Gå til innhold

High or low?


Gjest Mergus Merganeser

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Hmm... Dette er hva jeg skreiv i artikkelen på siden her en gang før steinalderen og det ser ikke ut til at jeg har forandret mening gitt. Det var da bra!  :D

"Lengden på vingen justeres slik at høyeste punkt er like høyt over vannet som toppen på vingen til originalen er. Min vinge er altså en anelse lenger enn den burde være siden min flue står noe lavere enn det naturlige insektet. Det er langt fra sikkert at det har så mye å si for å lure fisken, men det kan jo lett justeres senere hvis det skulle være nødvendig. Det er ihvertfall vanskelig å gjøre det motsatt."

PS.

Dessuten vil en høy vinge og litt fortom gi meg et ekstra triks i bakhånd. Noen som klarer å finne ut hva det er?  ;)

Fillern også! Burde vel ikke sagt det der...  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mergus Merganeser

Må vel "lire" av meg litt mer da for å sette langvingeentusiastene opp mot kortvingedisiplene..  ;D

Men fisken vil også ofte velge standplass ift hvor næringtilgang er enkel (lavt energiforbruk / standplass > ENØK). Vil fisken da foretrekke steder med lang eksp.tid? Det tror jeg fordi dette reduserer energiforbruk i næringssøket - da trenger vi i all hovedsak ikke å forsterke inntrykk i de fleste fiskesituasjoner med en høy vinge..

Altså kort fortalt:

Sammenheng mellom standplass og næringssøk er generelt slik at fisk velger steder med lang eksp.tid og dermed lavere energiforbruk - Dermed trenger vi ikke forhøye vingen ift insektet vi skal imitere fordi fisken oppfatter dette uansett (Den ser jo og spiser originalen - gjør den ikke?).

Sitat; Eikre:::

>>Dessuten vil en høy vinge og litt fortom gi meg et ekstra triks i bakhånd. Noen som klarer å finne ut hva det er?<<

Si det da!!!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gøy det med ENØK som nevnes her. :)

Men noen ser ut til og drive dårlig ENØK også.

Er en slik påstand om ENØK basert på antall insekter VI ser og på vakfrekvens mon tro?

i ei svart renne av ei elv der vi ikke ser hva fisken driver med tror jeg ENØK,er lett og "skylde" på, når man ser hva fisken driver med så begynner ENØK begrepet og slå sprekker ,min erfaring iallefall etter jeg begynte og fiske i ei elv der man ser fisken.

Jeg tror lengde på vingen er særlig viktig feks under aurivilli klekkinger og på V-Ving fluer,no body osv.

Fisker en nobody med lang vinge rett opp like bra forresten ? tror ikke det selv om jeg aldri har prøvd.

på vanlig fallskjerm fluer virker det ikke som att den er særlig opptatt av eksakt lengde på vingen.

Min erfaring da men er ingen ekspert på dette høy vinge vs kort vinge.

Men er enig med Erik. bind den heller for lang , gjør noen flyt med den, se hva som skjer?

tar den ikke , klipp og test med lavere vinge. :)

Fin tråd og lærerikt og lese andres erfaringer. :)

Nobody viser jo særlig att avtrykk og v vinge er nok for fisken til og få den til og stige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Si det da!!!  ;D

Nei, litt får dere jaggu bruke de små grå.  ;D

Spurte forresten en som fisker konkurranse om det samme i dag og det tok ham ca. 10 sekunder. Er nok ikke så dumt å bli tvunget til å tenke utenfor boksen en gang iblant slik som vi er nødt til når vi må stå der vi står og løse utfordringene der og da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det da!!!  ;D

Nei, litt får dere jaggu bruke de små grå.  ;D

Spurte forresten en som fisker konkurranse om det samme i dag og det tok ham ca. 10 sekunder. Er nok ikke så dumt å bli tvunget til å tenke utenfor boksen en gang iblant slik som vi er nødt til når vi må stå der vi står og løse utfordringene der og da... ;)

Hva fa..?

Har det noe med velting av flua å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nei og nei. Døgnfluer fungerer heller dårlig som indikatorer. Da fisker de i alle fall dårlig. Velting kan selvsagt være et tema hvis vingematerialet er "tungt", men stort sett kommer velting av helt andre "feil". Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik: Du bretter vingen dobbelt, så den blir mye kortere, for å komme nærmere klekker/krøpling? Eller du bruker monofilamentet til å splitte vingen ut til en spent spinner, eller legge den flatt bakover langs kroppen som hos ei vårflue? Det er de første tinga som slo meg, men nå har jeg tippa nok.. Fortell vær så snill  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det brenner ikke enda, men noen begynner å nærme seg varmen...  ;)

Det henger for øvrig sammen med noe jeg nevnte i en tråd som ruffeluffen startet for ikke så lenge siden. Nå må dere da klare å se det!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du mente at du fisket med ekstra lang fortom :-X..

Om du mener å tusle rundt med en ekstra senestump i lomma,(herregud, måte på utstyr-må-ha-må-ha-freak)((de fleste fluefiskere jeg kjenner gjør dette, ink meg selv når jeg tenker meg om ;D)) for så å binde ned vingen i en loop for å få en klekker+ litt schpøtt i bakkroppen så den ligger tungt i filmen, ja så er du ikke lik meg, jeg ville byttet flue. Opptil utallige ganger <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

Du bare bytter spissen med den tynnere du har i lomma. Genialt! Pang-Fisk!

(fa.., andre kom med noe vettugt da..)

edit: og skulle du lure på om jeg har helt utelatt den høye vingen i min finurlige tankegang, så;   

 

Dette trikset har du selvsagt finpusset, slik at du fanger fluen, ikke fortom. Ekstra vingehøyde er for å lettere fange flua, luringen. Case closed.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Begynner å bli litt nedstemt her. Hallo! Det er vinter og svært lite annet å finne på enn litt krativitet ved bindestikka og å fundere på hva man kan gjøre i diverse situasjoner. Og har man litt kreativitet så skjønner man også hvilket ekstra triks jeg kan få ut av ei døgnflue mad lang vinge + fortom. Alle har vel ei døgnflue og alle har vel fortom med seg? Men det er ikke alltid døgnflua fisker som den skal... Og det er ikke alltid man er forberedt på alt. Så hva da? Makan altså!  ;D

Nok OT. High or low? Konklusjonen er at "high" er best fordi man da bare kan kutte til ønsket lengde om/når man trenger det?  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Noen som har forsøkt seg på en ekstrem ignitaklekking med superselektiv fisk og for kort vinge på fallskjermflua????

Det beit dårlig ja! Tenkte vel det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Finn 5 feil. Ehh... Hvor mange feil er det egentlig på akkurat disse kjøpefluene? De skal visstnok være knallgode!

$(KGrHqUOKpwE6Vrq+(RJBOrb-7t6Dg~~60_12.JPG

PIC_0512.jpg

Borchers-Drake-Fly-Pattern-Parachute.jpg

Eller er de helt knall?

Jeg foretrekker i alle fall heller noen slike fra Terje gitt (vingen kunne dog ha vært 0,35mm lenger bak og kroppen forlenget noe etter min smak, men det får vel være måte på til pirk, hehe):

8411638833_daa03b5f92_c.jpg

8412737764_a3abea9e08_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forsøkt seg på en ekstrem ignitaklekking med superselektiv fisk og for kort vinge på fallskjermflua????

Det beit dårlig ja! Tenkte vel det :)

Ja ignita er generelt vanskelig synes jeg.

de er små, veldig viktig att man har samme strl ,og ja vingen har mye og si der ja.

men hva er din erfaring med "rett opp" vinge vs. V.vinger Pål?

Testa litt i fjor men traff aldri helt på riktige forhold, mye vind.

fikk liksom ikke testet skikkelig begge varianter,særlig de med V.ving.

Men tror kanskje att det kan være viktig noen ganger om skikkelig treffer på ?

sitter høyt på vannet og veldig ofte med vingene i V.

skal iallfall ha noen med V.vinger med realistiske vinger, det materialet jeg tester ut om dagen.

tror det kan bli nice på små ignitaer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Noen som har forsøkt seg på en ekstrem ignitaklekking med superselektiv fisk og for kort vinge på fallskjermflua????

Det beit dårlig ja! Tenkte vel det :)

Ja ignita er generelt vanskelig synes jeg.

de er små, veldig viktig att man har samme strl ,og ja vingen har mye og si der ja.

men hva er din erfaring med "rett opp" vinge vs. V.vinger Pål?

Testa litt i fjor men traff aldri helt på riktige forhold, mye vind.

fikk liksom ikke testet skikkelig begge varianter,særlig de med V.ving.

Men tror kanskje att det kan være viktig noen ganger om skikkelig treffer på ?

Min erfaring er at ingenting er verre enn overdressa fluer under invicta klekkinger. Samt raskere, men roligere tilslag. Det er faktisk verst å få til. Vingen bør selvsagt "match the hatch". Likevel mener jeg bestemt at en tykk kropp og for mye hackle gir et heller magert resultat når den flua er på matfatet. Spesielt her oppi dalen. Den kommer som regel noe senere enn aurivillien og da har fisken sett uekte døgnfluer nok til å bli mer forsiktig enn en palestinsk syklist gjennom gatene i Tel Aviv.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forsøkt seg på en ekstrem ignitaklekking med superselektiv fisk og for kort vinge på fallskjermflua????

Det beit dårlig ja! Tenkte vel det :)

Ja ignita er generelt vanskelig synes jeg.

de er små, veldig viktig att man har samme strl ,og ja vingen har mye og si der ja.

men hva er din erfaring med "rett opp" vinge vs. V.vinger Pål?

Testa litt i fjor men traff aldri helt på riktige forhold, mye vind.

fikk liksom ikke testet skikkelig begge varianter,særlig de med V.ving.

Men tror kanskje att det kan være viktig noen ganger om skikkelig treffer på ?

Min erfaring er at ingenting er verre enn overdressa fluer under invicta klekkinger. Samt raskere, men roligere tilslag. Det er faktisk verst å få til. Vingen bør selvsagt "match the hatch". Likevel mener jeg bestemt at en tykk kropp og for mye hackle gir et heller magert resultat når den flua er på matfatet. Spesielt her oppi dalen. Den kommer som regel noe senere enn aurivillien og da har fisken sett uekte døgnfluer nok til å bli mer forsiktig enn en palestinsk syklist gjennom gatene i Tel Aviv.  ;)

Stemmer stemmer :)

noen erfaring med splittet vinger da under ignitaklekkinger da ?

hvordan de fisker ?

Min erfaring er att fisken kan bli rimelig sær, var i rena en gang også, men der kommer det så mye annet flytende også. enda vanskeligere, pluss att man står i skogen og fisker.

Men Rena er Rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn 5 feil. Ehh... Hvor mange feil er det egentlig på akkurat disse kjøpefluene? De skal visstnok være knallgode!

Jeg foretrekker i alle fall heller noen slike fra Terje gitt (vingen kunne dog ha vært 0,35mm lenger bak og kroppen forlenget noe etter min smak, men det får vel være måte på til pirk, hehe):

Huff..Overkill  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Finn 5 feil. Ehh... Hvor mange feil er det egentlig på akkurat disse kjøpefluene? De skal visstnok være knallgode!

Jeg foretrekker i alle fall heller noen slike fra Terje gitt (vingen kunne dog ha vært 0,35mm lenger bak og kroppen forlenget noe etter min smak, men det får vel være måte på til pirk, hehe):

Huff..Overkill  :rolleyes:

Hva da overkill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn 5 feil. Ehh... Hvor mange feil er det egentlig på akkurat disse kjøpefluene? De skal visstnok være knallgode!

Jeg foretrekker i alle fall heller noen slike fra Terje gitt (vingen kunne dog ha vært 0,35mm lenger bak og kroppen forlenget noe etter min smak, men det får vel være måte på til pirk, hehe):

Huff..Overkill  :rolleyes:

Hva da overkill?

Dubbing og hackle  <<l Du bruker vel slike i Hemsila tenker jeg? ;)

Edit: Ikke Terje sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...