Gå til innhold

Toppmoddelene?


Frode G.

Anbefalte innlegg

Det at G2 virker utrolig lett var det jeg likte. T&T WL er dypere og mer fortung. WL stanga ble derfor, snakker #6, ikke med på fisketur men kun til morro på gressplenen.

Dette burde kanskje vært en annen tråd: Da jeg viste T&T stanga til Scott forhandleren sa han at nederste ring, heter vel dragring, var montert feil vei. Da jeg kom hjem sjekket jeg en HII #4 og Helix #8 stang. De hadde også dragringen samme vei.

Kan flere stenger fra T&T ha feilmontert dragring, eller har T&T en annen opfatning av hvilken vei den skal sitte?

Får utdype det: Dragring sitter med de 2 største beina vendt mot stangtupp. Ble hevdet at vinkelen på ringen ble feil. Vil ikke ha betydning med vanlig WF liner men i tyngre klasser og skyteline/klump vil det være uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det at G2 virker utrolig lett var det jeg likte. T&T WL er dypere og mer fortung. WL stanga ble derfor, snakker #6, ikke med på fisketur men kun til morro på gressplenen.

Dette burde kanskje vært en annen tråd: Da jeg viste T&T stanga til Scott forhandleren sa han at nederste ring, heter vel dragring, var montert feil vei. Da jeg kom hjem sjekket jeg en HII #4 og Helix #8 stang. De hadde også dragringen samme vei.

Kan flere stenger fra T&T ha feilmontert dragring, eller har T&T en annen opfatning av hvilken vei den skal sitte?

Får utdype det: Dragring sitter med de 2 største beina vendt mot stangtupp. Ble hevdet at vinkelen på ringen ble feil. Vil ikke ha betydning med vanlig WF liner men i tyngre klasser og skyteline/klump vil det være uheldig.

Alle stenger fra T&T har ringene motsatt veg. Dei viser til test at dette er best. Gjelder både ring ein og to .

Ikkje veit eg, men kan vere at støttebeina bremser snøret. Når det gjeld vinkel så heller ringen ørlite i riktig retning med snøret mot snella.sjølv med snella vridd litt ut i baksleng så er det ingen muligheit for at snøret kan ligge over støttebeina i dobbeltrekket i framkastet. Virker riktigt sånn sett.

NS5 stanga kaster langt, både med 5 og 6. Nydeleg stang å sjå til, lekker grønnfarge. Er nok ei stang til stor fisk og lengre kast, men liker den klart bedre enn andres tilsvarende stenger. Stanga kunne vore lettare, men her har dei fortsatt med tungt snellefeste og kork, der det er mest vekt å spare.

Vekta bak har dei også på TNT serien. Men, merker ikkje noko til det under kasting.

Men no er det ein tur med TNT stanga etter auren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at når stanga passerer hode og dobbeltrekket er litt sideveis så kan snøret ta i støttebeina på dei trange GLX ringene. Hadde vore unngått med T&T sin monteringsmåte.

Kan ikkje sjå at den scottforhandleren kan sjå bakdel med dette, sjølv om at eg ikkje skal påstå at det eine er bedre enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det av vi kaster kortere da eller?

Eller bremses snøret opp?

Jeg for min del klarer ikke å se at retningen snøreførerringen monteres på

får betydning for kastingen.

Men for all del,hvis TT har utført en test så hadde som sagt vært kult å lese.

Hvor fant du opplysninger om denne testen Kupa?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

." Ble hevdet at vinkelen på ringen ble feil. Vil ikke ha betydning med vanlig WF liner men i tyngre klasser og skyteline/klump vil det være uheldig"

At dette skal ha betydning under normal kasting trur ikkje eg, men lurer litt på kva scottforhandleren som uttalte at det skal vere uheldig for skyteline/klump meiner. Kan virke som om han veit noko ikkje eg kan sjå. Skal støttebeina fungere som trakt.....?    Kva da med scott a serie som hadde kun ein støttefot på begge sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tror det spille null rolle. ;D

Først skal snøret bevege seg forbi ringen,og det er absolutt fullt mulig,men det skal også

bevege seg i motsatt retning,for så å fortsette igjen,det sliter jeg med å forstå. ;D

Jeg monterer alltid ringen med med de dobble beina mot snellefestet,og det tror jeg de aller fleste gjør.

Hvorfor vi gjør det vet jeg ikke,men er det bare en vane?

Det virker bare helt naturlig å gjøre det? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

." Ble hevdet at vinkelen på ringen ble feil. Vil ikke ha betydning med vanlig WF liner men i tyngre klasser og skyteline/klump vil det være uheldig"

At dette skal ha betydning under normal kasting trur ikkje eg, men lurer litt på kva scottforhandleren som uttalte at det skal vere uheldig for skyteline/klump meiner. Kan virke som om han veit noko ikkje eg kan sjå. Skal støttebeina fungere som trakt.....?    Kva da med scott a serie som hadde kun ein støttefot på begge sider?

Siden jeg ikke ville teste scott stenger uten å sammenligne med en stang jeg hadde, tok jeg den med inn i butikken. Ut av butikken hadde jeg en håndfull med ferdig monterte stenger. Han reagerte på dragringen. Det han sa om feil montering og ev. problemer med skyteklumper var en subjektiv vurdering. Hvilkene bein som gikk mot tupp eller håndtak var utifra det som var vanlig. Forstod det slik at hvis ringen ble snudd 180 * ville det  blitt en riktigere vinkel mot stangemne. Jeg tenkte ikke og kanskje ikke han på at snøre kan komme borti beina.

Hvis ringen står 90 * på stangemnet da ville det bli hipp som happ hvilken vei den står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stenger fra T&T har ringene motsatt veg. Dei viser til test at dette er best.

Når det gjeld vinkel så heller ringen ørlite i riktig retning med snøret mot snella.

Det han mente er at ringen ikke heller i riktig retning! (ref. mitt/mine tidligere innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod på deiras heimeside at dei monterte slik pga ein test som eg forstod at dei sjølve stod for.

Skal leite litt.

Hei Kupa.

Jeg tok meg tid til å se litt nøyere etter på hjemmesiden til Thomas & Thomas,og det

er ikke noen tvil om at de på flere modeller har snudd snøreførerringen.

Som jeg sa,jeg sendte en mail,og fikk et hyggelig svar tilbake.

Tanken er at det gir mindre friksjon og noe lengre kast?

Så får hver og en av oss mene hva vi vil om det.

Når det er sagt,så er det en masse teorier og synsinger om det med stangringer.

Jeg husker at vi hadde det der med å vinkle snøreføreringen korrekt i forhold til

trekk-retningen også.Noen mente også at en ekstra ring rett etter snøreførerringen gav

lengre kast.

Min mening er at hvis noe som helst av alt dette virkelig ville gitt lengre kast(noe vi ikke tror på ;D Eller?)

så vill alle ha benyttet oss av det?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...