” spöt. Lite märkligt när vikten borde vara ganska lik för att följa AFTMA klassningen? AFTMA baserar sig på vikten av dom första 30foten av fluglinan (9,15meter). I klass #5 skall vikten på dom första 9,15meterna vara 9,073gram + - 0,4gram. Många produsenter är inget vidare på att skriva ut vikten på både dom första 9,15 meterna och på hela klumpen om den är längre. Men några gör det. Då jag hade problem att ladda spöt jag köpt ordentligt blev jag rekomenderad Guideline PunchPro av en annan butik. Det första jag la märke till var att den fyllde rullen mycket mer än tidigare. Nästa sak var att det kändes som att hela spöt skulle knäckas! Det var efter det jag började sammla in data och spec på dom olika linorna. En Guideline PunchPro klass #5 väger 11gram dom första 9meterna och 14gram dom första 12m! 11gram på 9,15meter är i överkant av klass #6. 14gram (på 12 meter) är mellan klass #8-9! Inte konstigt att många av dagens klass #5 spön känns som att kasta med ett kvastskaft! Så har vi tex SA Trout taper och Vision Target som har kortare klump och håller specen och som känns hur lätt som hälst på många nya klass #5 spön.  Vart gick det fel? Har en tanke om att det är spöprodusenterna och nya material som gör spöna styvare och styvare med påkrävt tyngre lina. Men vill jag ha ett spö klass #8 köper jag en klass #8 och inte ett märkt #5!

Guideline skriver inget (som jag sätt) om att deras lina är gott över en klass över AFTMA standarden. I tillägg kommer problematiken med klumpar som är långa. Speciellt om linan har en form för TT tapering och är längre än 9,15meter. Då får man fort mycket vikt på dom sista metrarna av klumpen och hoppar galant seriöst upp i viktklass! Se till exempel Loop Opti Stream som är en ren klass #7 enligt AFTMA. Ett spö klass #5 skall vara förhållandevis delikat att fiska med. Känner det som att det sällan är fallet på nya spön efter det jag prövat sista månaderna.

Ett annat problem är att produsenterna av linor uppger data på väldigt olika sätt. Så jämförelser blir svåra. Så kommer alla taperingar osv. Helt hopplöst att sätta sig in i allt som enkel konsument. Men dessvärre har mång fiskebutiker ännu mindre kunskap än kunden. Frustrerande!

Hoppas någon kan dra nytta av min lilla test och frustration.

Intressant att höra vad ni har för tankar och meningar runt problematiken. Kanske någon som kan förklara mig hur produsenterna tänker när dom gör sina linor? Guideline och Loop skriver vel i och för sig inte att dom följer AFTMA?

Tight loops!

Lilja

Ps. Här är lite data jag hittat på en del av linorna jag prövat.

Lina Klass Klumplängd / Vikt AFTMA. AFTMA vikt klass #5 = 9,073gram

SA "GPX" WF5F Klumplängd 11,6 meter / 12,3 gram 9,15 meter / 9,72 gram (SA uppger att linan är en halv klass över AFTMA)

Vision ”Target” WF5F   Klumplängd 9,6 meter / ca 9,5 gram Produserad enligt AFTMA standarden enligt Vision. Känns "rätt"!

Rio "Gold" WF5F Klumplängd 14,3 meter / 12 gram 9,15 meter / 9,5 gram

Rio "Outbound" WF5F Klumplängd 11,3 meter / 13,6 gram

Guideline "Experience" WF5F Klumplängd 13,6meter / 15 gram

Guideline "Punch Pro" WF5F Klumplängd 12,35 meter / 14 gram 9,15 meter / 11 gram

Loop "OptiStream" WF5F Klumplängd 8 meter / 12 gram

Loop "StillWater" WF5F Klumplängd 10,8 meter / 12 Gram

Förstår inte helt hur tex Optistream får kallas en 5a?

Enligt AFTMA är det ju en ren 7a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Aftem systemet er på mange måter gått i oppløsning i og med at linene har blitt i mange variasjoner, kortklipt... Mellomklump, langklump osv. Føler vel oftest at alt kan kastes med det gjelder bare å finne den ideelle vektlengden å holde på utsiden av toppøyet....... Og passer det med kastestil og i de situasjoner man fisker i... Så funker det...... Nei liner er vanskelig, det for det er endel å ta hensyn til...... Men det er skje lyden det er Lina det er noe feil på, det er kasteren.....nå skal vi se hvordan denne tråden utvikler seg.... Heng med i svingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar. Jag hoppas att det kan bli en intressant diskussion. Jag får lite känsla av att produsenterna "bara gör nått" som passar bra till deras spö i den klass dom tycker att det borde vara och inte bryr sig så mycket om standarden alls. Ser att många kommentarar att tex Rio och SA skriver att deras lina är en halv eller en hel klass över AFTMA standarden. Expelvis Rio Grand, Outbound, SA GPX osv. Men ingen klagar på Loop och Guideline som inte skriver något om det och som ofta är mycket längre från AFTMA standarden! Varför klaga på dom som faktiskt gör ett bra jobb för att göra livet lite lättare för oss överivriga flugfiskar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CORTLAND Fluesnøre Precision Trout (two tone) WF Flyt

det beste for presentasjon og lengde, de beste materialer Vis resten av teksten..

Vennligst velg en farge.

Vennligst velg en størrelse.

Vennligst oppgi et gyldig antall.

Størrelse: - Velg - 4,5 5,5 6,5 Velg størrelse Antall:  200,-  

Cortland oppgir 1/2 størrelser, ref. fra XXL sin side (det som står over)!

SA Trout  håller specen och som känns hur lätt som hälst på många nya klass #5 spön

Hvis du fortsatt har snøret bør du prøve med SAGE ZXL 9`#5. Drømme combo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CORTLAND Fluesnøre Precision Trout (two tone) WF Flyt

det beste for presentasjon og lengde, de beste materialer Vis resten av teksten..

Vennligst velg en farge.

Vennligst velg en størrelse.

Vennligst oppgi et gyldig antall.

Størrelse: - Velg - 4,5 5,5 6,5 Velg størrelse Antall:  200,-  

Cortland oppgir 1/2 størrelser, ref. fra XXL sin side (det som står over)!

SA Trout  håller specen och som känns hur lätt som hälst på många nya klass #5 spön

Hvis du fortsatt har snøret bør du prøve med SAGE ZXL 9`#5. Drømme combo!

Har prövat den på ZXL 590 och på Z-Axis 586. Helt enig med dig! Men jag gillar faktiskt Z-axisen ännu bättre! :) Den "lätta" linan på ett spö som kan hantera den rätt känns otroligt lätt. Typ som en #3a hos många konkurenter.

Min favorit (som är väldigt lik) är Vision "Target".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir enda morsommere naar f.eks. Rio oppgir at Rio Grand er en hel klasse over. Altsaa det snoeret som er oppgit som et 5'er snoere er iflg AFFTA et 6'er snoere. Systemet er jo saare enkelt. Saa hvorfor ikke bare kalle det et "WF6F?"  ???

Fordi, hvis det staar '6' paa pakka saa "overliner" du stanga. Og det skal man jo ikke gjoere med hevet hode. Det blir mer og mer komisk for hvert aar man tviholder paa AFFTA systemet. Det er et resultat av at stengene har blitt mye stivere.

En annen liten digresjon er at Rio Grand har vaert en hel klasse tyngre siden Gold ble introdusert i 2006. Foer det var det en halv klasse tyngre. Men de "glemte" aa rette paa teksten paa pakka. Som sagt er det bare komisk...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir enda morsommere naar f.eks. Rio oppgir at Rio Grand er en hel klasse over. Altsaa det snoeret som er oppgit som et 5'er snoere er iflg AFFTA et 6'er snoere. Systemet er jo saare enkelt. Saa hvorfor ikke bare kalle det et "WF6F?"  ???

Fordi, hvis det staar '6' paa pakka saa "overliner" du stanga. Og det skal man jo ikke gjoere med hevet hode. Det blir mer og mer komisk for hvert aar man tviholder paa AFFTA systemet. Det er et resultat av at stengene har blitt mye stivere.

En annen liten digresjon er at Rio Grand har vaert en hel klasse tyngre siden Gold ble introdusert i 2006. Foer det var det en halv klasse tyngre. Men de "glemte" aa rette paa teksten paa pakka. Som sagt er det bare komisk...  :)

Eller tragiskt? Varför inte bara kalla en spade för en spade? Vill man ha ett #6 spö köper man vel det? Eller är det mer status att fiska med en #5a även om det är en #6-7a? En lösning är kanske att man går över till att säga vilken linvikt (klumpvikt) i gram spöt är lämpligt för?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er for gammel til aa kalle slikt 'tragisk.'  Kan strekke meg til 'tragikomisk'. ;)

Men er helt enig med deg. De fleste stenger (les: alle!) takler ogssaa flere klasser, saa en fra-og-til vekt hadde vaert mer vettugt. Men da hadde det lignet faelt paa slukstenger, og det kan vi jo ikke ha noe av.

Og total klumpvekt samt profil paa snoeret er mer interessant enn hva de foerste 9.15 meterne veier. Det eneste som er matnyttig med AFFTA er at tallet sier noe on presentasjonen paa snoeret. Men igjen, ikke like mye som profil. etc etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dig. Men hade det vart så farligt att säga att ett spö är lämpligt med klumpvikt på mellan 9-12gram till exempel? Häftig skillnad på en kort WF klump på 9meter / 9gram till tex Guideline PP med 12 meter klump och 14 grams vikt! Första 9 meterna är ju inte så intressant heller då väldigt många linor har längre klumpar nu för tiden som du nämner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er kanskje å innse begrensningene som ligger i AFTM-systemet.

Systemet er vel ikke noe mer en en angivelse av vekten i de ytterste 9,15 meterene av snøret. Det kan ikke gi "svaret på alt".

Når stengene har blitt raksere, klumpene lengre og snørene tyngre, så er det ikke mye igjen av de premissene som AFTM-sytemet ble utviklet etter.

Snøreprodusentene har her en jobb å gjøre i forhold til presis merking av lengder og vekt.

Et alternativt system burde kanskje vært "total klumpvekt med angivelse av klumplengde"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Stengene kunne vært klassifisert etter hvordan folks kastelynne er..... 18 åringen med lopper i blodet #4.  35 åringen #5 mens den sedate 50 åringen #6.      Alt har med at utstyret har utviklet seg fra aftm systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stengene har blitt raksere, klumpene lengre og snørene tyngre, så er det ikke mye igjen av de premissene som AFTM-sytemet ble utviklet etter.

Hvorfor ikke ? :rolleyes:

Dette er jo rein fysikk: mål og vei opp 9,15....finito.

"Snøreprodusentene har her en jobb å gjøre i forhold til presis merking av lengder og vekt. "

Jepp

Det fantes loongbellyer før og hva med DT-liner,de var klassifisert etter 9,15. :-\

Ikke misforstå,dette er en mye bedre diskusjon enn stang/snelle-greiene,så bare fortsett. <<l

Men,hvis Lilja hadde veid de første 9,15 og ikke hele klumpen,over her,hadde det vel sett noe annerledes ut.

Og,Staffan.

Tror jeg har litt motsatt utvikling enn du beskriver her.Nå som jeg sånn smått(plutselig er jeg der)nærmer meg 60 har jeg ikke en stang til ørret/røye/harr over # 4. ;)  (Noe annerledes til fiske i sjøen,men det regner jeg nesten ikke med,for det gjør jeg ganske sjelden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger: Enig i att det bara borde vara att mäta upp 9.15m och väga det. Men när stora produsenter struntar fullständigt i det faller ju hela konseptet. Se tex Loop Oprtistream på 12gram / 8meter i klass "#5" (#7) och Guideline PP på 11gram / 9,15meter klass "#5" (drygt #6). Inte lätt att hitta rätt då. Och då är inte klumplängd och form medtaget.  Det jag erfart är att det skall mycket prövande och felande till (dyrt!) för att bli insatt i marknaden idag. Och mycket pluggande och läsande av spec på produsenternas hemsidor. Jag var väldigt aktiv för 25-10år sedan. Så har det vart lite flugfiske en stund. I vart fall lite ny utrustning. Men har blivit ganska ivrig igen. Marknaden som möter kunden idag är mycket mer förvirrande än tidigare är min erfarenhet. Men nu är jag ganska ivrig när jag sätter igång med något och vill ha "full kontroll"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så  <<l  for de som har begynt å merke stengene med anbefalt snørevekt - i tillegg til det intetsigende # tallet  :-\

Men som nevnt i tråden - vil snøreprofilen ha mye å si.

To 10 meters klumper/16 gram - kan føles som om det er to forskjellige klumpvekter man kaster med.

Så uansett om anbefalt snørevekt står på stangen - vil det fortsatt gjenstå å bomkjøpe umasse snører  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg misforstår det du legger frem i starten men en klump som er tyngre men kortere utgjør jo det samme som en lenger klump av mindre tyngde? dette igjen faller vel noe utenfor systemet slik det er satt til og fungere igjen da..... ikke lett å bli klok på nei. en annen ting her er også tettheten i materialet klumpen er lagd av (litt OT men...) feks en rio outbound i flyt-synk 1 (hoover) er ikke i nærheten av punchet som flyt-intermidiate (her med glass klump) men begge har samme klump lengde og vekt....

jeg personlig er glad i liner med "trøkk" i til mitt sjøørret fiske så veldig ofte overliner jeg mine stenger her. handler liner ut fra klum vekt og lengde, ikke AFTMA systemet. eneklte liner blir jo kalt #8 på folkemunne men på esken står det #6, har testet en del snører opp igjenomm årene og ofte er mange av de progresive snørene ganske korekte selvom de føles massive, går man ned mister man draget i lina og må mase for å få den typen snører ut.

En annen ting er vel heller stengene, her syntes jeg variasjonen er enda større... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Syntes det er helt greit så lenge snørene blir produsert/testet på det "vektklassen" stang de er ment for. ... Men lett forvirrende med dagens snøreprofiljungel. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening. Dette kunne vært såre enkelt. Den eneste svakheten jeg ser med AFTM systemet. De skulle ha "driti" i det der med 9,15 meter. AFTM systemet skulle kun fokusert på klumpevekt - uavhengig av hvor lang eller kort klumpen er. Er den innenfor vektklassen i AFTM, er det den snøreklassen.

Det som ikke er såre enkelt etter min mening. Leverandører som pusher vektgrensene i AFTM systemet. At femmersnører blir tyngre og femmerstenger blir hardere.

Ikke vet jeg, pg jeg håper ikke det henger sammen med den der manien om å kaste langt. "Tømme snella så lett som aldri før".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig. Vil jeg ha klasse 7, kjøper jeg heller det enn at femmeren min blir en sjuer. Dessverre ser det ut til at det er et overfokus på å kaste lengst mulig, spesielt på gress(og der biter det jo j.... Bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening. Dette kunne vært såre enkelt. Den eneste svakheten jeg ser med AFTM systemet. De skulle ha "driti" i det der med 9,15 meter. AFTM systemet skulle kun fokusert på klumpevekt - uavhengig av hvor lang eller kort klumpen er. Er den innenfor vektklassen i AFTM, er det den snøreklassen.

Det som ikke er såre enkelt etter min mening. Leverandører som pusher vektgrensene i AFTM systemet. At femmersnører blir tyngre og femmerstenger blir hardere.

Ikke vet jeg, pg jeg håper ikke det henger sammen med den der manien om å kaste langt. "Tømme snella så lett som aldri før".

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørnar, har ikke noe i mot AFTM systemet, om det er et "ærlig" system. Gjør man som Bjørnar sier å veier klumpen, og passer vekten av den til AFTM systemet, så er det jo i orden. Forøvrig er jeg ikke tvil om at det spekuleres i det, nettopp fordi at man skal kunne si at et snøre er "langtkastende"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg er nok i det store helt enig Lilja.

Jeg også mener at produsentene fucker systemet,og prisen på snørene er for høy til at "utprøving" skal belastes kunden.

Dette også fordi alle de nye snøreprofilene ikke alltid passer "mitt fiske",selv om vekta skulle matche stanga.

Den lokale "dealer'n" har fått beskjed,og jeg har fått prøvd noen snører som jeg har levert tilbake uten å kjøpe. <<l

Det jeg tenkte på,var de snørene med lengre klump enn 9,15.Der ville det kanskje fått ett annet utfall hvis du hadde veid ca 9 meter.(Sånn for ikke å ta alle under en kam.) ;)

Bjørnar : Mener du at linevekta på en kort Presentation-klump skal være det samme som ei hel DT-line ? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy, Lilja maalte baade 9.15 meter OG hel klump.

AFFTA (som det heter i dag) tar KUN for seg de foerste 9.15m. Det faktum alene gjoer systemet lite egnet for aa klassifisere noe som helst.

Som mange her vet saa gjorde de det helt annerledes da de ganske nylig utviklet AFFTA systemet for tohaands. Der er systemet basert paa klumpvekt for 1. skyteklumper, 2. "Short Belly snoerer, 3. Medium Belly snoerer og 4. Long Belly Snoerer. Altsaa ikke noe i naerheten av hva de gjorde for enhaands for over 50 aar siden.

Saa kan man hevde at det er flere variabler innen tohaands. Men det er ikke helt sant. For den gjennomsnittlige toerrfluefisker, ja. Men ikke for de som fisker allsidig med enhaands flue. Det er snakk om scenario, fiskelengde, hvor dypt man fisker, stivhet paa stanga, osv osv. De samme variabler som ved tohaands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...