Gå til innhold

Tarp/overseil noen med erfaring med div merker etc


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes bare det er artig med folk som har andre opplysninger enn de JEG sitter med. Da kan jeg lære noe! <<l

Men litt googling sier at tørr polyamid kan oppta 6-9 vektprosent vann. Jeg har vondt for å tro at dette kan skje uten at det blir noe lengdeendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vil tro at Tore Holmeslett har stålkontroll... han har vært ansatt i 3M i Tyskland og har mulighet til å velge de beste dukene...... Holmeslett er topp fungerende produkter.......... ville aldri vært skeptisk til å kjøpe noe fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Holmeslet Taiga på årets villmarksmesse. Den mannen vet hva han driver med!! Alt med teltet var det en tanke og utallige tester bak. Lærte utrolig mye den stunden han solgte meg teltet. Fikk litt den samme følelsen av ham som når jeg prater splitcane med Vidar Steimler.

Jeg gikk rundt på plassen der og krøp og gikk inn i alle slags telt og lavvoer. Alle var glovarme inni. Det var strålende sol og 25 grader i skyggen. I Holmeslet Taiga var tempraturen sval og god. Det var en av mange grunner til at det ble kjøp der og da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svamp som ligger i vanntett pose trekker ikke vann. PA (polyamid) som er belagt med vanntett "film" trekker ikke vann, så lenge filmen er tett/hel.

Til tekstil brukes det eks PA 11, PA 12. De absorberer mer vann enn PA 6 og PA 6.6, som benyttes til tekniske artikler. Konstruktører har "dri...på draget" da de har lagd ruller i PA som skal i vann. Passer til en akse og løper lett uten rulle eller oljebrons lager. Putter konstruksjonen i vann, eks for å dra kabel!. Rullene i PA absorberer vann = rullene sitter fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Holmeslet Taiga på årets villmarksmesse. Den mannen vet hva han driver med!! Alt med teltet var det en tanke og utallige tester bak. Lærte utrolig mye den stunden han solgte meg teltet. Fikk litt den samme følelsen av ham som når jeg prater splitcane med Vidar Steimler.

Jeg gikk rundt på plassen der og krøp og gikk inn i alle slags telt og lavvoer. Alle var glovarme inni. Det var strålende sol og 25 grader i skyggen. I Holmeslet Taiga var tempraturen sval og god. Det var en av mange grunner til at det ble kjøp der og da   :)

Ja, enig i at utlufting er en svært viktig ting med telt,

og noe det litt merkelig nok ikke er så mye fokus på,

all den tid vi som fluefiskere stort sett bruker telt vår-sommer-høst.

Helsport sitt Fjellheimen X-Trem er det jeg har brukt med best utlufting: http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Fjellheimen_X-Trem_Camp

og Svalbard 6'ern: http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Svalbard_6_Camp

Disse to telta er favorittene mine, men de Holmeslet-telta virket skikkelig gjennomtenkte og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Tentipi som er helt rå telt samt Homeslet

Har brukt Helsport sine litt billigere modeller rundt tilrundt 3000 -4000kr klassen

de var langt fra imponerende da de lakk som en sil etter en uke i fjellet med konstant regn

dog var det sømmene som var problemet... men billige telt er bra til sitt bruk

Men de dyrere modellene til Helsport er rock solid <<l

men skal en ha en plass å bo så må man punge ut med noe som funker til det en skal bruke det til

Sånn er det bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Tentipi som er helt rå telt samt Homeslet

Har brukt Helsport sine litt billigere modeller rundt tilrundt 3000 -4000kr klassen

de var langt fra imponerende da de lakk som en sil etter en uke i fjellet med konstant regn

dog var det sømmene som var problemet... men billige telt er bra til sitt bruk

Men de dyrere modellene til Helsport er rock solid <<l

men skal en ha en plass å bo så må man punge ut med noe som funker til det en skal bruke det til

Sånn er det bare :)

Ja, det ligger vel litt i korta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Tentipi som er helt rå telt samt Homeslet

Har brukt Helsport sine litt billigere modeller rundt tilrundt 3000 -4000kr klassen

de var langt fra imponerende da de lakk som en sil etter en uke i fjellet med konstant regn

dog var det sømmene som var problemet... men billige telt er bra til sitt bruk

Men de dyrere modellene til Helsport er rock solid <<l

men skal en ha en plass å bo så må man punge ut med noe som funker til det en skal bruke det til

Sånn er det bare :)

Ja, det ligger vel litt i korta.

Kutt ut. Har da mine døgn på fjellet både her og i finnmark uten et telt til 6000 tusen og det som verre er.

Ingen tvil om dette er bra telt men man klarer seg greit med langt rimligere alt,

Mitt best telt kjøp var et halti basecamp. Det hadde jeg i veldig mange år før det blåste til helvete på vidda langt oppe i nord. Det holdt ut uka med litt førstehjelp med stengene var brukket og da kastet jeg det.  Det kjøpte jeg for komfepengene mine.

Det dyreste er ikke alltid det eneste som er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2011 lå vi 14 dager i Finnmark. Som tarp brukte jeg en presenning fra Biltema. Kanskje litt tyngre enn de kjente merkene, men vanntett - Ja. Vi hadde sterk vind og regn. Noen finner som campet i nærheten hadde spent opp presenningen med tau. I vinden røyk enten tauet eller presenningen. Vi brukte gummistrikk til å strekke opp presenningen. Bagasjestrikk. Helt prima <<l Bagasjestrikk er et godt tips uansett hvilken presenning/tarp man velger. Med bagasjestrikk til å stramme opp, vil duken flexe helt greit i vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2011 lå vi 14 dager i Finnmark. Som tarp brukte jeg en presenning fra Biltema. Kanskje litt tyngre enn de kjente merkene, men vanntett - Ja. Vi hadde sterk vind og regn. Noen finner som campet i nærheten hadde spent opp presenningen med tau. I vinden røyk enten tauet eller presenningen. Vi brukte gummistrikk til å strekke opp presenningen. Bagasjestrikk. Helt prima <<l Bagasjestrikk er et godt tips uansett hvilken presenning/tarp man velger. Med bagasjestrikk til å stramme opp vil duken flexe helt greit i vinden.

Jeg har og brukt å gjøre slik men du slipper ikke unna lyden da. Lyden plager ikke meg da jeg kun sitter under her og slapper av og eter. Jeg sover som regel i teltet. En liten pressening er ikke videre tung og den suger ikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Tentipi som er helt rå telt samt Homeslet

Har brukt Helsport sine litt billigere modeller rundt tilrundt 3000 -4000kr klassen

de var langt fra imponerende da de lakk som en sil etter en uke i fjellet med konstant regn

dog var det sømmene som var problemet... men billige telt er bra til sitt bruk

Men de dyrere modellene til Helsport er rock solid <<l

men skal en ha en plass å bo så må man punge ut med noe som funker til det en skal bruke det til

Sånn er det bare :)

Ja, det ligger vel litt i korta.

Kutt ut. Har da mine døgn på fjellet både her og i finnmark uten et telt til 6000 tusen og det som verre er.

Ingen tvil om dette er bra telt men man klarer seg greit med langt rimligere alt,

Absolutt enig i det, Frode.

Jeg og fatter'n har ligget mange høster på reinsjakt i langt billigere telt enn det. Så det er ikke det det står på.

For over 20 år siden - meg og fatter'n på reinsjakt  :)

Reinsjakt%20AB.jpg

arve_ulv_reinjakt2002.jpg

For interesserte: Fatter'n har en Blazer SR850 og jeg en flattskytende CG4000 (Sauer 200), i 30-06  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt gode minner når du nevner det Andre. Ligge i teltet å lure på om det holder... Du kjenner nok følelsen.  Høre på susingen i trærne og blaffringen i duken.Spennende for en guttunge.

Herregud, jeg husker en gang vi (jeg og min bestefar) lå i telt langs Bitu. Bjorni kjenner området. Tror du faen ikke de åpnet slusene i Bitdalsdammen. Det var 30 cm vann inne i teltet. Vi klarte akkurat å redde eskorten til min bestefar i siste liten. Teltet lot vi bare stå til vannet gikk ned. Krise da men morro å tenke på i etterkant. Var heldigvis ledig på ei hytte i Rauland så vi fikk tørket tingne våres. Tror jeg har bilder av dette. Skal se om jeg finner det.

Beklager ot men litt morsom historie å fortelle. Håper det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt gode minner når du nevner det Andre. Ligge i teltet å lure på om det holder... Du kjenner nok følelsen.  Høre på susingen i trærne og blaffringen i duken.Spennende for en guttunge.

Herregud, jeg husker en gang vi (jeg og min bestefar) lå i telt langs Bitu. Bjorni kjenner området. Tror du faen ikke de åpnet slusene i Bitdalsdammen. Det var 30 cm vann inne i teltet. Vi klarte akkurat å redde eskorten til min bestefar i siste liten. Teltet lot vi bare stå til vannet gikk ned. Krise da men morro å tenke på i etterkant. Var heldigvis ledig på ei hytte i Rauland så vi fikk tørket tingne våres. Tror jeg har bilder av dette. Skal se om jeg finner det.

Beklager ot men litt morsom historie å fortelle. Håper det går bra :)

He he, god historie det, Frode  :)

Ei flau historie for min del, var når jeg og Odd av alle ting hadde lagt teltplassen utpå ei øy i ei Finnmarkselv for mange år siden. Så kom den flom...  :rolleyes: Og vi våknet midt på natta av nettopp flom og sterkvind  ;D Skal si et par karer måtte jobbe hardt i bare boxer'n en time da ja med bæring av utstyr ;D

8324335312_2556becfb2_b.jpg

Bilde: Et par timer før flom, med påfølgende panikk-bæring av utstyr  ;D

Trodde vi hadde det så fint utpå øya vi, atte  ;D

8324335682_38272e10c9_b.jpg

Man drar ikke akkurat opp banjoen her  ;D

Meg og Odd.

8324336086_abc4efac63_b.jpg

Og noen av dessa vi var ute etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting opplever man bare hvis hvis man er på tur og det hører med. Man skal liksom lære ;D

Jeg har hatt mine døgn våt og fæl pga at vi ikke hadde nok erfaring. Man lærer ettervært.

Hadde planer om å ta med guttungen på tur nå i romjulen men han har dessverre vært syk.

Jeg synes Lars Monsen har et fint budskap i sine bøker og det er at du skal bruke det du har og komme deg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke spammer tråden din Jim Are. Jeg må fortelle en ting til. Jeg gikk i speideren i mine yngre dager.

På høsten var det alltid kanotur og da var den minst atraktive kanoen en hjemmelaget, bred sak som ble kaldt bananen.

Den var brei og fæl og tregere en alle de andre. Du kunne nesten stå på ripa. Når vi overnattet lå vi under kanoen. Samt noen under en pressening. Kappet en y-kvist som vi støttet den opp med og sov under der. Må si det er merkelig at ingen skjønte hvorfor jeg alltid meldte meg frivillig til å paddle bananen. Jeg sov jo som en greve under der. Samme hvor mye det regnet.

Er nesten litt stolt av det valget den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei går bra det Ruffen ;)

Har også en ganske så vanntett sovepose kunne greid meg med den også på vidden uten telt

men det er ikke poenget mitt...

Jeg betaler gladelig det et skikkelig telt koster, jeg skal ha det lengeeee ikke bare en tur på fjeller eller 10

Dette er opp til enhver hva en spanderer på et telt eller tarp

men i mitt hode er 1 skikkelig telt verdt mere enn 3 dårlige som heller ikke er gratis ;)

Uansett hva jeg kjøper, så planlegger jeg ofte sånne ting i mange år da har jeg penger til det også.

Alt handler om prioriteringer for noen eller for andre en feit lommebok for noen

for meg handler alt om å kose rævva av meg i naturen <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...