Gå til innhold

Første fiskedag?


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når forventer du å starte opp i ferskvann?

Rundt 20-23 april har vært vanlig "her nede". I fjor var det muligens rundt 12-15 april, men akkurat nå ut som det blir omtrent mai før man kan komme seg ut. Det kommer jo litt an på vær og vind fremover, selvfølgelig, men tror isen er bra tjukk nå. Kan fort bli til at 4 mai blir første tur ...

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så årets første vak i går!  <<l

+ grader og sol store deler av dagen. Men jeg måtte vente til sola hadde sneket seg ned bak fjellene før jeg så noen herlig deilige vak rett utenfor iskanten :) Dessverre fikk jeg ikke noe på tørt, men det gjorde ingenting! Fossekallen jobbet flittig, og sang for full hals. Tilogmed noen sangsvaner hadde funnet veien hit nord igjen :) Oteren satt å sola seg på en stein litt langere oppe i elven og alt var helt fantastisk! 

Nå kryper våren nærmere og nærmere folkens!  :D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimistisk innlegg Vebjørn, men dette ser slettes ikke bra ut. Nå leser jeg at kulda kan komme til å fortsette langt ut i april, og det betyr at det meste av mai også kan gå dukken pga tykk is. Dette kan rett og slett bli en sesong der mange av oss snytes for hele vorspielet. Ja, ja, får litt ekstra tid til oppussing, og kan hente  igjen fiskinga senere i sesongen.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimistisk innlegg Vebjørn, men dette ser slettes ikke bra ut. Nå leser jeg at kulda kan komme til å fortsette langt ut i april, og det betyr at det meste av mai også kan gå dukken pga tykk is. Dette kan rett og slett bli en sesong der mange av oss snytes for hele vorspielet. Ja, ja, får litt ekstra tid til oppussing, og kan hente  igjen fiskinga senere i sesongen.  :P

Isen på vannet ditt går 6 mai

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fiskedag i 2013 ble i går, men jaggu er våren satt på vent i valdres. Så riktignok noen få vak, men det lå tynn is langt utover fra land, så det var ikke råd å få fisket på jævlene som vaket der ute :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fiskedag i 2013 ble i går, men jaggu er våren satt på vent i valdres. Så riktignok noen få vak, men det lå tynn is langt utover fra land, så det var ikke råd å få fisket på jævlene som vaket der ute :-\

...sant det ga en utfordring med isen, men hadde du brukt vinteren til noe annet en bare å sitte i sofaen og stappe i deg burger etter burger så kunne også du ha gått på den isen  :P :P

Neida -Lars- , fatt mot - allerede i morgen går turen tilbake til is-land. Ferske sjokoladeboller god kaffe  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fiskedag i 2013 ble i går, men jaggu er våren satt på vent i valdres. Så riktignok noen få vak, men det lå tynn is langt utover fra land, så det var ikke råd å få fisket på jævlene som vaket der ute :-\

...sant det ga en utfordring med isen, men hadde du brukt vinteren til noe annet en bare å sitte i sofaen og stappe i deg burger etter burger så kunne også du ha gått på den isen  :P :P

Neida -Lars- , fatt mot - allerede i morgen går turen tilbake til is-land. Ferske sjokoladeboller god kaffe   <<l

Jeg lar meg nok lure med på ny tur . . . Om ikke fisket skulle være all verden kan det være mye flott "natur" å se i valdres ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fiskedag i 2013 ble i går, men jaggu er våren satt på vent i valdres. Så riktignok noen få vak, men det lå tynn is langt utover fra land, så det var ikke råd å få fisket på jævlene som vaket der ute :-\

...sant det ga en utfordring med isen, men hadde du brukt vinteren til noe annet en bare å sitte i sofaen og stappe i deg burger etter burger så kunne også du ha gått på den isen  :P :P

Neida -Lars- , fatt mot - allerede i morgen går turen tilbake til is-land. Ferske sjokoladeboller god kaffe   <<l

Jeg lar meg nok lure med på ny tur . . . Om ikke fisket skulle være all verden kan det være mye flott "natur" å se i valdres ;D

Synes jaggu det er mye å se på der jeg ;) Blitt bestekompis med oteren i elva også!  ;D ;D Må nesten tilbake til valdres i løpet av påsken jeg og...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimistisk innlegg Vebjørn, men dette ser slettes ikke bra ut. Nå leser jeg at kulda kan komme til å fortsette langt ut i april, og det betyr at det meste av mai også kan gå dukken pga tykk is. Dette kan rett og slett bli en sesong der mange av oss snytes for hele vorspielet. Ja, ja, får litt ekstra tid til oppussing, og kan hente  igjen fiskinga senere i sesongen.  :P

Nytter ikke å bare sitte inne å sutre JB  ;D

Fisken vaker i Valdres, og fisken vaker i elver i østfold. Steinflua klekker. Mygg klekker. Kom deg ut ved elva å se hva som skjer! Fossekallene jakter aktivt ved elvebredden, og synger som aldri før. sniper og hettemåker har kommet tilbake fra syden, og skarven/grå gjess har allerede begynt å hekke! Så ikke kom her å si at det ikke er vår!  :D

I dag så jeg og fetter'n min Eimund en del vak, og vi tok 4 flotte ørreter i en elv i Østfold. Og ja, også på tørt. Voksen mygg faktisk.

Gamlefolka var mye sprekere før før i tiden altså...  ;D  Nå er det bare oss ungdom å se ved elva (har ikke sett  noen andre en oss) :P  

Nå har jeg starta brunørret sesongen, så da drar jeg ut å fisker sjøørret i noen dager  <<l

Skal prøve å sette sammen en film med vak og ørret til dere i løpet av påska, så dere får litt troa ;)

God påske, folks!

[attachimg=1][attachimg=2]

Vebjørn!

post-4210-13949895514779_thumb.jpg

post-4210-13949895515013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å bare sitte inne å sutre JB  ;D

Sant nok, og i dag har jeg gått fire mil på ski (tur/retur Løvlia fra By i Lommedalen), så jeg sitter ikke bare inn og sutrer  ;). Underveis slo en infernalsk tanke ned i meg; Hva med å ta den første fisketuren på ski? Ja, så når isen smelter i Lomma, skal jeg spenne på skiene med universalklister og tråkke 8-10 km til området rundt Tverrelva med sekk på ryggen, en treerstang og en boks fluer. Så får vi bare se om forholdene tillater at planen realiseres, det håper jeg virkelig.  :)

PS! Sitter for øvrig stille foran tastaturet nå etter dagens hardøkt, våger ikke gjøre noen brå utfall, for da dukker krampene opp på de merkeligste plasser. Håper bare ikke det går til hjertet for da er jeg snart død.  :-\  

God påske!  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å bare sitte inne å sutre JB  ;D

Sant nok, og i dag har jeg gått fire mil på ski (tur/retur Løvlia fra By i Lommedalen), så jeg sitter ikke bare inn og sutrer  ;). Underveis slo en infernalsk tanke ned i meg; Hva med å ta den første fisketuren på ski? Ja, så når isen smelter i Lomma, skal jeg spenne på skiene med universalklister og tråkke 8-10 km til området rundt Tverrelva med sekk på ryggen, en treerstang og en boks fluer. Så får vi bare se om forholdene tillater at planen realiseres, det håper jeg virkelig.  :)

PS! Sitter for øvrig stille foran tastaturet nå etter dagens hardøkt, våger ikke gjøre noen brå utfall, for da dukker krampene opp på de merkeligste plasser. Håper bare ikke det går til hjertet for da er jeg snart død.  :-\  

God påske!  

 

Skitur og fiskestang med er en utrolig kul og fin kombinasjon...forventer fine bilder :)

Grattis med start du også Vebjørn- når vi begynte i Januar visste vi ikke at det dagen etter skulle fryse is på som ligger ennå..snart 3 måneder etter :(

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å bare sitte inne å sutre JB  ;D

Sant nok, og i dag har jeg gått fire mil på ski (tur/retur Løvlia fra By i Lommedalen), så jeg sitter ikke bare inn og sutrer  ;). Underveis slo en infernalsk tanke ned i meg; Hva med å ta den første fisketuren på ski? Ja, så når isen smelter i Lomma, skal jeg spenne på skiene med universalklister og tråkke 8-10 km til området rundt Tverrelva med sekk på ryggen, en treerstang og en boks fluer. Så får vi bare se om forholdene tillater at planen realiseres, det håper jeg virkelig.  :)

PS! Sitter for øvrig stille foran tastaturet nå etter dagens hardøkt, våger ikke gjøre noen brå utfall, for da dukker krampene opp på de merkeligste plasser. Håper bare ikke det går til hjertet for da er jeg snart død.  :-\  

God påske!  

 

Haha, slettes ikke verst!  <<l

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Bergensere kan det se bra ut fremover. For to dager siden var det flere åpne råk i isen på Sotra og Øygarden. I går var det plutselig flere isfrie vann. Jeg var på sjøfiske ute i Øygarden i går, men kunne ikke dy meg å stoppe ved et isfritt vann på vei hjem for å speide etter vak. Observerte 2 vak i løpet av 2 timer. Kunne heller ikke dy meg å sette på en 6g møresild :-X Jaggu satt det en 300g ganske kjapt. Fisken er i hvert fall sulten etter vinteren. Gleder meg til å sette i gang med fluestang <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I dag var det tid for å sjekke ut isforholda på et for meg uprøvd fiskevann.

Hadde ikke helt trua da nabovannet var islagt,men vi måtte gå inn for å se ettersom vi allerede hadde syklet de 4-5 km innover.

Etter å ha vimset oss over en myr og over en ås,kom vi endelig frem til et relativt lite tjern.

Det var jammen meg isfritt og det lå nede i mellom noen høyder så vinden fikk ikke særlig tak nede på vannet heller.

Perfekte forhold for å kanskje kunne se vak.....og vak det så vi faktisk 8) 8).

Det var bra med fjærmygg og det hadde fisken også fått med seg.

Årets første kast på vak ga meg en nydelig 500grams ørret.

Vi lurte tilsammen 5 stk,4 rundt 500g og Thomas klinte til med en på over kiloen <<l.

Det var fantastisk deilig å endelig kunne kaste på vak :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...