Gå til innhold

Toppmoddelene?


Frode G.

Anbefalte innlegg

En tur til et sted jeg har lyst å dra.

 

De fleste må dra til steder de ikke har lyst til å dra. Da du ser ja, er kona blakk!

Budapest, 5 dager med syklubben. Blåst og støvete veier. Da du endelig skal få en øl snakker de andre karene om Skarverennet!

Nei heller dyre fluestenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ikke mye, Tom.  ;)

Det er ofte slik med nye modeller at produsentene kommer frem til at vi hadde et problem. Et problem vi selv ikke visste at vi hadde. Men fortvil ikke - de har fikset problemet. Det som manglet var "pixiedust" og stangringer som bøyer seg hvis vi presser dem med tommelen. Problem solved!  <<l

Ja,du sier noe Tore,er det ikke rart at det ofte er andre enn oss selv som skal fortelle oss at vi har problemer. ;D

Brum,brum,he,he,jeg har aldri hatt behov for å bøye stangringene ned med tommelen,eller være

fanatisk opptatt av at de skal flexe med klingen,men at de har minimal vekt skal de ha. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppserien til Scott selger som aldri foer. Det samme med Sage One. Bestselger saa langt, sammenlignet med tildigere modeller. Det til tross for bruk av billigere komponenter paa den serien. Det beviser kanskje at trend er viktigere enn kvalitet...?

Det er ytterst faa fluefiskere som er aktive paa fluefiskefora.  ;)

e det d norske market du tenker på da...?

kurt

Nei, men det er vel ingen grunn til at nordmenn skal skille seg ut nevneverdig fra resten av verden?

Som alltid er det USA som avgjoer om de "store" gaar bra eller ikke. Salget av Sage og Scott stenger i Norge gir nok minimalt utslag paa total omsetning for de stoerste.

Ellers enig i at Eikre-fly Fluvius M er en knallstang som kanskje gjoer det vanskelig aa forsvare hvorfor man skal betale dobbelt saa mye for en stang fordi det er laget i USA...

Men spoersmaalet var hvordan det gikk med salget av toppmodellene i fjor, og svaret for Sage og Scott, som er de JEG kjenner litt til er at det gikk som aldri foer.  ;)

Kjøpte meg ei scott M serie nå, venter på att den kommer i posten fra over dammen :)

Solgte den bra ifjor ?

Populær stang på verdensbasis feks ?

Hadde aldri punget ut for ei slik stang i norge i en norsk butikk men over dammen er prisen overkommelig :)

Scott driver og lager den nå, rimelig fersk når den kommer i posten ja :)

Litt derfor jeg lurer også, siden de ikke hadde dem på lager, eller lages M serien på bestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen jeg opplever er at dagens stenger kjennes lettere ut i toppen sammenlignet med gårsdagens stenger. Det er ingen forskjell som har noen praktisk betydning, men de lettere toppene virker å felle raskere til ro i utkastet så man trenger ikke bruke samme følelse for å "dempe". Jeg tror at det gjør at litt uerfarne fluefiskere vil få litt penere bukter med mindre forstyrrelser med nyere stenger.

Enig med deg i dette Tom.

En stang som vibrerer og ikke faller fort til ro,er rett og slett det jeg kaller en "dårlig fluestang" og ikke særlig

gjennomtenkt.Hvorfor skulle noen ville ha en sånn stang?

(Frekvens,pokker at ikke fler måler det? ;D He,he...)

For å bruke Nielsen herlige utrykk,fiskepudding,totalt ubrukelig. ;D ;D ;D

En liten avsporing,som om jeg ikke allerede har sporet av,men Nielsen fortalte meg at han hadde latt

flere prøve Cane castingstanga han fikk av Adolf,Noen av dem holdt nesten på å ramle utenfor brygga

da de prøvde å stoppe stang.Det koster å bremse. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, Sven pleide aa si at det finnes ikke daarlige fluestenger. Noen ganger tar det bare litt tid foer man finner hva stanga er best egnet til.  ;D

Den"artikkelen" var vel stort sett tullball. Sage ligger hoeyt paa rekordstats'en fordi de selger mange stenger. Sage ligger antagelig hoeyest paa stats'en over de som faar minst fisk ogsaa. Eller kanskje det er TFO, siden de selger flest stenger i USA.  :)

"Toppmodell" betyr vel normalt de stengene som koster mest. Saa for Sage er det One, Circa, TXL-F og TCX. For Scott er det S4, S4s og G2. M-serien til Scott og One Elite er de samme som G2 og One, men som faar litt ekstra oppmerksomhet under produksjonen, og er mer "pimpet." Det er nok stenger for de helt spesielt interesserte og/eller de som har mer penger enn de har godt av.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppmodell,beste stanga,for hvem........

http://flyfishing.about.com/od/gear/tp/Top-10-Fly-Rods.htm

Tom.

Med Sage på første, Loomis på andre og Winston laaangt ned på lista, så er det noe som ikke helt stemmer. Og når Cabelas og redington er på lista, men ikke feks Scott, Sweetgrass eller Burkheimer, så er jo alt riv ruskande på trynet spør du meg  ;D T&T på en tredje er jo grei skuring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brum,brum Tore.

Hållå på deg foressten. :)

Joda,jeg vet at Sven sa det,men jeg mener bestemt at det finnes dårlige fluestenger.

Shakespeare 1470 Wonderod.Jeg kan aldri tenke meg at Sven ville sagt,eller mene at

den stange er en god fluestang?

Men,det er mine ord,og når det er sagt,så minnes jeg godt at å stille opp med den stanga på et fluekastekurs ville kreve så mye at det ville ta motet av nær sagt alle sammen.Og det har jeg opplevd.

Å bruke den stanga på et kastekurs er totalt tabu for meg.

Ødeleggende til de grader.

At det er en utfordring å kaste med akkurat den stange,og å prøve å senke

tempoet sitt så til de grader er jo kult da så klart,og kanskje er det virklig lærerikt?

Men like fordømt,det er en skikkelig dårlig fluestang etter mitt skjønn,men gøy å kaste med.

Joda,artikkelen er vel så som så den Tore. ;D

Og toppmodell har kanskje med pris å gjøre?

En Sage toppmodell for meg er SP,SP+ og XP.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvordan gikk det egentlig med toppmoddelene av stengene i fjor?

Sage one har jeg hørt rykter om at noen har kjøpt. Loop cross 1 eller hva det det var den fikk som navn har jeg ikke hørt et kvekk om i ettertid. Ingen jeg kjenner fisker med noen av disse.

Ble det noe salg eller ble det bare en flopp? Priset de seg til blokksberg? Eller var det reelt det de forventet?

Altså: Solgte fjorårets toppmodeller godt? Så langt er det ikke mange svar som er i tråd med spørsmålene til trådstarter gitt.

For det var vel dette det ble spurt om og ikke om alt var bedre før og hva slags stenger man selv ville brukt i undervisning eller om forskjell på vekt, svingvekt og frekvenser?

Jeg vil vel si det er 30-4 eller noe sånt mellom off topic og on topic.  <<l

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg aner vel ikke og lurer vel som andre folk. Er det noe å himle med øya for?

Det er altså det jeg lurer på og ikke om du har tatt i ei lettere stang fra Gatti eller om Sven mener det finnes/ikke finnes ei dårlig stang.

Erre mulig?

ooofftopic Du satte for øvrig ny pers med 11 spørsmålstegn i løpet av 3 setninger (smileyen inneholder 3 av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er mulig Erik.

Hvorfor sitter du å irriterer deg over andres innlegg?

Hva er toppmodellen for deg?

Det er det du og jeg ikke er enig i så vidt jeg forstår?

Hvorfor sier du at jeg,og påpeker at jeg har ny pers med 11 spørsmålstegn

i 3 setninger?

Har du noen glede av det?

Tydligvis har du det?

Off topic Erik,ja kanskje ikke helt alene om det?

Og ikke er det så farlig heller.

Stort sett er det gråtekoner og klagende sutringer som klager over det. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ja, du er deg selv lik du.  :P

Toppmodeller er vel enkelt for alle å skjønne. Jeg trodde i alle fall det. Det er vel den modellen som hvert merke lanserer som deres toppmodell det? Som Loop med sin Cross S1, Guideline Reaction, Loomis med NRX osv... Trodde jeg i alle fall.

Og han spurte vel om i fjor (2012)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig mye OT her. Jeg blir målløs...Oj, men der ble jeg kjapt bedre igjen gitt:

I mangel på salgsstatistikk tar jeg vurderingene på magefølelse.

1. Loomis NRX. Flopp de luxe. Fordi den har et utseende som ikke frister, med mindre man har et infantilt ønske om å bedrive estetisk provokasjon langs elvebredden.

2. Loop Cross S1. Flopp della creme. Fordi den ble oversolgt som en "game changer" (et vågalt stunt), men viste seg raskt å være en høyst ordinære fluestang, med mindre man var fryktelig sterk i troen.

3. Guideline Reaction. Floppitiflopp. Guideline har gode stenger, men skal man først bruke så mange tusenlapper så kjøper man like gjerne et annet merke. Det blir som å betale 700.000 for en Mazda. Du får en god bil, men uten flasheffekt.

Mulig jeg tar feil, men da får ekspertene avlive dette med fakta. Inntil videre lar jeg magefølelsen min råde. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig mye OT her. Jeg blir målløs...Oj, men der ble jeg kjapt bedre igjen gitt:

I mangel på salgsstatistikk tar jeg vurderingene på magefølelse.

1. Loomis NRX. Flopp de luxe. Fordi den har et utseende som ikke frister, med mindre man har et infantilt ønske om å bedrive estetisk provokasjon langs elvebredden.

2. Loop Cross S1. Flopp della creme. Fordi den ble oversolgt som en "game changer" (et vågalt stunt), men viste seg raskt å være en høyst ordinære fluestang, med mindre man var fryktelig sterk i troen.

3. Guideline Reaction. Floppitiflopp. Guideline har gode stenger, men skal man først bruke så mange tusenlapper så kjøper man like gjerne et annet merke. Det blir som å betale 700.000 for en Mazda. Du får en god bil, men uten flasheffekt.

Mulig jeg tar feil, men da får ekspertene avlive dette med fakta. Inntil videre lar jeg magefølelsen min råde.  ;)

Her tror jeg du treffer spikeren ganske godt på hodet JB..

Jeg kjenner bare til én som har kjøpt en av de stengene du nevner og det var en G. Loomis NRX.

Det går veldig mye i Sage, Scott og Helios blant de som velger å gå for "premiumstenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått det for meg at reaction solgte bra i tohånds. Vet ikke med enhånds. Enhånds jeg lurte på igrunnen.

Spørsmålet burde kanskje heller vært stilt om hvordan salget av de dyreste stengene gikk i butikk i Norge.

Greia er vel at de som evt vet hvordan salget har gått med de enkelte merkers toppmodeller kun forteller om det hvis salget har gått veldig bra. I motsatt tilfelle så tror jeg man heller velger å holde kjeft enn å si det som det er  :)

Ser liksom ikke for meg en G. Loomis representant står frem og sier offentlig at NRX-stengene har solgt elendig, selv om det hadde gitt meg fornyet tillit til G. Loomis  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at de som evt vet hvordan salget har gått med de enkelte merkers toppmodeller kun forteller om det hvis salget har gått veldig bra. I motsatt tilfelle så tror jeg man heller velger å holde kjeft enn å si det som det er  :)

Ser liksom ikke for meg en G. Loomis representant står frem og sier offentlig at NRX-stengene har solgt elendig, selv om det hadde gitt meg fornyet tillit til G. Loomis  ;D

Tror du treffer spikern midt på huet her. Ingen har lyst til å fortelle hvor ræva salget ble etter lanseringen av romfartsvidunderet (som det ofte høres ut som om stanga er endel av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...