Gå til innhold

Fisk føler ikke smerte!


Stian L

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk Flemming, da kan jeg fortsette å fiske måker!

Hehe.. Måker er noen tøffinger!

Hvis man googler litt, så finner man egentlig akkurat de rapportene og meningene man selv vil.. ;D

Problemet med slike forsøk ( http://www.forskning.no/artikler/2010/april/247664 ) er vel å vite hva som oppleves som smerte, og hva som er medfødte reflekser. Ikke lett å forske på dette tror jeg..

Jeg kommer uansett til å fiske, og noen fiskebestander i Norge er like avhengig av oss fiskere som vi er av dem. Uten fiskerenes oppsyn, kultivering, kalking og forvaltning vil mange bestander dessverre slite.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian,

Jeg så denne tråden.

Det er et tvetydig konklusjon det at fisk ikke føler smerte:( Men det skal sies at mange FoU rapporter har konkludert med dette siden 70-tallet at fisk ikke følser smerte. I fra både Australia, USA med flere renomerte land. Men alikevel diskutereres det om fisk føler smerte.... Og noen rapporter sier ja og noen sier nei. Men forhåpenteligvis nei.

Men uansett - er det faktisk folk som vil prøve å ta i fra oss gleden å fiske og sette tilbake fisken:( i Norge. Og de har faktsk mer innflydelse enn oss fiskere.... Derfor er det viktig å tenke på fiskens beste når man velger utstyr til sitt aktuelle fiske. Ikke bruke en tre'er for det er gøy å kjøre fisken lenge...

Tråkker trolig på en føtter der... Men det er er iallefall min menig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig reagerer folk på at man leker med maten.

Blant folk flest så vil det virke, vel, litt sadistisk kanskje..

Jeg er for C&R og utøver det der jeg er nødt mht til reglement og bestand, men liker det ikke, uavhengig hvorvidt den føler smerte eller ei.

Jeg kakker den fisken jeg skal spise og setter tilbake større fisk/overflødig fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten M

Siste ordet er sannsynligvis ikke sagt angående dette spørsmålet, de første ordene/frasene fra åpningsinnlegget var sarkastisk(?) ment, og som jeg skrev tidligere tror jeg mest sannsynlig at fisk opplever smerte på en eller annen måte ved kroking. "further studies are needed to assess bla bla bla..." ;)

Jeg kommer nok ikke til å slutte å fiske om det noen gang blir konkludert at fisk faktisk føler smerte,men jeg driter absolutt ikke i det, det kan bli et viktig spørsmål for oss som driver med fluefiske og det har med respekt for fisken å gjøre (ref debatten om fredet fisk og kakking mtp påføring av unødig lidelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sloss,biter og skader fisk hverandre da hvis de ikke skulle føle smerte ?

Eller er det derfor de lett gjør det siden de ikke føler smerte ?  

Blir ikke klok på den stein stokk dumme fisken jeg. :)

Men ja, helt klart viktig att man uansett behandler fisken mest mulig skånsomt uansett hva som kommer fram av dokumentasjon om dette :)

Men gir dem ett par ibux i tilfellet de skulle føle smerte, bedre og være føre var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr måler styrke, ikke nødvendigvis hvor mye smerte motparten tåler

Vet det claus ;)

Hadde jeg vært fisk skulle jeg heller brukt mere psykiske triks, det og bare lekesloss må da være ikke fullt så energibesparende...hehe

Neida fisken driver faktisk med utrolig mye kult , selv om de er stokk dumme, eller de er bare stokk dumme i forhold til oss mennesker , vi sammenligner veldig ofte fisken med oss selv.

Problemet er att vi ikke kan leve nevneverdig lenge under vann og tilpasse oss de forholdene de er født til og leve i.

Fisken er egentlig ikke så fryktelig dum hvis man tar dem for og være det de er.

De har overlevd i tusener av år og tilpasset seg rimelig greit etter siste istid når de en gang var i samme "kulpen" som sjøfisken en gang.

Og det er som vi vet bare de sterkeste som overlever, så det vi har i elvene og sjøene våre, er de sterkeste , andre har dødd ut for leeenge siden :)

leste nylig en forskningsrapport omhybrider av sjøørret og laks .

gjett hvilken gener som er sterkest av sjøørret og laks?

jo hybridene , de som overlever er de som har arver laksegenene.

Nå har brunørreten her i elva klin likt levesett som laksenn har, de blir av NINA kalt "hunderlaksen" .

Smoltifiser seg ,søker til innsjøen osv.

Tynn is nå, men man kunne jo tenke seg att fisken her er en "brunlaks" , en hybrid som har pga laksegenene sine klart og overleve og tilpasse seg ett liv i ferskvann :)

er jo opprinnelig en sjøørret, oppfører seg som en laks? :)

Skulle ikke forundre meg att uten jeg kan dokumet

ntere dette, att det kanskje kan være en hybrid, pga sine "laksegener"

Harren? jo den er en laksefisk ;)

Vi er noen jævla laksefiskere hele gjengen, om vi vil det eller ei. :)

de som lever i elv på insekter hele livet, har bare latt vær og smoltifisere seg:)

gi dem en innsjø og noe byttefisk, og de smoltifiserer seg etter noen år :)

De er rimelig smarte egentlig :)

De er spesialister til og tilpasse seg, så heretter trøster jeg meg med det att den har tilpasset seg det og bli dratt inn og rundlurt så mange ganger gjennom så mange år, att de rett slett har tilpasset seg att slik er det, slipp meg bare ut igjen , jeg overlever lett det her, bare vi ikke la de kveles uten og få puste eller få skader som gjør att de blør ihjel :)

Rimelig godt dokumenterert det nå att de ikke endrer adferd, heller kanskje ikke føler smerte på en måte att de tåler og bli dratt inn med en krok for så og bli satt pent ut igjen :)

Den fortsetter bare der den slapp, leve helt normalt til den igjen blir kroket på nytt :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fortsetter bare der den slapp, leve helt normalt til den igjen blir kroket på nytt :) hehe

Jeg har kroket regnbueørret, som etter en stund "slapp" nymfa og stilte seg opp bak en stein rett foran beina på meg. Jeg slapp nymfa ned igjen, og den tok søren meg én gang til. Samme fisk på samme nymfe, med 10 sekunders mellomrom. korttidsminne? null smerte? utsultet? hjerneskadet?  - ikke lett å trekke konklusjoner på en hendelse.

Og poenget mitt er; Det hjelper ikke om forskerne kunne bevise at ørret har nervetråder, eller sensorer eller hva det måtte være, som fanger opp impulser fra stikk med kroker. Fisken vil merke det - ja - men det store spørsmålet er om dette "ubehaget" oppfattes som smerte, slik vi mennesker gjøre det. Evnen til å tolke stikket som "smerte" er noe helt annet enn å reagere med flukt som en ren impulshandling på instinkt.

Noe er galt - svøm for harde livet!!  - ja, det tror jeg på

"Au, dette gjorde fryktelig vondt!"  - Nei, det tror jeg ikke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Smarte... Naturen er i alle fall smart.

Dermed har også fisken, som andre dyr, blitt utstyrt med akkurat det den trenger. Hverken mer eller mindre. Resten er borte. Som halen vår.

Kjenner fisk smerte slik vi gjør det? Så hvorfor spiser fisk veps? Ikke si at den ikke gjør det. I så fall har jeg drømt. Mange ganger. Samme fisk tar veps etter veps og flue etter flue med krok på. Og hvorfor vrir fisken seg mer når jeg er borti sidelinja dens enn når jeg fjerner en krok. Selv om kroken har mothake (er en stund siden jeg brukte det da).

"When a fish is hooked by an angler, it typically responds with rapid swimming behavior that appears to be a flight response. Human observers sometimes interpret this flight response to be a reaction to pain, as if the fish was capable of the same kind of pain experience as a human. From the previous explanation, it should be clear that fish behavior is a result of brainstem and spinal patterns of activity that are automatically elicited by the stimulation of being hooked, but that fish don’t have the brain systems necessary to experience pain. It is very important to note that the flight responses of a hooked fish are essentially no different from responses of a fish being pursued by a visible predator or a fish that has been startled by a vibration in the water. These visual and vibratory stimuli do not activate nociceptive types of sensory neurons so the flight responses can’t be due to activation of pain-triggering neural systems. Instead, these flight responses of fish are a general reaction to many types of potentially threatening stimuli and can’t be taken to represent a response to pain. Also, these flight responses are unlikely to reflect fear because the brain regions known to be responsible for the experience of fear, which include some of the same regions necessary for the emotional aspect of pain, are not present in a fish brain. Instead, these responses are simply protective reactions to a wide range of stimuli associated with predators or other threats, to which a fish automatically and rapidly responds."

Men for de som vil fordype seg i materialet så er det bare å lese videre her. Jeg gjør det litt motsatt og lar hun som er overbevist om at fisk føler smerte legge frem sitt først.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1691351/pdf/12816648.pdf

Så var det hennes motsetning da.

http://www.nal.usda.gov/awic/pubs/Fishwelfare/Rose.pdf

Min kommentar er kort og godt dette: Hva hjelper det å vise til en haug med nociceptorer om hjernen ikke er kapabel til å gjenkjenne stimuli av dem som smerte?

En tanke bare...

Om en eller annen er borti hånda mi uten at jeg er forberedt på det eller liker at han/hun er det så trekker jeg den til meg. Men jeg trekker den ikke til meg fordi det gjør vondt. Jeg liker det bare ikke. Er det slik det er?

Eller skal vi bare gi f... og fiske? Den overlever sikkert litt smerte og vi slutter ikke å løpe selv om vi har brekt beinet under tidligere løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig reagerer folk på at man leker med maten.

Blant folk flest så vil det virke, vel, litt sadistisk kanskje..

Jeg er for C&R og utøver det der jeg er nødt mht til reglement og bestand, men liker det ikke, uavhengig hvorvidt den føler smerte eller ei.

Jeg kakker den fisken jeg skal spise og setter tilbake større fisk/overflødig fisk.

Lurer litt på hvordan dette blir for meg. Spiser ikke ørret og leker derfor ikke med maten min :P

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig reagerer folk på at man leker med maten.

Blant folk flest så vil det virke, vel, litt sadistisk kanskje..

Jeg er for C&R og utøver det der jeg er nødt mht til reglement og bestand, men liker det ikke, uavhengig hvorvidt den føler smerte eller ei.

Jeg kakker den fisken jeg skal spise og setter tilbake større fisk/overflødig fisk.

Lurer litt på hvordan dette blir for meg. Spiser ikke ørret og leker derfor ikke med maten min :P

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Hvem har sagt at det var _din_ mat? Fisk er vel mat uavhengig om du synes det er æsjebæsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Når fisken tar agnet vårt, er det ikke da fisken som leker med maten ? Kanskje alt bare er bedrag, og i virkeligheten er det fisken som fanger oss ? Hmmmmn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synet kan bedra - er det vel noe som heter?

Når en mark blir tredd innpå en krok - kan jeg ikke forstå at den ikke føler smerte.

Eller når man forsøker å vri kroken ut fra fiskekjeften (som mislykkes gang etter gang - da tangen ikke er med :-\).

Eller enda verre: Når kroken har festet seg i øyet på den.

Men det er vel sikkert bare å dra kroken ut - da den ikke kjenner smerte.

Den blir jo bare blind på et øye allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synet kan bedra - er det vel noe som heter?

Når en mark blir tredd innpå en krok - kan jeg ikke forstå at den ikke føler smerte.

Eller når man forsøker å vri kroken ut fra fiskekjeften (som mislykkes gang etter gang - da tangen ikke er med :-\).

Eller enda verre: Når kroken har festet seg i øyet på den.

Men det er vel sikkert bare å dra kroken ut - da den ikke kjenner smerte.

Den blir jo bare blind på et øye allikevel!

Nå kroker man sjelden en fisk i øyet , vil ikke akkurat påstå att dette er ett utbredt problem blandt fluefiskere ?

er man så uheldig så får man bare gi den ett kakk i hodet av respekt for fiskens ve og vel.

tilsier fiskereglene att du egentlig skal slippe den ut igjen,feks maxmål,minstemål.

kakk og kast den i elva og la naturen gjøre sitt,eller lever fisken til fiskeoppsyn/grunneier.

Ferdig med det.

så drar vi ikke den lenger når det gjelder fiskens ve og vel når vi er sportssfiskere , der er vi like gode når det kommer til det og fiske dem inn med krok.

og fang og slipp, "leking med maten" som mange ihauga motstandere liker og bruke om dagen har vært brukt i ALLE år.

ALLE her inne som har fisket og fått fisk, har pga fiskereglene måtte slippe tilbake en fisk,fordi fiskereglene tilsier att man må gjøre det.

minstemål osv.

Nå diskuterte jeg også dette på facebook med en hel haug av slike motstandere, der attpåtil ønsker sportsfiskere alt vondt og slår alle under en kam som fisker med krok og praktiserer fang og slipp på en eller annen måte litt mer for sportens skyld,der var det også en idiot som også påsto att fang og slipp var mer og påførte fisken mer ubehag enn det ett oppdretsanlegg i sjøen gjør.

Da var det nesten så blodtrykket steg på topp, fy faen hørt sånt?

Det er den Lars Monsen holdningen man møter over alt hos de aller fleste,leking med maten,dyreplageri osv.men den tok kaka. ;) hehe

Der inne fikk man passet sitt påskrevet når man fortalte man var sportfisker gitt. Men faen og gøy det var og diskutere med ett par av dem.

La den holdningen ligge nå.

overskuddet av "mat" som de også har på butikken også faktisk,vi er i 2013, i enkelte elver er det desverre ikke nok til alle om dagen.

Og overbesktning er greia fordi vi har disse holdningene og handler ut fra disse selv om vi står og fisker på en sårbar fiskebestand.

Da burde man iallfall ikke stå der og høste og samtidig leke med maten i den forstand att man gjør større skade på en bestand ved og ta livet av den enn og slippe den pent tilbake. :)

kakk og spis om det er forsvarlig att du gjør det,er man motstander av fang og slipp og stakkars fisk, slutt og fisk, kjøp mat på butikken .

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...