Gå til innhold

Turbukse - med eller uten Gore-Tex?


oeyvind

Anbefalte innlegg

lundhags buksene er gode, spesielt de litt dyrere variantene med litt stretch materiale i knærne og rumpa.

men hva med og sjekke ut arcteryx?

http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=EN&gender=Mens&model=Gamma-LT-Pant

http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=EN&gender=Mens&model=Gamma-Rock-Pant

begge disse buksene er veldig stretchy. den øverste har jeg selv, og den er superdeilig.

du får kjøpt begge disse buksene på bl.a sport1 butikkene. de fører arcteryx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ingen ting kan erstatte vaderne om du skal vade.

Norrøna Svalbard bruker jeg mye selv, men det er jo ei soft-shell bukse, så den er relativt lun. Så den er mer ei bukse å vandre langs elva i, enn å hardgå lange distanser (da blir den fort for varm). Men som ei bukse å bruke på kvelda ved teltet, under reise, spotting langs vannet og ellers slike ting, så er Svalbard-buksa helt uovertruffen. Da får du ikke bedre enn den typen bukser.

Skal jeg anbefale EI allround-bukse så er det uten tvil Norrøna Falketind pro Gore-tex. Den har jeg på andre paret, og brukt i mange år. Og grunnen er at den har utlufting langs hele beinlengden, så du kan bruke den selv når skjorts nesten er for varmt, samtidig som du kan dra igjen de vanntette glidelåsene for dager med riktig kaldt kjipt vær  :) men den koster 3300.- så det begynner å bli stiv pris for ei bukse.

http://www.norrona.com/Products/0241-11/falketind-gore-tex-pro-shell-pants-m

Denne støtter jeg som allround-bukse og slår et slag for Gore Tex. Har hatt ei Norrøna Falketind XCR  (det som kom før Pro-shell) siden 2006 og har brukt den MYE. Også på vinteren med fleece under. Lett, behagelig, og har bra pusteegenskaper til skallbukse å være. Som Andre nevner er glidelås langt hele siden genialt for lufting, meget slitesterk bukse. Holder mygga borte gjør den også. og holder meg tørr når det regner, så jeg har aldri med regntøy. Er så fornøyd med den at jeg gruer meg til jeg blir nødt å bytte den.  Hvordan dagens Norrøna -utgaver er vet jeg ikke noe om men de har neppe blitt dårligere. Valget falt på XCR i stedet for Pac-lite (heter vel dri3 eller noe nå) da jeg skulle kjøpe bukse utelukkende grunnet slitestyrke. Og det angrer jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er Lundhags jeg mente i inlegget over, og det er akkurat den varianten som nevnes med stretchmateriale i rumpe og på knær som på ingen måte er myggtett (Traverse heter den). God og luftig å gå i, kanskje til og med litt for luftig (dvs. kan bli litt kald) men til tur og fiskebruk er det absoltt et problem at den ikke er myggtett.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Du skal kjøpe deg bukseseler. Det løser problemet. Går alltid med det hvis jeg skal gå et stykke, for da kan man åpne buksa helt opp og få ekstra lufting til varmeproduserende kroppsdeler. I tillegg slipper du at beltet gnager innenfor magebeltet på sekken. Et veldig reelt problem hvis det er litt vekt i sekken. Sleit som bare det med gnagsår på hoftene etter uvettig bruk av hardt belte på siste langtur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg noen som er breie, og som er av god kvalitet. Ellers varer de ikke lenge. Det er i hvert fall min erfaring. Men konkret merke... Hærkila sine kanskje... men sikkert mange som er bra. Bare ikke kjøp dem som koster 150kr. De går i stykker fort. Mine har i hvert fall gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellräven G1000 til å gå i når det er oppholdsvær og kommer det ei skur bytter jeg til ei lett Bergans Gore-Texbukse som jeg alltid har i sekken. Å gå rundt våt og kald er ikke noe for meg. Magasinet har seler som holder buksene på plass. Problemene med de fleste seler er at de har så alt for dårlige klemmer og det er ikke knapper i buksene for feste selene i lenger, men det er jo fullt mulig å sy på knapper selv, da er du sikker på at buksene blir hengende på plass.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellräven om sommeren + lett regnbukse (Gore Tex). Membranbukse om høsten.

I uke 27 benyttet jeg Fjellräven KEB. Så langt fornøyd. Ble våt i noen skurer men tørket fort. Merket ikke mygg på partier med stretch (ant. myggtett som G 1000 stoffet). Lange glidlåser på både legg og lår. Luftingen fungerte bra. Første dag ble det 5 timer / 15 km med mye stigning og 27 kg på ryggen.

http://www.fjallraven.se/produkter/byxor/keb-trousers-w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...